Abstrakt
Na rodinu nejčastěji pohlížíme jako na sociální skupinu, která je ve vzájemné interakci. Rodina je spjata řadou vztahů a současně i ovlivněna dítětem. Toto platí o každé rodině, tedy i o rodině s postiženým dítětem.
Na světě žije přibližně pět milionů lidí, kteří jsou postiženi Downovým syndromem. Jde o nejrozšířenějším ze všech forem mentálních retardací. V České republice se narodí ročně přibližně sedmdesát dětí s Downovým syndromem.
V diplomové práci jsem zpracovala téma ''Spolupráce sestry v péči o dítě s Downovým syndromem“. Diplomová práce má podat ucelené informace o specializované péči o dítě s Downovým syndromem, včetně informací o onemocněních a problémech dítěte, které v jeho vývoji a životě mohou nastat. Smyslem práce je i správné pochopení této problematiky, provázání s ošetřovatelskou péčí, léčebnými a diagnostickými postupy, ale i nalezení správného přístupu k rodině, její edukace a komunikace s rodiči. Výsledkem práce jsou informace o spolupráci sester a rodičů při ovlivňování zdraví a vývoje dítěte s Downovým syndromem.
Cíle práce, zmapovat problematiku spolupráce sestry a rodičů vychovávajících dítě s Downovým syndromem a zmapovat vliv spolupráce sestry s rodiči na komplexní péči o dítě s Downovým syndromem, byly splněny.
Kvantitativní výzkum byl proveden metodou dotazníku pro sestry v ordinacích praktických lékařů pro děti a dorost v Jihočeském a Plzeňském kraji. Hypotéza, že sestry edukují rodiče dětí s Downovým syndromem v oblasti ošetřovatelské péče, byla na základě vyhodnocených dotazníků zamítnuta.
Pro kvalitativní výzkum byla položena otázka: ''Jaká je úloha sestry v komplexní ošetřovatelské péči o dítě s Downovým syndromem?“ Odpověď na otázku byla vyhodnocena na základě rozhovorů s rodiči vychovávajících dítě s Downovým syndromem. Úlohou sestry je role poskytovatelky péče, edukátorky, poradkyně a ochránce.
Poznatky této diplomové práce by mohly sloužit jako zpětná vazba pro sebereflexi sester v pediatrických ordinacích a pro zkvalitnění spolupráce mezi rodiči a sestrami v komplexní péči o dítě s Downovým syndromem.
Anotace v angličtině
Abstract
We most often see a family as a social group characterised by interaction within itself. A family is linked through numerous relations and it is also affected by a child. This applies to any other family even a family with a disabled child.
In the world, there are about five million people who are affected by Down syndrome. It is the most widespread of all forms of mental retardation. In the Czech Republic, approximately seventy children with Down syndrome are born each year.
In this paper, I worked on “Collaboration of nurses caring of children with Down syndrome“. The diploma paper was to give comprehensive information on specialized care of children with Down syndrome, including information on diseases and problems that might occur in the phylogenesis and life of such a child. The purpose of the paper is also proper understanding these issues, linkages with nursing care, therapeutic and diagnostic procedures as well as but finding the right approach to a family, education of families, and communication with parents. As a result, the paper should provide information about the collaboration of nurses and parents in influencing health and development of a child with Down syndrome.
The objectives of the paper to map the problem of collaboration of nurses and parents raising a child with Down syndrome and to map the impact of nurses’ collaboration with parents on complex care of children with Down syndrome have been met.
Quantitative research was conducted using a questionnaire for nurses in surgeries of paediatricians and general practitioners for adolescents in the South Bohemian and Pilsen the Region. The hypothesis that nurses educate the parents of children with Down syndrome in the field of nursing care has been refuted on the basis of evaluated questionnaires.
For qualitative research the following question was specified: “What is the role of nurses in complex nursing care of children of children with Down syndrome.“ The answer was assessed based on interviews with parents bringing up a child with Down syndrome. The role of a nurse is one of a care provider, educator, adviser and protector.
The findings of this diploma paper could serve as feedback for self-reflection of nurses in paediatric surgeries and to improve collaboration between parents and nurses in complex care of children Down syndrome.
Klíčová slova
Downův syndrom, Ošetřovatelství, Komunikace, Spolupráce, Edukace, Sestra
Klíčová slova v angličtině
Down syndrome, Nursing, Communication, Collaboration, Education, Nurse
Rozsah průvodní práce
105 s., 11 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Abstrakt
Na rodinu nejčastěji pohlížíme jako na sociální skupinu, která je ve vzájemné interakci. Rodina je spjata řadou vztahů a současně i ovlivněna dítětem. Toto platí o každé rodině, tedy i o rodině s postiženým dítětem.
Na světě žije přibližně pět milionů lidí, kteří jsou postiženi Downovým syndromem. Jde o nejrozšířenějším ze všech forem mentálních retardací. V České republice se narodí ročně přibližně sedmdesát dětí s Downovým syndromem.
V diplomové práci jsem zpracovala téma ''Spolupráce sestry v péči o dítě s Downovým syndromem“. Diplomová práce má podat ucelené informace o specializované péči o dítě s Downovým syndromem, včetně informací o onemocněních a problémech dítěte, které v jeho vývoji a životě mohou nastat. Smyslem práce je i správné pochopení této problematiky, provázání s ošetřovatelskou péčí, léčebnými a diagnostickými postupy, ale i nalezení správného přístupu k rodině, její edukace a komunikace s rodiči. Výsledkem práce jsou informace o spolupráci sester a rodičů při ovlivňování zdraví a vývoje dítěte s Downovým syndromem.
Cíle práce, zmapovat problematiku spolupráce sestry a rodičů vychovávajících dítě s Downovým syndromem a zmapovat vliv spolupráce sestry s rodiči na komplexní péči o dítě s Downovým syndromem, byly splněny.
Kvantitativní výzkum byl proveden metodou dotazníku pro sestry v ordinacích praktických lékařů pro děti a dorost v Jihočeském a Plzeňském kraji. Hypotéza, že sestry edukují rodiče dětí s Downovým syndromem v oblasti ošetřovatelské péče, byla na základě vyhodnocených dotazníků zamítnuta.
Pro kvalitativní výzkum byla položena otázka: ''Jaká je úloha sestry v komplexní ošetřovatelské péči o dítě s Downovým syndromem?“ Odpověď na otázku byla vyhodnocena na základě rozhovorů s rodiči vychovávajících dítě s Downovým syndromem. Úlohou sestry je role poskytovatelky péče, edukátorky, poradkyně a ochránce.
Poznatky této diplomové práce by mohly sloužit jako zpětná vazba pro sebereflexi sester v pediatrických ordinacích a pro zkvalitnění spolupráce mezi rodiči a sestrami v komplexní péči o dítě s Downovým syndromem.
Anotace v angličtině
Abstract
We most often see a family as a social group characterised by interaction within itself. A family is linked through numerous relations and it is also affected by a child. This applies to any other family even a family with a disabled child.
In the world, there are about five million people who are affected by Down syndrome. It is the most widespread of all forms of mental retardation. In the Czech Republic, approximately seventy children with Down syndrome are born each year.
In this paper, I worked on “Collaboration of nurses caring of children with Down syndrome“. The diploma paper was to give comprehensive information on specialized care of children with Down syndrome, including information on diseases and problems that might occur in the phylogenesis and life of such a child. The purpose of the paper is also proper understanding these issues, linkages with nursing care, therapeutic and diagnostic procedures as well as but finding the right approach to a family, education of families, and communication with parents. As a result, the paper should provide information about the collaboration of nurses and parents in influencing health and development of a child with Down syndrome.
The objectives of the paper to map the problem of collaboration of nurses and parents raising a child with Down syndrome and to map the impact of nurses’ collaboration with parents on complex care of children with Down syndrome have been met.
Quantitative research was conducted using a questionnaire for nurses in surgeries of paediatricians and general practitioners for adolescents in the South Bohemian and Pilsen the Region. The hypothesis that nurses educate the parents of children with Down syndrome in the field of nursing care has been refuted on the basis of evaluated questionnaires.
For qualitative research the following question was specified: “What is the role of nurses in complex nursing care of children of children with Down syndrome.“ The answer was assessed based on interviews with parents bringing up a child with Down syndrome. The role of a nurse is one of a care provider, educator, adviser and protector.
The findings of this diploma paper could serve as feedback for self-reflection of nurses in paediatric surgeries and to improve collaboration between parents and nurses in complex care of children Down syndrome.
Klíčová slova
Downův syndrom, Ošetřovatelství, Komunikace, Spolupráce, Edukace, Sestra
Klíčová slova v angličtině
Down syndrome, Nursing, Communication, Collaboration, Education, Nurse
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
Výchova postiženého dítěte je mnohem náročnější než dítěte zdravého, proto je třeba rodičům postižených dětí poskytnout odbornou a komplexní poradenskou péči v oblasti zdravotní, sociální, ošetřovatelské, psychologické a speciálně-pedagogické. Poskytování péče dětem s Downovým syndromem v celém spektru možností je i v dnešní době přes množství komunikačních bran omezené. Sestra by měla být hlavním zdrojem informací pro rodiče, jak pečovat a vychovávat dítě s Downovým syndromem.
Cíl práce:
C1-Zmapovat problematiku spolupráce sestry a rodičů vychovávajících dítě s Downovým syndromem.
C2 - Zmapovat vliv spolupráce sestry s rodiči na komplexní péči o dítě s Downovým syndromem.
Hypotéza:
Sestry edukují rodiče dětí s Downovým syndromem v oblasti ošetřovatelské péče.
Výzkumné otázky:
Jaká je úloha sestry v komplexní ošetřovatelské péči o dítě s Downovým syndromem?
Popis metodiky:
Sběr dat bude proveden kvantitativně-kvalitativním výzkumem.
Kvantitativní výzkum bude proveden formou dotazníku pro sestry.
Kvalitativní výzkum bude veden rozhovorem s rodiči.
Výzkum bude prováděn v Jihočeském kraji.
1. Výzkumný soubor budou tvořit sestry pracující v ordinaci praktického lékaře pro děti a dorost v Jihočeském kraji.
2. Výzkumný soubor budou tvořit rodiče dětí s Downowým syndromem.
Předpokládané využití v praxi:
Problematika bude zveřejněna formou článku v časopise Sestra. Tato práce a výsledky výzkumu budou přínosem pro zkvalitnění spolupráce mezi sestrami a rodiči pečující o dítě s Downovým syndromem.
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
Výchova postiženého dítěte je mnohem náročnější než dítěte zdravého, proto je třeba rodičům postižených dětí poskytnout odbornou a komplexní poradenskou péči v oblasti zdravotní, sociální, ošetřovatelské, psychologické a speciálně-pedagogické. Poskytování péče dětem s Downovým syndromem v celém spektru možností je i v dnešní době přes množství komunikačních bran omezené. Sestra by měla být hlavním zdrojem informací pro rodiče, jak pečovat a vychovávat dítě s Downovým syndromem.
Cíl práce:
C1-Zmapovat problematiku spolupráce sestry a rodičů vychovávajících dítě s Downovým syndromem.
C2 - Zmapovat vliv spolupráce sestry s rodiči na komplexní péči o dítě s Downovým syndromem.
Hypotéza:
Sestry edukují rodiče dětí s Downovým syndromem v oblasti ošetřovatelské péče.
Výzkumné otázky:
Jaká je úloha sestry v komplexní ošetřovatelské péči o dítě s Downovým syndromem?
Popis metodiky:
Sběr dat bude proveden kvantitativně-kvalitativním výzkumem.
Kvantitativní výzkum bude proveden formou dotazníku pro sestry.
Kvalitativní výzkum bude veden rozhovorem s rodiči.
Výzkum bude prováděn v Jihočeském kraji.
1. Výzkumný soubor budou tvořit sestry pracující v ordinaci praktického lékaře pro děti a dorost v Jihočeském kraji.
2. Výzkumný soubor budou tvořit rodiče dětí s Downowým syndromem.
Předpokládané využití v praxi:
Problematika bude zveřejněna formou článku v časopise Sestra. Tato práce a výsledky výzkumu budou přínosem pro zkvalitnění spolupráce mezi sestrami a rodiči pečující o dítě s Downovým syndromem.
Seznam doporučené literatury
1.ČERNÁ, M. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. 1.vyd. Praha: Karolinum, 2008. 222 s. ISBN 978-80-246-1565-3.
2.LEIFER, V. Úvod do porodnického a pediatrického ošetřovatelství. Praha: Grada, 2004. 952 s. ISBN 80-247-0668-
7.
3.MAREČKOVÁ, J. Ošetřovatelské diagnózy v doménách. Praha: Grada, 2006.264 s. ISBN 8024713993.
4.SELIKOWITZ, M. Downův syndrom: definice a příčiny. Vývoj dítěte. Výchova a vzdělání. Dospělost. Přeložila Dagmar Tomková 1.vyd. Praha: Portál, 2005. 197 s. ISBN 80-7178-973-9.
5.STRUSKOVÁ, O. Děti z planety D. S. 1.vyd. Praha: G plus G, 2000.165 s. ISBN 8086103-31-5.
6.ŠUSTROVÁ, M. a kol. Diagnóza: Downov syndróm. 1. vyd. Bratislava: Spoločnosť Downovho syndrómu na Slovensku, 2004. 240 s. ISBN 80-
8046-259-3.
Seznam doporučené literatury
1.ČERNÁ, M. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. 1.vyd. Praha: Karolinum, 2008. 222 s. ISBN 978-80-246-1565-3.
2.LEIFER, V. Úvod do porodnického a pediatrického ošetřovatelství. Praha: Grada, 2004. 952 s. ISBN 80-247-0668-
7.
3.MAREČKOVÁ, J. Ošetřovatelské diagnózy v doménách. Praha: Grada, 2006.264 s. ISBN 8024713993.
4.SELIKOWITZ, M. Downův syndrom: definice a příčiny. Vývoj dítěte. Výchova a vzdělání. Dospělost. Přeložila Dagmar Tomková 1.vyd. Praha: Portál, 2005. 197 s. ISBN 80-7178-973-9.
5.STRUSKOVÁ, O. Děti z planety D. S. 1.vyd. Praha: G plus G, 2000.165 s. ISBN 8086103-31-5.
6.ŠUSTROVÁ, M. a kol. Diagnóza: Downov syndróm. 1. vyd. Bratislava: Spoločnosť Downovho syndrómu na Slovensku, 2004. 240 s. ISBN 80-
8046-259-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby:
Otázka: 1./ Jak se Vám pracovalo s rodiči dětí Dow.syndromem a jejich dětmi?
2./ Může se narodit v současné době dítě morbus Down.?
3./ Zacílila jste edukační plán na jednotlivé věkové kategorie dětí Dow syndromem?
Studentka odpovídala přiměřeně.
Klasifikace: velmi dobře