Informace o kvalifikační práci Účinky specifických poruch učení na self-koncept a sociometrickou pozici dítěte ve třídě (práce je součástí rozsáhlejšího výzkumného projektu "Morfologické uvědomění u dyslektiků")
- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Účinky specifických poruch učení na self-koncept a sociometrickou pozici dítěte ve třídě (práce je součástí rozsáhlejšího výzkumného projektu "Morfologické uvědomění u dyslektiků")
Hlavní téma v angličtině
Effects of specific learning disabilities on self-concept and sociometric
position of children in the classroom.
Název dle studenta
Účinky specifických poruch učení na self-koncept a sociometrickou pozici dítěte ve třídě (práce je součástí rozsáhlejšího výzkumného projektu "Morfologické uvědomění u dyslektiků")
Diplomová práce se zabývá sociální problematikou specifických poruch učení na ZŠ. K výzkumu jsem použila standardizované testy a dotazníky, které jsem předložila vybraným žákům z čtvrtých, pátých a šestých tříd. Cílem mé diplomové práce je zjistit, zda specifická porucha učení má nějaký vliv na žákovo sebehodnocení a na jeho sociometrickou pozici ve třídě.
Anotace v angličtině
The diploma work deals with social issues of specific learning disabilities at primary school. For research I used standardized tests and questionnaires that I gave to chosen pupils from the 4th, 5th and 6th grades. The aim of my dissertation is to find out if specific learning disability can influence pupil´s self-confidence and their sociometric position in the class.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, sebehodnocení, sociometrie
Klíčová slova v angličtině
specific learning disabilities, self-assessment, sociometry
Rozsah průvodní práce
76 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá sociální problematikou specifických poruch učení na ZŠ. K výzkumu jsem použila standardizované testy a dotazníky, které jsem předložila vybraným žákům z čtvrtých, pátých a šestých tříd. Cílem mé diplomové práce je zjistit, zda specifická porucha učení má nějaký vliv na žákovo sebehodnocení a na jeho sociometrickou pozici ve třídě.
Anotace v angličtině
The diploma work deals with social issues of specific learning disabilities at primary school. For research I used standardized tests and questionnaires that I gave to chosen pupils from the 4th, 5th and 6th grades. The aim of my dissertation is to find out if specific learning disability can influence pupil´s self-confidence and their sociometric position in the class.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, sebehodnocení, sociometrie
Klíčová slova v angličtině
specific learning disabilities, self-assessment, sociometry
Zásady pro vypracování
Specifické poruchy učení (SPU) jsou často studovány ve vztahu k nápravným metodám a postupům, jejichž cílem je zastavit prospěchové obtíže dítěte či je kompenzovat a navodit akademický úspěch. Méně pozornosti se věnuje účinkům, které SPU mají na sociální život dítěte, na jeho pozici mezi vrstevníky, na jeho self-koncept. Právě úspěšná adaptace dítěte na mezilidské vztahy a na sebe sama, jeho sebedůvěra hrají významnou roli v dalším životě dítěte. Patří sem vlastnosti jako vědomí vlastních sil, kde SPU je vnímána jako součást osobnostní výbavy, s kterou je nutno počítat a ne ji ignorovat; schopnost přijmout aktivní spoluúčast na dění, vědomí, že život mám pod kontrolou a že do něj mohu vnášet aktivní změny navzdory SPU; vytrvalost - schopnost sledovat cíl a překážky vnímat jako nezbytné k sebezdokonalování; citová stabilita či schopnost nedat se vyvést z míry, být pozitivně, optimisticky naladěn a vyjadřovat důvěru v sebe sama i své okolí, mít dobré vztahy k vrstevníkům a obecněji, k lidem kolem sebe.\\
Cílem diplomové práce je orientovat se ve vyznačeném vztahu SPU versus self-koncept a sociální pozice mezi vrstevníky (spolužáky). Autorka použije dostupné testové metody a data ze školní, rodinné a osobní anamnézy sledovaných dětí. Srovná skupinu dětí se SPU se skupinou kontrolní (normálně se vyvíjející). Obě skupiny vyrovná dle věku, pohlaví, inteligence, rodinného a socio-kulturního zázemí a vlivů jazykových, dle zdravotního stavu, délky školní docházky a povahy školního prostředí. Autorka se pokusí najít eventuální typologické zvláštnosti v reakci dítěte na přítomnost SPU z výše popsaného hlediska.
Své nálezy autorka vyjádří v přehledných tabulkách a grafech, které bude samostatně interpretovat.
Zásady pro vypracování
Specifické poruchy učení (SPU) jsou často studovány ve vztahu k nápravným metodám a postupům, jejichž cílem je zastavit prospěchové obtíže dítěte či je kompenzovat a navodit akademický úspěch. Méně pozornosti se věnuje účinkům, které SPU mají na sociální život dítěte, na jeho pozici mezi vrstevníky, na jeho self-koncept. Právě úspěšná adaptace dítěte na mezilidské vztahy a na sebe sama, jeho sebedůvěra hrají významnou roli v dalším životě dítěte. Patří sem vlastnosti jako vědomí vlastních sil, kde SPU je vnímána jako součást osobnostní výbavy, s kterou je nutno počítat a ne ji ignorovat; schopnost přijmout aktivní spoluúčast na dění, vědomí, že život mám pod kontrolou a že do něj mohu vnášet aktivní změny navzdory SPU; vytrvalost - schopnost sledovat cíl a překážky vnímat jako nezbytné k sebezdokonalování; citová stabilita či schopnost nedat se vyvést z míry, být pozitivně, optimisticky naladěn a vyjadřovat důvěru v sebe sama i své okolí, mít dobré vztahy k vrstevníkům a obecněji, k lidem kolem sebe.\\
Cílem diplomové práce je orientovat se ve vyznačeném vztahu SPU versus self-koncept a sociální pozice mezi vrstevníky (spolužáky). Autorka použije dostupné testové metody a data ze školní, rodinné a osobní anamnézy sledovaných dětí. Srovná skupinu dětí se SPU se skupinou kontrolní (normálně se vyvíjející). Obě skupiny vyrovná dle věku, pohlaví, inteligence, rodinného a socio-kulturního zázemí a vlivů jazykových, dle zdravotního stavu, délky školní docházky a povahy školního prostředí. Autorka se pokusí najít eventuální typologické zvláštnosti v reakci dítěte na přítomnost SPU z výše popsaného hlediska.
Své nálezy autorka vyjádří v přehledných tabulkách a grafech, které bude samostatně interpretovat.
Seznam doporučené literatury
Kocurová, M. (2002). Emocionální aspekty specifických poruch učení. Speciální pedagogika, 1, 1-13.\\
Matějček, Z. (1993). Dyslexie. H+H, Praha.\\
Matějček, Z., Vágnerová, M. (1987). Dotazník sebepojetí školní úspěšnosti. Psychodiagnostika, Bratislava.\\
Matějček, Z., Vágnerová, M. (Ed.) (2006). Sociální aspekty dyslexie. Karolinum, Praha.\\
Michalová, Z. (2001). Specifické poruchy učení. Tobiáš, Havlíčkův Brod.\\
Raskind, M.H. et al. (1998). Patterns of change and predictors of success in individuals with learning disabilities: Results from a twenty-year longitudinal study. Thalamus, 16 (2), 40-64.\\
Vágnerová, M. (2006). Vztahy spolužáků k dyslektickému vrstevníkovi. Čsl. Psychologie, 50 (4), 311-326.
Seznam doporučené literatury
Kocurová, M. (2002). Emocionální aspekty specifických poruch učení. Speciální pedagogika, 1, 1-13.\\
Matějček, Z. (1993). Dyslexie. H+H, Praha.\\
Matějček, Z., Vágnerová, M. (1987). Dotazník sebepojetí školní úspěšnosti. Psychodiagnostika, Bratislava.\\
Matějček, Z., Vágnerová, M. (Ed.) (2006). Sociální aspekty dyslexie. Karolinum, Praha.\\
Michalová, Z. (2001). Specifické poruchy učení. Tobiáš, Havlíčkův Brod.\\
Raskind, M.H. et al. (1998). Patterns of change and predictors of success in individuals with learning disabilities: Results from a twenty-year longitudinal study. Thalamus, 16 (2), 40-64.\\
Vágnerová, M. (2006). Vztahy spolužáků k dyslektickému vrstevníkovi. Čsl. Psychologie, 50 (4), 311-326.