Diplomová práce je zaměřena na poruchy čtení a psaní, především dyslexii, dysgrafii a dysortografii u žáků na 1. stupni ZŠ.
Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části je analyzována problematika specifických poruch učení se zaměřením na dyslexii, dysgrafii a dysortografii. Dále se tato část práce zabývá především příčinami, diagnostikou a nápravou specifických poruch učení.
Druhá část diplomové práce je zaměřena na možnosti nápravy poruch čtení a psaní.
Cílem práce bylo vytvořit zásobník námětů, cvičení a pomůcek pro práci s žáky se specifickými poruchami učení.
Anotace v angličtině
My diploma thesis is focused on the defects of reading and writing especially on dyslexia, dysgraphia and dysortographia of pupils at primary school.
The thesis is divided into two parts. Problems of learning difficulties especially dyslexia, dysgraphia and dysortographia are analysed in the theoretic part. This part is mainly focused on reasons, diagnostics and remedy of learning disabilities.
The second part of the diploma thesis specializes in remedial procedures
for problems with reading and writing. Suggestions, exercises and aids for children
with learning difficulties are presented there.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
106 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na poruchy čtení a psaní, především dyslexii, dysgrafii a dysortografii u žáků na 1. stupni ZŠ.
Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části je analyzována problematika specifických poruch učení se zaměřením na dyslexii, dysgrafii a dysortografii. Dále se tato část práce zabývá především příčinami, diagnostikou a nápravou specifických poruch učení.
Druhá část diplomové práce je zaměřena na možnosti nápravy poruch čtení a psaní.
Cílem práce bylo vytvořit zásobník námětů, cvičení a pomůcek pro práci s žáky se specifickými poruchami učení.
Anotace v angličtině
My diploma thesis is focused on the defects of reading and writing especially on dyslexia, dysgraphia and dysortographia of pupils at primary school.
The thesis is divided into two parts. Problems of learning difficulties especially dyslexia, dysgraphia and dysortographia are analysed in the theoretic part. This part is mainly focused on reasons, diagnostics and remedy of learning disabilities.
The second part of the diploma thesis specializes in remedial procedures
for problems with reading and writing. Suggestions, exercises and aids for children
with learning difficulties are presented there.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Diplomantka se ve své práci zaměří především na problematiku poruch čtení a psaní (dyslexii, dysgrafii adysortografii). Základem práce bude dobrá orientace v odborné literatuře.
V teoretické části práce bude analyzována problematika čtení a psaní a specifikovány otázky vyučování se zaměřením na žáky dyslektické, dysgrafické a dysortografické. Práce bude zaměřena na etiologii, diagnostiku a reedukaci těchto specifických poruch učení.
Dále bude analyzováno současné pojetí práce s těmito žáky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ, budou nastíněny různé formy a metody práce, modelové přístupy i efektivní metodická řízení vyučovacího procesu.
Cílem diplomové práce bude vytvoření zásobníku námětů, cvičení i pomůcek pro práci s žáky dyslektickými, dysgrafickými a dysortografickými.
Práce bude doložena rozsáhlým návodným přílohovým materiálem.
Součástí diplomové práce bude i její anotace v anglickém jazyce.
Zásady pro vypracování
Diplomantka se ve své práci zaměří především na problematiku poruch čtení a psaní (dyslexii, dysgrafii adysortografii). Základem práce bude dobrá orientace v odborné literatuře.
V teoretické části práce bude analyzována problematika čtení a psaní a specifikovány otázky vyučování se zaměřením na žáky dyslektické, dysgrafické a dysortografické. Práce bude zaměřena na etiologii, diagnostiku a reedukaci těchto specifických poruch učení.
Dále bude analyzováno současné pojetí práce s těmito žáky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ, budou nastíněny různé formy a metody práce, modelové přístupy i efektivní metodická řízení vyučovacího procesu.
Cílem diplomové práce bude vytvoření zásobníku námětů, cvičení i pomůcek pro práci s žáky dyslektickými, dysgrafickými a dysortografickými.
Práce bude doložena rozsáhlým návodným přílohovým materiálem.
Součástí diplomové práce bude i její anotace v anglickém jazyce.
Seznam doporučené literatury
Matějček, Z.: Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany, 1993.
Matějček, Z.: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991.
Mertin, V.: Individuální vzdělávací program. Praha, Portál 1995.
Monatová, L.: Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno, Paido 1998.
Pipeková, J. a kol.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno, Paido 1998.
Pokorná, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha, Portál 1997.
Sindelarová, B.: Předcházíme poruchám učení. Praha, Portál 1996.
Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha, Portál 1994.
Další literatura bude upřesněna při jednotlivých konzultacích.
Seznam doporučené literatury
Matějček, Z.: Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany, 1993.
Matějček, Z.: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991.
Mertin, V.: Individuální vzdělávací program. Praha, Portál 1995.
Monatová, L.: Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno, Paido 1998.
Pipeková, J. a kol.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno, Paido 1998.
Pokorná, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha, Portál 1997.
Sindelarová, B.: Předcházíme poruchám učení. Praha, Portál 1996.
Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha, Portál 1994.
Další literatura bude upřesněna při jednotlivých konzultacích.