Bakalářská práce je v teoretické části zaměřena především na oblast paměti a pohybové aktivity seniorů, jejich motivaci. Dále se zabývá problematikou těchto oblastí.
Praktickou část tvoří intervenční programy zaměření na trénink paměti a pohybových aktivit u seniorů. Pro získání výsledků, zda tyto intervenční programy mají vliv na zlepšení emoční stránky u seniorů bylo použito POMS dotazníků. Dále byl využit dotazník sociálního zdraví u seniorů. Byly stanoveny odborné otázky. Ovlivňuje intervenční program tréninku paměti a pohybových aktivit změnu nálady u seniorů? Jaké jsou sociální vztahy seniorů se svou rodinou? Jsou klienti v Domově pro seniory Planá nad Lužnicí spokojeni se svým životem? Výsledky dotazníkového šetření odpověděly na odborné otázky. Výsledky POMS dotazníku ukázaly, že emoční stav seniorů je kladně ovlivněn po intervenčním programu tréninku paměti a pohybových aktivit. Z dotazníkového šetření vyplynulo, že vztahy seniorů se svou rodinou jsou velmi dobré. Senioři v Domově s pečovatelskou službou v Plané nad Lužnicí jsou spokojeni se svým životem
Anotace v angličtině
My bachelor thesis is in its theoretical part mainly aimed to the sphere of memory and physical excercises of seniors and their motivation. Further on it deals with problems in these field.
It is practical part contains intervening programmes how memory and physical activities are possible to be trained. To obtain results, if these programmes can influence improving seniors emotional aspects, POMS questionnares had been used. Next we had also used the questionnaire of social health at seniors. Then we set up profesional questions. Cant he intervening programme for training of memory and physical activities at seniors influence changes of their mood: Is their emotional condition influenced positively after the programme of training memory and motion activities? How are senior´s social relatives with their family? Are there clients in senior´s house in Planá nad Lužnicí satisfied with their life? Results questionnaire investigation have answered to professional questions. Results POMS questionnaire have pointed that senior´s emotional state is positively affected after intervening programe training memory and physical activities. From questionnaire investigation has been discovered that the senior´s relatives are very good with their family. Seniors in house with nursing service in Planá nad Lužnicí are satisfied with their life.
Klíčová slova
aktivita, jóga, paměť, pohyb, senior, trénink
Klíčová slova v angličtině
activity, yoga, memory, movement, senior, training
Rozsah průvodní práce
60 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je v teoretické části zaměřena především na oblast paměti a pohybové aktivity seniorů, jejich motivaci. Dále se zabývá problematikou těchto oblastí.
Praktickou část tvoří intervenční programy zaměření na trénink paměti a pohybových aktivit u seniorů. Pro získání výsledků, zda tyto intervenční programy mají vliv na zlepšení emoční stránky u seniorů bylo použito POMS dotazníků. Dále byl využit dotazník sociálního zdraví u seniorů. Byly stanoveny odborné otázky. Ovlivňuje intervenční program tréninku paměti a pohybových aktivit změnu nálady u seniorů? Jaké jsou sociální vztahy seniorů se svou rodinou? Jsou klienti v Domově pro seniory Planá nad Lužnicí spokojeni se svým životem? Výsledky dotazníkového šetření odpověděly na odborné otázky. Výsledky POMS dotazníku ukázaly, že emoční stav seniorů je kladně ovlivněn po intervenčním programu tréninku paměti a pohybových aktivit. Z dotazníkového šetření vyplynulo, že vztahy seniorů se svou rodinou jsou velmi dobré. Senioři v Domově s pečovatelskou službou v Plané nad Lužnicí jsou spokojeni se svým životem
Anotace v angličtině
My bachelor thesis is in its theoretical part mainly aimed to the sphere of memory and physical excercises of seniors and their motivation. Further on it deals with problems in these field.
It is practical part contains intervening programmes how memory and physical activities are possible to be trained. To obtain results, if these programmes can influence improving seniors emotional aspects, POMS questionnares had been used. Next we had also used the questionnaire of social health at seniors. Then we set up profesional questions. Cant he intervening programme for training of memory and physical activities at seniors influence changes of their mood: Is their emotional condition influenced positively after the programme of training memory and motion activities? How are senior´s social relatives with their family? Are there clients in senior´s house in Planá nad Lužnicí satisfied with their life? Results questionnaire investigation have answered to professional questions. Results POMS questionnaire have pointed that senior´s emotional state is positively affected after intervening programe training memory and physical activities. From questionnaire investigation has been discovered that the senior´s relatives are very good with their family. Seniors in house with nursing service in Planá nad Lužnicí are satisfied with their life.
Klíčová slova
aktivita, jóga, paměť, pohyb, senior, trénink
Klíčová slova v angličtině
activity, yoga, memory, movement, senior, training
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury. Vyhledání literárních pramenů. Obsahová analýza české a zahraniční odborné časopisecké a knižní literatury a ověřených internetových zdrojů vztahující se k tématu. Výběr z literatury, viz níže.\\
2. Sestavení obsahu bakalářské práce na základě konzultací s vedoucím práce.\\
3. Stanovit klíčová slova, definovat současný stav, cíl práce a úkoly, cílovou skupinu (senioři z Domova s pečovatelskou službou Planá nad Lužnicí), hypotézy či výzkumné otázky, metodika řešení výzkumu (komparace v oblasti tréninku paměti, standardizovaný dotazník) a popis intervenčního plánu.\\
4. Navázání spolupráce s organizací, kde výzkum a intervence probíhá.\\
5. Realizovat výzkum a intervenční program (trénink paměti, pohybové aktivity u seniorů).
6. Provést diskusi a prezentaci výsledků.\\
7. Definovat závěry z provedeného výzkumu.\\
8. Uvést společenský a osobní přínos výzkumu.\\
Cíl práce:
1. Zjistit, zda aplikace intervenčního programu má vliv na zlepšení paměti u seniorů.\\
2. Zjistit, zda aplikace intervenčního programu má vliv na zlepšení nálady u seniorů.\\
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury. Vyhledání literárních pramenů. Obsahová analýza české a zahraniční odborné časopisecké a knižní literatury a ověřených internetových zdrojů vztahující se k tématu. Výběr z literatury, viz níže.\\
2. Sestavení obsahu bakalářské práce na základě konzultací s vedoucím práce.\\
3. Stanovit klíčová slova, definovat současný stav, cíl práce a úkoly, cílovou skupinu (senioři z Domova s pečovatelskou službou Planá nad Lužnicí), hypotézy či výzkumné otázky, metodika řešení výzkumu (komparace v oblasti tréninku paměti, standardizovaný dotazník) a popis intervenčního plánu.\\
4. Navázání spolupráce s organizací, kde výzkum a intervence probíhá.\\
5. Realizovat výzkum a intervenční program (trénink paměti, pohybové aktivity u seniorů).
6. Provést diskusi a prezentaci výsledků.\\
7. Definovat závěry z provedeného výzkumu.\\
8. Uvést společenský a osobní přínos výzkumu.\\
Cíl práce:
1. Zjistit, zda aplikace intervenčního programu má vliv na zlepšení paměti u seniorů.\\
2. Zjistit, zda aplikace intervenčního programu má vliv na zlepšení nálady u seniorů.\\
Seznam doporučené literatury
BLAHUTKOVÁ, M. et al. Pohyb a duševní zdraví. Brno : Paido, 2005.\\
BLATNÝ, M. Metodologie psychologického výzkumu. Academia, 2007.\\
BRAGDON, A. D., FELLUWS, L. Trénink obou polovin mozku. 2. vyd. Praha: Portál, 2000.\\
GAMON, D., BRAGDON, A. Mozek a jak ho cvičit. Přel. S. Struková. 2. vyd.
Praha: Portál, 2002.\\
HAMILTON, I. S. Psychologie stárnutí. Přel. J. Krejčí. 1. vyd. Praha: Portál, 1999.\\
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005.\\
KADEŘÁVKOVÁ, K. A KOL. Zdravotní tělesná výchova a gerontologie. Praha: Česká
obec sokolská, 2000.\\
KALVACH, Z. A KOL. Úvod do gerontologie a geriatrie. I. díl gerontologie
obecná a aplikovaná. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997.\\
KLEVETOVÁ, D., DLABALOVÁ, I. Motivační prvky při práci se seniory. 1.
vyd. Praha: Grada, 2008.\\
KVAPILÍK, J. A KOL. Problematika pohybových aktivit seniorů a zdravotně postižených.
Praha : UK FTVS, 1998.\\
MATOUŠ, M. A KOL. Pohyb ve stáří je šancí. Praha: Grada, 2002.\\
MÜHLPACHR, P., STANÍČEK, P. Geragogika pro speciální pedagogy. 1. vyd.
Brno: Masarykova univerzita, 2001.\\
PACOVSKÝ, V. Proti věku není léku? Úvahy o stárnutí a stáří. 1. vyd. Praha:
Univerzita Karlova, Karolinum, 1997.\\
POSPÍŠILOVÁ, A. Cvičení paměti pro seniory, vzorová cvičení. 1. vyd. Praha: JAN, 1996.\\
POSPÍŠILOVÁ, A. Cvičení paměti ve vyšším věku. 1. vyd. Praha: MPSV, 1996.\\
ŠVAŘÍČEK, R. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál, 2007.\\
Seznam doporučené literatury
BLAHUTKOVÁ, M. et al. Pohyb a duševní zdraví. Brno : Paido, 2005.\\
BLATNÝ, M. Metodologie psychologického výzkumu. Academia, 2007.\\
BRAGDON, A. D., FELLUWS, L. Trénink obou polovin mozku. 2. vyd. Praha: Portál, 2000.\\
GAMON, D., BRAGDON, A. Mozek a jak ho cvičit. Přel. S. Struková. 2. vyd.
Praha: Portál, 2002.\\
HAMILTON, I. S. Psychologie stárnutí. Přel. J. Krejčí. 1. vyd. Praha: Portál, 1999.\\
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005.\\
KADEŘÁVKOVÁ, K. A KOL. Zdravotní tělesná výchova a gerontologie. Praha: Česká
obec sokolská, 2000.\\
KALVACH, Z. A KOL. Úvod do gerontologie a geriatrie. I. díl gerontologie
obecná a aplikovaná. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997.\\
KLEVETOVÁ, D., DLABALOVÁ, I. Motivační prvky při práci se seniory. 1.
vyd. Praha: Grada, 2008.\\
KVAPILÍK, J. A KOL. Problematika pohybových aktivit seniorů a zdravotně postižených.
Praha : UK FTVS, 1998.\\
MATOUŠ, M. A KOL. Pohyb ve stáří je šancí. Praha: Grada, 2002.\\
MÜHLPACHR, P., STANÍČEK, P. Geragogika pro speciální pedagogy. 1. vyd.
Brno: Masarykova univerzita, 2001.\\
PACOVSKÝ, V. Proti věku není léku? Úvahy o stárnutí a stáří. 1. vyd. Praha:
Univerzita Karlova, Karolinum, 1997.\\
POSPÍŠILOVÁ, A. Cvičení paměti pro seniory, vzorová cvičení. 1. vyd. Praha: JAN, 1996.\\
POSPÍŠILOVÁ, A. Cvičení paměti ve vyšším věku. 1. vyd. Praha: MPSV, 1996.\\
ŠVAŘÍČEK, R. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál, 2007.\\