Tato diplomová práce pojednává o motivaci žáků základních škol ve výuce cizích jazyků, zejména pak v hodinách jazyka anglického. Nejdříve si vysvětlíme pojem motivace, všechny její podoby a složky, které jí utvářejí. V úvahu vezmeme i její místo ve vyučovacím procesu. Cílem je zhodnotit, který typ motivace žáky podněcuje ke studiu cizího jazyka nejvíce, jestli u nich převládá vnitřní či vnější motivace a její vztah k celkovému postoji žáka k cizímu jazyku.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with a second language learners´ motivation at primary schools, particularly its effects on English lessons. At the very beginning it describes the term motivation, all kinds of motivation we can meet with and features which it is composed from. The aim of thesis is to evaluate which types of motivation students find the most stimulating for studying second language, whether intrinsic or extrinsic motivation and its relation with the attitude which learners take towards the second language.
Klíčová slova
vnitřní motivace, vnější motivace, osvojení cizích jazyků
Klíčová slova v angličtině
intrinsic motivation, extrinsic motivation, second language acquisition
Rozsah průvodní práce
109 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce pojednává o motivaci žáků základních škol ve výuce cizích jazyků, zejména pak v hodinách jazyka anglického. Nejdříve si vysvětlíme pojem motivace, všechny její podoby a složky, které jí utvářejí. V úvahu vezmeme i její místo ve vyučovacím procesu. Cílem je zhodnotit, který typ motivace žáky podněcuje ke studiu cizího jazyka nejvíce, jestli u nich převládá vnitřní či vnější motivace a její vztah k celkovému postoji žáka k cizímu jazyku.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with a second language learners´ motivation at primary schools, particularly its effects on English lessons. At the very beginning it describes the term motivation, all kinds of motivation we can meet with and features which it is composed from. The aim of thesis is to evaluate which types of motivation students find the most stimulating for studying second language, whether intrinsic or extrinsic motivation and its relation with the attitude which learners take towards the second language.
Klíčová slova
vnitřní motivace, vnější motivace, osvojení cizích jazyků
Klíčová slova v angličtině
intrinsic motivation, extrinsic motivation, second language acquisition
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zpracovat teoreticky problematiku motivace žáků ve věku 11 - 15 let ve výuce jazyků na 2. stupni základní školy a na víceletých gymnáziích a následně empiricky ověřit, jakým způsobem učitelé žáky motivují. V teoretické části práce bude zpracována teorie motivace z psychologického hlediska, motivace činností žáků ve vyučování, vnitřní motivace k učení, prostředky vnější motivace žáka, motivace žáka z hlediska vývojového období.\\
Cílem empirické části práce bude zjistit, jaké způsoby motivace žáků používají a jaké je jejich pojetí motivace žáka ve vyučování. K výzkumnému šetření bude použit dotazník pro učitele a pozorování výuky.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zpracovat teoreticky problematiku motivace žáků ve věku 11 - 15 let ve výuce jazyků na 2. stupni základní školy a na víceletých gymnáziích a následně empiricky ověřit, jakým způsobem učitelé žáky motivují. V teoretické části práce bude zpracována teorie motivace z psychologického hlediska, motivace činností žáků ve vyučování, vnitřní motivace k učení, prostředky vnější motivace žáka, motivace žáka z hlediska vývojového období.\\
Cílem empirické části práce bude zjistit, jaké způsoby motivace žáků používají a jaké je jejich pojetí motivace žáka ve vyučování. K výzkumnému šetření bude použit dotazník pro učitele a pozorování výuky.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.\\
DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H H, 1993.\\
DVOŘÁKOVÁ, M. Pedagogicko psychologická diagnostika I. České Budějovice: JU, 2000.\\
DVOŘÁKOVÁ, M. Pedagogicko psychologická diagnostika II. České Budějovice: JU, 1999.\\
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997.\\
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.\\
KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996.\\
LANGMEIER, J.; KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 1998.\\
NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1996.\\
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998.\\
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: ISV nakladatelství, 1999.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.\\
DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H H, 1993.\\
DVOŘÁKOVÁ, M. Pedagogicko psychologická diagnostika I. České Budějovice: JU, 2000.\\
DVOŘÁKOVÁ, M. Pedagogicko psychologická diagnostika II. České Budějovice: JU, 1999.\\
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997.\\
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.\\
KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996.\\
LANGMEIER, J.; KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 1998.\\
NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1996.\\
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998.\\
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: ISV nakladatelství, 1999.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.