Diplomová práce se věnuje problematice uplatnění projektu ve výuce dějepisu na gymnáziích, jejichž zřizovatelem je Ústecký kraj. Pokouší se shrnout základní teoretické poznatky o realizaci projektu a spojit je se zjištěními, která vyplynula z empirického průzkumu na gymnáziích Ústeckého kraje. Průzkum, jenž na gymnáziích probíhal, se soustředil především na zjištění současného stavu začleňování a využití projektů v hodinách dějepisu a na zkušenosti žáků a učitelů s touto specifickou strategií výuky. Na základě spojení uvedených informací se práce snaží podat celistvý obraz možností využití projektu při výuce dějepisu, a to nejen jako doplnění běžných hodin.
Práce obsahuje zjištění o současném stavu realizace projektů v dějepisné výuce, včetně preferovaných témat, způsobu realizace, výstupů i stručného shrnutí nabídky konkrétních projektů, s níž přicházejí externí organizace. Zpracovává poznatky o kladech a záporech realizace dějepisného projektu tak, jak je vidí žáci a učitelé gymnázií zřizovaných Ústeckým krajem. Součástí práce jsou i dva návrhy dějepisných projektů, které mohou učitelé využít jako náměty pro vytvoření vlastního projektu.
Anotace v angličtině
The final thesis deals with an application of project within history lessons at secondary grammar schools of the Administrative Region of Ústí nad Labem .The thesis summarizes the basic theoretical findings on a projects realisation together with findings gathered by the empirical research at secondary grammar schools of Administrative Region of Ústí nad Labem. The research focused on recognising a present status of incorporating and using projects in the history lessons, and on the experience of pupils and teachers with this specific teaching strategy. On the grounds of connecting these findings, the thesis provides the reflection of possible using of projects in the course of history lessons (not only as a supplement of ordinary lessons).
The thesis recognises a present status of projects realisation within history lessons, including the favoured topics, a way of realisation, outcomes, and a brief summary of particular projects offered by external organisations. The thesis deals with positives and negatives of projects realisation in accordance with opinions of pupils and teachers of secondary grammar schools of Administrative Region of Ústí nad Labem. The thesis also contains two proposals of history projects that might be used by teachers for creating their own projects.
Klíčová slova
projekt, specifická strategie výuky, využití projektu, výuka dějepisu, zkušenosti žáků a učitelů, empirický průzkum, klady a zápory realizace projektu, návrhy dějepisných projektů, gymnázia zřizovaná Ústeckým krajem, preferovaná témata projektů
Klíčová slova v angličtině
project, specific teaching strategy, using projects, history lessons, experience of pupils and teachers, empirical research, positives and negatives of projects realisation, proposals of history projects, secondary grammar schools of Administrative Region of Ústí nad Labem, favoured topics of projects
Rozsah průvodní práce
90 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje problematice uplatnění projektu ve výuce dějepisu na gymnáziích, jejichž zřizovatelem je Ústecký kraj. Pokouší se shrnout základní teoretické poznatky o realizaci projektu a spojit je se zjištěními, která vyplynula z empirického průzkumu na gymnáziích Ústeckého kraje. Průzkum, jenž na gymnáziích probíhal, se soustředil především na zjištění současného stavu začleňování a využití projektů v hodinách dějepisu a na zkušenosti žáků a učitelů s touto specifickou strategií výuky. Na základě spojení uvedených informací se práce snaží podat celistvý obraz možností využití projektu při výuce dějepisu, a to nejen jako doplnění běžných hodin.
Práce obsahuje zjištění o současném stavu realizace projektů v dějepisné výuce, včetně preferovaných témat, způsobu realizace, výstupů i stručného shrnutí nabídky konkrétních projektů, s níž přicházejí externí organizace. Zpracovává poznatky o kladech a záporech realizace dějepisného projektu tak, jak je vidí žáci a učitelé gymnázií zřizovaných Ústeckým krajem. Součástí práce jsou i dva návrhy dějepisných projektů, které mohou učitelé využít jako náměty pro vytvoření vlastního projektu.
Anotace v angličtině
The final thesis deals with an application of project within history lessons at secondary grammar schools of the Administrative Region of Ústí nad Labem .The thesis summarizes the basic theoretical findings on a projects realisation together with findings gathered by the empirical research at secondary grammar schools of Administrative Region of Ústí nad Labem. The research focused on recognising a present status of incorporating and using projects in the history lessons, and on the experience of pupils and teachers with this specific teaching strategy. On the grounds of connecting these findings, the thesis provides the reflection of possible using of projects in the course of history lessons (not only as a supplement of ordinary lessons).
The thesis recognises a present status of projects realisation within history lessons, including the favoured topics, a way of realisation, outcomes, and a brief summary of particular projects offered by external organisations. The thesis deals with positives and negatives of projects realisation in accordance with opinions of pupils and teachers of secondary grammar schools of Administrative Region of Ústí nad Labem. The thesis also contains two proposals of history projects that might be used by teachers for creating their own projects.
Klíčová slova
projekt, specifická strategie výuky, využití projektu, výuka dějepisu, zkušenosti žáků a učitelů, empirický průzkum, klady a zápory realizace projektu, návrhy dějepisných projektů, gymnázia zřizovaná Ústeckým krajem, preferovaná témata projektů
Klíčová slova v angličtině
project, specific teaching strategy, using projects, history lessons, experience of pupils and teachers, empirical research, positives and negatives of projects realisation, proposals of history projects, secondary grammar schools of Administrative Region of Ústí nad Labem, favoured topics of projects
Zásady pro vypracování
Po teoretickém přehledu o projektové metodě a jejím využití ve výuce dějepisu se diplomantka zaměří na realizované a probíhající dějepisné projekty na středních školách v Ústeckém kraji. V rámci empirického výzkumu zmapuje pomocí dotazníku témata, obsah, způsob realizace a podobu výstupů projektů. Na základě zjištěných zkušeností učitelů a žáků s projektovou metodou se pokusí vymezit pozitiva a negativa, která uplatnění projektové metody přináší zejména ve vztahu k rozvíjení klíčových kompetencí a zařazování průřezových témat.
Zásady pro vypracování
Po teoretickém přehledu o projektové metodě a jejím využití ve výuce dějepisu se diplomantka zaměří na realizované a probíhající dějepisné projekty na středních školách v Ústeckém kraji. V rámci empirického výzkumu zmapuje pomocí dotazníku témata, obsah, způsob realizace a podobu výstupů projektů. Na základě zjištěných zkušeností učitelů a žáků s projektovou metodou se pokusí vymezit pozitiva a negativa, která uplatnění projektové metody přináší zejména ve vztahu k rozvíjení klíčových kompetencí a zařazování průřezových témat.
Seznam doporučené literatury
Gracová, B., Empirické výzkumy v didaktice dějepisu u nás, jejich potřebnost a význam, in: IX. sjezd českých historiků. Pardubice 6. - 8. září 2006, Svazek I. ( red. Hrubá, M. - Ryantová, M. - Vorel, P.), Pardubice - Praha - Ústí nad Labem 2007.
Kratochvílová J., Teorie a praxe projektové výuky, MU, Brno 2009.
Parkan, F., Výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví, Praha 2008.
Plesná, L., ŠVP jako příležitost pro učitele 8, in: Učitelské listy 2007, č. 8, str. 9-10.
Projekte in Fach Geschichte. Historischen Forschen und Entdecken in Schule und Hochschule( Hrsg. S. Lässing - K. H. Pohl), Wochenschau, Schwalbach/Ts.2007.
Tomková,A. - Kašová, J. - Dvořáková, M., Učíme v projektech, Praha 2009.
Valenta, J., Pohledy aneb projektová metoda ve škole a za školou, Praha 1993.
Seznam doporučené literatury
Gracová, B., Empirické výzkumy v didaktice dějepisu u nás, jejich potřebnost a význam, in: IX. sjezd českých historiků. Pardubice 6. - 8. září 2006, Svazek I. ( red. Hrubá, M. - Ryantová, M. - Vorel, P.), Pardubice - Praha - Ústí nad Labem 2007.
Kratochvílová J., Teorie a praxe projektové výuky, MU, Brno 2009.
Parkan, F., Výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví, Praha 2008.
Plesná, L., ŠVP jako příležitost pro učitele 8, in: Učitelské listy 2007, č. 8, str. 9-10.
Projekte in Fach Geschichte. Historischen Forschen und Entdecken in Schule und Hochschule( Hrsg. S. Lässing - K. H. Pohl), Wochenschau, Schwalbach/Ts.2007.
Tomková,A. - Kašová, J. - Dvořáková, M., Učíme v projektech, Praha 2009.
Valenta, J., Pohledy aneb projektová metoda ve škole a za školou, Praha 1993.