Bakalářská práce ?Rodinná výchova a volný čas? se zabývá problematikou volného času u předškolních dětí v souvislosti s rodinnou výchovou.
Teoretická část je zaměřena na základní charakteristiku předškolního dítěte, zabývá se významem rodiny, její funkcí a výchovou. Zamýšlí se nad volným časem z hlediska výchovného působení.
Praktická část pomocí dotazníkové metody zjišťuje, jakým způsobem se jednotliví členové rodiny podílí na výchově a jaké volnočasové aktivity se předškolnímu dítěti nabízí.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis ?Family education and leisure time? is focused on leisure time of preschool children in context of family education.
The theoretical part handle essential description of preschool child, importance of family and its function and education. Thinks of leisure time from perspective of educational action.
The practical part is searching by questionnaire how each family members participate in education. And it shows what activities are offered to preschool child in its leisure time.
Klíčová slova
předškolní dítě, rodina, výchova, volný čas
Klíčová slova v angličtině
preschool child, family, education, leisure time
Rozsah průvodní práce
59
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce ?Rodinná výchova a volný čas? se zabývá problematikou volného času u předškolních dětí v souvislosti s rodinnou výchovou.
Teoretická část je zaměřena na základní charakteristiku předškolního dítěte, zabývá se významem rodiny, její funkcí a výchovou. Zamýšlí se nad volným časem z hlediska výchovného působení.
Praktická část pomocí dotazníkové metody zjišťuje, jakým způsobem se jednotliví členové rodiny podílí na výchově a jaké volnočasové aktivity se předškolnímu dítěti nabízí.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis ?Family education and leisure time? is focused on leisure time of preschool children in context of family education.
The theoretical part handle essential description of preschool child, importance of family and its function and education. Thinks of leisure time from perspective of educational action.
The practical part is searching by questionnaire how each family members participate in education. And it shows what activities are offered to preschool child in its leisure time.
Klíčová slova
předškolní dítě, rodina, výchova, volný čas
Klíčová slova v angličtině
preschool child, family, education, leisure time
Zásady pro vypracování
Charakterizujte význam rodiny jako základní společenské jednotky a její funkci v oblasti edukace. Zařaďte do teoretické části rovněž přehled a rozsah výchovných stylů, které se vyskytují nejčastěji s tím, jak se ve výchově projevuje hodnotový systém v určitém typu rodiny. S hlediska rodinné výchovy se konkrétně soustřeďte na volnočasové aktivity dětí předškolního věku a participaci rodičů i prarodičů na tento časový úsek tak, aby bylo jasné jakým rozsahem se jednotliví členové v nejbližším okolí dítěte aktivně podílí na adekvátním využívání volného času. Účelnost, flexibilita, využívání dětské spontaneity, cílené a přiměřené pracovní aktivity a relaxační mobility.\\
Použijte metodu rozhovoru, pozorování dotazníku se škálovými i strukturovanými položkami. Vyhodnocení proveďte pomocí frekvenčních tabulek a grafů a pokuste se o komparaci vašich výsledků s některým reprezentačním průzkumem v této oblasti.
Zásady pro vypracování
Charakterizujte význam rodiny jako základní společenské jednotky a její funkci v oblasti edukace. Zařaďte do teoretické části rovněž přehled a rozsah výchovných stylů, které se vyskytují nejčastěji s tím, jak se ve výchově projevuje hodnotový systém v určitém typu rodiny. S hlediska rodinné výchovy se konkrétně soustřeďte na volnočasové aktivity dětí předškolního věku a participaci rodičů i prarodičů na tento časový úsek tak, aby bylo jasné jakým rozsahem se jednotliví členové v nejbližším okolí dítěte aktivně podílí na adekvátním využívání volného času. Účelnost, flexibilita, využívání dětské spontaneity, cílené a přiměřené pracovní aktivity a relaxační mobility.\\
Použijte metodu rozhovoru, pozorování dotazníku se škálovými i strukturovanými položkami. Vyhodnocení proveďte pomocí frekvenčních tabulek a grafů a pokuste se o komparaci vašich výsledků s některým reprezentačním průzkumem v této oblasti.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál, 2004.\\
KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha, Grado, 2008.\\
MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha, Portál, 2000.\\
MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha, Avicenum, 1989.\\
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha, Slon, 2003.\\
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha, Portál, 1999.\\
PELIKÁN, J. Hledání těžiště výchovy. Praha, Portál, 2007.\\
PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Praha, Amosium servis, 1995.\\
SPOUSTA, V. Kapitoly z pedagogiky volného času. Brno, Masarykova univerzita v Brně, 1996.\\
SPOUSTA, V. Metody a formy výchovy ve volném čase. Brno, Masarykova univerzita v Brně, 1996.\\
SVOBODOVÁ, E. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Raabe, Praha, 2007.\\
VAŽÁNSKÝ, M. a SMÉKAL, V. Základy pedagogiky volného času. Brno, Paido, 1995.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál, 2004.\\
KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha, Grado, 2008.\\
MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha, Portál, 2000.\\
MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha, Avicenum, 1989.\\
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha, Slon, 2003.\\
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha, Portál, 1999.\\
PELIKÁN, J. Hledání těžiště výchovy. Praha, Portál, 2007.\\
PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Praha, Amosium servis, 1995.\\
SPOUSTA, V. Kapitoly z pedagogiky volného času. Brno, Masarykova univerzita v Brně, 1996.\\
SPOUSTA, V. Metody a formy výchovy ve volném čase. Brno, Masarykova univerzita v Brně, 1996.\\
SVOBODOVÁ, E. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Raabe, Praha, 2007.\\
VAŽÁNSKÝ, M. a SMÉKAL, V. Základy pedagogiky volného času. Brno, Paido, 1995.