Diplomová práce na téma ‚qRozdíl ve vztahu mentora v ošetřovatelství ke studentům bakalářského a magisterského studijního programu“ je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V praktické části bylo pomocí kvalitativního výzkumného šetření zjištěno, že mentoři nevidí rozdíly ve vzájemném vztahu se studenty bakalářského a magisterského studijního programu. Byla vyvrácená hypotéza, že studenti magisterského studijního programu mají s mentory lepší vztahy než studenti bakalářského studijního programu. Z rozhovorů s mentory dále vyplynulo, že rozhodujícím faktorem ovlivňujícím vztah mentora v ošetřovatelství ke studentům magisterského a bakalářského studijního programu je nedostatek času na studenty. Dále byla pomocí dotazníkového šetření potvrzena hypotéza, že nejčastějším faktorem ovlivňujícím vztah studentů k mentorovi je mentorovo věnování se studentům.
Anotace v angličtině
The master thesis named ''Differences in the relationships between nurse mentors and Bachelor´s and Master´s degree students“ is divided into the theoretical and practical part. In the practical part it was discovered with the aid of the qualitative research, that the nurse mentors does not see differences in the relationships between Bachelor´s and Master´s degree students. The hypothesis stating that the students of Master´s degree programmes enjoy better relationships with mentors than the students of Bachelor´s degree programmes has been disconfirmed. The interviews with the mentors showed that one of the factors affecting the relationships of the nurse mentors to the Master´s and Bachelor´s degree students is the lack of time they have for the students. The results of the questionnaires confirmed the hypothesis stating that the most frequent factor which affects the relationships of students to the mentor is the mentor’s attention given to them.
Klíčová slova
Mentor, Ošetřovatelství, Praktická výuka, Student, Všeobecná sestra
Diplomová práce na téma ‚qRozdíl ve vztahu mentora v ošetřovatelství ke studentům bakalářského a magisterského studijního programu“ je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V praktické části bylo pomocí kvalitativního výzkumného šetření zjištěno, že mentoři nevidí rozdíly ve vzájemném vztahu se studenty bakalářského a magisterského studijního programu. Byla vyvrácená hypotéza, že studenti magisterského studijního programu mají s mentory lepší vztahy než studenti bakalářského studijního programu. Z rozhovorů s mentory dále vyplynulo, že rozhodujícím faktorem ovlivňujícím vztah mentora v ošetřovatelství ke studentům magisterského a bakalářského studijního programu je nedostatek času na studenty. Dále byla pomocí dotazníkového šetření potvrzena hypotéza, že nejčastějším faktorem ovlivňujícím vztah studentů k mentorovi je mentorovo věnování se studentům.
Anotace v angličtině
The master thesis named ''Differences in the relationships between nurse mentors and Bachelor´s and Master´s degree students“ is divided into the theoretical and practical part. In the practical part it was discovered with the aid of the qualitative research, that the nurse mentors does not see differences in the relationships between Bachelor´s and Master´s degree students. The hypothesis stating that the students of Master´s degree programmes enjoy better relationships with mentors than the students of Bachelor´s degree programmes has been disconfirmed. The interviews with the mentors showed that one of the factors affecting the relationships of the nurse mentors to the Master´s and Bachelor´s degree students is the lack of time they have for the students. The results of the questionnaires confirmed the hypothesis stating that the most frequent factor which affects the relationships of students to the mentor is the mentor’s attention given to them.
Klíčová slova
Mentor, Ošetřovatelství, Praktická výuka, Student, Všeobecná sestra
Osnova:
Současný stav:
Ošetřovatelství je svou povahou prakticky orientovaná profese. Praktická výuka je nedílná součást přípravy na povolání Všeobecné sestry. Během praktické výuky za dohled nad studenty odpovídá mentor. Podle slovníku cizích slov je slovo mentor poučovatel, karatel či mravokárce, také je synonymem pro moudrého rádce, přítele, učitele a důvěrné osoby. Pohled studenta na mentora a jejich vztah je velice důležitý, protože ovlivňuje jak vztah studentů k jejich budoucímu povolání tak kvalitu praktické výuky.
Cíle práce:
Kvalitativní část
1. Zjistit rozdíl ve vztahu mentora v ošetřovatelství ke studentům bakalářského a magisterského studijního programu
2. Zjisti faktory ovlivňující vztah mentora v ošetřovatelství ke studentům bakalářského a magisterského studijního programu
Kvantitativní část
3. Porovnat vztah studentů bakalářského a magisterského studijního programu k mentorům ošetřovatelství
4. Zjistit faktory ovlivňující vztah studentů bakalářského a magisterského studijního programu k mentorům ošetřovatelství
Výzkumné otázky
1. Jaký je rozdíl ve vztahu mentora v ošetřovatelství ke studentům bakalářského a magisterského studijního programu ?
2. Které faktory ovlivňují vztah mentora v ošetřovatelství ke studentům bakalářského a magisterského studijního programu ?
Předpokládané hypotézy
H 1 Studenti magisterského studijního programu mají lepší vztah s mentorem než studenti bakalářského studijního programu
H 2 Nejčastějším faktorem ovlivňujícím vztah studentů k mentorovi je mentorovo věnování se studentům
Popis metodiky
Výzkumná část diplomové práce bude realizována pomoci kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Metodou sběru dat u studentů ošetřovatelství bude dotazování technikou dotazníků a s mentory dohlížející na tyto studenty budou informace získány pomoci nestandardizovaného rozhovoru. Dotazováni budou studenti bakalářského a magisterského studijního programu Ošetřovatelství na ZSF JU a na FZS UPCE. Rozhovor s mentory bude realizován v Nemocnici České Budějovice, a.s. a ve Pardubické krajské nemocnici.
Předpokládané využití práce v praxi
Výsledky práce budou využity k hlubšímu pochopení problematiky praktické výuky studentů ošetřovatelství, ke zlepšení kvality této výuky a především ke zlepšení vztahů studentů s mentorem.
Zásady pro vypracování
Osnova:
Současný stav:
Ošetřovatelství je svou povahou prakticky orientovaná profese. Praktická výuka je nedílná součást přípravy na povolání Všeobecné sestry. Během praktické výuky za dohled nad studenty odpovídá mentor. Podle slovníku cizích slov je slovo mentor poučovatel, karatel či mravokárce, také je synonymem pro moudrého rádce, přítele, učitele a důvěrné osoby. Pohled studenta na mentora a jejich vztah je velice důležitý, protože ovlivňuje jak vztah studentů k jejich budoucímu povolání tak kvalitu praktické výuky.
Cíle práce:
Kvalitativní část
1. Zjistit rozdíl ve vztahu mentora v ošetřovatelství ke studentům bakalářského a magisterského studijního programu
2. Zjisti faktory ovlivňující vztah mentora v ošetřovatelství ke studentům bakalářského a magisterského studijního programu
Kvantitativní část
3. Porovnat vztah studentů bakalářského a magisterského studijního programu k mentorům ošetřovatelství
4. Zjistit faktory ovlivňující vztah studentů bakalářského a magisterského studijního programu k mentorům ošetřovatelství
Výzkumné otázky
1. Jaký je rozdíl ve vztahu mentora v ošetřovatelství ke studentům bakalářského a magisterského studijního programu ?
2. Které faktory ovlivňují vztah mentora v ošetřovatelství ke studentům bakalářského a magisterského studijního programu ?
Předpokládané hypotézy
H 1 Studenti magisterského studijního programu mají lepší vztah s mentorem než studenti bakalářského studijního programu
H 2 Nejčastějším faktorem ovlivňujícím vztah studentů k mentorovi je mentorovo věnování se studentům
Popis metodiky
Výzkumná část diplomové práce bude realizována pomoci kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Metodou sběru dat u studentů ošetřovatelství bude dotazování technikou dotazníků a s mentory dohlížející na tyto studenty budou informace získány pomoci nestandardizovaného rozhovoru. Dotazováni budou studenti bakalářského a magisterského studijního programu Ošetřovatelství na ZSF JU a na FZS UPCE. Rozhovor s mentory bude realizován v Nemocnici České Budějovice, a.s. a ve Pardubické krajské nemocnici.
Předpokládané využití práce v praxi
Výsledky práce budou využity k hlubšímu pochopení problematiky praktické výuky studentů ošetřovatelství, ke zlepšení kvality této výuky a především ke zlepšení vztahů studentů s mentorem.
Seznam doporučené literatury
1. BASTL, P., ŠVEC, V. Zdravotník lektorem. 1. vyd. Brno: IDVPZ, 1997. 122 s. ISBN 80-7013-251-5
2. ERBENOVÁ, V. Mentorství v ošetřovatelské praxi. In: Trendy v ošetřovatelství IV. Ostrava: ZSF OU v Ostravě, 2006. str. 63 -
64. ISBN 80-7368-182-X
3. Strategické dokumenty pro všeobecné sestry a porodní asistentky 2. Praha: MZČR, 2002. 271 s. ISBN 80-85047-21-7
4. Zákon MZ ČR č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních)
Seznam doporučené literatury
1. BASTL, P., ŠVEC, V. Zdravotník lektorem. 1. vyd. Brno: IDVPZ, 1997. 122 s. ISBN 80-7013-251-5
2. ERBENOVÁ, V. Mentorství v ošetřovatelské praxi. In: Trendy v ošetřovatelství IV. Ostrava: ZSF OU v Ostravě, 2006. str. 63 -
64. ISBN 80-7368-182-X
3. Strategické dokumenty pro všeobecné sestry a porodní asistentky 2. Praha: MZČR, 2002. 271 s. ISBN 80-85047-21-7
4. Zákon MZ ČR č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních)
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
./ Jaké kvalifikační požadavky dle Vašeho názoru by měly být pro výkon funkce
nezbytné?
2./ Jaké praktické doporučení vyplývá z Vaší DP?
3./ Jaký je přínos mentora pro studenty?
Studentka odpovídala přiměřeně.
Klasifikace: velmi dobře