Práce se zabývá vybranými poruchami komunikace, výskytem v populaci, vlivem
na psychiku a úspěšnost dítěte v základní škole. Pojednává o možnosti terapie
a prevenci těchto narušení. Zabývá se přijetím žáků kolektivem, pojednává o vlivu
postižení na jejich školní úspěšnost, hodnotí individuální přístup k žákům
při vyučování. Dále sleduje, jak porucha komunikace ovlivňuje postavení žáka
v třídním kolektivu i možnosti logopedické intervence u zkoumaného vzorku.
Anotace v angličtině
The thesis deals with selected communication disorders, their occurrence in
population, the influence on psyche and the result of a child at primary school. It discusses the possibility of therapy and prevention of these disorders. It concerns the acceptance of pupils by a group, the impact of the disability on their achievement in education and it evaluates an individual approach to each pupil during lessons. It also pursues how a communication disorder affects the position of a pupil in a class as well as the possibilities of speech therapeutic intervention in the surveyed sample.
Klíčová slova
Porucha komunikace, žák, třídní kolektiv
Klíčová slova v angličtině
disorder communication, studennt, class collective
Rozsah průvodní práce
74 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá vybranými poruchami komunikace, výskytem v populaci, vlivem
na psychiku a úspěšnost dítěte v základní škole. Pojednává o možnosti terapie
a prevenci těchto narušení. Zabývá se přijetím žáků kolektivem, pojednává o vlivu
postižení na jejich školní úspěšnost, hodnotí individuální přístup k žákům
při vyučování. Dále sleduje, jak porucha komunikace ovlivňuje postavení žáka
v třídním kolektivu i možnosti logopedické intervence u zkoumaného vzorku.
Anotace v angličtině
The thesis deals with selected communication disorders, their occurrence in
population, the influence on psyche and the result of a child at primary school. It discusses the possibility of therapy and prevention of these disorders. It concerns the acceptance of pupils by a group, the impact of the disability on their achievement in education and it evaluates an individual approach to each pupil during lessons. It also pursues how a communication disorder affects the position of a pupil in a class as well as the possibilities of speech therapeutic intervention in the surveyed sample.
Klíčová slova
Porucha komunikace, žák, třídní kolektiv
Klíčová slova v angličtině
disorder communication, studennt, class collective
Zásady pro vypracování
Diplomantka pojedná o těch typech narušené komunikační schopnosti, které se budou vyskytovat u žáků zkoumaného vzorku. V teoretické části se zaměří zejména na četnost výskytu v populaci, projevy narušené komunikační schopnosti, možnosti terapie a prevence těchto narušení. Dále v literatuře zjistí, jak se v obecné rovině promítají tyto poruchy do psychiky žáka a do jeho školních výkonů.\\
V praktické části pak vyšetří pomocí vhodně zvolených metod (např.dotazník, rozhovor, sociogram), jak dané narušení komunikační schopnosti ovlivňuje postavení žáka v konkrétním školním kolektivu, zjistí zda volí učitel k žákovi individuální přístup, případně zda pracuje podle individuálního vzdělávacího programu. Zaměří se také na možnosti terapie daného narušení v oblasti, kde se výzkumná sonda realizuje.
Zásady pro vypracování
Diplomantka pojedná o těch typech narušené komunikační schopnosti, které se budou vyskytovat u žáků zkoumaného vzorku. V teoretické části se zaměří zejména na četnost výskytu v populaci, projevy narušené komunikační schopnosti, možnosti terapie a prevence těchto narušení. Dále v literatuře zjistí, jak se v obecné rovině promítají tyto poruchy do psychiky žáka a do jeho školních výkonů.\\
V praktické části pak vyšetří pomocí vhodně zvolených metod (např.dotazník, rozhovor, sociogram), jak dané narušení komunikační schopnosti ovlivňuje postavení žáka v konkrétním školním kolektivu, zjistí zda volí učitel k žákovi individuální přístup, případně zda pracuje podle individuálního vzdělávacího programu. Zaměří se také na možnosti terapie daného narušení v oblasti, kde se výzkumná sonda realizuje.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár n. Sázavou: Logopedova clinica, 1998.\\
KLENKOVÁ, J. Logopedie I, II, III. Brno: Paido, 2000.\\
KUTÁLKOVÁ, D. Logopedická prevence. Praha: Portál, 1996.\\
LECHTA, V. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.\\
LYNCH, CH., KIDD, J. Cvičení pro rozvoj řeči. (Prevence a náprava poruch komunikace u mladších dětí). Praha: Portál, 2002.\\
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol: Klinická logopedie. Praha: Portál. 2004.\\
VYGOTSKIJ, L. S. Myšlení a řeč. Praha: SPN, 1971.\\
VYŠTEJN, J. Dítě a jeho řeč. Praha: Baroko a fox, 1995.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár n. Sázavou: Logopedova clinica, 1998.\\
KLENKOVÁ, J. Logopedie I, II, III. Brno: Paido, 2000.\\
KUTÁLKOVÁ, D. Logopedická prevence. Praha: Portál, 1996.\\
LECHTA, V. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.\\
LYNCH, CH., KIDD, J. Cvičení pro rozvoj řeči. (Prevence a náprava poruch komunikace u mladších dětí). Praha: Portál, 2002.\\
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol: Klinická logopedie. Praha: Portál. 2004.\\
VYGOTSKIJ, L. S. Myšlení a řeč. Praha: SPN, 1971.\\
VYŠTEJN, J. Dítě a jeho řeč. Praha: Baroko a fox, 1995.