Informace o kvalifikační práci Repertoár demonstrací, experimentů a praktických cvičení s problematikou vodních bezobratlých v práci učitele na základní škole a nižším gymnáziu
Diplomová práce analyzuje, do jaké míry jsou praktická cvičení a experimenty s problematikou vodních bezobratlých živočichů začleněna do výuky přírodopisu, resp. biologie na základních školách a na nižším stupni víceletých gymnázií. Předkládá návrhy laboratorních a terénních praktických cvičení s uvedenou tématikou, vedených s využitím badatelsky orientovaného výučování (Inquiry-based science education). Proveditelnost návrhů praktických cvičení s využitím badatelsky orientovaného výučování ověřuje a výsledky ověření rovněž uvádí.
Anotace v angličtině
The thesis analyses how often the teachers in primary schools and in lower classes of multi-year grammar schools integrate practical exercises and experiments into the biology lessons in the issue of water invertebrates. A proposal of laboratory and field practices has also been created and carried out in the school practice in pursuance of water invertebrates with the use of stimulating educational methods, so called Inquiry-based science education.
Klíčová slova
praktická cvičení, experimenty, přírodopis, biologie, základní škola, nižší gymnázium, badatelsky orientovaná výuka
Diplomová práce analyzuje, do jaké míry jsou praktická cvičení a experimenty s problematikou vodních bezobratlých živočichů začleněna do výuky přírodopisu, resp. biologie na základních školách a na nižším stupni víceletých gymnázií. Předkládá návrhy laboratorních a terénních praktických cvičení s uvedenou tématikou, vedených s využitím badatelsky orientovaného výučování (Inquiry-based science education). Proveditelnost návrhů praktických cvičení s využitím badatelsky orientovaného výučování ověřuje a výsledky ověření rovněž uvádí.
Anotace v angličtině
The thesis analyses how often the teachers in primary schools and in lower classes of multi-year grammar schools integrate practical exercises and experiments into the biology lessons in the issue of water invertebrates. A proposal of laboratory and field practices has also been created and carried out in the school practice in pursuance of water invertebrates with the use of stimulating educational methods, so called Inquiry-based science education.
Klíčová slova
praktická cvičení, experimenty, přírodopis, biologie, základní škola, nižší gymnázium, badatelsky orientovaná výuka
Řadu druhů vodních bezobratlých živočichů lze bez větších problémů chovat ve školních podmínkách. Jsou i vhodným modelem pro demonstrace, experimenty a cvičení ve výuce. Učebnice však využívají náměty na využití těchto živočichů jen zřídka a je otázkou, nakolik jsou reálně využíváni v praxi výuky biologie současných gymnázií a zda vůbec mají učitelé představu, jak by je mohli využítv kontextu soudobého trendu badatelsky orientovaného vyučování. Z tohoto důvodu je zadávána tato diplomová práce. \vsp{0,4cm}
Záklaní cíle a úkoly: \\
1) Zjistit, jaký repertoár demonstrací, experimentů a cvičení s tématikou biologie vodních bezobratlých reálně existuje v literatuře (učebnice i další) a na webu a jaký užívají běžně učitelé biologie. \\
2) Připravit sérii takových demonstrací, eperimentů a cvičení včetně detailní metodiky v pojetí badatelsky orientovaného učení (= inquiry based science education; = IBSE) pro výuku na gymnáziu (nižším/vyším). \vsp{0,4cm}
Dílčí úkoly a postup: \\
1) Prostudovat dostupnou literaturu (včetně učebnic pro ZŠ a gymnázia) k problematice aktivizujících metod výuky s využitím vodních bezobratlých (demonstrace, pokusy, cvičení). \\
2) Prostudovat literaturu, která se zabývá badatelsky orientovaným učením (= inquiry based science education/instruction; = IBSE); využít i veškeré informace dostupné na webových stránkách internetem. \\
3) Na základě zjištěných poznatků ze studia literatury a webových pramenů sepsat rešerši, která bude mít dvě části: 1. zabývající se otázkou, co je z literatury a webových stránek doposud známo o demonstracích, pokusech a cvičeních s využitím vodních bezobratlých pro výuku gymnázií (veškeré nalezené návody pro demonstrace, pokusy a cvičení kopírovat (i elektronicky) pro přílohu DP); 2. zabývající se otázkami IBSE v biologii. \\
4) Průběžně s rešerší vytvářet seznam užité literatury. \\
5) Na základě rešerše a vlastních zkušeností formulovat hypotézu o repertoáru takových demonstrací, pokusů ... v práci učitele biologie v současnosti. \\
6) Připravit jednoduchou metodiku orientačního akčního šetření, kterým by bylo možné v rámci pedagogických praxí spolužáků i praxe vlastní ověřit tento repertoár a falzifikovat hypotézu (ve spolupráci se Zuzanou Vepřovskou). \\
7) Připravit metodiku pro koncipování demonstrací, pokusů a cvičení formou badatelsky orientovaného učení (zejména metodické schéma komunikace učitele s žáky). \\
8) Navrhnout a detailně zpracovat sérii demonstrací, pokusů a cvičení s využitím vodních bezobratlých, ověřit jejich opkovanou proveditelnost a připravit jejich metodiku pro využití učiteli v praxi. \\
9) Popř. ověřit realizovatelnost vlastní přípravy (viz ad 8) v rámci pedagogické praxe a formou akčního výzkumu orientačně srovnat výsledky výuky s výsledky výuky vedené tradičním způsobem. \\
10) Sepsat rukopis diplomové práce ve struktuře a stylem závaznými pro odborné práce. \vsp{0,4cm}
Dále pak:\\
Na diplomové práci pracovat soustavně průběžně od LS 2009/10. \\
Pravidelně konzultovat s vedoucím DP a předkládat mu dílčí výsledky řešení diplomového úkolu v písemné elektronické podobě ke konzultaci. \vsp{0,4cm}
Diplomová práce byla zadána v rámci mezinárodního projektu S-TEAM (= Science-Teacher Education Advanced Methods) řešeného v rámci 7. rámcového programu EU.
Zásady pro vypracování
Řadu druhů vodních bezobratlých živočichů lze bez větších problémů chovat ve školních podmínkách. Jsou i vhodným modelem pro demonstrace, experimenty a cvičení ve výuce. Učebnice však využívají náměty na využití těchto živočichů jen zřídka a je otázkou, nakolik jsou reálně využíváni v praxi výuky biologie současných gymnázií a zda vůbec mají učitelé představu, jak by je mohli využítv kontextu soudobého trendu badatelsky orientovaného vyučování. Z tohoto důvodu je zadávána tato diplomová práce. \vsp{0,4cm}
Záklaní cíle a úkoly: \\
1) Zjistit, jaký repertoár demonstrací, experimentů a cvičení s tématikou biologie vodních bezobratlých reálně existuje v literatuře (učebnice i další) a na webu a jaký užívají běžně učitelé biologie. \\
2) Připravit sérii takových demonstrací, eperimentů a cvičení včetně detailní metodiky v pojetí badatelsky orientovaného učení (= inquiry based science education; = IBSE) pro výuku na gymnáziu (nižším/vyším). \vsp{0,4cm}
Dílčí úkoly a postup: \\
1) Prostudovat dostupnou literaturu (včetně učebnic pro ZŠ a gymnázia) k problematice aktivizujících metod výuky s využitím vodních bezobratlých (demonstrace, pokusy, cvičení). \\
2) Prostudovat literaturu, která se zabývá badatelsky orientovaným učením (= inquiry based science education/instruction; = IBSE); využít i veškeré informace dostupné na webových stránkách internetem. \\
3) Na základě zjištěných poznatků ze studia literatury a webových pramenů sepsat rešerši, která bude mít dvě části: 1. zabývající se otázkou, co je z literatury a webových stránek doposud známo o demonstracích, pokusech a cvičeních s využitím vodních bezobratlých pro výuku gymnázií (veškeré nalezené návody pro demonstrace, pokusy a cvičení kopírovat (i elektronicky) pro přílohu DP); 2. zabývající se otázkami IBSE v biologii. \\
4) Průběžně s rešerší vytvářet seznam užité literatury. \\
5) Na základě rešerše a vlastních zkušeností formulovat hypotézu o repertoáru takových demonstrací, pokusů ... v práci učitele biologie v současnosti. \\
6) Připravit jednoduchou metodiku orientačního akčního šetření, kterým by bylo možné v rámci pedagogických praxí spolužáků i praxe vlastní ověřit tento repertoár a falzifikovat hypotézu (ve spolupráci se Zuzanou Vepřovskou). \\
7) Připravit metodiku pro koncipování demonstrací, pokusů a cvičení formou badatelsky orientovaného učení (zejména metodické schéma komunikace učitele s žáky). \\
8) Navrhnout a detailně zpracovat sérii demonstrací, pokusů a cvičení s využitím vodních bezobratlých, ověřit jejich opkovanou proveditelnost a připravit jejich metodiku pro využití učiteli v praxi. \\
9) Popř. ověřit realizovatelnost vlastní přípravy (viz ad 8) v rámci pedagogické praxe a formou akčního výzkumu orientačně srovnat výsledky výuky s výsledky výuky vedené tradičním způsobem. \\
10) Sepsat rukopis diplomové práce ve struktuře a stylem závaznými pro odborné práce. \vsp{0,4cm}
Dále pak:\\
Na diplomové práci pracovat soustavně průběžně od LS 2009/10. \\
Pravidelně konzultovat s vedoucím DP a předkládat mu dílčí výsledky řešení diplomového úkolu v písemné elektronické podobě ke konzultaci. \vsp{0,4cm}
Diplomová práce byla zadána v rámci mezinárodního projektu S-TEAM (= Science-Teacher Education Advanced Methods) řešeného v rámci 7. rámcového programu EU.
Seznam doporučené literatury
Seznam základní odborné literatury (vyhledání další je součástí DP): \\
ALTMANN A., LIŠKOVÁ E. 1979: Praktikum ze zoologie. SPN, Praha. 3218 s. \\
Buchar J., Ducháč V. Hůrka K, Lellák J. 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, Praha. 288 s. \\
HANEL L., LIŠKOVÁ E. 2003: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. Skriptum PedF UK, Praha. 74 s. \\
LELLÁK J. A KOL. 1972: Biologie vodních živočichů. Skriptum PřF UK. Skriptum PřF UK, Praha. 220 s. \\
PRENZEL M., STADLER M., FRIDRICH A., KNICKMAIER K., OSTERMAIER CH., 2009: Increasing the efficiency of mathematics and science instruction (SINUS) - a large scale teacher professional development programme in Germany. Leibniz-Institute for Science education, Kiel. 65 pp. \\
ROCARD M., CSERMELY P., JORDE D., LENZEN D., WALBERG-HENRIKSSON H., HEMMO H. 2007: Science Education Now: A Reneved Pedagogy for the Future of Europe. European Comission, Directorate-General for Research, Directorate L - Science, Economy, and Society. Unit L4 - Scientific Culture and Gender. 29 pp. \\
http://ec.europa.eu/research/rtdinfo/index_en.html\\
VOKATÁ I. 1989: Dýchání vodního hmyzu - potřeba a možnosti demonstrace ve výuce biologie. Diplomová práce. Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích. \\
Různé řady učebnic přírodopisu a biologie pro gymnázia v ČR\\
http://www.veškole.cz
Seznam doporučené literatury
Seznam základní odborné literatury (vyhledání další je součástí DP): \\
ALTMANN A., LIŠKOVÁ E. 1979: Praktikum ze zoologie. SPN, Praha. 3218 s. \\
Buchar J., Ducháč V. Hůrka K, Lellák J. 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, Praha. 288 s. \\
HANEL L., LIŠKOVÁ E. 2003: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. Skriptum PedF UK, Praha. 74 s. \\
LELLÁK J. A KOL. 1972: Biologie vodních živočichů. Skriptum PřF UK. Skriptum PřF UK, Praha. 220 s. \\
PRENZEL M., STADLER M., FRIDRICH A., KNICKMAIER K., OSTERMAIER CH., 2009: Increasing the efficiency of mathematics and science instruction (SINUS) - a large scale teacher professional development programme in Germany. Leibniz-Institute for Science education, Kiel. 65 pp. \\
ROCARD M., CSERMELY P., JORDE D., LENZEN D., WALBERG-HENRIKSSON H., HEMMO H. 2007: Science Education Now: A Reneved Pedagogy for the Future of Europe. European Comission, Directorate-General for Research, Directorate L - Science, Economy, and Society. Unit L4 - Scientific Culture and Gender. 29 pp. \\
http://ec.europa.eu/research/rtdinfo/index_en.html\\
VOKATÁ I. 1989: Dýchání vodního hmyzu - potřeba a možnosti demonstrace ve výuce biologie. Diplomová práce. Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích. \\
Různé řady učebnic přírodopisu a biologie pro gymnázia v ČR\\
http://www.veškole.cz