Informace o kvalifikační práci Romské dítě "po škole" Význam romské kultury, rodinného, školního a neformálního (mimorodinného a mimoškolního) prostředí pro výchovu a vzdělávání romských dětí
- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Romské dítě "po škole". Význam romské kultury, rodinného, školního a neformálního prostředí (mimorodinného a mimoškolního) prostředí pro výchovu a vzdělávání romských dětí.
Hlavní téma v angličtině
Roma child "after school". The importance of Romany culture, family environment, school and informal (outside the family and school) environment for upbringing and educating Romany children.
Název dle studenta
Romské dítě "po škole" Význam romské kultury, rodinného, školního a neformálního (mimorodinného a mimoškolního) prostředí pro výchovu a vzdělávání romských dětí
Bakalářská práce se zabývá významem romské kultury, rodiny, formálního a neformálního prostředí pro výchovu a vzdělávání romských dětí.
V teoretické části je nejprve představena romská kultura jako východisko pro výchovu a vzdělávání romských dětí. Dále výchova v romské rodině, co například znamená vychovávat dítě k romství a jak se liší romská výchova a vzdělávání od majoritní společnosti. Následně se práce věnuje formálnímu vzdělávání především v mateřské a základní škole, zabývá se úlohou pedagoga, školní úspěšností romských žáků a nástroji, které jejich postavení zlepšují. Vliv mimorodinného a mimoškolního prostředí je prezentován na příkladu Komunitního centra pro děti a mládež Cheiron T v Táboře.
V praktické části je zprostředkován pohled komunitních a sociálních pracovníků tohoto komunitního centra. Hlavním cílem výzkumu mé bakalářské práce je zjistit vztah a motivace romských dětí ke vzdělání ? jaký vliv na ně má v tomto ohledu kultura, rodina, škola a komunitní centrum, kam dochází. Praktická část je zakončena prezentací a interpretací výpovědí dětí, se kterými jsem na toto téma vedla rozhovor. V závěru bakalářské práce dochází v diskuzi k porovnání výpovědí dětí, komunitních pracovníků a mých praktických zkušeností s názory získanými z odborné literatury.
Anotace v angličtině
Bachelor´s thesis deals with the importance of Romany culture, family, formal and informal environment for upbringing and educating Romany children.
In the theoretical part there is first introduced Romany culture as the base of upbringing and educating Romany children. There is also covered raising in Romany family, for example what it means to bring up a child to being Roma and what the differences are between upbringing and educating in Romany family and in majority society. Then the thesis discusses formal educating mainly in kindergarten and primary school, it also deals with the role of teacher, achievements of Romany pupils and tools which make their position better. I used an example of the Community centre for children and youth Cheiron T in Tábor to demonstrate the influence of environment which is outside the family and school.
In the practical part there are expressed the views of community and social workers of Cheiron T. The main purpose of my bachelor´s thesis is to find out Romany children´s attitude and motivation to education - how they are influenced by culture, family, school and community centre which they attend. The practical part ends with presentation and interpretation of children´s interviews.
At the end of my bachelor´s thesis there is a comparison of children and community workers opinions and my practical experience with the opinions I have found in the literature.
Klíčová slova
romské dítě, Romové, romská kultura, rodina, výchova, škola, vzdělávání, komunitní práce, komunitní centrum, Cheiron T
Klíčová slova v angličtině
Romany child, Romany, Romany culture, family, upbringing, school, education, community work, community centre, Cheiron T
Rozsah průvodní práce
113 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá významem romské kultury, rodiny, formálního a neformálního prostředí pro výchovu a vzdělávání romských dětí.
V teoretické části je nejprve představena romská kultura jako východisko pro výchovu a vzdělávání romských dětí. Dále výchova v romské rodině, co například znamená vychovávat dítě k romství a jak se liší romská výchova a vzdělávání od majoritní společnosti. Následně se práce věnuje formálnímu vzdělávání především v mateřské a základní škole, zabývá se úlohou pedagoga, školní úspěšností romských žáků a nástroji, které jejich postavení zlepšují. Vliv mimorodinného a mimoškolního prostředí je prezentován na příkladu Komunitního centra pro děti a mládež Cheiron T v Táboře.
V praktické části je zprostředkován pohled komunitních a sociálních pracovníků tohoto komunitního centra. Hlavním cílem výzkumu mé bakalářské práce je zjistit vztah a motivace romských dětí ke vzdělání ? jaký vliv na ně má v tomto ohledu kultura, rodina, škola a komunitní centrum, kam dochází. Praktická část je zakončena prezentací a interpretací výpovědí dětí, se kterými jsem na toto téma vedla rozhovor. V závěru bakalářské práce dochází v diskuzi k porovnání výpovědí dětí, komunitních pracovníků a mých praktických zkušeností s názory získanými z odborné literatury.
Anotace v angličtině
Bachelor´s thesis deals with the importance of Romany culture, family, formal and informal environment for upbringing and educating Romany children.
In the theoretical part there is first introduced Romany culture as the base of upbringing and educating Romany children. There is also covered raising in Romany family, for example what it means to bring up a child to being Roma and what the differences are between upbringing and educating in Romany family and in majority society. Then the thesis discusses formal educating mainly in kindergarten and primary school, it also deals with the role of teacher, achievements of Romany pupils and tools which make their position better. I used an example of the Community centre for children and youth Cheiron T in Tábor to demonstrate the influence of environment which is outside the family and school.
In the practical part there are expressed the views of community and social workers of Cheiron T. The main purpose of my bachelor´s thesis is to find out Romany children´s attitude and motivation to education - how they are influenced by culture, family, school and community centre which they attend. The practical part ends with presentation and interpretation of children´s interviews.
At the end of my bachelor´s thesis there is a comparison of children and community workers opinions and my practical experience with the opinions I have found in the literature.
Klíčová slova
romské dítě, Romové, romská kultura, rodina, výchova, škola, vzdělávání, komunitní práce, komunitní centrum, Cheiron T
Klíčová slova v angličtině
Romany child, Romany, Romany culture, family, upbringing, school, education, community work, community centre, Cheiron T
Zásady pro vypracování
V bakalářské práci se budu zabývat romskou tématikou. Přičemž teoretické poznatky získané studiem odborných prací, publikací a textů se pokusím vztahovat k nejmladší generaci Romů, kde se nejvíce zaměřím na jejich specifickou výchovu a vzdělávání.
V práci se budu věnovat výchově a vzdělávání romského dítěte v rámci rodiny (vliv historie, tradic, zvyky) a v rámci školy - přístupy a možnostmi obou institucí. Každé dítě tráví čas i mimo rodinu a školu - "po škole". Na příkladu dobré praxe ukáži možnosti neformálního vzdělávání a výchovy v komunitním centru pro děti a mládež Cheiron T.
V praktické části práce provedu výzkum mezi uživateli komunitního centra, jehož cílem bude ověřit přístup a motivaci romských dětí. Dále zprostředkuji pohled komunitních a sociálních pracovníků, kteří v komunitním centru pracují.
Zásady pro vypracování
V bakalářské práci se budu zabývat romskou tématikou. Přičemž teoretické poznatky získané studiem odborných prací, publikací a textů se pokusím vztahovat k nejmladší generaci Romů, kde se nejvíce zaměřím na jejich specifickou výchovu a vzdělávání.
V práci se budu věnovat výchově a vzdělávání romského dítěte v rámci rodiny (vliv historie, tradic, zvyky) a v rámci školy - přístupy a možnostmi obou institucí. Každé dítě tráví čas i mimo rodinu a školu - "po škole". Na příkladu dobré praxe ukáži možnosti neformálního vzdělávání a výchovy v komunitním centru pro děti a mládež Cheiron T.
V praktické části práce provedu výzkum mezi uživateli komunitního centra, jehož cílem bude ověřit přístup a motivaci romských dětí. Dále zprostředkuji pohled komunitních a sociálních pracovníků, kteří v komunitním centru pracují.
Seznam doporučené literatury
AUTORSKÝ KOLEKTIV. Romové, bydlení, soužití. Praha: Socioklub, 2000. ISBN 80-902260-8-6b.
BALVÍN, J. Filozofie výchovy a metody výuky romského žáka. Praha: Radix, 2008. ISBN 978-80-86031-83-5.
CANFIELD, J., SICCONE F. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sesbedůvěře. 1. vyd. Praha : Portál, 1998, 384 s. ISBN 80-7178-194-0
DANIEL, B. Dějiny Romů ? Vybrané kapitoly z dějin Romů v západní Evropě, v Českých zemích a na Slovensku. Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, 1994. ISBN 80-7067-395-8.
DAVIDOVÁ, E., JURKOVÁ, Z. Hudba a písňový folklór Romů. In KOLEKTIV AUTORŮ MUZEA ROMSKÉ KULTURY. Romové ? O Roma, Tradice a současnost ? Angodes the akanák. Brno: Moravské zemské muzeum/ Svan/ Muzeum romské kultury, 1999, s. 59 ? 63.
DAVIDOVÁ, E. Romano drom - Cesty Romů 1945-1990. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004. ISBN 80-244-0524-5.
HELUS, Z. Úvod do sociální psychologie (aktualizovaná témata pro studující učitelství). Praha: Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-054-4.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
HORVÁTHOVÁ, J. Kapitoly z dějin Romů. Praha: Člověk v tísni, společnost při ČT, o.p.s., 2002.
HÜBSCHMANNOVÁ, M., ŠEBKOVÁ, H., ŽIGOVÁ, A. Romsko-český a česko-romský kapesní slovník. Praha: Fortuna, 2001. ISBN 80-7168-619-0.
HÜBSCHMANNOVÁ, M. Šaj pes dovakeras ? Můžeme se domluvit. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0496-6.
HÜBSCHMANNOVÁ, M. Amari Abeceda ? naše abeceda. Praha: Fortuna, 2002. ISBN 80-7168-622-0.
JAKOUBEK, M., HIRT, T. Romové: Kulturologické etudy. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86473-83-X.
KOLEKTIV AUTORŮ MUZEA ROMSKÉ KULTURY. Romové ? O Roma, Tradice a současnost ? Angodes the akanák. Brno: Moravské zemské muzeum/ Svan/ Muzeum romské kultury, 1999. ISBN 80-7028-141-3 (Moravské zemské muzeum), ISBN 80-85956-14-4 (SVAN), ISBN 80-903476-1-X (Muzeum romské kultury).
KOVAŘÍKOVÁ, M. a kol. Pedagogicko ? psychologická problematika romských žáků ve vztahu k jejich školní úspěšnosti. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 1998. ISBN 80-744-225-5.
LACKOVÁ, E. Narodila jsem se pod šťastnou hvězdou. Praha: Nakladatelství Triáda, 1997. ISBN 80-901861-8-1.
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 1993. ISBN 80-901424-7-8.
PELLAROVÁ, I. Romský svět ? kapitoly z historie, života a jazyka Romů pro sociální pracovníky a pedagogy (materiál pro účastníky kurzů). Plzeň, 2006.
ŘÍČAN, P. S Romy žít budeme ? jde o to jak. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-250-5.
ŘÍČAN, P. Nová identita českých Romů ? naděje nebo hrozba? In Podpora
optimálního rozvoje osobnosti dětí z prostředí minorit. Sociální, pedagogické a psychologické aspekty utváření osobnosti romských dětí a dětí z prostředí jiných minorit. SMÉKAL, V. (ed.) Brno: Barrister & Principal ? studio, 2003, s. 71 ? 78.
SEKYT, V. Romské děti v české škole. In Výchova, vzdělávání a kultura ve vztahu k národnostním menšinám. Mezinárodní konference, 3. setkání národnostních menšin, 22. setkání Hnutí R, 13. ? 14. Listopadu 2003. BALVÍN, J. (ed.) Praha: Komise Rady hl. m. Prahy pro oblast národnostních menšin, 2004, s. 148 ? 156.
SEKYT, V. Romské tradice a jejich konfrontace se současností (Romství jako znevýhodňující faktor). In JAKOUBEK, M., HIRT, T. (eds.) Romové: Kulturologické etudy. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2004, s. 188 ? 217.
SEKYT, V. Odlišnosti mentality Romů a původ těchto odlišností. In ŠIŠKOVÁ, T. (eds.) Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 2008, s. 123 - 128.
SEKYT, V. Zvláštnosti romských dětí. In ŠIŠKOVÁ, T. (eds.) Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 2008, s. 214 ? 222.
Seznam doporučené literatury
AUTORSKÝ KOLEKTIV. Romové, bydlení, soužití. Praha: Socioklub, 2000. ISBN 80-902260-8-6b.
BALVÍN, J. Filozofie výchovy a metody výuky romského žáka. Praha: Radix, 2008. ISBN 978-80-86031-83-5.
CANFIELD, J., SICCONE F. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sesbedůvěře. 1. vyd. Praha : Portál, 1998, 384 s. ISBN 80-7178-194-0
DANIEL, B. Dějiny Romů ? Vybrané kapitoly z dějin Romů v západní Evropě, v Českých zemích a na Slovensku. Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, 1994. ISBN 80-7067-395-8.
DAVIDOVÁ, E., JURKOVÁ, Z. Hudba a písňový folklór Romů. In KOLEKTIV AUTORŮ MUZEA ROMSKÉ KULTURY. Romové ? O Roma, Tradice a současnost ? Angodes the akanák. Brno: Moravské zemské muzeum/ Svan/ Muzeum romské kultury, 1999, s. 59 ? 63.
DAVIDOVÁ, E. Romano drom - Cesty Romů 1945-1990. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004. ISBN 80-244-0524-5.
HELUS, Z. Úvod do sociální psychologie (aktualizovaná témata pro studující učitelství). Praha: Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-054-4.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
HORVÁTHOVÁ, J. Kapitoly z dějin Romů. Praha: Člověk v tísni, společnost při ČT, o.p.s., 2002.
HÜBSCHMANNOVÁ, M., ŠEBKOVÁ, H., ŽIGOVÁ, A. Romsko-český a česko-romský kapesní slovník. Praha: Fortuna, 2001. ISBN 80-7168-619-0.
HÜBSCHMANNOVÁ, M. Šaj pes dovakeras ? Můžeme se domluvit. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0496-6.
HÜBSCHMANNOVÁ, M. Amari Abeceda ? naše abeceda. Praha: Fortuna, 2002. ISBN 80-7168-622-0.
JAKOUBEK, M., HIRT, T. Romové: Kulturologické etudy. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86473-83-X.
KOLEKTIV AUTORŮ MUZEA ROMSKÉ KULTURY. Romové ? O Roma, Tradice a současnost ? Angodes the akanák. Brno: Moravské zemské muzeum/ Svan/ Muzeum romské kultury, 1999. ISBN 80-7028-141-3 (Moravské zemské muzeum), ISBN 80-85956-14-4 (SVAN), ISBN 80-903476-1-X (Muzeum romské kultury).
KOVAŘÍKOVÁ, M. a kol. Pedagogicko ? psychologická problematika romských žáků ve vztahu k jejich školní úspěšnosti. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 1998. ISBN 80-744-225-5.
LACKOVÁ, E. Narodila jsem se pod šťastnou hvězdou. Praha: Nakladatelství Triáda, 1997. ISBN 80-901861-8-1.
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 1993. ISBN 80-901424-7-8.
PELLAROVÁ, I. Romský svět ? kapitoly z historie, života a jazyka Romů pro sociální pracovníky a pedagogy (materiál pro účastníky kurzů). Plzeň, 2006.
ŘÍČAN, P. S Romy žít budeme ? jde o to jak. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-250-5.
ŘÍČAN, P. Nová identita českých Romů ? naděje nebo hrozba? In Podpora
optimálního rozvoje osobnosti dětí z prostředí minorit. Sociální, pedagogické a psychologické aspekty utváření osobnosti romských dětí a dětí z prostředí jiných minorit. SMÉKAL, V. (ed.) Brno: Barrister & Principal ? studio, 2003, s. 71 ? 78.
SEKYT, V. Romské děti v české škole. In Výchova, vzdělávání a kultura ve vztahu k národnostním menšinám. Mezinárodní konference, 3. setkání národnostních menšin, 22. setkání Hnutí R, 13. ? 14. Listopadu 2003. BALVÍN, J. (ed.) Praha: Komise Rady hl. m. Prahy pro oblast národnostních menšin, 2004, s. 148 ? 156.
SEKYT, V. Romské tradice a jejich konfrontace se současností (Romství jako znevýhodňující faktor). In JAKOUBEK, M., HIRT, T. (eds.) Romové: Kulturologické etudy. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2004, s. 188 ? 217.
SEKYT, V. Odlišnosti mentality Romů a původ těchto odlišností. In ŠIŠKOVÁ, T. (eds.) Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 2008, s. 123 - 128.
SEKYT, V. Zvláštnosti romských dětí. In ŠIŠKOVÁ, T. (eds.) Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 2008, s. 214 ? 222.