Psychohygiena (duševní hygiena) je obor, který se zabývá rozvojem a podporou duševního zdraví, prevencí duševních poruch a nemocí. Je to systém vědecky propracovaných pravidel a rad sloužící k udržení, prohloubení nebo znovuzískání duševního zdraví. Pomáhající profese jsou bezesporu všeobecně považovány za velmi náročné. Na pracovníky jsou kladeny vysoké nároky, vždy musí být připraveni pomáhat druhým s jejich problémy a těžkými životními situacemi, proto je pro udržení duševní rovnováhy těchto pracovníků dodržování zásad psychohygieny velice důležité.
Cílem diplomové práce je zjistit, jak pomáhající pracovníci subjektivně hodnotí svou pracovní zátěž, zda vědí, jakým způsobem čelit této zátěži, a zjistit konkrétně, jakými prostředky psychohygieny se se zátěží plynoucí z jejich povolání vyrovnávají. Před samotným výzkumem byly stanoveny 3 hypotézy: H1: Pracovníci pomáhajících profesí v zařízeních poskytujících sociální služby v pelhřimovském regionu si uvědomují míru svého pracovního zatížení, H2: Pracovníci pomáhajících profesí jsou seznámeni s možnostmi, jak se vyrovnat s pracovní zátěží, H 3: Pracovníci pomáhajících profesí eliminují svou pracovní zátěž pomocí aktivních i pasivních prostředků psychohygieny.
Pro zpracování výzkumné části diplomové práce byl použit kvantitativní výzkum, metodou sběru dat bylo dotazování, technikou byl zvolen dotazník. Výzkum byl realizován ve všech 16 zařízeních poskytujících sociální služby v regionu Pelhřimov. Výzkumný vzorek tvořilo celkem 224 zaměstnanců v pomáhajících profesích z těchto zařízení.
Výzkum potvrdil všechny předpokládané hypotézy.
Výsledky výzkumu mohou být k dispozici vedoucím pracovníkům zařízení poskytujících sociální služby jako podnět k aktivnímu přístupu k řešení dané problematiky. Dále by práce mohla posloužit jako zdroj důležitých informací k tématice duševní hygieny jak samotným pracovníkům pomáhajících profesí, tak i všem těm, kteří mají o tuto problematiku hlubší zájem.
Anotace v angličtině
Mental hygiene is the discipline that deals with developing and maintaining mental healt and preventing mental disorders and illnesses. It is a system of scientifically elaborated measures and instructions that help maintain, improve and restore mental health. Assistant branches and sciences are generally and undoubtedlly regarded as very demanding. The staff must meet high demands and be ready at all times to help others sort out their problems and difficult life situation. To keep their mental balance, these staff members should follow the principles of mental hygiene.
The target of the diploma thesis at hand is to find out how an assistant employee subjectively assesses his or her workload and if they know how to tackle it. The thesis also aims at exploring particular measures of mental hygiene through which the staff cope with the workload arising from thein work. Before the survey was carried out, three hypotheses were formulated: H1: The employees in assistant positions in facilities providing social services in Pelhřimov region are aware of the degree of their workload, H2: The employees in assistant positions are informed about how to deal with workload, H3: The employees in assistant positions eliminate the workload through active and passive elements of mental hygiene.
To complete the research part of the thesis, the quantitative survey employed questioning as the method of data collection using questionnaires as the technique. The survey was carried out in all 16 facilities providing social services in Pehřimov region. The research sample consisted of 224 employees in assistant positions in the said facilities.
The research confirmed all formulated hypotheses.
The research result can be made available to managements of facilities providing social services in order to serve as a stimulus for finding a more active approach to solving the issue at hand. Furthermore, the thesis might serve as a source of important data related to mental hygiene that may be distributed to all staff in assistant positions as well as to those who are interested in this topic.
Psychohygiena (duševní hygiena) je obor, který se zabývá rozvojem a podporou duševního zdraví, prevencí duševních poruch a nemocí. Je to systém vědecky propracovaných pravidel a rad sloužící k udržení, prohloubení nebo znovuzískání duševního zdraví. Pomáhající profese jsou bezesporu všeobecně považovány za velmi náročné. Na pracovníky jsou kladeny vysoké nároky, vždy musí být připraveni pomáhat druhým s jejich problémy a těžkými životními situacemi, proto je pro udržení duševní rovnováhy těchto pracovníků dodržování zásad psychohygieny velice důležité.
Cílem diplomové práce je zjistit, jak pomáhající pracovníci subjektivně hodnotí svou pracovní zátěž, zda vědí, jakým způsobem čelit této zátěži, a zjistit konkrétně, jakými prostředky psychohygieny se se zátěží plynoucí z jejich povolání vyrovnávají. Před samotným výzkumem byly stanoveny 3 hypotézy: H1: Pracovníci pomáhajících profesí v zařízeních poskytujících sociální služby v pelhřimovském regionu si uvědomují míru svého pracovního zatížení, H2: Pracovníci pomáhajících profesí jsou seznámeni s možnostmi, jak se vyrovnat s pracovní zátěží, H 3: Pracovníci pomáhajících profesí eliminují svou pracovní zátěž pomocí aktivních i pasivních prostředků psychohygieny.
Pro zpracování výzkumné části diplomové práce byl použit kvantitativní výzkum, metodou sběru dat bylo dotazování, technikou byl zvolen dotazník. Výzkum byl realizován ve všech 16 zařízeních poskytujících sociální služby v regionu Pelhřimov. Výzkumný vzorek tvořilo celkem 224 zaměstnanců v pomáhajících profesích z těchto zařízení.
Výzkum potvrdil všechny předpokládané hypotézy.
Výsledky výzkumu mohou být k dispozici vedoucím pracovníkům zařízení poskytujících sociální služby jako podnět k aktivnímu přístupu k řešení dané problematiky. Dále by práce mohla posloužit jako zdroj důležitých informací k tématice duševní hygieny jak samotným pracovníkům pomáhajících profesí, tak i všem těm, kteří mají o tuto problematiku hlubší zájem.
Anotace v angličtině
Mental hygiene is the discipline that deals with developing and maintaining mental healt and preventing mental disorders and illnesses. It is a system of scientifically elaborated measures and instructions that help maintain, improve and restore mental health. Assistant branches and sciences are generally and undoubtedlly regarded as very demanding. The staff must meet high demands and be ready at all times to help others sort out their problems and difficult life situation. To keep their mental balance, these staff members should follow the principles of mental hygiene.
The target of the diploma thesis at hand is to find out how an assistant employee subjectively assesses his or her workload and if they know how to tackle it. The thesis also aims at exploring particular measures of mental hygiene through which the staff cope with the workload arising from thein work. Before the survey was carried out, three hypotheses were formulated: H1: The employees in assistant positions in facilities providing social services in Pelhřimov region are aware of the degree of their workload, H2: The employees in assistant positions are informed about how to deal with workload, H3: The employees in assistant positions eliminate the workload through active and passive elements of mental hygiene.
To complete the research part of the thesis, the quantitative survey employed questioning as the method of data collection using questionnaires as the technique. The survey was carried out in all 16 facilities providing social services in Pehřimov region. The research sample consisted of 224 employees in assistant positions in the said facilities.
The research confirmed all formulated hypotheses.
The research result can be made available to managements of facilities providing social services in order to serve as a stimulus for finding a more active approach to solving the issue at hand. Furthermore, the thesis might serve as a source of important data related to mental hygiene that may be distributed to all staff in assistant positions as well as to those who are interested in this topic.
1.Současný stav dané problematiky
Duševní hygiena neboli psychohygiena je nauka o tom, jak si chránit a upevňovat duševní zdraví a jak zvyšovat odolnost člověka vůči nejrůznějším škodlivým vlivům, jež mohou být příčinou narušení duševní rovnováhy. Podstatou psychohygieny je člověka naučit, jak psychickým obtížím předcházet; pokud již nastaly, jak nejlépe je zvládat. Aby pracovník pomáhající profese svou činností naplňoval potřebné požadavky pro výkon tohoto povolání a minimalizovalo se tak riziko poškození pacienta, byť i nevědomým počínáním, měl by být osobnostně stabilní a schopen sebereflexe. Nevěnujeme-li otázkám psychohygieny náležitou pozornost, vzrůstá riziko vzniku tzv.“burnt-out“ syndromu, syndromu vyhoření. V zájmu pracovníků pomáhajících profesí je tedy dodržovat zásady psychohygieny, pečovat o dobré rodinné zázemí, napomáhat upevňování blízkých přátelských vztahů a rozvíjet mimopracovní tvořivé zájmy; především je třeba vyvarovat se dlouhodobému přetěžování se.
2. Cíl práce
Cíl 1: Zjistit subjektivní hodnocení pracovní zátěže pracovníků pomáhajících profesí v některých zařízeních poskytujících sociální služby regionu Pelhřimov.
Cíl 2: Zjistit, zda pracovníci těchto profesí vědí jakým způsobem čelit zátěži plynoucí z jejich povolání.
Cíl 3: Zjistit konkrétně jakými technikami se tito zaměstnanci vyrovnávají se zátěží plynoucí z jejich povolání.
3. Popis metodiky
V rámci diplomové práce budu používat kvantitativní výzkum. Použitou metodou sběru dat bude dotazování. Hlavní technikou bude dotazník, jako doplňující standardizovaný rozhovor. Výzkum bude realizován v některých zařízeních poskytující sociální služby regionu Pelhřimov. Výzkumný soubor budou tvořit zaměstnanci pomáhajících profesí těchto zařízení.
4. Předpokládané využití práce v praxi
Práce by měla sloužit k náhledu do stavu problematiky psychohygieny v regionu Pelhřimov. Výsledky výzkumu mohou být k dispozici vedoucím pracovníkům sociálních zařízení jako podmět k aktivnímu přístupu k řešení dané problematiky. A v neposlední řadě by práce mohla posloužit jako zdroj důležitých informací k tématice duševní hygieny jak samotným pracovníkům pomáhajících profesí, tak i všem těm, kteří mají o tuto problematiku hlubší zájem.
Zásady pro vypracování
1.Současný stav dané problematiky
Duševní hygiena neboli psychohygiena je nauka o tom, jak si chránit a upevňovat duševní zdraví a jak zvyšovat odolnost člověka vůči nejrůznějším škodlivým vlivům, jež mohou být příčinou narušení duševní rovnováhy. Podstatou psychohygieny je člověka naučit, jak psychickým obtížím předcházet; pokud již nastaly, jak nejlépe je zvládat. Aby pracovník pomáhající profese svou činností naplňoval potřebné požadavky pro výkon tohoto povolání a minimalizovalo se tak riziko poškození pacienta, byť i nevědomým počínáním, měl by být osobnostně stabilní a schopen sebereflexe. Nevěnujeme-li otázkám psychohygieny náležitou pozornost, vzrůstá riziko vzniku tzv.“burnt-out“ syndromu, syndromu vyhoření. V zájmu pracovníků pomáhajících profesí je tedy dodržovat zásady psychohygieny, pečovat o dobré rodinné zázemí, napomáhat upevňování blízkých přátelských vztahů a rozvíjet mimopracovní tvořivé zájmy; především je třeba vyvarovat se dlouhodobému přetěžování se.
2. Cíl práce
Cíl 1: Zjistit subjektivní hodnocení pracovní zátěže pracovníků pomáhajících profesí v některých zařízeních poskytujících sociální služby regionu Pelhřimov.
Cíl 2: Zjistit, zda pracovníci těchto profesí vědí jakým způsobem čelit zátěži plynoucí z jejich povolání.
Cíl 3: Zjistit konkrétně jakými technikami se tito zaměstnanci vyrovnávají se zátěží plynoucí z jejich povolání.
3. Popis metodiky
V rámci diplomové práce budu používat kvantitativní výzkum. Použitou metodou sběru dat bude dotazování. Hlavní technikou bude dotazník, jako doplňující standardizovaný rozhovor. Výzkum bude realizován v některých zařízeních poskytující sociální služby regionu Pelhřimov. Výzkumný soubor budou tvořit zaměstnanci pomáhajících profesí těchto zařízení.
4. Předpokládané využití práce v praxi
Práce by měla sloužit k náhledu do stavu problematiky psychohygieny v regionu Pelhřimov. Výsledky výzkumu mohou být k dispozici vedoucím pracovníkům sociálních zařízení jako podmět k aktivnímu přístupu k řešení dané problematiky. A v neposlední řadě by práce mohla posloužit jako zdroj důležitých informací k tématice duševní hygieny jak samotným pracovníkům pomáhajících profesí, tak i všem těm, kteří mají o tuto problematiku hlubší zájem.
Seznam doporučené literatury
1. GUGENBÜHL-CRAIG, A. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. 120 s. ISBN 978-80-7367-302-4.
2. HAWKINS, P., SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 208 s. ISBN 80-7178-9.
3. KŘIVOHLAVÝ, J. Pozitivní psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 280 s. ISBN 80-7178-551-2.
4. MÍČEK,L. Sebevýchova a duševní zdraví. 2. vyd. Praha: SPN, 1986. 207 s.
5. SCHMIDBAUER, W. Syndrom pomocníka. Podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. 240 s. ISBN 80-7367-369-7.
6. SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. 176 s. ISBN 80-7178-312-9.
Seznam doporučené literatury
1. GUGENBÜHL-CRAIG, A. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. 120 s. ISBN 978-80-7367-302-4.
2. HAWKINS, P., SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 208 s. ISBN 80-7178-9.
3. KŘIVOHLAVÝ, J. Pozitivní psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 280 s. ISBN 80-7178-551-2.
4. MÍČEK,L. Sebevýchova a duševní zdraví. 2. vyd. Praha: SPN, 1986. 207 s.
5. SCHMIDBAUER, W. Syndrom pomocníka. Podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. 240 s. ISBN 80-7367-369-7.
6. SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. 176 s. ISBN 80-7178-312-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Jméno, příjmení: Bc. Pavla ŠUHÁJKOVÁ
Téma bakalářské práce: Psychohygiena zaměstnanců pomáhajících profesí v zařízeních poskytujících sociální služby regionu Pelhřimov
Průběh obhajoby bakalářské práce: Studentka diplomovou práci presentovala adekvátním způsobem. Teoretická i praktická část práce jsou zpracovány přehledně a logicky. Pozitivně byl hodnocen rozsáhlý výzkumný soubor. Studentka zodpověděla otázky položené vedoucím práce a oponentem.
Klasifikace: výborně