Nejeden senior odešel do domova pro seniory právě proto, že nechtěl být na obtíž svým dětem či vzdálenějším příbuzným, nebo chtěl mít v době podání žádosti o umístění jen jistotu, že nezůstane bez pomoci, nebo se již např. nebyl schopen postarat o své hospodářství nebo finančně pokrýt náklady na velký byt. Občané přičítají státu primární odpovědnost za péči o staré lidi, a jednak jde o určitý stereotyp v uvažování většiny z nás - jsem/jsi starý, nemocný a potřebuji/potřebuješ pomoc, půjdu/půjdeš do domova.
V úvodní části se zabývám problematikou stáří. Popisuji stárnutí jako postupující řadu změn u člověka nejen ze stránky biologické, ale i psychologické. Stárnoucích a starých lidí na celém světě přibývá. Tito lidé potřebují pomoc. Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění, zabezpečuje základní rámec k zajištění potřebné pomoci. Práce je zaměřena zejména na poskytování pomoci v pobytových sociálních zařízeních, v domovech pro seniory.
Cílem výzkumu bylo zjistit podmínky pro přijetí žadatelů do domovů pro seniory. Zvolenou metodikou výzkumu pro naplnění cíle bylo použito standardizovaného rozhovoru s pracovníky sociálních oddělení zkoumaných domovů pro seniory a techniky sekundární analýzy dat získaných z webových stránek zařízení.
Zpracováním dat bylo zjištěno, že se věk obyvatel v zařízení zvyšuje. Průměrné věkové složení obyvatel všech zkoumaných domovů činí 80,5 roku. Potřebnost a závislost na pomoci druhé osoby se zvyšuje s přibývajícím věkem. Vzhledem ke stárnutí populace masivně narůstá počet neuspokojených žádostí o přijetí do domovů pro seniory. Domnívám se, že počet žadatelů o umístění by se mohl snížit pokrytím dostatečného počtu kvalitních terénních sociálních služeb.
Anotace v angličtině
Not a single senior went to the home for the elderly because he or she did not want to be a nuisance for his or her children or other relatives, or at the time of putting in application he or she wanted to be sure of not staying without help, or he or she was not capable of looking after his or her farmstead or covering the costs of a large flat. The inhabitants accredit the primary responsibility for the care of the elderly to the state; it is a stereotype in thinking of most of us: I am old or ill/you are old or ill and I need/you need help, I will go/you will go to the home for the elderly.
In the introduction part I deal with the problems of the old age. I describe the ageing as a progressing line of changes in a human from both the biological and psychological aspects. The number of ageing and old people in the world is increasing. These people need help. The Act No.108/2006 Coll. On Social Services, as amended, ensures the fundamental frame of the help needed. The thesis is especially focused on the provision of help in social institutions, homes for the elderly.
The objective of the research was to find out about the conditions of admissions to the homes for the elderly. The chosen methodology was non-standardized dialogue with the workers of social departments of selected homes for the elderly and the secondary analyses of the data gained from the web pages of the institutions.
It was found out that the age of the institutions residents is increasing. The average age of the residents of all homes for the elderly is 80.5 years. The need and dependence on the help of other person is increasing with the age. Owing to the ageing of population the number of rejected applications to the homes for the elderly is massively increasing. I suppose that the number of applicants could decrease by the coverage of sufficient number of quality terrain services.
Klíčová slova
Domov pro seniory, Kritérium pro umístění, Pořadník, Příspěvek na péči, Sociální služby, Zákon o sociálních službách
Klíčová slova v angličtině
Home for the Elderly, Criterion, Care Allowance, Waiting list, Social services, Social services act
Rozsah průvodní práce
84 s,, 17 s. obr. příloh.
Jazyk
CZ
Anotace
Nejeden senior odešel do domova pro seniory právě proto, že nechtěl být na obtíž svým dětem či vzdálenějším příbuzným, nebo chtěl mít v době podání žádosti o umístění jen jistotu, že nezůstane bez pomoci, nebo se již např. nebyl schopen postarat o své hospodářství nebo finančně pokrýt náklady na velký byt. Občané přičítají státu primární odpovědnost za péči o staré lidi, a jednak jde o určitý stereotyp v uvažování většiny z nás - jsem/jsi starý, nemocný a potřebuji/potřebuješ pomoc, půjdu/půjdeš do domova.
V úvodní části se zabývám problematikou stáří. Popisuji stárnutí jako postupující řadu změn u člověka nejen ze stránky biologické, ale i psychologické. Stárnoucích a starých lidí na celém světě přibývá. Tito lidé potřebují pomoc. Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění, zabezpečuje základní rámec k zajištění potřebné pomoci. Práce je zaměřena zejména na poskytování pomoci v pobytových sociálních zařízeních, v domovech pro seniory.
Cílem výzkumu bylo zjistit podmínky pro přijetí žadatelů do domovů pro seniory. Zvolenou metodikou výzkumu pro naplnění cíle bylo použito standardizovaného rozhovoru s pracovníky sociálních oddělení zkoumaných domovů pro seniory a techniky sekundární analýzy dat získaných z webových stránek zařízení.
Zpracováním dat bylo zjištěno, že se věk obyvatel v zařízení zvyšuje. Průměrné věkové složení obyvatel všech zkoumaných domovů činí 80,5 roku. Potřebnost a závislost na pomoci druhé osoby se zvyšuje s přibývajícím věkem. Vzhledem ke stárnutí populace masivně narůstá počet neuspokojených žádostí o přijetí do domovů pro seniory. Domnívám se, že počet žadatelů o umístění by se mohl snížit pokrytím dostatečného počtu kvalitních terénních sociálních služeb.
Anotace v angličtině
Not a single senior went to the home for the elderly because he or she did not want to be a nuisance for his or her children or other relatives, or at the time of putting in application he or she wanted to be sure of not staying without help, or he or she was not capable of looking after his or her farmstead or covering the costs of a large flat. The inhabitants accredit the primary responsibility for the care of the elderly to the state; it is a stereotype in thinking of most of us: I am old or ill/you are old or ill and I need/you need help, I will go/you will go to the home for the elderly.
In the introduction part I deal with the problems of the old age. I describe the ageing as a progressing line of changes in a human from both the biological and psychological aspects. The number of ageing and old people in the world is increasing. These people need help. The Act No.108/2006 Coll. On Social Services, as amended, ensures the fundamental frame of the help needed. The thesis is especially focused on the provision of help in social institutions, homes for the elderly.
The objective of the research was to find out about the conditions of admissions to the homes for the elderly. The chosen methodology was non-standardized dialogue with the workers of social departments of selected homes for the elderly and the secondary analyses of the data gained from the web pages of the institutions.
It was found out that the age of the institutions residents is increasing. The average age of the residents of all homes for the elderly is 80.5 years. The need and dependence on the help of other person is increasing with the age. Owing to the ageing of population the number of rejected applications to the homes for the elderly is massively increasing. I suppose that the number of applicants could decrease by the coverage of sufficient number of quality terrain services.
Klíčová slova
Domov pro seniory, Kritérium pro umístění, Pořadník, Příspěvek na péči, Sociální služby, Zákon o sociálních službách
Klíčová slova v angličtině
Home for the Elderly, Criterion, Care Allowance, Waiting list, Social services, Social services act
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Umístění žadatelů do Domovů pro seniory se uskutečňuje na základě kompletního vyplnění a podání žádosti o přijetí do konkrétního sociálního zařízení.Každý domov má vytvořenou svoji žádost o umístění, která se týká otázek na sociální situaci.Tyto dotazy jsou hodnotícími kritérii pro sestavení pořadníku uchazečů o umístění do Domova pro seniory. Každá odpověď je ohodnocena stanoveným počtem bodů. Dosažené bodové ohodnocení ve velké míře ovlivňuje výše příspěvku na péči a místo trvalého bydliště žadatele. U osob s přiznaným nižším stupněm příspěvku na péči a zároveň bydlících v obcích s minimální obslužností a žádnou možností přijímání sociální služby jsou na základě bodového vyhodnocení zařazeni v pořadníku o umístění do Domova pro seniory na místa s dlouhou čekací dobou.
Cíl práce:
Hlavním cílem práce je analýza kritérií v procesu přijímání žadatelů do domova pro seniory.
Dílčím cílem je analýza struktury klientů v domově pro seniory.
Popis metodiky:
Každý domov si tvoří svá kritéria pro přijetí žadatelů do domovů pro seniory podle zákona 108/2006, Sb., zákona o sociálních službách.
Kvalitativní metodou, technikou sekundární analýzy dat budou porovnávány čtyři sociální zařízení typu Domov pro seniory v regionu České Budějovice. V zařízeních budou shromažďována a analyzována data týkajících se otázek na sociální situaci klientů uvedených v žádosti o přijetí.
Při zjišťování struktury klientů žijících ve vybraných domovech pro seniory budou vyhodnoceny počty klientů vyžadujících komplexní péči, dále počty klientů, kterým domov zajišťuje péči v poskytování určitých sociálních služeb, adekvátně k jejich zdravotnímu stavu, ale také vyhodnocení skupiny obyvatel domova, kteří by svými schopnostmi byli schopni samostatného života ve svém přirozeném prostředí.
Předpokládané využití metodiky v praxi:
Výsledky práce mohou být využity jako podklad pro samosprávná zřízení regionu České
Budějovice a dále pro zajištění rovnoměrné dostupnosti sociálních služeb. Bakalářská práce může posloužit jako podklad pro další výzkum.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Umístění žadatelů do Domovů pro seniory se uskutečňuje na základě kompletního vyplnění a podání žádosti o přijetí do konkrétního sociálního zařízení.Každý domov má vytvořenou svoji žádost o umístění, která se týká otázek na sociální situaci.Tyto dotazy jsou hodnotícími kritérii pro sestavení pořadníku uchazečů o umístění do Domova pro seniory. Každá odpověď je ohodnocena stanoveným počtem bodů. Dosažené bodové ohodnocení ve velké míře ovlivňuje výše příspěvku na péči a místo trvalého bydliště žadatele. U osob s přiznaným nižším stupněm příspěvku na péči a zároveň bydlících v obcích s minimální obslužností a žádnou možností přijímání sociální služby jsou na základě bodového vyhodnocení zařazeni v pořadníku o umístění do Domova pro seniory na místa s dlouhou čekací dobou.
Cíl práce:
Hlavním cílem práce je analýza kritérií v procesu přijímání žadatelů do domova pro seniory.
Dílčím cílem je analýza struktury klientů v domově pro seniory.
Popis metodiky:
Každý domov si tvoří svá kritéria pro přijetí žadatelů do domovů pro seniory podle zákona 108/2006, Sb., zákona o sociálních službách.
Kvalitativní metodou, technikou sekundární analýzy dat budou porovnávány čtyři sociální zařízení typu Domov pro seniory v regionu České Budějovice. V zařízeních budou shromažďována a analyzována data týkajících se otázek na sociální situaci klientů uvedených v žádosti o přijetí.
Při zjišťování struktury klientů žijících ve vybraných domovech pro seniory budou vyhodnoceny počty klientů vyžadujících komplexní péči, dále počty klientů, kterým domov zajišťuje péči v poskytování určitých sociálních služeb, adekvátně k jejich zdravotnímu stavu, ale také vyhodnocení skupiny obyvatel domova, kteří by svými schopnostmi byli schopni samostatného života ve svém přirozeném prostředí.
Předpokládané využití metodiky v praxi:
Výsledky práce mohou být využity jako podklad pro samosprávná zřízení regionu České
Budějovice a dále pro zajištění rovnoměrné dostupnosti sociálních služeb. Bakalářská práce může posloužit jako podklad pro další výzkum.
Seznam doporučené literatury
FRANCOVÁ, H,NOVOTNÝ, A. Sociální politika v základech 1. vyd. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-125-3
KOZLOVÁ, L. Sociální služby 1.vyd. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-662-7
MATOUŠEK, O. Ústavní péče 2. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-76-1
NOVOTNÝ, M., PRŮŠA, L. Důsledky přijetí zákona o sociálních službách na činnost konkrétních zařízení České Budějovice, 2008
PRŮŠA, L. Ekonomie sociálních služeb Praha: ASPI, 2003. ISBN 80-86395-69-3
Seznam doporučené literatury
FRANCOVÁ, H,NOVOTNÝ, A. Sociální politika v základech 1. vyd. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-125-3
KOZLOVÁ, L. Sociální služby 1.vyd. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-662-7
MATOUŠEK, O. Ústavní péče 2. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-76-1
NOVOTNÝ, M., PRŮŠA, L. Důsledky přijetí zákona o sociálních službách na činnost konkrétních zařízení České Budějovice, 2008
PRŮŠA, L. Ekonomie sociálních služeb Praha: ASPI, 2003. ISBN 80-86395-69-3
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Monika SAMCOVÁ
Přijímání žadatelů do Domovů pro seniory podle zákona o sociálních službách
Obhajoba: Studentka nejprve prezentovala svou práci na téma " Přijímání žadatelů do Domova pro seniory podle zákona o sociálních službách." Poté čteny posudky a studentka zodpověděla otázky vedoucí práce, resp. oponentky. Následovala kratší diskuse k tématu. Komise vytknula způsob prezentace ( čtená ) a dále nesplnění cíle práce.
Klasifikace: Velmi dobře