Tato práce se zabývá propojením školního vyučování s muzejními vzdělávacími aktivitami. Zaměřuje se především na možnosti základních škol. Hodnotí, jakým způsobem se může muzeum uplatnit při realizaci vzdělávacích aktivit. Upozorňuje na konkrétní formy vzdělávacích aktivit v muzeu. Podrobně je zaměřena na vymezení jednotlivých výukových metod, které lze upřednostnit v rámci muzejního vyučování. V diplomové práci je vymezena úloha muzejního vzdělávacího programu, který je uplatnitelný v rámci projektového vyučování ve škole. V celé práci je patrná snaha propojit možnosti mimoškolní výuky probíhající v muzeu se školní výukou. Muzejní výuka je chápána jako doplňující
a rozšiřující pro školní výuku. Přesto se však neustále zdůrazňuje jedinečnost muzea. Muzeum díky prostředí odlišného od školy může nabídnout nevšední zážitek spojený s výukou.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the linking of school education with museum educational activities. It focuses primarily on the possibility of primary schools. It assesses how the museum can be used in the implementation of educational activities. He draws attention to specific forms of educational activities at the museum. In Detail, it is focused on defining the various teaching methods that can be prioritized in museum education. The thesis describes the role of museum education program, which is applicable in the project classes at school. The entire work points out apparent effort to integrate extracurricular learning opportunities taking place in the museum with school hours. Museum learning is seen as complementary and expanding the classroom. Yet he constantly emphasizes the uniqueness of the museum. Museum with a different environment from the school can offer a remarkable experience associated with teaching.
teaching, education, museum education program, project teaching, teaching methods, methodological tools, lecturer at the museum, museum educator
Rozsah průvodní práce
86 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá propojením školního vyučování s muzejními vzdělávacími aktivitami. Zaměřuje se především na možnosti základních škol. Hodnotí, jakým způsobem se může muzeum uplatnit při realizaci vzdělávacích aktivit. Upozorňuje na konkrétní formy vzdělávacích aktivit v muzeu. Podrobně je zaměřena na vymezení jednotlivých výukových metod, které lze upřednostnit v rámci muzejního vyučování. V diplomové práci je vymezena úloha muzejního vzdělávacího programu, který je uplatnitelný v rámci projektového vyučování ve škole. V celé práci je patrná snaha propojit možnosti mimoškolní výuky probíhající v muzeu se školní výukou. Muzejní výuka je chápána jako doplňující
a rozšiřující pro školní výuku. Přesto se však neustále zdůrazňuje jedinečnost muzea. Muzeum díky prostředí odlišného od školy může nabídnout nevšední zážitek spojený s výukou.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the linking of school education with museum educational activities. It focuses primarily on the possibility of primary schools. It assesses how the museum can be used in the implementation of educational activities. He draws attention to specific forms of educational activities at the museum. In Detail, it is focused on defining the various teaching methods that can be prioritized in museum education. The thesis describes the role of museum education program, which is applicable in the project classes at school. The entire work points out apparent effort to integrate extracurricular learning opportunities taking place in the museum with school hours. Museum learning is seen as complementary and expanding the classroom. Yet he constantly emphasizes the uniqueness of the museum. Museum with a different environment from the school can offer a remarkable experience associated with teaching.
teaching, education, museum education program, project teaching, teaching methods, methodological tools, lecturer at the museum, museum educator
Zásady pro vypracování
Práce navazuje na autory zabývající se problematikou muzejní pedagogiky. Setkání školní a mimoškolní pedagogiky na poli muzea je výzvou k zamyšlení nad významem práce lektorů připravujících muzejní programy. Pokud se podaří v muzeu navázat na školní výuku, vzniká v muzeu vhodná atmosféra pro rozvoj kreativity dětí a nabízí širší úhel pohledu na probíranou látku. Muzeum se tak stává místem setkání pedagogiky školní a mimoškolní.
Cílem práce je zmapovat a zhodnotit možnosti spolupráce muzea a školy z pohledu pracovníka muzea, a to v širších souvislostech prolínání ideové, organizační, metodické a obsahové dimenze pedagogické činnosti muzea a školy.
Zásady pro vypracování
Práce navazuje na autory zabývající se problematikou muzejní pedagogiky. Setkání školní a mimoškolní pedagogiky na poli muzea je výzvou k zamyšlení nad významem práce lektorů připravujících muzejní programy. Pokud se podaří v muzeu navázat na školní výuku, vzniká v muzeu vhodná atmosféra pro rozvoj kreativity dětí a nabízí širší úhel pohledu na probíranou látku. Muzeum se tak stává místem setkání pedagogiky školní a mimoškolní.
Cílem práce je zmapovat a zhodnotit možnosti spolupráce muzea a školy z pohledu pracovníka muzea, a to v širších souvislostech prolínání ideové, organizační, metodické a obsahové dimenze pedagogické činnosti muzea a školy.
Seznam doporučené literatury
BRABCOVÁ, A. Brána muzea otevřená. Průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea. Náchod : Juko, 2002. ISBN 80-86213-28-5.
HORÁČEK, R. Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno : Akademické nakladatelství CERM, 1998. ISBN: 80-7204-084-7.
JŮVA, V. Dětské muzeum. Edukační fenomén pro 21. století. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-090-5.
KAPLÁNEK, M. Kulturní a sociálně kulturní animace. Dva směry nedirektivní výchovy : Sborník příspěvků z X. ročníku konference s mezinárodní účastí. Hradec Králové, 20. 21.10.2006 : Gaudeamus, 2007. http://aplikace.msmt.cz/doc/NHMuzeumaskolax.doc -
Seznam doporučené literatury
BRABCOVÁ, A. Brána muzea otevřená. Průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea. Náchod : Juko, 2002. ISBN 80-86213-28-5.
HORÁČEK, R. Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno : Akademické nakladatelství CERM, 1998. ISBN: 80-7204-084-7.
JŮVA, V. Dětské muzeum. Edukační fenomén pro 21. století. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-090-5.
KAPLÁNEK, M. Kulturní a sociálně kulturní animace. Dva směry nedirektivní výchovy : Sborník příspěvků z X. ročníku konference s mezinárodní účastí. Hradec Králové, 20. 21.10.2006 : Gaudeamus, 2007. http://aplikace.msmt.cz/doc/NHMuzeumaskolax.doc -