Florence Nightingalovou se začalo formovat povolání sestry jak jej známe dnes. Právě ona se zasloužila o to, že povolání sestry se stalo také součástí armády. Začátek profese vojenských sester byl za Krymské války, kde Florence působila. I dnešní vojenská sestra, stejně jako tehdy, vyhledává a uspokojuje potřeby vojáků. Účastní se na procesu prevence a péče o zdraví vojáků, na vytváření optimálních podmínek pro jejich zdravý způsob života a výcviku, na výchově a školení vojáků k poskytování první pomoci. Podílí se na zdravotním zásobování, posuzování schopnosti k vojenské službě a protiepidemickém zabezpečení. Tato výzkumná práce je zpracována pomocí metod kvalitativního výzkumu. Cílem této práce bylo zmapovat kompetence sestry v Armádě České republiky. Sběr dat byl proveden pomocí polostruktorovaného rozhovoru u sester, které se zúčastnily vojenské mise v zahraničí. Výsledky výzkumu s vojenskými sestrami jsou zpracovány pomocí kazuistik a mírně modifikovaného přístupu rámcové analýzy dle Ritchieho a Spencera, podle které byly sestaveny kategorizační tabulky a grafy, kde jsou sumarizovány nejdůležitější výsledky výzkumu. K dosažení cíle byly stanoveny tři výzkumné otázky. Mezi hlavní výsledky patří zjištění, zda sestry mají na zahraniční misi kompetence v souladu s českou legislativou, zda poskytují na zahraniční misi zdravotnickou péči formou ošetřovatelského procesu a jaké jsou podmínky pro přijetí a výjezd na zahraniční misi. Tyto výsledky jsou určeny jak laické tak odborné zdravotnické veřejnosti. Výsledky mohou také sloužit jako studijní materiál.
Anotace v angličtině
The occupation of nurse as we know it today started to take shape thanks to Florence Nightingale, who pioneered military nursing practice. The first military nurses, including Florence, served during the Crimean war. The modern military nurse has the same duties as her historical counterparts - to identify and satisfy the needs of soldiers. She participates on the prevention process, cares for soldier's health, helps to create optimal conditions for their healthy lifestyle and training and provides first-aid training to soldiers. Nurses also take part on medical provisioning, assessments of military service capability and epidemic prevention. This research work has been elaborated using qualitative research methods. Its goal is to map the competencies of nurses in the Czech Army. Data was collected by means of semi-structured dialogues with nurses that participated on a military mission abroad. The results of the research with military nurses are elaborated by means of case reports and a slightly modified Ritchie and Spencer framework analysis, which was used to compile the category tables and charts that summarize the main research results. Three research questions were established to achieve the goal. The main goals are to find out whether nurses on foreign missions have competencies according to Czech legislation, whether they provide care on foreign missions by means of a nursing process, and what the conditions are for acceptance to a foreign mission. The results are designated for medical professionals as well as the general public and may also serve for study purposes.
Klíčová slova
armáda, role sestry, kompetence sestry, vojenská sestra
Klíčová slova v angličtině
army, nursing, competence of nurses, the role of nurses
Rozsah průvodní práce
73 s., 10 s. obr. příloh.
Jazyk
CZ
Anotace
Florence Nightingalovou se začalo formovat povolání sestry jak jej známe dnes. Právě ona se zasloužila o to, že povolání sestry se stalo také součástí armády. Začátek profese vojenských sester byl za Krymské války, kde Florence působila. I dnešní vojenská sestra, stejně jako tehdy, vyhledává a uspokojuje potřeby vojáků. Účastní se na procesu prevence a péče o zdraví vojáků, na vytváření optimálních podmínek pro jejich zdravý způsob života a výcviku, na výchově a školení vojáků k poskytování první pomoci. Podílí se na zdravotním zásobování, posuzování schopnosti k vojenské službě a protiepidemickém zabezpečení. Tato výzkumná práce je zpracována pomocí metod kvalitativního výzkumu. Cílem této práce bylo zmapovat kompetence sestry v Armádě České republiky. Sběr dat byl proveden pomocí polostruktorovaného rozhovoru u sester, které se zúčastnily vojenské mise v zahraničí. Výsledky výzkumu s vojenskými sestrami jsou zpracovány pomocí kazuistik a mírně modifikovaného přístupu rámcové analýzy dle Ritchieho a Spencera, podle které byly sestaveny kategorizační tabulky a grafy, kde jsou sumarizovány nejdůležitější výsledky výzkumu. K dosažení cíle byly stanoveny tři výzkumné otázky. Mezi hlavní výsledky patří zjištění, zda sestry mají na zahraniční misi kompetence v souladu s českou legislativou, zda poskytují na zahraniční misi zdravotnickou péči formou ošetřovatelského procesu a jaké jsou podmínky pro přijetí a výjezd na zahraniční misi. Tyto výsledky jsou určeny jak laické tak odborné zdravotnické veřejnosti. Výsledky mohou také sloužit jako studijní materiál.
Anotace v angličtině
The occupation of nurse as we know it today started to take shape thanks to Florence Nightingale, who pioneered military nursing practice. The first military nurses, including Florence, served during the Crimean war. The modern military nurse has the same duties as her historical counterparts - to identify and satisfy the needs of soldiers. She participates on the prevention process, cares for soldier's health, helps to create optimal conditions for their healthy lifestyle and training and provides first-aid training to soldiers. Nurses also take part on medical provisioning, assessments of military service capability and epidemic prevention. This research work has been elaborated using qualitative research methods. Its goal is to map the competencies of nurses in the Czech Army. Data was collected by means of semi-structured dialogues with nurses that participated on a military mission abroad. The results of the research with military nurses are elaborated by means of case reports and a slightly modified Ritchie and Spencer framework analysis, which was used to compile the category tables and charts that summarize the main research results. Three research questions were established to achieve the goal. The main goals are to find out whether nurses on foreign missions have competencies according to Czech legislation, whether they provide care on foreign missions by means of a nursing process, and what the conditions are for acceptance to a foreign mission. The results are designated for medical professionals as well as the general public and may also serve for study purposes.
Klíčová slova
armáda, role sestry, kompetence sestry, vojenská sestra
Klíčová slova v angličtině
army, nursing, competence of nurses, the role of nurses
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Výjimečnou osobností v dějinách ošetřovatelství byla žena se silným sociálním cítěním, Florence Nightingalová. Zasloužila se o reformaci ošetřovatelství, poskytla vzdělání budoucím ošetřovatelkám a vytvořila pro ně i teoretický základ. Své zkušenosti plně uplatnila ve vojenském lazaretu za Krymské války. Snažila se, aby utrpení a strádání vojáků bylo co nejmenší a zároveň kladla důraz na hygienu. I dnešní vojenská sestra vyhledává a uspokojuje potřeby vojáků. Dále se účastní na procesu prevence a péče o zdraví vojáků, na vytváření optimálních podmínek pro zdravý způsob života a výcviku, na výchově a školení vojáků k poskytování první pomoci. Podílí se na procesu zdravotního zásobování, posuzování schopnosti k vojenské službě a protiepidemickém zabezpečení.
Cíl:
Zmapovat kompetence sestry v Armádě České republiky.
Metodika:
K dosažení cíle výzkumu budeme využívat kvalitativní výzkumné metody. Nejdříve provedeme pilotní studii a na základě tohoto budeme připravovat rozhovor. Rozhovory budou připraveny na základě platné legislativy a odborné literatury a budou určeny pro sestry působící v Armádě České republiky. Výsledek práce budeme zpracovávat pomocí kazuistik a rámcové analýzy.
Využití v praxi:
Výsledky práce budeme prezentovat na odborných konferencích a publikovat v odborných časopisech. Dále výsledky práce odhalí problematiku vojenských sester, ukáží roli sestry, její náplň a zvláštnosti práce v Armádě České republiky. Získáme ucelený pohled na povolání vojenské sestry.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Výjimečnou osobností v dějinách ošetřovatelství byla žena se silným sociálním cítěním, Florence Nightingalová. Zasloužila se o reformaci ošetřovatelství, poskytla vzdělání budoucím ošetřovatelkám a vytvořila pro ně i teoretický základ. Své zkušenosti plně uplatnila ve vojenském lazaretu za Krymské války. Snažila se, aby utrpení a strádání vojáků bylo co nejmenší a zároveň kladla důraz na hygienu. I dnešní vojenská sestra vyhledává a uspokojuje potřeby vojáků. Dále se účastní na procesu prevence a péče o zdraví vojáků, na vytváření optimálních podmínek pro zdravý způsob života a výcviku, na výchově a školení vojáků k poskytování první pomoci. Podílí se na procesu zdravotního zásobování, posuzování schopnosti k vojenské službě a protiepidemickém zabezpečení.
Cíl:
Zmapovat kompetence sestry v Armádě České republiky.
Metodika:
K dosažení cíle výzkumu budeme využívat kvalitativní výzkumné metody. Nejdříve provedeme pilotní studii a na základě tohoto budeme připravovat rozhovor. Rozhovory budou připraveny na základě platné legislativy a odborné literatury a budou určeny pro sestry působící v Armádě České republiky. Výsledek práce budeme zpracovávat pomocí kazuistik a rámcové analýzy.
Využití v praxi:
Výsledky práce budeme prezentovat na odborných konferencích a publikovat v odborných časopisech. Dále výsledky práce odhalí problematiku vojenských sester, ukáží roli sestry, její náplň a zvláštnosti práce v Armádě České republiky. Získáme ucelený pohled na povolání vojenské sestry.
Seznam doporučené literatury
1. FARKAŠOVÁ, D., TÓTHOVÁ, V. Ošetřovatelství -
teorie. 1. vyd. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-2278.
2. BAŠTECKÁ, B. A KOL. Terénní krizová práce: psychosociální intervenční týmy. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0708-X.
3. HUMLÍČEK, V. POLÁŠEK, Z. ŽÁK, A. Organizace a řízení vojenského
zdravotnictví v poli: obecná část: učební pomůcka. 1. vyd. Hradec Králové: Vojenská lékařská akademie J. E. Purkyně, 2002. ISBN neuvedeno.
4. TRACHTOVÁ, E. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 2. vyd. Brno : Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2001. ISBN 80-7013-324-4.
5.Autor: Česká společnost pro zdravotnickou techniku. Vyhláška č. 424/2004Sb. Platný http://www.cszt.cz/96/424_znenie.htm. 27.5.2009.
Seznam doporučené literatury
1. FARKAŠOVÁ, D., TÓTHOVÁ, V. Ošetřovatelství -
teorie. 1. vyd. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-2278.
2. BAŠTECKÁ, B. A KOL. Terénní krizová práce: psychosociální intervenční týmy. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0708-X.
3. HUMLÍČEK, V. POLÁŠEK, Z. ŽÁK, A. Organizace a řízení vojenského
zdravotnictví v poli: obecná část: učební pomůcka. 1. vyd. Hradec Králové: Vojenská lékařská akademie J. E. Purkyně, 2002. ISBN neuvedeno.
4. TRACHTOVÁ, E. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 2. vyd. Brno : Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2001. ISBN 80-7013-324-4.
5.Autor: Česká společnost pro zdravotnickou techniku. Vyhláška č. 424/2004Sb. Platný http://www.cszt.cz/96/424_znenie.htm. 27.5.2009.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, mapy, schémata
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Téma bakalářské práce: Sestra a její práce v misích v armádě ČR
Průběh obhajoby:
1. Jakým způsobem chcete výsledky práce publikovat?
Odp.: v časopisu kontakt
Dr. Treflová - jak jste zjišťovala a porovnávala kompetence sester v mici?
Odp.: porovnáním s platnou legislativou
- prezentace neodpovídá obsahu BC
- dosažení cílů není zcela v souladu s výzkumným šetřením
Doc. Bártlová - jedná se o problematiku neobvyklou
Klasifikace: výborně