Diplomová práce seznamuje s kulturou, historií a přírodními podmínkami vltavského údolí mezi obcemi Loučovice a Vyšší Brod a jeho didaktickým využitím při výuce přírodopisu a mimoškolní činnosti s přírodovědným zaměřením. Předkládá možné využití této oblasti formou výukového programu v přírodě s využitím ekologické hry.
Anotace v angličtině
The diploma thesis describes the cultural heritage, the history and the natural conditions of the Vltava valley between the towns of Loučovice and Vyšší Brod, as well as the possible didactic use of the area for biology classes and extra-curricular activities focusing on biology. The thesis proposes an outdoor learning programme based in the area, using an environmental game.
Klíčová slova
Loučovice, Vyšší Brod, výuka přírodopisu, mimoškolní činnost, ekologické hry
Klíčová slova v angličtině
Loučovice, Vyšší Brod, biology classes, extra-curricular activities, environmental game
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce seznamuje s kulturou, historií a přírodními podmínkami vltavského údolí mezi obcemi Loučovice a Vyšší Brod a jeho didaktickým využitím při výuce přírodopisu a mimoškolní činnosti s přírodovědným zaměřením. Předkládá možné využití této oblasti formou výukového programu v přírodě s využitím ekologické hry.
Anotace v angličtině
The diploma thesis describes the cultural heritage, the history and the natural conditions of the Vltava valley between the towns of Loučovice and Vyšší Brod, as well as the possible didactic use of the area for biology classes and extra-curricular activities focusing on biology. The thesis proposes an outdoor learning programme based in the area, using an environmental game.
Klíčová slova
Loučovice, Vyšší Brod, výuka přírodopisu, mimoškolní činnost, ekologické hry
Klíčová slova v angličtině
Loučovice, Vyšší Brod, biology classes, extra-curricular activities, environmental game
Zásady pro vypracování
Zpracovávané téma je v současné době aktuální vzhledem ke stále rostoucím požadavkům na alespoň elementární znalosti ekologických souvislostí v přírodě u žáků všech typů škol a k sílícím snahám o prosazování koncepce trvale udržitelného rozvoje v životě současné společnosti. Práce by měla obsahovat: 1. Teoretický rozbor řešené problematiky s využitím dostupné literatury, 2. Vlastní projekt využití ekologických her ve výuce a jeho ověření v praxi, 3. Zhodnocení, diskuse a návrhy dalších možností aplikací případně ve výuce i jiných předmětů na ZŠ a v zájmové činnosti dětí.\\
Etapy zpracování:\\ 1. Studium odborné literatury - učebnice přírodopisu, didaktické příručky, materiály SEV a dalších institucí, zabývajících se ekologickou výchovou, odborná obecně ekologická literatura (znalost terminologie) a obhájené diplom práce z této oblasti.\\ 2. Zpracování projektu, předběžné ověření a úpravy na základě zkušeností z ověřování na malém vzorku žáků.\\
3. Sepsání DP a návrhy na další možné aplikace.
Zásady pro vypracování
Zpracovávané téma je v současné době aktuální vzhledem ke stále rostoucím požadavkům na alespoň elementární znalosti ekologických souvislostí v přírodě u žáků všech typů škol a k sílícím snahám o prosazování koncepce trvale udržitelného rozvoje v životě současné společnosti. Práce by měla obsahovat: 1. Teoretický rozbor řešené problematiky s využitím dostupné literatury, 2. Vlastní projekt využití ekologických her ve výuce a jeho ověření v praxi, 3. Zhodnocení, diskuse a návrhy dalších možností aplikací případně ve výuce i jiných předmětů na ZŠ a v zájmové činnosti dětí.\\
Etapy zpracování:\\ 1. Studium odborné literatury - učebnice přírodopisu, didaktické příručky, materiály SEV a dalších institucí, zabývajících se ekologickou výchovou, odborná obecně ekologická literatura (znalost terminologie) a obhájené diplom práce z této oblasti.\\ 2. Zpracování projektu, předběžné ověření a úpravy na základě zkušeností z ověřování na malém vzorku žáků.\\
3. Sepsání DP a návrhy na další možné aplikace.
Seznam doporučené literatury
1. Učebnice , osnovy a metodické příručky přírodopisu, zeměpisu a občanské nauky pro ZŠ. \\ 2. Čeřovský J., Záveský A., 1989: Stezky k přírodě.- Praha, SPN, 240 s.\\ 3. Jakrlová J., Pelikán J., 1999: Ekologický slovník.- Praha, Fortuna, 142 s.\\ 4. Slavíková J., 1986: Ekologie rostlin.- Praha, SPN, 368 s.\\
5. Losos B. a kol., 1984: Ekologie živočichů. Praha, SPN, 316 s.\\
6. Storch D., Mihulka S., 2000: Úvod do současné ekologie.- Praha, Portál, 156 s.\\ 7. Metodické materiály SEV a dalších institucí v oblasti ekologické výchovy. \\ 8. Národní strategie udržitelného rozvoje ČR.- MŽP ČR, 2001.
Seznam doporučené literatury
1. Učebnice , osnovy a metodické příručky přírodopisu, zeměpisu a občanské nauky pro ZŠ. \\ 2. Čeřovský J., Záveský A., 1989: Stezky k přírodě.- Praha, SPN, 240 s.\\ 3. Jakrlová J., Pelikán J., 1999: Ekologický slovník.- Praha, Fortuna, 142 s.\\ 4. Slavíková J., 1986: Ekologie rostlin.- Praha, SPN, 368 s.\\
5. Losos B. a kol., 1984: Ekologie živočichů. Praha, SPN, 316 s.\\
6. Storch D., Mihulka S., 2000: Úvod do současné ekologie.- Praha, Portál, 156 s.\\ 7. Metodické materiály SEV a dalších institucí v oblasti ekologické výchovy. \\ 8. Národní strategie udržitelného rozvoje ČR.- MŽP ČR, 2001.