Anotace Diplomová práce '' Projekty ve výuce matematiky na ZŠ“ je rozčleněna do dvou částí. Teoretická část pojednává o rámcovém vzdělávacím programu, historii a charakteristice projektového vyučování a důležitých faktorech vyučování . Praktická část zahrnuje návrhy projektů a realizaci projektu ''Moje školka“. V projektu ''Moje školka“ je výzkum zaměřený na ověření účelnosti a efektivnosti projektového vyučování.
Anotace v angličtině
The diploma thesis "Projects in mathematics classes at the elementary school" is divided in two sections. The theoretical section deals with the framework educational programme, its history and the characterization of project-based education and essential factors of teaching.
The practical section features drafts of projects and presents the "Moje skolka" project. In this project, the research aims at verifying the suitability and effectiveness of project-based education.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
80 s., 22 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Anotace Diplomová práce '' Projekty ve výuce matematiky na ZŠ“ je rozčleněna do dvou částí. Teoretická část pojednává o rámcovém vzdělávacím programu, historii a charakteristice projektového vyučování a důležitých faktorech vyučování . Praktická část zahrnuje návrhy projektů a realizaci projektu ''Moje školka“. V projektu ''Moje školka“ je výzkum zaměřený na ověření účelnosti a efektivnosti projektového vyučování.
Anotace v angličtině
The diploma thesis "Projects in mathematics classes at the elementary school" is divided in two sections. The theoretical section deals with the framework educational programme, its history and the characterization of project-based education and essential factors of teaching.
The practical section features drafts of projects and presents the "Moje skolka" project. In this project, the research aims at verifying the suitability and effectiveness of project-based education.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vytvořit ucelený material pro projektovou výuku na ZŠ. Tato výuka umožňuje využít náročnější metody práce i nové zdroje a způsoby poznávání, zadávat komplexnější a dlouhodobější úkoly či projekty a přenášet na žáky větší odpovědnost ve vzdělávání i v organizaci života školy. Po nastudování odborné literatury studentka vytvoří výukový material a následně prověří práci s ním na ZŠ. Své výsledky a postřehy z vyučování popíše v diplomové práci.\\
- Prozkoumání současné nabídky materiálů k tématu.\\
- Metodické vypracování projektu, s využitím matematických programů z hlediska významnosti pro život a zájem dítěte, možnosti integrace různých oborů (vyučovacích předmětů), přiměřenosti k věku žáků a jejich možnostem.\\
- Závěry z hodin a popis průběhu zpracování a obhajoby projektu se žáky ZŠ, zejména s ohledem na popis výsledku prosesu osvojení si znalostí a dovedností, kterým žáci nebyli záměrně vyučováni.\\
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vytvořit ucelený material pro projektovou výuku na ZŠ. Tato výuka umožňuje využít náročnější metody práce i nové zdroje a způsoby poznávání, zadávat komplexnější a dlouhodobější úkoly či projekty a přenášet na žáky větší odpovědnost ve vzdělávání i v organizaci života školy. Po nastudování odborné literatury studentka vytvoří výukový material a následně prověří práci s ním na ZŠ. Své výsledky a postřehy z vyučování popíše v diplomové práci.\\
- Prozkoumání současné nabídky materiálů k tématu.\\
- Metodické vypracování projektu, s využitím matematických programů z hlediska významnosti pro život a zájem dítěte, možnosti integrace různých oborů (vyučovacích předmětů), přiměřenosti k věku žáků a jejich možnostem.\\
- Závěry z hodin a popis průběhu zpracování a obhajoby projektu se žáky ZŠ, zejména s ohledem na popis výsledku prosesu osvojení si znalostí a dovedností, kterým žáci nebyli záměrně vyučováni.\\
Seznam doporučené literatury
Hejný, M.: Teória vyučovania 2. SPN Bratislava, 1989\\
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál Praha, 2001\\
Fuchs, E., Hrubý, D. a kol.: Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha, Prometheus, 2000\\
Koman M..: Dejte hlavy dohromady a řešte úlohy. Praha, Prométheus 1995\\
Kubínová, M.: Projekty ve vyučování matematice cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha, UK, 2002\\
Kuřina, F.: Problémové vyučování v geometrii. Praha, SPN, 1976\\
Perelman J.I.: Zajímavá algebra. Praha, SNTL 1985\\
Učebnice pro ZŠ a víceletá gymnasia\\
Seznam doporučené literatury
Hejný, M.: Teória vyučovania 2. SPN Bratislava, 1989\\
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál Praha, 2001\\
Fuchs, E., Hrubý, D. a kol.: Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha, Prometheus, 2000\\
Koman M..: Dejte hlavy dohromady a řešte úlohy. Praha, Prométheus 1995\\
Kubínová, M.: Projekty ve vyučování matematice cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha, UK, 2002\\
Kuřina, F.: Problémové vyučování v geometrii. Praha, SPN, 1976\\
Perelman J.I.: Zajímavá algebra. Praha, SNTL 1985\\
Učebnice pro ZŠ a víceletá gymnasia\\