Informace o kvalifikační práci Účinky specifických poruch učení na self-koncept a sociometrickou pozici dítěte ve třídě (práce je součástí rozsáhlejšího výzkumného projektu "Morfologické uvědomění u dyslektiků")
- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Účinky specifických poruch učení na self-koncept a sociometrickou pozici dítěte ve třídě (práce je součástí rozsáhlejšího výzkumného projektu "Morfologické uvědomění u dyslektiků")
Hlavní téma v angličtině
Self-concept and sociometrical position in children with learning disabilities
Název dle studenta
Účinky specifických poruch učení na self-koncept a sociometrickou pozici dítěte ve třídě (práce je součástí rozsáhlejšího výzkumného projektu "Morfologické uvědomění u dyslektiků")
Specifické poruchy učení a sociální aspekty jsou klíčové termíny, které charakterizují předloženou diplomovou práci a jsou hlavním tématem jejího výzkumu. Problematika specifických poruch učení je v dnešní době velmi rozšířená. Tyto poruchy představují po celém světě značný sociální problém. Psychická zátěž, kterou přináší, je kladena nejen na děti samotné, ale i na rodiče a učitele. Mimo negativního vlivu na školní úspěšnost žáka mají specifické poruchy učení sekundární dopad. Ovlivňují jeho sebepojetí a následně i jeho život mezi vrstevníky. Cílem diplomové práce je určit závažnost vlivu specifických poruch učení na sebehodnocení dítěte a jeho sociometrickou pozici mezi spolužáky.
Práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část je zaměřena na výklad dosavadních poznatků o dané problematice. Autorka zde stručně uvádí historický přehled názorů na specifické poruchy učení a popisuje původ, projevy či výskyt nejrozšířenější specifické poruchy učení ? dyslexie. Pozornost je věnována zejména sociálním aspektům dyslexie. Praktická část seznamuje čtenáře s vlastním výzkumem autorky. Zde je popsán zkoumaný vzorek dětí, použité testy, vybrané kazuistiky žáků a dále výsledky testů, jež jsou popsány a zpracovány do tabulek a grafů.
Anotace v angličtině
Specific learning disabilities and social aspects are the key terms characterizing this diploma thesis. They are also the main theme of research. This issue is greatly widespread nowadays. These defects (disorders) represent a significant social problem all over the world. A psychological burden has influence not only on those children themselves, but also on parents as well as teachers. Except the negative influence on a child´s school success, specific learning disabilities have a secondary impact. They influence pupils´ self-assessment and their life among peers. The aim of the diploma thesis is to determine a severe impact of specific learning disabilities on a child´s self-assessment and its position among classmates.
The thesis consists of two parts: theoretical and practical. The theoretical part is focused on the interpretation of knowledge about the theme. There is briefly mentioned a historical overview of specific learning disabilities and it describes the origin, demonstration or occurrence of the most widespread specific learning disability - dyslexia - especially its social aspects. The practical part acquaints readers with research. There is a sample of tested children with their casuistries, tests and results with tables and charts.
Klíčová slova
Specifické poruchy učení, Dyslexie, Self-koncept, Sociometrická pozice
Klíčová slova v angličtině
Specific learning disabilities, Dyslexia, Self-concept, Sociometrical position
Rozsah průvodní práce
83 s. (80 705 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Specifické poruchy učení a sociální aspekty jsou klíčové termíny, které charakterizují předloženou diplomovou práci a jsou hlavním tématem jejího výzkumu. Problematika specifických poruch učení je v dnešní době velmi rozšířená. Tyto poruchy představují po celém světě značný sociální problém. Psychická zátěž, kterou přináší, je kladena nejen na děti samotné, ale i na rodiče a učitele. Mimo negativního vlivu na školní úspěšnost žáka mají specifické poruchy učení sekundární dopad. Ovlivňují jeho sebepojetí a následně i jeho život mezi vrstevníky. Cílem diplomové práce je určit závažnost vlivu specifických poruch učení na sebehodnocení dítěte a jeho sociometrickou pozici mezi spolužáky.
Práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část je zaměřena na výklad dosavadních poznatků o dané problematice. Autorka zde stručně uvádí historický přehled názorů na specifické poruchy učení a popisuje původ, projevy či výskyt nejrozšířenější specifické poruchy učení ? dyslexie. Pozornost je věnována zejména sociálním aspektům dyslexie. Praktická část seznamuje čtenáře s vlastním výzkumem autorky. Zde je popsán zkoumaný vzorek dětí, použité testy, vybrané kazuistiky žáků a dále výsledky testů, jež jsou popsány a zpracovány do tabulek a grafů.
Anotace v angličtině
Specific learning disabilities and social aspects are the key terms characterizing this diploma thesis. They are also the main theme of research. This issue is greatly widespread nowadays. These defects (disorders) represent a significant social problem all over the world. A psychological burden has influence not only on those children themselves, but also on parents as well as teachers. Except the negative influence on a child´s school success, specific learning disabilities have a secondary impact. They influence pupils´ self-assessment and their life among peers. The aim of the diploma thesis is to determine a severe impact of specific learning disabilities on a child´s self-assessment and its position among classmates.
The thesis consists of two parts: theoretical and practical. The theoretical part is focused on the interpretation of knowledge about the theme. There is briefly mentioned a historical overview of specific learning disabilities and it describes the origin, demonstration or occurrence of the most widespread specific learning disability - dyslexia - especially its social aspects. The practical part acquaints readers with research. There is a sample of tested children with their casuistries, tests and results with tables and charts.
Klíčová slova
Specifické poruchy učení, Dyslexie, Self-koncept, Sociometrická pozice
Klíčová slova v angličtině
Specific learning disabilities, Dyslexia, Self-concept, Sociometrical position
Zásady pro vypracování
Specifické poruchy učení (SPU) jsou často studovány ve vztahu k nápravným metodám a postupům, jejichž cílem je zastavit prospěchové obtíže dítěte či je kompenzovat a navodit akademický úspěch. Méně pozornosti se věnuje účinkům, které SPU mají na sociální život dítěte, na jeho pozici mezi vrstevníky, na jeho self-koncept. Právě úspěšná adaptace dítěte na mezilidské vztahy a na sebe sama, jeho sebedůvěra hrají významnou roli v dalším životě dítěte. Patří sem vlastnosti jako vědomí vlastních sil, kde SPU je vnímána jako součást osobnostní výbavy, s kterou je nutno počítat a ne ji ignorovat; schopnost přijmout aktivní spoluúčast na dění, vědomí, že život mám pod kontrolou a že do něj mohu vnášet aktivní změny navzdory SPU; vytrvalost - schopnost sledovat cíl a překážky vnímat jako nezbytné k sebezdokonalování; citová stabilita či schopnost nedat se vyvést z míry, být pozitivně, optimisticky naladěn a vyjadřovat důvěru v sebe sama i své okolí, mít dobré vztahy k vrstevníkům a obecněji, k lidem kolem sebe.\\
Cílem diplomové práce je orientovat se ve vyznačeném vztahu SPU versus self-koncept a sociální pozice mezi vrstevníky (spolužáky). Autorka použije dostupné testové metody a data ze školní, rodinné a osobní anamnézy sledovaných dětí. Srovná skupinu dětí se SPU se skupinou kontrolní (normálně se vyvíjející). Obě skupiny vyrovná dle věku, pohlaví, inteligence, rodinného a socio-kulturního zázemí a vlivů jazykových, dle zdravotního stavu, délky školní docházky a povahy školního prostředí. Autorka se pokusí najít eventuální typologické zvláštnosti v reakci dítěte na přítomnost SPU z výše popsaného hlediska.
Své nálezy autorka vyjádří v přehledných tabulkách a grafech, které bude samostatně interpretovat.
Zásady pro vypracování
Specifické poruchy učení (SPU) jsou často studovány ve vztahu k nápravným metodám a postupům, jejichž cílem je zastavit prospěchové obtíže dítěte či je kompenzovat a navodit akademický úspěch. Méně pozornosti se věnuje účinkům, které SPU mají na sociální život dítěte, na jeho pozici mezi vrstevníky, na jeho self-koncept. Právě úspěšná adaptace dítěte na mezilidské vztahy a na sebe sama, jeho sebedůvěra hrají významnou roli v dalším životě dítěte. Patří sem vlastnosti jako vědomí vlastních sil, kde SPU je vnímána jako součást osobnostní výbavy, s kterou je nutno počítat a ne ji ignorovat; schopnost přijmout aktivní spoluúčast na dění, vědomí, že život mám pod kontrolou a že do něj mohu vnášet aktivní změny navzdory SPU; vytrvalost - schopnost sledovat cíl a překážky vnímat jako nezbytné k sebezdokonalování; citová stabilita či schopnost nedat se vyvést z míry, být pozitivně, optimisticky naladěn a vyjadřovat důvěru v sebe sama i své okolí, mít dobré vztahy k vrstevníkům a obecněji, k lidem kolem sebe.\\
Cílem diplomové práce je orientovat se ve vyznačeném vztahu SPU versus self-koncept a sociální pozice mezi vrstevníky (spolužáky). Autorka použije dostupné testové metody a data ze školní, rodinné a osobní anamnézy sledovaných dětí. Srovná skupinu dětí se SPU se skupinou kontrolní (normálně se vyvíjející). Obě skupiny vyrovná dle věku, pohlaví, inteligence, rodinného a socio-kulturního zázemí a vlivů jazykových, dle zdravotního stavu, délky školní docházky a povahy školního prostředí. Autorka se pokusí najít eventuální typologické zvláštnosti v reakci dítěte na přítomnost SPU z výše popsaného hlediska.
Své nálezy autorka vyjádří v přehledných tabulkách a grafech, které bude samostatně interpretovat.
Seznam doporučené literatury
Kocurová, M. (2002). Emocionální aspekty specifických poruch učení. Speciální pedagogika, 1, 1-13.\\
Matějček, Z. (1993). Dyslexie. H+H, Praha.\\
Matějček, Z., Vágnerová, M. (1987). Dotazník sebepojetí školní úspěšnosti. Psychodiagnostika, Bratislava.\\
Matějček, Z., Vágnerová, M. (Ed.) (2006). Sociální aspekty dyslexie. Karolinum, Praha.\\
Michalová, Z. (2001). Specifické poruchy učení. Tobiáš, Havlíčkův Brod.\\
Raskind, M.H. et al. (1998). Patterns of change and predictors of success in individuals with learning disabilities: Results from a twenty-year longitudinal study. Thalamus, 16 (2), 40-64.\\
Vágnerová, M. (2006). Vztahy spolužáků k dyslektickému vrstevníkovi. Čsl. Psychologie, 50 (4), 311-326.
Seznam doporučené literatury
Kocurová, M. (2002). Emocionální aspekty specifických poruch učení. Speciální pedagogika, 1, 1-13.\\
Matějček, Z. (1993). Dyslexie. H+H, Praha.\\
Matějček, Z., Vágnerová, M. (1987). Dotazník sebepojetí školní úspěšnosti. Psychodiagnostika, Bratislava.\\
Matějček, Z., Vágnerová, M. (Ed.) (2006). Sociální aspekty dyslexie. Karolinum, Praha.\\
Michalová, Z. (2001). Specifické poruchy učení. Tobiáš, Havlíčkův Brod.\\
Raskind, M.H. et al. (1998). Patterns of change and predictors of success in individuals with learning disabilities: Results from a twenty-year longitudinal study. Thalamus, 16 (2), 40-64.\\
Vágnerová, M. (2006). Vztahy spolužáků k dyslektickému vrstevníkovi. Čsl. Psychologie, 50 (4), 311-326.