Cílem diplomové práce je vytvoření vzdělávacího programu Charakteristika rozmístění biomů na Zemi. Program je určen pro vzdělávání ţáků a studentů v rámci vzdělávacích programů ZOO Hluboká nad Vltavou. Vzdělávací program obsahuje výukový manuál, pracovní listy a metodickou příručku pro učitele. Součástí diplomové práce je i analýza a hodnocení vybraných učebnic zeměpisu pro 2. stupeň základní školy.
Anotace v angličtině
The purpose of this diploma thesis is to create a educational programme The Characteristic of the distribution of the worlďs land biomes. This programm is create for teaching of students with educational programmes in ZOO Ohrada Hluboká nad Vltavou. The educational programme consists of the text book, worksheets and methodical manual for teachers. The thesis consists of an analysis and evaluation of selected textbooks for the second grade of primary schools.
Cílem diplomové práce je vytvoření vzdělávacího programu Charakteristika rozmístění biomů na Zemi. Program je určen pro vzdělávání ţáků a studentů v rámci vzdělávacích programů ZOO Hluboká nad Vltavou. Vzdělávací program obsahuje výukový manuál, pracovní listy a metodickou příručku pro učitele. Součástí diplomové práce je i analýza a hodnocení vybraných učebnic zeměpisu pro 2. stupeň základní školy.
Anotace v angličtině
The purpose of this diploma thesis is to create a educational programme The Characteristic of the distribution of the worlďs land biomes. This programm is create for teaching of students with educational programmes in ZOO Ohrada Hluboká nad Vltavou. The educational programme consists of the text book, worksheets and methodical manual for teachers. The thesis consists of an analysis and evaluation of selected textbooks for the second grade of primary schools.
Cílem diplomové práce je vypracování vzdělávacího programu tématicky zaměřeného na charakteristiku rozšíření biomů na Zemi. Program bude konkrétně zacílen na vzdělávání žáků a studentů, jenž probíhá v rámci vzdělávacích programů ZOO Hluboká nad Vltavou.
Při tvorbě diplomové práce bude postupováno následujícím způsobem:
1. Diplomantka provede rozbor literatury a materiálů vztahujících se k tématu diplomové práce. První část diplomové práce bude věnována teoretické části studia a vymezení základní terminologie.
2. Diplomantka na základě studia literatury a potřebných didaktických materiálů vytvoří vzdělávací program věnovaný charakteristice rozšíření biomů na Zemi. Podrobně bude program zacílen na biomy a ekosystémy, které jsou zastoupeny v rámci ukázek flóry a fauny přímo v ZOO Hluboká nad Vltavou.
3. Výsledkem práce bude vzdělávací program zacílený na tématiku rozšíření biomů na Zemi, s konkrétními příklady ekosystémů a ukázek biomů dostupných v rámci ZOO Hluboká nad Vltavou (rozdílné podmínky prostředí, adaptace zvířat apod.). Finální vzdělávací program bude vytvořen ve 3. stupních obtížnosti (1. stupeň ZŠ, 2. stupeň ZŠ, SŠ) a bude obsahovat vytvořený základní výukový materiál, tématicky zaměřené pracovní listy a metodickou příručku pro učitele.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vypracování vzdělávacího programu tématicky zaměřeného na charakteristiku rozšíření biomů na Zemi. Program bude konkrétně zacílen na vzdělávání žáků a studentů, jenž probíhá v rámci vzdělávacích programů ZOO Hluboká nad Vltavou.
Při tvorbě diplomové práce bude postupováno následujícím způsobem:
1. Diplomantka provede rozbor literatury a materiálů vztahujících se k tématu diplomové práce. První část diplomové práce bude věnována teoretické části studia a vymezení základní terminologie.
2. Diplomantka na základě studia literatury a potřebných didaktických materiálů vytvoří vzdělávací program věnovaný charakteristice rozšíření biomů na Zemi. Podrobně bude program zacílen na biomy a ekosystémy, které jsou zastoupeny v rámci ukázek flóry a fauny přímo v ZOO Hluboká nad Vltavou.
3. Výsledkem práce bude vzdělávací program zacílený na tématiku rozšíření biomů na Zemi, s konkrétními příklady ekosystémů a ukázek biomů dostupných v rámci ZOO Hluboká nad Vltavou (rozdílné podmínky prostředí, adaptace zvířat apod.). Finální vzdělávací program bude vytvořen ve 3. stupních obtížnosti (1. stupeň ZŠ, 2. stupeň ZŠ, SŠ) a bude obsahovat vytvořený základní výukový materiál, tématicky zaměřené pracovní listy a metodickou příručku pro učitele.
Seznam doporučené literatury
DAVIS, B. J.: Biomes and Ecosystems. Gareth Stevens Vital Science: Earth Science
McKNIGHT, T. L., HESS, D.: Physical Geography: A Landscape Appreciation. 7th ed. Prentice Hall, New Jersey. 2002. 629 s.
PRACH, K., ŠTĚCH, M., ŘÍHA, P.: Ekologie a rozšíření biomů na Zemi. 1. vyd. Scientia, Praha. 2009. 151 s.
RAJCHARD, J., BALOUNOVÁ, Z., VYSLOUŽIL, D.: Ekologie I., Pojem a obsah ekologie, globální prostředí planety a jeho členění, ekologické faktory, působení fyzikálních faktorů na organizmy. 1. vyd. KOPP, České Budějovice. 2002. 121 s.
STRAHLER, A., STRAHLER, A.: Introducing Physical Geography. 4th ed. J. Wiley, Hoboken, N. J., 2006. 728 s.
WOODWARD, S. L.: Biomes of Earth: Terrestrial, Aquatic, and Human-Dominated. 1st ed. Greenwood Press, Westport, Conn., 2003. 435 s.
Seznam doporučené literatury
DAVIS, B. J.: Biomes and Ecosystems. Gareth Stevens Vital Science: Earth Science
McKNIGHT, T. L., HESS, D.: Physical Geography: A Landscape Appreciation. 7th ed. Prentice Hall, New Jersey. 2002. 629 s.
PRACH, K., ŠTĚCH, M., ŘÍHA, P.: Ekologie a rozšíření biomů na Zemi. 1. vyd. Scientia, Praha. 2009. 151 s.
RAJCHARD, J., BALOUNOVÁ, Z., VYSLOUŽIL, D.: Ekologie I., Pojem a obsah ekologie, globální prostředí planety a jeho členění, ekologické faktory, působení fyzikálních faktorů na organizmy. 1. vyd. KOPP, České Budějovice. 2002. 121 s.
STRAHLER, A., STRAHLER, A.: Introducing Physical Geography. 4th ed. J. Wiley, Hoboken, N. J., 2006. 728 s.
WOODWARD, S. L.: Biomes of Earth: Terrestrial, Aquatic, and Human-Dominated. 1st ed. Greenwood Press, Westport, Conn., 2003. 435 s.