Cílem mé diplomové práce bylo provést analýzu systémů varování před nebezpečnými výrobky, analyzovat znalosti a postoje spotřebitelů v oblasti ochrany před nebezpečnými výrobky. Práce se zabývá analýzou výstražných systémů RAPEX a RASSF za rok 2009. Dále je proveden výzkum trhu, který se zabývá znalostí respondentů týkající se oblasti nebezpečných výrobků a jeho vyhodnocením. V závěrečné části je uveden návrh na zlepšení a jeho ekonomické zhodnocení.
Analýzou marketingového výzkumu jsem dospěla k tomuto názoru: respondenti se při rozhodování o koupi výrobku zajímají o jeho bezpečnost, vědí, kde si tyto informace najít (internet, TV), respondenti ve větší míře neznají varovné systémy pro zajištění bezpečnosti v rámci EU, pomoc u dozorových orgánů respondenti vyhledávají jen zřídka. Znepokojujícím zjištěním byl způsob chování respondentů v případě vlastnění nebezpečných výrobků (velká část z nich výrobek přestane používat).
Z tohoto důvodu navrhuji pro zlepšení situace změnu chování spotřebitelů. Změnu chování bych chtěla dosáhnout formou informační kampaně v televizním vysílání, kde by bylo ukazováno správné chování a přínosy, které plynou ze správného chování, např. snižování a zamezením výskytu nebezpečných výrobků na trhu. Kampaň by byla i v souladu s cíli spotřebitelské politiky EU pro roky 2011-2014, kde je bezpečnost výrobků a služeb, ochrana zdraví, života i majetku spotřebitelů nadále zásadní prioritou.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to analyze the warning systems used against dangerous or unsafe products, as well as to analyze the knowledge and attitudes of consumer protection against unsafe products. The work deals with the analysis of the RAPEX and RASSF alert systems in 2009. Market research was conducted assessing the knowledge of respondents regarding dangerous products. In the final section, there is a proposal for improving these systems, as well as an economic evaluation.
An analysis of the market research I conducted indicates that respondents are interested in a product?s security when they are deciding whether or not to purchase it, they know where to find this information (Internet, TV), they mostly do not understand the safety warning systems used in the EU, and they rarely seek the support of surveillance institutions. Disturbing finding was the behavior of respondents in the case of having dangerous goods (many of them stop using the product).
For this reason I propose to change consumer behavior to improve the situation. I would like to achieve the change in behavior through information campaigns on television, where they would show the correct behavior and the benefits that arise from the correct behavior, such as reducing and preventing the occurrence of dangerous products on the market. The campaign would be in harmony with the aims of consumer policy for the period 2011-2014, where the safety of products and services, health, life and personal property security of consumers are fundamental priorities.
Klíčová slova
ochrana spotřebitele, RAPEX, RASSF, spotřebitel, dozorové orgány, spotřebitelské práva
Cílem mé diplomové práce bylo provést analýzu systémů varování před nebezpečnými výrobky, analyzovat znalosti a postoje spotřebitelů v oblasti ochrany před nebezpečnými výrobky. Práce se zabývá analýzou výstražných systémů RAPEX a RASSF za rok 2009. Dále je proveden výzkum trhu, který se zabývá znalostí respondentů týkající se oblasti nebezpečných výrobků a jeho vyhodnocením. V závěrečné části je uveden návrh na zlepšení a jeho ekonomické zhodnocení.
Analýzou marketingového výzkumu jsem dospěla k tomuto názoru: respondenti se při rozhodování o koupi výrobku zajímají o jeho bezpečnost, vědí, kde si tyto informace najít (internet, TV), respondenti ve větší míře neznají varovné systémy pro zajištění bezpečnosti v rámci EU, pomoc u dozorových orgánů respondenti vyhledávají jen zřídka. Znepokojujícím zjištěním byl způsob chování respondentů v případě vlastnění nebezpečných výrobků (velká část z nich výrobek přestane používat).
Z tohoto důvodu navrhuji pro zlepšení situace změnu chování spotřebitelů. Změnu chování bych chtěla dosáhnout formou informační kampaně v televizním vysílání, kde by bylo ukazováno správné chování a přínosy, které plynou ze správného chování, např. snižování a zamezením výskytu nebezpečných výrobků na trhu. Kampaň by byla i v souladu s cíli spotřebitelské politiky EU pro roky 2011-2014, kde je bezpečnost výrobků a služeb, ochrana zdraví, života i majetku spotřebitelů nadále zásadní prioritou.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to analyze the warning systems used against dangerous or unsafe products, as well as to analyze the knowledge and attitudes of consumer protection against unsafe products. The work deals with the analysis of the RAPEX and RASSF alert systems in 2009. Market research was conducted assessing the knowledge of respondents regarding dangerous products. In the final section, there is a proposal for improving these systems, as well as an economic evaluation.
An analysis of the market research I conducted indicates that respondents are interested in a product?s security when they are deciding whether or not to purchase it, they know where to find this information (Internet, TV), they mostly do not understand the safety warning systems used in the EU, and they rarely seek the support of surveillance institutions. Disturbing finding was the behavior of respondents in the case of having dangerous goods (many of them stop using the product).
For this reason I propose to change consumer behavior to improve the situation. I would like to achieve the change in behavior through information campaigns on television, where they would show the correct behavior and the benefits that arise from the correct behavior, such as reducing and preventing the occurrence of dangerous products on the market. The campaign would be in harmony with the aims of consumer policy for the period 2011-2014, where the safety of products and services, health, life and personal property security of consumers are fundamental priorities.
Klíčová slova
ochrana spotřebitele, RAPEX, RASSF, spotřebitel, dozorové orgány, spotřebitelské práva
Cíl práce:
Výzkum zaměřený na zjištění povědomí respondentů o jejich právech v oblasti ochrany spotřebitele. Návrh pro zlepšení ochrany spotřebitele a jeho ekonomické zhodnocení.
Metodický postup:
Studium teoretických východisek
Provedení terénního výzkumu
Zhodnocení výzkumu z hlediska ochrany spotřebitele
Závěry a interpretace výsledků
Rámcová osnova:
1. Úvod. 2. Literární rešerše. 3. Cíle a metodika. 4. Vlastní práce. 5. Závěr. 6. Seznam literatury 7. Přílohy. 8. Resumé.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Výzkum zaměřený na zjištění povědomí respondentů o jejich právech v oblasti ochrany spotřebitele. Návrh pro zlepšení ochrany spotřebitele a jeho ekonomické zhodnocení.
Metodický postup:
Studium teoretických východisek
Provedení terénního výzkumu
Zhodnocení výzkumu z hlediska ochrany spotřebitele
Závěry a interpretace výsledků
Rámcová osnova:
1. Úvod. 2. Literární rešerše. 3. Cíle a metodika. 4. Vlastní práce. 5. Závěr. 6. Seznam literatury 7. Přílohy. 8. Resumé.
Seznam doporučené literatury
Bártová, H., Bárta, V., Koudelka, J. Chování spotřebitele a výzkum trhu. Praha: Oeconomica, 2002.
Horová, O. Ochrana spotřebitele. Praha: Oeconomica, 2004
Hulva, T. Ochrana spotřebitele. Praha: ASPI Publishing, 2005.
Přibová, M. Marketingový výzkum v praxi. Praha: Grada Publishing, 1996.
Selucká, M. Ochrana spotřebitele v soukromém právu. Praha: C. H. Becj, 2008.
Tomančáková, B. Ochrana spotřebitele v praxi se vzory a příklady. Praha: Linde Praha a. s. 2008. Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně potřebitele
Seznam doporučené literatury
Bártová, H., Bárta, V., Koudelka, J. Chování spotřebitele a výzkum trhu. Praha: Oeconomica, 2002.
Horová, O. Ochrana spotřebitele. Praha: Oeconomica, 2004
Hulva, T. Ochrana spotřebitele. Praha: ASPI Publishing, 2005.
Přibová, M. Marketingový výzkum v praxi. Praha: Grada Publishing, 1996.
Selucká, M. Ochrana spotřebitele v soukromém právu. Praha: C. H. Becj, 2008.
Tomančáková, B. Ochrana spotřebitele v praxi se vzory a příklady. Praha: Linde Praha a. s. 2008. Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně potřebitele