Práce se zabývá přípravou úloh pro výuku hromadného zpracování dat v prostředí tabulkových procesorů v hodinách informatiky na 2. stupni základní školy a na středních školách. V současnosti existuje mnoho úloh, které však vycházejí ze zastaralých či nezajímavých údajů nebo přímo údajů uměle vytvořených. Naopak je nedostatek úloh, které vychází z údajů zcela aktuálních nebo údajů, které zadali samotní žáci.
V práci je tedy kladen důraz na tvorbu úloh, které vycházejí z aktuálních dat, dostupných volně na internetu. Data mají povahu geografických, ekonomických nebo meteorologických informací. Součástí práce je software, který tato data stahuje z webových stránek a převádí je do formátu vhodného pro další zpracování v tabulkovém procesoru.
Přínosné jsou také úlohy, které vychází z dat, zadaných žáky dané třídy. Součástí práce je softwarové řešení, které umožňuje učiteli vytvořit průzkum, na který budou prostřednictvím formuláře odpovídat žáci ve třídě. Tyto odpovědi jsou následně zpracovány do podoby tabulky pro další využití při výuce.
Podstatnou částí práce je sada metodických listů, které obsahují náměty úloh, zaměřených na hromadné zpracování dat. Dále ukazují vhodné zpracování naměřených či stažených dat a možnou interpretaci získaných výsledků.
Hlavním cílem práce je ukázat, jak a případně kde získávat aktuální a atraktivní data pro výuku hromadného zpracování dat a jak je dále používat. K tomu má přispět i uvedený vytvořený software a metodické listy.
Anotace v angličtině
The work is concerned with preparing exercises for the teaching of bulk data processing in the environment of a spreadsheet program. The exercises can be used in the lessons of ICT in the upper stage of the elementary school and in secondary schools. Presently a lot of exercises exist. These exercises are based on obsolete or uninteresting data or directly on artificial data. On the contrary there are few exercises which are based on up to date data or on data which the students entered.
In the work there is an emphasis on the importance of creating exercises which are based on up to date data which is freely accessible on the Internet. For example geographical, economic or meteorological data. A software application which can download this data and transfer it into a suited format for further use in a spreadsheet program is a part of the work.
We can note the benefit of using exercises, where data has been entered by the students of the class. A part of the work is a software solution which makes a survey possible for the teacher. The students answer the questions in the survey via a form. These answers are worked up into a table for further use in the lessons.
An important part of the work is a set of methodical sheets. These sheets contain topics for exercises, which are specialized in bulk data processing. They show acceptable elaboration of downloaded or measured data and possible interpretation of the results.
The main objective of the work is to show how and where to get up to date and attractive data for the teaching of bulk data processing and how to use it. The software and the methodical sheets should contribute to this.
Klíčová slova
Hromadné zpracování dat, tabulkový procesor, užití internetu, MS Excel, výuka, úlohy, stahování dat, výzkumy ve školní třídě, ICT
Klíčová slova v angličtině
Bulk data processing, spreadsheet program, use Internet, MS Excel, teaching, exercises, downloading of data, surveys in the class, ICT
Rozsah průvodní práce
142 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá přípravou úloh pro výuku hromadného zpracování dat v prostředí tabulkových procesorů v hodinách informatiky na 2. stupni základní školy a na středních školách. V současnosti existuje mnoho úloh, které však vycházejí ze zastaralých či nezajímavých údajů nebo přímo údajů uměle vytvořených. Naopak je nedostatek úloh, které vychází z údajů zcela aktuálních nebo údajů, které zadali samotní žáci.
V práci je tedy kladen důraz na tvorbu úloh, které vycházejí z aktuálních dat, dostupných volně na internetu. Data mají povahu geografických, ekonomických nebo meteorologických informací. Součástí práce je software, který tato data stahuje z webových stránek a převádí je do formátu vhodného pro další zpracování v tabulkovém procesoru.
Přínosné jsou také úlohy, které vychází z dat, zadaných žáky dané třídy. Součástí práce je softwarové řešení, které umožňuje učiteli vytvořit průzkum, na který budou prostřednictvím formuláře odpovídat žáci ve třídě. Tyto odpovědi jsou následně zpracovány do podoby tabulky pro další využití při výuce.
Podstatnou částí práce je sada metodických listů, které obsahují náměty úloh, zaměřených na hromadné zpracování dat. Dále ukazují vhodné zpracování naměřených či stažených dat a možnou interpretaci získaných výsledků.
Hlavním cílem práce je ukázat, jak a případně kde získávat aktuální a atraktivní data pro výuku hromadného zpracování dat a jak je dále používat. K tomu má přispět i uvedený vytvořený software a metodické listy.
Anotace v angličtině
The work is concerned with preparing exercises for the teaching of bulk data processing in the environment of a spreadsheet program. The exercises can be used in the lessons of ICT in the upper stage of the elementary school and in secondary schools. Presently a lot of exercises exist. These exercises are based on obsolete or uninteresting data or directly on artificial data. On the contrary there are few exercises which are based on up to date data or on data which the students entered.
In the work there is an emphasis on the importance of creating exercises which are based on up to date data which is freely accessible on the Internet. For example geographical, economic or meteorological data. A software application which can download this data and transfer it into a suited format for further use in a spreadsheet program is a part of the work.
We can note the benefit of using exercises, where data has been entered by the students of the class. A part of the work is a software solution which makes a survey possible for the teacher. The students answer the questions in the survey via a form. These answers are worked up into a table for further use in the lessons.
An important part of the work is a set of methodical sheets. These sheets contain topics for exercises, which are specialized in bulk data processing. They show acceptable elaboration of downloaded or measured data and possible interpretation of the results.
The main objective of the work is to show how and where to get up to date and attractive data for the teaching of bulk data processing and how to use it. The software and the methodical sheets should contribute to this.
Klíčová slova
Hromadné zpracování dat, tabulkový procesor, užití internetu, MS Excel, výuka, úlohy, stahování dat, výzkumy ve školní třídě, ICT
Klíčová slova v angličtině
Bulk data processing, spreadsheet program, use Internet, MS Excel, teaching, exercises, downloading of data, surveys in the class, ICT
Zásady pro vypracování
Vhodnými úlohami na hromadné zpracování dat jsou různé výzkumy, měření nebo ankety, kdy se získávají "živá" data např. od všech žáků přítomných ve třídě. Ruční sestavení dat do jedné zpracovatelné tabulky je pak časově zatěžující. Cílem práce je navrhnout a realizovat řešení, jak z dat vytvořených každým žákem automaticky vytvářet přehlednou tabulku, vhodnou k dalšímu zpracování žáky při výuce.\\
Mezi další vhodné zdroje dat patří internetové stránky českých i zahraničních organizací a institucí. Zde jsou však data často prezentována ve formě nevhodné pro zpracování žáky při výuce. Možnými daty mohou být například geografické či ekonomické informace nebo informace o počasí. Student tedy vyhledá několik možných zdrojů dat, navrhne a realizuje automatické převedení dat v nich obsažených do tabulky, která bude moci být dále využita při výuce hromadného zpracování dat.\\
Realizovaná řešení budou jednoduchá na obsluhu, budou uživatelsky přívětivá a pedagogicky vhodná. Dále budou vytvořena v obecně používaném prostředí tak, aby je bylo možné využít na co největším počtu škol.\\
Student vytvoří srozumitelný uživatelský manuál, jak s vytvořenými prostředky pracovat. Dále připraví sadu úloh ve formě metodických listů, tak aby byly použitelné ve výuce informatiky. Úlohy budou vystihovat různé možnosti zisku dat a varianty jejich dalšího zpracování.
Zásady pro vypracování
Vhodnými úlohami na hromadné zpracování dat jsou různé výzkumy, měření nebo ankety, kdy se získávají "živá" data např. od všech žáků přítomných ve třídě. Ruční sestavení dat do jedné zpracovatelné tabulky je pak časově zatěžující. Cílem práce je navrhnout a realizovat řešení, jak z dat vytvořených každým žákem automaticky vytvářet přehlednou tabulku, vhodnou k dalšímu zpracování žáky při výuce.\\
Mezi další vhodné zdroje dat patří internetové stránky českých i zahraničních organizací a institucí. Zde jsou však data často prezentována ve formě nevhodné pro zpracování žáky při výuce. Možnými daty mohou být například geografické či ekonomické informace nebo informace o počasí. Student tedy vyhledá několik možných zdrojů dat, navrhne a realizuje automatické převedení dat v nich obsažených do tabulky, která bude moci být dále využita při výuce hromadného zpracování dat.\\
Realizovaná řešení budou jednoduchá na obsluhu, budou uživatelsky přívětivá a pedagogicky vhodná. Dále budou vytvořena v obecně používaném prostředí tak, aby je bylo možné využít na co největším počtu škol.\\
Student vytvoří srozumitelný uživatelský manuál, jak s vytvořenými prostředky pracovat. Dále připraví sadu úloh ve formě metodických listů, tak aby byly použitelné ve výuce informatiky. Úlohy budou vystihovat různé možnosti zisku dat a varianty jejich dalšího zpracování.
Seznam doporučené literatury
FREIBERGER, Ulrich, et al. Grundlagen der Informatik. 1. Auflage. Berlin: Oldenbourg Schulbuchverlag, 2005. 161 s. ISBN 978-3-637-00098-8.
ŠIMEK, Tomáš, VACEK, Jiří. Excel 2000 a ostatní verze. Praha : Computer Press, 2002. 207 s. ISBN 80-7226-459-1 .
BLAŽÍČKOVÁ, Šárka. Microsoft Excel pro školy. 1. vyd. Brno: Computer Press, a.s., 2005. 56 s. ISBN 80-251-0502-4.
LUKÁČ, Stanislav, ŠNAJDER, L'ubomír. Informatika pre SŠ, tematický zošit Práca s tabuľkami . Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2001. 48 s. ISBN 80-10-00532-0 .
EGELMANN, Lutz. Informatik bis zum Abitur. 1. Auflage. Berlin: Duden Paetec Schulbuchverlag, 2002. 488 s. ISBN 3-89818-600-8.
VANÍČEK, Jiří. Informatika pro základní školy a víceletá gymnázia 2. 1. vyd. Brno: CP Books, 2005. 88 s. . ISBN 80-251-0630-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
JEŘÁBEK, Jaroslav, et al. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia RVP G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2007. 102 s. Dostupný z WWW: <old.rvp.cz/soubor/RVP_G.pdf>. ISBN 978-80-8700-11-3.
JEŘÁBEK, Jaroslav, et al. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2007. 126 s.\\ Dostupný z WWW:<http://rvp.cz/informace/wp-content/uploads/2009/09/RVPZV_2007-07.pdf>.
Seznam doporučené literatury
FREIBERGER, Ulrich, et al. Grundlagen der Informatik. 1. Auflage. Berlin: Oldenbourg Schulbuchverlag, 2005. 161 s. ISBN 978-3-637-00098-8.
ŠIMEK, Tomáš, VACEK, Jiří. Excel 2000 a ostatní verze. Praha : Computer Press, 2002. 207 s. ISBN 80-7226-459-1 .
BLAŽÍČKOVÁ, Šárka. Microsoft Excel pro školy. 1. vyd. Brno: Computer Press, a.s., 2005. 56 s. ISBN 80-251-0502-4.
LUKÁČ, Stanislav, ŠNAJDER, L'ubomír. Informatika pre SŠ, tematický zošit Práca s tabuľkami . Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2001. 48 s. ISBN 80-10-00532-0 .
EGELMANN, Lutz. Informatik bis zum Abitur. 1. Auflage. Berlin: Duden Paetec Schulbuchverlag, 2002. 488 s. ISBN 3-89818-600-8.
VANÍČEK, Jiří. Informatika pro základní školy a víceletá gymnázia 2. 1. vyd. Brno: CP Books, 2005. 88 s. . ISBN 80-251-0630-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
JEŘÁBEK, Jaroslav, et al. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia RVP G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2007. 102 s. Dostupný z WWW: <old.rvp.cz/soubor/RVP_G.pdf>. ISBN 978-80-8700-11-3.
JEŘÁBEK, Jaroslav, et al. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2007. 126 s.\\ Dostupný z WWW:<http://rvp.cz/informace/wp-content/uploads/2009/09/RVPZV_2007-07.pdf>.