Teoretická část diplomové práce seznamuje se současným stavem problematiky. Nejprve jsou popsány základy managementu, tři základní linie manažerů ve zdravotnictví a jejich funkce a role. Další část je věnována specifikám ošetřovatelské péče na jednotce intenzivní péče. Následující část pojednává o kvalifikovaných sestrách, jejich způsobilosti, funkci a roli, faktorům spokojenosti a náročnosti péče o pacienty na jednotce intenzivní péče. Poslední část se věnuje vyskytujícím se problémům při výkonu sesterského povolání a pomoci manažera při zvládání těchto problémů.
Bylo stanoveno 5 cílů. Cílem 1 bylo zjistit, co sestry pracující na jednotkách intenzivní péče potřebují k tomu, aby byly ve své práci spokojené. Cíl 2 byl zmapovat způsob podpory ošetřovatelského týmu z pohledu manažerů. Cílem 3 bylo poukázat na možnosti zvýšení spokojenosti v práci sester na jednotkách intenzivní péče. Cíl 4 byl identifikovat motivační faktory k práci sester na jednotkách intenzivní péče. Cílem 5 bylo zjistit, zda existují překážky, které brání manažerům v podpoře ošetřovatelského týmu.
Ke sběru dat byl zvolen kvalitativní výzkum a bylo stanoveno 6 výzkumných otázek. Výzkumná otázka č.1. Co sestry pracující na JIP potřebují k tomu, aby byly při výkonu svého povolání spokojené? Výzkumná otázka č. 2. Vnímají sestry pracující na JIP rozdíl v postavení sestry na JIP a sestry na standardním oddělení? Další otázka č.3. Jaké prostředky využívá management k podpoře ošetřovatelského týmu na JIP? Otázka č. 4. Existují možnosti zvýšení spokojenosti v práci sester na JIP? Otázka č.5. Které konkrétní motivační faktory se podílí na spokojenosti sester pracujících na JIP? Výzkumná otázka č.6. Existují překážky, které brání manažerům v podpoře ošetřovatelského týmu?
Byly provedeny nestandardizované rozhovory s 8 staniční sestrami a 12 směnnými sestrami pracujících na jednotkách intenzivní péči chirurgických nebo interních odděleních. Na základě analýzy výsledků byly vytvořeny odpovědi na stanovené výzkumné otázky.
Výsledky budou poskytnuty manažerům ve zdravotnictví i sestrám, které pracují na jednotkách intenzivní péče, jako zpětná vazba týkající se jejich náročného povolání. Mohou být podkladem pro jejich zamyšlení nad náročností péče o pacienty na jednotkách intenzivní péče a nutností vstřícného a ohleduplného přístupu k sestrám, efektivní oboustranné spolupráce a komunikace.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis introduces the current state of the issue. The fundamentals of management, the three basic lines of health managers and their functions and roles are described first. Another section is devoted to the specifics of nursing care in the intensive care unit. The second part is focused on qualified nurses, their qualification, duties and the role, factors of satisfaction and difficulties of the care for patients in the intensive care unit. The last part deals with problems occurring in exercise of the nursing profession and with the assistance of a manager in dealing with these problems.
Five objectives were established. Objective 1: To identify what nurses working in intensive care units need to be satisfied in their work. Objective 2: To map the form of support to the nursing team in the ICU from the perspective of managers. Objective 3: To point out possibilities of increase in job satisfaction of nurses working in intensive care units. Objective 4: To identify motivational factors for nurses working in intensive care units. Objective 5: To determine if there are obstacles preventing managers from supporting the nursing team.
Qualitative research was selected to collect the data and 6 research questions were established. Research question No.1: What do nurses working in ICU need to be satisfied in their profession? Research question No.2: Do nurses working in ICU perceive any difference in position of a nurse working in an ICU and a nurse working in a standard unit? Another question No.3: What are the means used by the management to support the nursing team in ICU? Question No. 4: What are the possibilities of increasing work satisfaction of nurses working in ICU? Question No. 5: Which specific motivational factors are involved in satisfaction of nurses working in ICU? Research question No. 6: Which obstacles prevent managers from supporting the nursing team?
Non-standardized interviews were conducted with 8 ward nurses and 12 nurses working in shifts who were employed in intensive care units of surgical or internal departments. Answers to the established research questions were formed based on analysis of the results.
Results can be provided to managers in health care facilities and to nurses working in intensive care units.
Role,Manager,Nurse,Nursing team,Intensive Care Unit,Motivation,Support,Satisfaction
Rozsah průvodní práce
130 s., 9 s. obr. priloh.
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická část diplomové práce seznamuje se současným stavem problematiky. Nejprve jsou popsány základy managementu, tři základní linie manažerů ve zdravotnictví a jejich funkce a role. Další část je věnována specifikám ošetřovatelské péče na jednotce intenzivní péče. Následující část pojednává o kvalifikovaných sestrách, jejich způsobilosti, funkci a roli, faktorům spokojenosti a náročnosti péče o pacienty na jednotce intenzivní péče. Poslední část se věnuje vyskytujícím se problémům při výkonu sesterského povolání a pomoci manažera při zvládání těchto problémů.
Bylo stanoveno 5 cílů. Cílem 1 bylo zjistit, co sestry pracující na jednotkách intenzivní péče potřebují k tomu, aby byly ve své práci spokojené. Cíl 2 byl zmapovat způsob podpory ošetřovatelského týmu z pohledu manažerů. Cílem 3 bylo poukázat na možnosti zvýšení spokojenosti v práci sester na jednotkách intenzivní péče. Cíl 4 byl identifikovat motivační faktory k práci sester na jednotkách intenzivní péče. Cílem 5 bylo zjistit, zda existují překážky, které brání manažerům v podpoře ošetřovatelského týmu.
Ke sběru dat byl zvolen kvalitativní výzkum a bylo stanoveno 6 výzkumných otázek. Výzkumná otázka č.1. Co sestry pracující na JIP potřebují k tomu, aby byly při výkonu svého povolání spokojené? Výzkumná otázka č. 2. Vnímají sestry pracující na JIP rozdíl v postavení sestry na JIP a sestry na standardním oddělení? Další otázka č.3. Jaké prostředky využívá management k podpoře ošetřovatelského týmu na JIP? Otázka č. 4. Existují možnosti zvýšení spokojenosti v práci sester na JIP? Otázka č.5. Které konkrétní motivační faktory se podílí na spokojenosti sester pracujících na JIP? Výzkumná otázka č.6. Existují překážky, které brání manažerům v podpoře ošetřovatelského týmu?
Byly provedeny nestandardizované rozhovory s 8 staniční sestrami a 12 směnnými sestrami pracujících na jednotkách intenzivní péči chirurgických nebo interních odděleních. Na základě analýzy výsledků byly vytvořeny odpovědi na stanovené výzkumné otázky.
Výsledky budou poskytnuty manažerům ve zdravotnictví i sestrám, které pracují na jednotkách intenzivní péče, jako zpětná vazba týkající se jejich náročného povolání. Mohou být podkladem pro jejich zamyšlení nad náročností péče o pacienty na jednotkách intenzivní péče a nutností vstřícného a ohleduplného přístupu k sestrám, efektivní oboustranné spolupráce a komunikace.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis introduces the current state of the issue. The fundamentals of management, the three basic lines of health managers and their functions and roles are described first. Another section is devoted to the specifics of nursing care in the intensive care unit. The second part is focused on qualified nurses, their qualification, duties and the role, factors of satisfaction and difficulties of the care for patients in the intensive care unit. The last part deals with problems occurring in exercise of the nursing profession and with the assistance of a manager in dealing with these problems.
Five objectives were established. Objective 1: To identify what nurses working in intensive care units need to be satisfied in their work. Objective 2: To map the form of support to the nursing team in the ICU from the perspective of managers. Objective 3: To point out possibilities of increase in job satisfaction of nurses working in intensive care units. Objective 4: To identify motivational factors for nurses working in intensive care units. Objective 5: To determine if there are obstacles preventing managers from supporting the nursing team.
Qualitative research was selected to collect the data and 6 research questions were established. Research question No.1: What do nurses working in ICU need to be satisfied in their profession? Research question No.2: Do nurses working in ICU perceive any difference in position of a nurse working in an ICU and a nurse working in a standard unit? Another question No.3: What are the means used by the management to support the nursing team in ICU? Question No. 4: What are the possibilities of increasing work satisfaction of nurses working in ICU? Question No. 5: Which specific motivational factors are involved in satisfaction of nurses working in ICU? Research question No. 6: Which obstacles prevent managers from supporting the nursing team?
Non-standardized interviews were conducted with 8 ward nurses and 12 nurses working in shifts who were employed in intensive care units of surgical or internal departments. Answers to the established research questions were formed based on analysis of the results.
Results can be provided to managers in health care facilities and to nurses working in intensive care units.
Role,Manager,Nurse,Nursing team,Intensive Care Unit,Motivation,Support,Satisfaction
Zásady pro vypracování
Osnova
Současný stav dané problematiky:
Práce na jednotkách intenzivní péče je velmi náročná a na sestry, které na těchto odděleních pracují, klade vysoké nároky. Motivace k práci na JIP a podpora spokojenosti sester pracujících na těchto odděleních je velmi malá a často téměř opomíjena. Podpora spokojenosti sester by měla být součástí péče o zaměstnance. Tato péče je také v rukou manažerů, jak TOP manažerů, tak i v rukou staničních a vrchních sester.
Cíle práce:
Cíl 1: Zjistit, co sestry pracující na jednotkách intenzivní péče potřebují k tomu, aby byly ve své práci spokojené.
Cíl 2: Zmapovat způsob podpory ošetřovatelského týmu z pohledu manažerů.
Cíl 3: Poukázat na možnosti zvýšení spokojenosti v práci sester na jednotkách intenzivní péče.
Cíl 4: Identifikovat motivační faktory k práci sester na jednotkách intenzivní péče.
Cíl 5: Zjistit, zda existují překážky, které brání manažerům v podpoře ošetřovatelského týmu.
Výzkumné otázky:
1. Co sestry pracující na JIP potřebují k tomu, aby byly při výkonu svého povolání spokojené?
2. Vnímají sestry pracující na JIP rozdíl v postavení sestry na JIP a sestry na standardním oddělení?
3. Jaké prostředky využívá management k podpoře ošetřovatelského týmu na JIP?
4. Existují možnosti zvýšení spokojenosti v práci sester na JIP?
5. Které konkrétní motivační faktory se podílí na spokojenosti sester pracujících na JIP?
6. Existují překážky, které brání manažerům v podpoře ošetřovatelského týmu?
Popis metodiky:
Kvalitativní výzkum. Technika sběru dat - metoda dotazování,technika nestandardizovaný rozhovor. Sledovaným souborem budou směnné a staniční sestry pracující na JIP v rámci Jihočeského kraje.
Předpokládané využití práce v praxi:
Výsledky výzkumu mohou být poskytnuty směnným i vedoucím sestrám pracujím na JIP. Výsledky výzkumu mohou vést ke zlepšení motivace a spokojenosti sester pracujících na JIP a TOP managementu. Výsledky mohou přispět k uvědomění si situace, následnému zlepšení podmínek a snížení předčasnému odchodu sester z profese.
Zásady pro vypracování
Osnova
Současný stav dané problematiky:
Práce na jednotkách intenzivní péče je velmi náročná a na sestry, které na těchto odděleních pracují, klade vysoké nároky. Motivace k práci na JIP a podpora spokojenosti sester pracujících na těchto odděleních je velmi malá a často téměř opomíjena. Podpora spokojenosti sester by měla být součástí péče o zaměstnance. Tato péče je také v rukou manažerů, jak TOP manažerů, tak i v rukou staničních a vrchních sester.
Cíle práce:
Cíl 1: Zjistit, co sestry pracující na jednotkách intenzivní péče potřebují k tomu, aby byly ve své práci spokojené.
Cíl 2: Zmapovat způsob podpory ošetřovatelského týmu z pohledu manažerů.
Cíl 3: Poukázat na možnosti zvýšení spokojenosti v práci sester na jednotkách intenzivní péče.
Cíl 4: Identifikovat motivační faktory k práci sester na jednotkách intenzivní péče.
Cíl 5: Zjistit, zda existují překážky, které brání manažerům v podpoře ošetřovatelského týmu.
Výzkumné otázky:
1. Co sestry pracující na JIP potřebují k tomu, aby byly při výkonu svého povolání spokojené?
2. Vnímají sestry pracující na JIP rozdíl v postavení sestry na JIP a sestry na standardním oddělení?
3. Jaké prostředky využívá management k podpoře ošetřovatelského týmu na JIP?
4. Existují možnosti zvýšení spokojenosti v práci sester na JIP?
5. Které konkrétní motivační faktory se podílí na spokojenosti sester pracujících na JIP?
6. Existují překážky, které brání manažerům v podpoře ošetřovatelského týmu?
Popis metodiky:
Kvalitativní výzkum. Technika sběru dat - metoda dotazování,technika nestandardizovaný rozhovor. Sledovaným souborem budou směnné a staniční sestry pracující na JIP v rámci Jihočeského kraje.
Předpokládané využití práce v praxi:
Výsledky výzkumu mohou být poskytnuty směnným i vedoucím sestrám pracujím na JIP. Výsledky výzkumu mohou vést ke zlepšení motivace a spokojenosti sester pracujících na JIP a TOP managementu. Výsledky mohou přispět k uvědomění si situace, následnému zlepšení podmínek a snížení předčasnému odchodu sester z profese.
Seznam doporučené literatury
1. DĚDINA, J. Management a organizační chování. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2005. 340 s. ISBN 80-247-1300-4.
2. GROHAR, M. E. Zásady vedení a řízení v oblasti ošetřovatelské péče. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2003. 320 s. ISBN 80-247-0267-3.
3. KILÍKOVÁ, M. Základy manažmentu v ošetrovatelstve I. 1. vyd. Bratislava: SAPIENTIA, P. O. BOX 27, Bratislava, 2006. 68 s. ISBN 80-89271-01-4.
4. MAYEROVÁ, M. Moderní personální management. 1. vyd. Jinočany: Nakladatelství HaH Vyšehradská, s. r. o., 2000. 173 s. ISBN 80-86022-65-X.
5. ZACHAROVÁ, E. Zdravotnícká psychologie teorie a cvičení. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2007. 232 s. ISBN 978-80-247-2068-5.
Seznam doporučené literatury
1. DĚDINA, J. Management a organizační chování. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2005. 340 s. ISBN 80-247-1300-4.
2. GROHAR, M. E. Zásady vedení a řízení v oblasti ošetřovatelské péče. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2003. 320 s. ISBN 80-247-0267-3.
3. KILÍKOVÁ, M. Základy manažmentu v ošetrovatelstve I. 1. vyd. Bratislava: SAPIENTIA, P. O. BOX 27, Bratislava, 2006. 68 s. ISBN 80-89271-01-4.
4. MAYEROVÁ, M. Moderní personální management. 1. vyd. Jinočany: Nakladatelství HaH Vyšehradská, s. r. o., 2000. 173 s. ISBN 80-86022-65-X.
5. ZACHAROVÁ, E. Zdravotnícká psychologie teorie a cvičení. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2007. 232 s. ISBN 978-80-247-2068-5.