Smyslem této práce je jeden z možných pohledů k přístupu české pedagogické veřejnosti k multikulturní výchově.
Změny v české společnosti po roce 1989 vedly nejen ke změnám politickým, ale převážně společenským. Otevřeně se začalo mluvit o kultuře a životě národnostních menšin žijících na území České republiky.
Jedním z hlavních prvků budoucí změny je multikulturní výchova na základních školách. Změnu v novém vnímání již přináší nový školský zákon, který obsahuje rámcový vzdělávací program, v nimž je zahrnuta i multikulturní výchova.
Výzkumem bylo zjištěno, že povědomí o multikulturní výchově chybí, a to jak mezi učiteli, kteří nejsou příliš nadšeni jakoukoli změnou, tak i u učitelů budoucích, tj. současných studentů pedagogických fakult, neboť ani vysoké školy je k tomuto řešení nevedou.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor work is one of the possible points of view how to approach to Multiculturl Education in the Czech pedagogical society.
Changes in the Czech republic after 1989 lead to the political changes and mainly to the social changes. It was first time we start to talk about the culture and lifestyle of ethnic minorities in the Czech republic. One of the main elements how to change future is Multicultural Education. The change in this perception is a new school law including this kind of education.
This research has shown that there is a lack of awareness of Multikultura Education. Neither the teachers at schools nor the students at Pedagogical Faculties is well - informed about this kind of education. In fact, teachers are not enthused by any changes. For this reason, universities are unable to induce their students to solve the problem.
Multicultural Education, Multicultural centre, integration, nation, racism, xenophobia,discrimination, educational programmes.
Rozsah průvodní práce
90 s., 9 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Smyslem této práce je jeden z možných pohledů k přístupu české pedagogické veřejnosti k multikulturní výchově.
Změny v české společnosti po roce 1989 vedly nejen ke změnám politickým, ale převážně společenským. Otevřeně se začalo mluvit o kultuře a životě národnostních menšin žijících na území České republiky.
Jedním z hlavních prvků budoucí změny je multikulturní výchova na základních školách. Změnu v novém vnímání již přináší nový školský zákon, který obsahuje rámcový vzdělávací program, v nimž je zahrnuta i multikulturní výchova.
Výzkumem bylo zjištěno, že povědomí o multikulturní výchově chybí, a to jak mezi učiteli, kteří nejsou příliš nadšeni jakoukoli změnou, tak i u učitelů budoucích, tj. současných studentů pedagogických fakult, neboť ani vysoké školy je k tomuto řešení nevedou.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor work is one of the possible points of view how to approach to Multiculturl Education in the Czech pedagogical society.
Changes in the Czech republic after 1989 lead to the political changes and mainly to the social changes. It was first time we start to talk about the culture and lifestyle of ethnic minorities in the Czech republic. One of the main elements how to change future is Multicultural Education. The change in this perception is a new school law including this kind of education.
This research has shown that there is a lack of awareness of Multikultura Education. Neither the teachers at schools nor the students at Pedagogical Faculties is well - informed about this kind of education. In fact, teachers are not enthused by any changes. For this reason, universities are unable to induce their students to solve the problem.