Diplomová práce popisuje problematiku transgeneračního přenosu násilí v rodinách. Práce je rozdělena na část teoretickou a výzkumnou. V teoretické části popisuji současný stav dané problematiky. Práce obsahuje několik kapitol, kde se zaměřuji nejprve na obecné popsání násilí, jeho příčiny a druhy. Stručně se zmiňuji o obětech a pachatelích domácího násilí. Stěžejní kapitolou práce je transgenerační přenos násilí v rodinách, kterou jsem se snažila více rozebrat z pohledu několika významných autorů. Ve výzkumné části jsem stanovila cíle a dvě hypotézy. Výzkum jsem prováděla v náhodném výběru široké veřejnosti. Respondenti byli zastoupeni v rovnoměrném počtu obou pohlaví, různého vzdělání a socioekonomického statusu.
Cílem bylo zjistit, do jaké míry se výchovné modely v rodinách přenášejí z generace na generaci a dílem specifikovat, co ovlivňuje výchovné modely. Výsledky výzkumné části jsou popsány a zobrazeny pro lepší přehlednost v grafech.
Výsledky ukázaly, že působení násilí se skutečně předává z generace na generaci. Z výzkumu vyplynulo, že většina respondentů nezastává způsob výchovy bez použití tělesných trestů. Naopak psychických trestů by se většina dotazovaných dokázala vyvarovat. Potvrdilo se také to, že nízký socioekonomický status neovlivňuje výchovné modely.
Dnes se již o této problematice hovoří zcela otevřeně a není tabuizována. Informace je ale potřeba prezentovat neustále, včetně nových objevů a poznatků, které by vedly ke zlepšení tohoto problému. Nezbytná je propagace pomoci a prevence. Důležitým krokem v boji proti násilí jsou legislativní změny. Významným řešením by mohla být realizace automatického vzdělávání pomáhajících profesí jako příprava na budoucí povolání.
Anotace v angličtině
The thesis describes the issue of transgenerational transmission of violence in families. The thesis is divided in into theoretical and research parts. The theoretical part describes the current state of the issue. The thesis contains several chapters focusing on a general description of violence, its causes and types. I also briefly described victims and perpetrators of domestic violence. The key chapter of the thesis deals with the transgenerational transmission of violence in families, in which I attempted to analyze the topic in detail by using opinions of several prominent authors. In the research part I set my objectives and formulated two hypotheses. The research was conducted among the general public and the respondents were selected at random. The respondents were represented evenly in terms of sex; they had different educational backgrounds and socioeconomic status.
The objective of the thesis was to determine to what extent the childrearing models in families are transmitted from one generation to another and to specify which factors affect childrearing patterns. The results of the research part were described and shown in form of diagrams.
The results have shown that violence is indeed transferred from one generation to another. The research has shown that most of the respondents do not agree with a childrearing method with a total absence of physical punishment. On the contrary, most of the respondents believed they were able to avoid mental punishment. It has been confirmed that a low socioeconomic status does not affect childrearing patterns.
Nowadays the issue is discussed very openly and it is no more viewed as a taboo. However, the related information needs to be presented continually, including new discoveries and findings which might lead to an improvement of the situation. It is necessary to keep advertizing assistance and prevention in this area. Legislative changes are critical in the struggle against violence. A significant contribution to the solution could be the education about the issue as a natural part of curriculums for the helping professions.
Diplomová práce popisuje problematiku transgeneračního přenosu násilí v rodinách. Práce je rozdělena na část teoretickou a výzkumnou. V teoretické části popisuji současný stav dané problematiky. Práce obsahuje několik kapitol, kde se zaměřuji nejprve na obecné popsání násilí, jeho příčiny a druhy. Stručně se zmiňuji o obětech a pachatelích domácího násilí. Stěžejní kapitolou práce je transgenerační přenos násilí v rodinách, kterou jsem se snažila více rozebrat z pohledu několika významných autorů. Ve výzkumné části jsem stanovila cíle a dvě hypotézy. Výzkum jsem prováděla v náhodném výběru široké veřejnosti. Respondenti byli zastoupeni v rovnoměrném počtu obou pohlaví, různého vzdělání a socioekonomického statusu.
Cílem bylo zjistit, do jaké míry se výchovné modely v rodinách přenášejí z generace na generaci a dílem specifikovat, co ovlivňuje výchovné modely. Výsledky výzkumné části jsou popsány a zobrazeny pro lepší přehlednost v grafech.
Výsledky ukázaly, že působení násilí se skutečně předává z generace na generaci. Z výzkumu vyplynulo, že většina respondentů nezastává způsob výchovy bez použití tělesných trestů. Naopak psychických trestů by se většina dotazovaných dokázala vyvarovat. Potvrdilo se také to, že nízký socioekonomický status neovlivňuje výchovné modely.
Dnes se již o této problematice hovoří zcela otevřeně a není tabuizována. Informace je ale potřeba prezentovat neustále, včetně nových objevů a poznatků, které by vedly ke zlepšení tohoto problému. Nezbytná je propagace pomoci a prevence. Důležitým krokem v boji proti násilí jsou legislativní změny. Významným řešením by mohla být realizace automatického vzdělávání pomáhajících profesí jako příprava na budoucí povolání.
Anotace v angličtině
The thesis describes the issue of transgenerational transmission of violence in families. The thesis is divided in into theoretical and research parts. The theoretical part describes the current state of the issue. The thesis contains several chapters focusing on a general description of violence, its causes and types. I also briefly described victims and perpetrators of domestic violence. The key chapter of the thesis deals with the transgenerational transmission of violence in families, in which I attempted to analyze the topic in detail by using opinions of several prominent authors. In the research part I set my objectives and formulated two hypotheses. The research was conducted among the general public and the respondents were selected at random. The respondents were represented evenly in terms of sex; they had different educational backgrounds and socioeconomic status.
The objective of the thesis was to determine to what extent the childrearing models in families are transmitted from one generation to another and to specify which factors affect childrearing patterns. The results of the research part were described and shown in form of diagrams.
The results have shown that violence is indeed transferred from one generation to another. The research has shown that most of the respondents do not agree with a childrearing method with a total absence of physical punishment. On the contrary, most of the respondents believed they were able to avoid mental punishment. It has been confirmed that a low socioeconomic status does not affect childrearing patterns.
Nowadays the issue is discussed very openly and it is no more viewed as a taboo. However, the related information needs to be presented continually, including new discoveries and findings which might lead to an improvement of the situation. It is necessary to keep advertizing assistance and prevention in this area. Legislative changes are critical in the struggle against violence. A significant contribution to the solution could be the education about the issue as a natural part of curriculums for the helping professions.
Současný stav:
V souvislosti s krizí rodiny se hovoří o ,,transgeneračním přenosu" chování, které přechází z rodičů na děti v jejich původní rodině a dále v dospělosti opět na jejich děti. Dospělý, který týrá, si mohl v dětství, kdy byl sám týraný, osvojit násilí jako jedinou formu chování, kterou se dospělý může vztahovat ke svému dítěti. V této souvislosti se jeví jako rizikový, nízký ekonomický statut rodiny. Z hlediska transgeneračního přenosu týrání dítěte je pro nás důležité, že mezi vazbou rodiče s jeho vlastním rodičem a mezi vazbu rodiče a jeho dítěte panuje ve velké většině případů shoda. V pozadí tohoto mechanizmu je jakýsi intrapsychický pracovní model pečování, který je odvozen ze zkušeností s vlastním rodičem. Případy týrání představují široké spektrum od fyzického týrání a násilí, včetně extrémních fyzických trestů, přes sexuální zneužívání až po zanedbávání, kdy dítěti není poskytnuta dostatečná péče, jakou by potřebovalo.
Cíl práce:
1. Cílem teoretické části práce, je popsat tento závažný fenomén v populaci
2. Cílem výzkumné části je zjistit, do jaké míry se výchovné modely v rodinách přenášejí z generace na generaci
3. Ve výzkumné části se budu snažit specifikovat, co ovlivňuje výchovné modely
Předpokládané hypotézy:
H1: Výchovné vzorce se přenášejí z generace na generaci
H2: Nízký socioekonomický statut ovlivňuje výchovné modely
Popis metodiky:
Diplomová páce bude založena na kvantitativním výzkumu. Technikou sběru dat bude dotazník. Otázky budou formulovány tak, abychom získali potřebné informace k danému tématu. Sledovaný soubor bude tvořit náhodně vybraný vzorek populace.50%budou tvořit ženy a 50%muži.
Předpokládané využití práce v praxi:
Práce by měla poukázat na problematiku transgeneračního přenosu násilí a přispět k řešení a prevenci tohoto problému. Výsledky práce mohou posloužit pro publikaci široké veřejnosti a umožní tak utvořit si náhled na současný stav dané problematiky.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
V souvislosti s krizí rodiny se hovoří o ,,transgeneračním přenosu" chování, které přechází z rodičů na děti v jejich původní rodině a dále v dospělosti opět na jejich děti. Dospělý, který týrá, si mohl v dětství, kdy byl sám týraný, osvojit násilí jako jedinou formu chování, kterou se dospělý může vztahovat ke svému dítěti. V této souvislosti se jeví jako rizikový, nízký ekonomický statut rodiny. Z hlediska transgeneračního přenosu týrání dítěte je pro nás důležité, že mezi vazbou rodiče s jeho vlastním rodičem a mezi vazbu rodiče a jeho dítěte panuje ve velké většině případů shoda. V pozadí tohoto mechanizmu je jakýsi intrapsychický pracovní model pečování, který je odvozen ze zkušeností s vlastním rodičem. Případy týrání představují široké spektrum od fyzického týrání a násilí, včetně extrémních fyzických trestů, přes sexuální zneužívání až po zanedbávání, kdy dítěti není poskytnuta dostatečná péče, jakou by potřebovalo.
Cíl práce:
1. Cílem teoretické části práce, je popsat tento závažný fenomén v populaci
2. Cílem výzkumné části je zjistit, do jaké míry se výchovné modely v rodinách přenášejí z generace na generaci
3. Ve výzkumné části se budu snažit specifikovat, co ovlivňuje výchovné modely
Předpokládané hypotézy:
H1: Výchovné vzorce se přenášejí z generace na generaci
H2: Nízký socioekonomický statut ovlivňuje výchovné modely
Popis metodiky:
Diplomová páce bude založena na kvantitativním výzkumu. Technikou sběru dat bude dotazník. Otázky budou formulovány tak, abychom získali potřebné informace k danému tématu. Sledovaný soubor bude tvořit náhodně vybraný vzorek populace.50%budou tvořit ženy a 50%muži.
Předpokládané využití práce v praxi:
Práce by měla poukázat na problematiku transgeneračního přenosu násilí a přispět k řešení a prevenci tohoto problému. Výsledky práce mohou posloužit pro publikaci široké veřejnosti a umožní tak utvořit si náhled na současný stav dané problematiky.
Seznam doporučené literatury
1. BANDURA, A., ROSS, R., ROSS, S. Transmission of aggression through > imitation of aggressive models. /Journal of Abnormal and Social >
Psychology/. 1962, No. 63, p. 575-582
2. BAUEROVÁ, V. Násilí v rodině či mezi dětmi samotnými je stále častější. Veronika Bauerová. , Jihočeské listy, 19.5.1999, Roč. 8, č. 115, s. 8.
3. CONWAY, H. L. Domácí násilí : příručka pro současné i potenciální oběti se zákonem č. 135/2006 Sb. platným od 1.ledna 2007., 1. vyd., Praha: Albatros, 2007. 158 s. ISBN 978-80-00-01550-7
4. DUNOVSKÝ, J. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě., 1. vyd., Praha: Grada Publishing, 1995. 245s. ISBN 80-7169-192-5
5. MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť., 3. rozšiř. a přeprac. vyd. Praha : SLON, 2003. 161 s. ISBN 80-86429-19-9
6. PÖTHE, P. Dítě v ohrožení. 2. rozšířené vyd. Praha : G plus G, 1999. 186 s. ISBN 80-86103-21-8.
Seznam doporučené literatury
1. BANDURA, A., ROSS, R., ROSS, S. Transmission of aggression through > imitation of aggressive models. /Journal of Abnormal and Social >
Psychology/. 1962, No. 63, p. 575-582
2. BAUEROVÁ, V. Násilí v rodině či mezi dětmi samotnými je stále častější. Veronika Bauerová. , Jihočeské listy, 19.5.1999, Roč. 8, č. 115, s. 8.
3. CONWAY, H. L. Domácí násilí : příručka pro současné i potenciální oběti se zákonem č. 135/2006 Sb. platným od 1.ledna 2007., 1. vyd., Praha: Albatros, 2007. 158 s. ISBN 978-80-00-01550-7
4. DUNOVSKÝ, J. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě., 1. vyd., Praha: Grada Publishing, 1995. 245s. ISBN 80-7169-192-5
5. MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť., 3. rozšiř. a přeprac. vyd. Praha : SLON, 2003. 161 s. ISBN 80-86429-19-9
6. PÖTHE, P. Dítě v ohrožení. 2. rozšířené vyd. Praha : G plus G, 1999. 186 s. ISBN 80-86103-21-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Daniela Samcová, Bc.
Transgenerační přenos násilí v rodinách
Obhajoba:
Diplomantka představila členům komise práci odpovídajícím způsobem. Teoretická část práce a diskusní část práce byly zpracovány nadstandardním způsobem. Studentka reagovala na položené otázky argumentačním způsobem.
Klasifikace: výborně