Každý policista během pracovního dne prochází řadou různých situací, z nichž největší procento je právě sociální kontakt a komunikace s druhým člověkem. Profese policisty je zcela specifická a výkon její činnosti s sebou přináší zvýšené nároky na osobnost každého policisty, a to v mnoha směrech. Bez ohledu na služební zařazení, hodnost nebo místo působení, společným základem policejní profese je práce s lidmi a s informacemi.
Osvojení si obecných principů úspěšné komunikace a základních komunikačních zásad, společně s porozuměním hlavním příčinám komunikačním neshod je dobrou komunikační výbavou, kterou může policista uplatnit jak při každodenní komunikaci s druhými, tak i při profesní komunikaci.
Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jak příslušníci dopravní policie zvládají agresi ze strany účastníků silničního provozu na svou osobu při udělování sankčních opatření, zda při jednání s účastníky dopravní nehody využívají haptiku jako prostředek pochopení, porozumění či vyjádření sounáležitosti a co si představují pod heslem ‚qPomáhat a chránit“.
Tato bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou uvedeny informace o zákonech a předpisech týkající se náplně a činnosti Policie České republiky s teoriemi a příklady vhodné komunikace. V praktické části jsou prezentovány výsledky kvantitativního výzkumu z dotazníkového šetření a výsledky kvalitativního výzkumu za použití metody kasuistiky.
Výsledky výzkumu ukázaly, že dopravní policisté by měli zájem se zdokonalovat v oblasti asertivních technik, se zaměřením na vhodnou komunikaci pro zvládání agresivního chování účastníků silničního provozu. Je to výzva pro školící policejní střediska.
Anotace v angličtině
Every police officer goes through a variety of different situations during his/her working day, out of which social contact and communication with other people forms the largest percentage. The profession of police officer is unique and performance of its duties brings with it increased demands on the personality of each police officer in many aspects. Regardless of the official position, rank or place of work, the common basis of the police profession is work with people and information.
Mastering the general principles of successful communication and basic communication principles, together with understanding the main causes of communication disagreements, is good communication equipment, which can be applied in everyday communication with others, as well as in professional communication.
The aim of this thesis was to determine how members of the traffic police manage aggression of road users towards them if they are subject to punitive measures, whether in dealing with participants of road accidents use haptics as a means of understanding, comprehension or expression of belonging and what they imagine under the slogan "To help and to protect."
This thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical section provides information on laws and regulations regarding the scope of work and activities of the Police of the Czech Republic with theories and examples of appropriate communication. The practical part presents results of quantitative research through questionnaire survey and results of qualitative research using methods of case report.
The research results showed that the traffic police officers would be interested in improving assertive techniques, focusing on good communication to manage aggressive behaviour of road users. It is a challenge for police training centres.
Každý policista během pracovního dne prochází řadou různých situací, z nichž největší procento je právě sociální kontakt a komunikace s druhým člověkem. Profese policisty je zcela specifická a výkon její činnosti s sebou přináší zvýšené nároky na osobnost každého policisty, a to v mnoha směrech. Bez ohledu na služební zařazení, hodnost nebo místo působení, společným základem policejní profese je práce s lidmi a s informacemi.
Osvojení si obecných principů úspěšné komunikace a základních komunikačních zásad, společně s porozuměním hlavním příčinám komunikačním neshod je dobrou komunikační výbavou, kterou může policista uplatnit jak při každodenní komunikaci s druhými, tak i při profesní komunikaci.
Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jak příslušníci dopravní policie zvládají agresi ze strany účastníků silničního provozu na svou osobu při udělování sankčních opatření, zda při jednání s účastníky dopravní nehody využívají haptiku jako prostředek pochopení, porozumění či vyjádření sounáležitosti a co si představují pod heslem ‚qPomáhat a chránit“.
Tato bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou uvedeny informace o zákonech a předpisech týkající se náplně a činnosti Policie České republiky s teoriemi a příklady vhodné komunikace. V praktické části jsou prezentovány výsledky kvantitativního výzkumu z dotazníkového šetření a výsledky kvalitativního výzkumu za použití metody kasuistiky.
Výsledky výzkumu ukázaly, že dopravní policisté by měli zájem se zdokonalovat v oblasti asertivních technik, se zaměřením na vhodnou komunikaci pro zvládání agresivního chování účastníků silničního provozu. Je to výzva pro školící policejní střediska.
Anotace v angličtině
Every police officer goes through a variety of different situations during his/her working day, out of which social contact and communication with other people forms the largest percentage. The profession of police officer is unique and performance of its duties brings with it increased demands on the personality of each police officer in many aspects. Regardless of the official position, rank or place of work, the common basis of the police profession is work with people and information.
Mastering the general principles of successful communication and basic communication principles, together with understanding the main causes of communication disagreements, is good communication equipment, which can be applied in everyday communication with others, as well as in professional communication.
The aim of this thesis was to determine how members of the traffic police manage aggression of road users towards them if they are subject to punitive measures, whether in dealing with participants of road accidents use haptics as a means of understanding, comprehension or expression of belonging and what they imagine under the slogan "To help and to protect."
This thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical section provides information on laws and regulations regarding the scope of work and activities of the Police of the Czech Republic with theories and examples of appropriate communication. The practical part presents results of quantitative research through questionnaire survey and results of qualitative research using methods of case report.
The research results showed that the traffic police officers would be interested in improving assertive techniques, focusing on good communication to manage aggressive behaviour of road users. It is a challenge for police training centres.
1. Současný stav
Mezi povinnosti policistů patří zvládání vypjatých situací spojených s agresí účastníků silničního provozu, ale např. i vyrozumívání příbuzných o úmrtí nebo zranění jejich blízkých, ať již v souvislosti s násilnou trestnou činností, sebevraždami, nešťastnými náhodami nebo při dopravních nehodách. Volba taktiky postupu, schopnost empatie a průběh úkonu klade na každého jedince vysoké nároky. Nezvládnutí úkonu spočívající v netaktickém postupu a v nešetrnosti sdělení nepříjemné zprávy vyvolává oprávněnou kritiku ze strany příjemců těchto zpráv.
2. Cíle práce
- zjistit, jak příslušníci dopravní policie zvládají agresi ze strany řidičů při udělování sankčních opatření
- zjistit, jaké techniky aktivního naslouchání využívá policie při výkonu své profese
- zjistit, co si policisté představují pod heslem "Pomáhat a chránit"
3. Hypotézy
H 1: V kontaktu s verbálně agresivní osobou využívají dopravní policisté asertivní techniky.
H 2: Při sdělování zpráv s tragickým obsahem příbuzným obětem dopravních nehod je v komunikačním procesu dopravními policisty opomíjena haptika.
4. Metodika
Data pro výzkum budou získávána prostřednictvím kvantitativního šetření za použití metody dotazování, techniky dotazníku a taktéž budou data získávána prostřednictvím kvalitativního šetření za použití případové studie (kasuistiky). Cílovou skupinou budou zaměstnanci Policie České republiky, dopravního inspektorátu z lokality Strakonicko, Písecko, Prachaticko a Táborsko. Jejich počet bude 50.
5. Využití v praxi
Výsledky mého výzkumu by mohly posloužit jako podklad pro manuál, na základě kterého by se dále zkvalitňovala práce příslušníků dopravní policie.
Zásady pro vypracování
1. Současný stav
Mezi povinnosti policistů patří zvládání vypjatých situací spojených s agresí účastníků silničního provozu, ale např. i vyrozumívání příbuzných o úmrtí nebo zranění jejich blízkých, ať již v souvislosti s násilnou trestnou činností, sebevraždami, nešťastnými náhodami nebo při dopravních nehodách. Volba taktiky postupu, schopnost empatie a průběh úkonu klade na každého jedince vysoké nároky. Nezvládnutí úkonu spočívající v netaktickém postupu a v nešetrnosti sdělení nepříjemné zprávy vyvolává oprávněnou kritiku ze strany příjemců těchto zpráv.
2. Cíle práce
- zjistit, jak příslušníci dopravní policie zvládají agresi ze strany řidičů při udělování sankčních opatření
- zjistit, jaké techniky aktivního naslouchání využívá policie při výkonu své profese
- zjistit, co si policisté představují pod heslem "Pomáhat a chránit"
3. Hypotézy
H 1: V kontaktu s verbálně agresivní osobou využívají dopravní policisté asertivní techniky.
H 2: Při sdělování zpráv s tragickým obsahem příbuzným obětem dopravních nehod je v komunikačním procesu dopravními policisty opomíjena haptika.
4. Metodika
Data pro výzkum budou získávána prostřednictvím kvantitativního šetření za použití metody dotazování, techniky dotazníku a taktéž budou data získávána prostřednictvím kvalitativního šetření za použití případové studie (kasuistiky). Cílovou skupinou budou zaměstnanci Policie České republiky, dopravního inspektorátu z lokality Strakonicko, Písecko, Prachaticko a Táborsko. Jejich počet bude 50.
5. Využití v praxi
Výsledky mého výzkumu by mohly posloužit jako podklad pro manuál, na základě kterého by se dále zkvalitňovala práce příslušníků dopravní policie.
Seznam doporučené literatury
ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. 2. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007. 128 s. ISBN 978-80-86429-36-6.
DAINOW, S. Co mám říct? Jak najít vhodná slova v obtížných situacích. Praha: Motto, 2008. 168 s. ISBN: 978-80-7246-409-8
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. 5. vyd. Praha: Portál, 2006. 147 s. ISBN 80-7367-181-6.
MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. 384 s. ISBN 80-7178-548-2.
MATOUŠEK, O. - KOLÁČKOVÁ J. - KODYMOVÁ P. (eds.). Sociální práce v praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. 352 s. ISBN 80-7367-002-X.
Seznam doporučené literatury
ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. 2. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007. 128 s. ISBN 978-80-86429-36-6.
DAINOW, S. Co mám říct? Jak najít vhodná slova v obtížných situacích. Praha: Motto, 2008. 168 s. ISBN: 978-80-7246-409-8
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. 5. vyd. Praha: Portál, 2006. 147 s. ISBN 80-7367-181-6.
MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. 384 s. ISBN 80-7178-548-2.
MATOUŠEK, O. - KOLÁČKOVÁ J. - KODYMOVÁ P. (eds.). Sociální práce v praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. 352 s. ISBN 80-7367-002-X.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Pavel Sitter
Akcenty sociální práce policisty
Obhajoba: Student nejprve prezentoval svou práci na téma Akcenty sociální práce policisty. Poté čteny posudky. Student zodpověděl otázky položené vedoucí, oponentem práce. Následovala diskuse.
Klasifikace: Velmi dobře