Ve své diplomové práci se zabývám problematikou života s dyslexií, resp. jak ovlivní specifické poruchy učení život jedince.
Hlavním cílem mé diplomové práce je zkoumat, jak ovlivní specifická porucha učení osobnostní a vzdělávací rozvoj jedince. Mezi dílčí cíle mé práce patří: zjistit přístup rodičů k dítěti se specifickou poruchou učení, zjistit přístup učitelů na základní škole, střední škole případně vysoké škole, zaznamenat pocity jedince od základní školy po současnost, zkoumat možnosti uplatnění, porovnat přístupy učitelů a životní cestu s jedinci, kteří poruchou netrpí, zjistit informovanost jedince o své poruše, zjistit do jaké míry specifická porucha učení jedince ovlivnila.
Teoretická část diplomové práce se zabývá charakteristikou specifických poruch učení a jejich příčinou, klasifikací projevů jednotlivých specifických poruch učení, diagnostikou dyslexie, pedagogickou diagnostikou specifických poruch učení, dyslexií a její projevy v dospělosti a v neposlední řadě také reedukací dyslexie.
V praktické části budu zkoumat, zda a jak ovlivnila porucha učení život konkrétních jedinců od počátku vzdělávání do dospělosti. Výzkumný vzorek budou tvořit dospělí jedinci se specifickými poruchami učení v anamnéze i bez anamnézy. Základní metody šetření budou dotazování a rozhovor. Praktická část mé práce bude vycházet z části teoretické.
Anotace v angličtině
Will specificic failures of learning influence individual´s journey throught his life?
In my work I deal with problems of living with dyslexia. How the specific learning difficulties will affect an individual's life. The main aim of my thesis is to examine how specific learning disability affects personal and educational development of the individual. The goals of my work are: to determine approach of the parents to the child with specific learning difficulties, approach of teachers at the primary school, high school or university. Recording of feelings from childhood to the present. Explore possibilities of applying on the job market, comparison with individuals who do not suffer from disorder. Find out how the specific learning difficulties affected individuals.
The theoretical part of the thesis deals with the characteristics specific learning difficulties, their causes, manifestations of classification learning difficulties, dyslexia diagnostics, educational diagnosis, dyslexia, its symptoms in adulthood and reeducation of dyslexia. In the practical part I will examine how learning difficulties affect individual lives from the beginning of education to adulthood. The research sample will consist of adults with learning difficulties in anamneses and without anamneses. Basic methods will be questioning and interview. The practical part of my work is based on the theoretical part.
Klíčová slova
Specifické poruchy učení, dyslexie, diagnostika SPU, reedukace a kompenzace dyslexie
Klíčová slova v angličtině
Specific learning difficulties, dyslexia, learning disabilities diagnosis, reduction and compensation of dyslexia
Rozsah průvodní práce
98 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své diplomové práci se zabývám problematikou života s dyslexií, resp. jak ovlivní specifické poruchy učení život jedince.
Hlavním cílem mé diplomové práce je zkoumat, jak ovlivní specifická porucha učení osobnostní a vzdělávací rozvoj jedince. Mezi dílčí cíle mé práce patří: zjistit přístup rodičů k dítěti se specifickou poruchou učení, zjistit přístup učitelů na základní škole, střední škole případně vysoké škole, zaznamenat pocity jedince od základní školy po současnost, zkoumat možnosti uplatnění, porovnat přístupy učitelů a životní cestu s jedinci, kteří poruchou netrpí, zjistit informovanost jedince o své poruše, zjistit do jaké míry specifická porucha učení jedince ovlivnila.
Teoretická část diplomové práce se zabývá charakteristikou specifických poruch učení a jejich příčinou, klasifikací projevů jednotlivých specifických poruch učení, diagnostikou dyslexie, pedagogickou diagnostikou specifických poruch učení, dyslexií a její projevy v dospělosti a v neposlední řadě také reedukací dyslexie.
V praktické části budu zkoumat, zda a jak ovlivnila porucha učení život konkrétních jedinců od počátku vzdělávání do dospělosti. Výzkumný vzorek budou tvořit dospělí jedinci se specifickými poruchami učení v anamnéze i bez anamnézy. Základní metody šetření budou dotazování a rozhovor. Praktická část mé práce bude vycházet z části teoretické.
Anotace v angličtině
Will specificic failures of learning influence individual´s journey throught his life?
In my work I deal with problems of living with dyslexia. How the specific learning difficulties will affect an individual's life. The main aim of my thesis is to examine how specific learning disability affects personal and educational development of the individual. The goals of my work are: to determine approach of the parents to the child with specific learning difficulties, approach of teachers at the primary school, high school or university. Recording of feelings from childhood to the present. Explore possibilities of applying on the job market, comparison with individuals who do not suffer from disorder. Find out how the specific learning difficulties affected individuals.
The theoretical part of the thesis deals with the characteristics specific learning difficulties, their causes, manifestations of classification learning difficulties, dyslexia diagnostics, educational diagnosis, dyslexia, its symptoms in adulthood and reeducation of dyslexia. In the practical part I will examine how learning difficulties affect individual lives from the beginning of education to adulthood. The research sample will consist of adults with learning difficulties in anamneses and without anamneses. Basic methods will be questioning and interview. The practical part of my work is based on the theoretical part.
Klíčová slova
Specifické poruchy učení, dyslexie, diagnostika SPU, reedukace a kompenzace dyslexie
Klíčová slova v angličtině
Specific learning difficulties, dyslexia, learning disabilities diagnosis, reduction and compensation of dyslexia
Zásady pro vypracování
Pro učitele 1. stupně ZŠ je znalost problematiky specifických poruch učení nezbytná, první signály poruchy se obvykle objeví už na začátku školní docházky. Včasné podchycení žáka, zahájení adekvátní nápravy a realizace vhodných přístupů může být významnou prevencí výukového selhávání a dalších sekundárních problémů. SPU ve svých důsledcích často limituje i volbu další vzdělávací dráhy a má tak význam i pro celou budoucnost jedince.
Cílem práce bude zkoumat, jak ovlivní specifická porucha učení osobnostní a vzdělávací rozvoj jedince.\\
Práce bude rozvržena do dvou částí.\\
V části teoretické studentka bude definovat základní pojmy z oblasti specifických poruch učení, vymezí hlavní typy, popíše projevy a možné problémy nejen v edukační oblasti.
Bude analyzovat změny v projevech poruchy v jednotlivých etapách vývoje žáka a jejich důsledky. Popíše různé formy intervence a terapie a jejich možné motivační aspekty. \\
V praktické části bude studentka zkoumat, zda a jak ovlivnila porucha učení život konkrétních jedinců od počátku vzdělávání do dospělosti. Výzkumný vzorek budou tvořit dospělí jedinci se SPU v anamnéze. Základními metody šetření budou dotazování a rozhovor.
Zásady pro vypracování
Pro učitele 1. stupně ZŠ je znalost problematiky specifických poruch učení nezbytná, první signály poruchy se obvykle objeví už na začátku školní docházky. Včasné podchycení žáka, zahájení adekvátní nápravy a realizace vhodných přístupů může být významnou prevencí výukového selhávání a dalších sekundárních problémů. SPU ve svých důsledcích často limituje i volbu další vzdělávací dráhy a má tak význam i pro celou budoucnost jedince.
Cílem práce bude zkoumat, jak ovlivní specifická porucha učení osobnostní a vzdělávací rozvoj jedince.\\
Práce bude rozvržena do dvou částí.\\
V části teoretické studentka bude definovat základní pojmy z oblasti specifických poruch učení, vymezí hlavní typy, popíše projevy a možné problémy nejen v edukační oblasti.
Bude analyzovat změny v projevech poruchy v jednotlivých etapách vývoje žáka a jejich důsledky. Popíše různé formy intervence a terapie a jejich možné motivační aspekty. \\
V praktické části bude studentka zkoumat, zda a jak ovlivnila porucha učení život konkrétních jedinců od počátku vzdělávání do dospělosti. Výzkumný vzorek budou tvořit dospělí jedinci se SPU v anamnéze. Základními metody šetření budou dotazování a rozhovor.
Seznam doporučené literatury
Bartoňová, M. ed. Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: zaměření ne edukaci žáků se specifickými poruchami učení, MSD, Brno, MSD 2005\\
Bendl. S, Kucharská A. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie, Praha, UK, Pedagogická fakulta, 2008\\
Čáp, P; Mareš, J. Psychologie pro učitele. 1.vyd. Praha: Portál, 2001.\\
Jucovičová, D., Žáčková, H. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Portál, Praha, 2008\\
Kaprová, Z. O problémech žáků se specifickými poruchami učení v současné škole a cestách k jejich řešení. Praha:, TECH-MARKET, 1997\\
Kucharská, A.. Specifické poruchy učení a chování. Praha: Portál, 2000\\
Lokša, J., Lokšová, I. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999\\
Mertin, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 1995\\
Michalová, Z. Specifické poruchy učení na 2. stupni ZŠ a na střední škole. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001\\
Pavelková, I. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, 2002\\
Pokorná, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2001\\
Říčan, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004\\
Vágnerová, M. Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, 2005\\
Zelinková, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál , 2003.
Seznam doporučené literatury
Bartoňová, M. ed. Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: zaměření ne edukaci žáků se specifickými poruchami učení, MSD, Brno, MSD 2005\\
Bendl. S, Kucharská A. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie, Praha, UK, Pedagogická fakulta, 2008\\
Čáp, P; Mareš, J. Psychologie pro učitele. 1.vyd. Praha: Portál, 2001.\\
Jucovičová, D., Žáčková, H. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Portál, Praha, 2008\\
Kaprová, Z. O problémech žáků se specifickými poruchami učení v současné škole a cestách k jejich řešení. Praha:, TECH-MARKET, 1997\\
Kucharská, A.. Specifické poruchy učení a chování. Praha: Portál, 2000\\
Lokša, J., Lokšová, I. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999\\
Mertin, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 1995\\
Michalová, Z. Specifické poruchy učení na 2. stupni ZŠ a na střední škole. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001\\
Pavelková, I. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, 2002\\
Pokorná, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2001\\
Říčan, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004\\
Vágnerová, M. Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, 2005\\
Zelinková, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál , 2003.