Diplomová práce se zabývá zpětným pohledem vysokoškolských studentů různých oborů a fakult na základní vzdělávání. Odhaluje vliv učitelů na vztah respondentů k základní škole a jejich studijní a profesní orientaci a důvody oblíbenosti přírodopisného (na základní škole) a biologického (na střední škole) vzdělání.
Součástí práce bylo vytvoření dotazníku a jeho zadání vysokoškolským studentům, kteří v době výzkumu studovali přírodovědné, humanitní, učitelské
a neučitelské obory. V rámci výzkumu proběhlo srovnání těchto skupin respondentů,
na jehož základě byl vyjádřen vztah mezi současným studijním oborem a pohlavím respondenta a jeho postojem k přírodopisnému a biologickému vzdělání.
Anotace v angličtině
The thesis is dealing with university students' point of view on primary education. It reveals teachers' influence on the responders' attitudes to primary schools, on their study and professional orientation, and on the reasons of popularity of nature historical education at primary schools and biological education at secondary schools.
A questionnaire for university students, who studied biological, humanistic, pedagogical and non pedagogical subjects at that time, was an important part of the thesis. A comparison between the different groups of students was drawn within the questionnaire survey. It determined the relation between the responders' contemporary branch of study, gender and their attitude to the biological education.
Klíčová slova
vztah k základní škole, přírodopisné vzdělání, dotazníkové šetření
Klíčová slova v angličtině
responders' attitudes to primary schools, popularity of nature historical education, questionnaire for university students
Rozsah průvodní práce
106
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá zpětným pohledem vysokoškolských studentů různých oborů a fakult na základní vzdělávání. Odhaluje vliv učitelů na vztah respondentů k základní škole a jejich studijní a profesní orientaci a důvody oblíbenosti přírodopisného (na základní škole) a biologického (na střední škole) vzdělání.
Součástí práce bylo vytvoření dotazníku a jeho zadání vysokoškolským studentům, kteří v době výzkumu studovali přírodovědné, humanitní, učitelské
a neučitelské obory. V rámci výzkumu proběhlo srovnání těchto skupin respondentů,
na jehož základě byl vyjádřen vztah mezi současným studijním oborem a pohlavím respondenta a jeho postojem k přírodopisnému a biologickému vzdělání.
Anotace v angličtině
The thesis is dealing with university students' point of view on primary education. It reveals teachers' influence on the responders' attitudes to primary schools, on their study and professional orientation, and on the reasons of popularity of nature historical education at primary schools and biological education at secondary schools.
A questionnaire for university students, who studied biological, humanistic, pedagogical and non pedagogical subjects at that time, was an important part of the thesis. A comparison between the different groups of students was drawn within the questionnaire survey. It determined the relation between the responders' contemporary branch of study, gender and their attitude to the biological education.
Klíčová slova
vztah k základní škole, přírodopisné vzdělání, dotazníkové šetření
Klíčová slova v angličtině
responders' attitudes to primary schools, popularity of nature historical education, questionnaire for university students
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je provést dotazníkové šetření a na základě shromážděných odpovědí respondentů (vysokoškolských studentů různých oborů a fakult) zjistit, jakou roli hrála v jejich životě základní škola a jakou roli mělo přírodopisné (na ZŠ) a biologické vzdělání (na SŠ) v jejich studijní a profesní orientaci. V rámci diplomové práce bude na obecné úrovni zjišťována kvantitativní frekvence obliby docházky do základní školy a jaké měl respondent oblíbené a neoblíbené předměty s důrazem na přírodovědné vzdělání na základní i středoškolské úrovni. \vsp{0,4cm}
Postup práce:\\
1. Studium odborné literatury\\
2. Vypracování zkušební varianty dotazníku a jeho analýza\\
3. Sestavení konečné varianty dotazníku \\
4. Dotazníkové šetření\\
5. Vyhodnocení dotazníku a interpretace zjištěných výsledků
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je provést dotazníkové šetření a na základě shromážděných odpovědí respondentů (vysokoškolských studentů různých oborů a fakult) zjistit, jakou roli hrála v jejich životě základní škola a jakou roli mělo přírodopisné (na ZŠ) a biologické vzdělání (na SŠ) v jejich studijní a profesní orientaci. V rámci diplomové práce bude na obecné úrovni zjišťována kvantitativní frekvence obliby docházky do základní školy a jaké měl respondent oblíbené a neoblíbené předměty s důrazem na přírodovědné vzdělání na základní i středoškolské úrovni. \vsp{0,4cm}
Postup práce:\\
1. Studium odborné literatury\\
2. Vypracování zkušební varianty dotazníku a jeho analýza\\
3. Sestavení konečné varianty dotazníku \\
4. Dotazníkové šetření\\
5. Vyhodnocení dotazníku a interpretace zjištěných výsledků
Seznam doporučené literatury
Dittrich, P.: Pedagogicko-psychologická diagnostika. H. a H.Jinočany, 1993\\
Kolektiv : Úvod do odborné práce. PF Č. Budějovice, 2000\\
Chráska, M. Úvod do výzkumu v pedagogice : Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. \\Olomouc:Vydavatelství Univerzity Palackého, 2003\\
Skalková J. : Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. SPN, 1982\\
Švaříček, R., Šeďová,K.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, Portál, 2007\\
Odborná periodika
Seznam doporučené literatury
Dittrich, P.: Pedagogicko-psychologická diagnostika. H. a H.Jinočany, 1993\\
Kolektiv : Úvod do odborné práce. PF Č. Budějovice, 2000\\
Chráska, M. Úvod do výzkumu v pedagogice : Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. \\Olomouc:Vydavatelství Univerzity Palackého, 2003\\
Skalková J. : Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. SPN, 1982\\
Švaříček, R., Šeďová,K.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, Portál, 2007\\
Odborná periodika