Tato práce se zabývá použitím počítačové hry ve výuce informatiky na
střední škole. Výsledná hra je rozdělená do šesti samostatných úkolů, které
souvisí s různými aspekty práce na počítači. V jednotlivých úkolech hry se žáci
zabývají sestavením počítače, přihlášením se do operačního systému, orientací
v operačním systému, odinstalací a instalací progamu, rozpoznáním
bezpečného hesla a korekturou textu. Každá úloha nabízí více variant řešení.
Anotace v angličtině
This thesis deals with using a computer game in ICT classes at high
school. The created game is made like story split into six tasks. Each task is
connected with different musts of daily computing. The player have to step by
step deal with connecting up peripheral facilities to computer, loging into
operating system, beeing familiar with operating system environment, program
uninstallation and installation, finding out safe password and correcting
mistakes in a job apllication. There are several alternative solutions in the each
task.
Klíčová slova
Imagine Logo, počítačová hra, výuka IT
Klíčová slova v angličtině
Imagine Logo, computer game, IT training
Rozsah průvodní práce
66
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá použitím počítačové hry ve výuce informatiky na
střední škole. Výsledná hra je rozdělená do šesti samostatných úkolů, které
souvisí s různými aspekty práce na počítači. V jednotlivých úkolech hry se žáci
zabývají sestavením počítače, přihlášením se do operačního systému, orientací
v operačním systému, odinstalací a instalací progamu, rozpoznáním
bezpečného hesla a korekturou textu. Každá úloha nabízí více variant řešení.
Anotace v angličtině
This thesis deals with using a computer game in ICT classes at high
school. The created game is made like story split into six tasks. Each task is
connected with different musts of daily computing. The player have to step by
step deal with connecting up peripheral facilities to computer, loging into
operating system, beeing familiar with operating system environment, program
uninstallation and installation, finding out safe password and correcting
mistakes in a job apllication. There are several alternative solutions in the each
task.
Klíčová slova
Imagine Logo, počítačová hra, výuka IT
Klíčová slova v angličtině
Imagine Logo, computer game, IT training
Zásady pro vypracování
Student vymyslí a naprogramuje hru v programovacím prostředí Imagine Logo - výukový program pro žáky ZŠ nebo SŠ. Při hraní hry se žák bude učit základy informatiky (např. šifrování, zapojování počítače, algoritmizace, porozumění informatickým pojmům, instalování programů, odemknutí zámku).\\
Provedení hry bude vyjádřeno formou příběhu hlavního hrdiny, který bude postupovat po jednotlivých úrovních hry. Úlohy na sebe budou navazovat a k řešení jednotlivých úkolů povede více cest. Každy úkol, který bude hráč řešit, bude jiný než předešlý. Hlavní hrdina bude provádět hráče příběhem. Hráč si ve hře ověří své dovednosti a znalosti při používání počítače. Výsledná hra bude exportována do typu *.exe, aby se dala spustit i na počítačích, na kterých není nainstalován program Imagine Logo.\\
V teoretické části student provede rešerši takovýchto již existujících her, které podporují výuku informatiky.\\
Hra bude po dokončení odzkoušena ve škole. Reakce a výsledky žáků budou analyzovány pomocí předem připravených dotazníků.
Zásady pro vypracování
Student vymyslí a naprogramuje hru v programovacím prostředí Imagine Logo - výukový program pro žáky ZŠ nebo SŠ. Při hraní hry se žák bude učit základy informatiky (např. šifrování, zapojování počítače, algoritmizace, porozumění informatickým pojmům, instalování programů, odemknutí zámku).\\
Provedení hry bude vyjádřeno formou příběhu hlavního hrdiny, který bude postupovat po jednotlivých úrovních hry. Úlohy na sebe budou navazovat a k řešení jednotlivých úkolů povede více cest. Každy úkol, který bude hráč řešit, bude jiný než předešlý. Hlavní hrdina bude provádět hráče příběhem. Hráč si ve hře ověří své dovednosti a znalosti při používání počítače. Výsledná hra bude exportována do typu *.exe, aby se dala spustit i na počítačích, na kterých není nainstalován program Imagine Logo.\\
V teoretické části student provede rešerši takovýchto již existujících her, které podporují výuku informatiky.\\
Hra bude po dokončení odzkoušena ve škole. Reakce a výsledky žáků budou analyzovány pomocí předem připravených dotazníků.
Seznam doporučené literatury
BLAHO, A., KALAŠ, I. Imagine Logo: učebnice programování pro děti. Brno: Computer Press 2006.
VANÍČEK, J. Portál pro podporu výuky programování v prostředí Imagine Logo [online]. České Budějovice: Pedagogická fakulta JU, 2008. Dostupné z www: <http://www.pf.jcu.cz/imagine>
BLAHO, A., KALAŠ, I. Imagine reference guide. Logotron 2002.
ROUDENSKÝ, P., KOPECKÝ, T. Vytváříme PC hry. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-1884-9.
Seznam doporučené literatury
BLAHO, A., KALAŠ, I. Imagine Logo: učebnice programování pro děti. Brno: Computer Press 2006.
VANÍČEK, J. Portál pro podporu výuky programování v prostředí Imagine Logo [online]. České Budějovice: Pedagogická fakulta JU, 2008. Dostupné z www: <http://www.pf.jcu.cz/imagine>
BLAHO, A., KALAŠ, I. Imagine reference guide. Logotron 2002.
ROUDENSKÝ, P., KOPECKÝ, T. Vytváříme PC hry. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-1884-9.