Ve své bakalářské práci jsem se zabývala problematikou výchovného prostředí nezletilých dětí po rozvodu manželství jejich rodičů. Zaměřila jsem se na střídavou výchovu, která znamená, že dítě je svěřeno v určitém časovém období do výchovy jednoho rodiče a v dalším stejném časovém období do výchovy druhého rodiče. Institut střídavé výchovy byl zaveden do soudní praxe v ČR v roce 1998 novelou zákona o rodině. Střídavá výchova není stále příliš využívána a názory odborníků na vhodnost střídavé výchovy se někdy liší. Při zajišťování střídavé výchovy jsou kladeny vysoké nároky na rodiče i jejich děti. Cílem práce bylo zjistit, jak střídavá výchova funguje v konkrétních rodinách s nezletilými dětmi školního věku a zda jsou s ní rodiče i děti spokojeni. Dílčími cíli bylo zjistit, jaké intervaly střídání pobytů jsou nejčastěji využívané a zda má střídavá výchova vliv na docházku do školy a na komunikaci mezi členy rodiny. Zvolenou metodikou byl kvalitativní výzkum, využila jsem metodu dotazování, techniku polořízeného rozhovoru. V rámci výzkumu byly prováděny rozhovory s rodiči a jejich dětmi v pěti rodinách se střídavou výchovou. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že v oslovených rodinách funguje střídavá výchova již několik let a členové rodiny projevili ve většině případů spokojenost.
Při střídání pobytů jsou nejčastěji využívané týdenní intervaly a nejčastějším dnem přechodu dětí od jednoho rodiče ke druhému je pátek. Dále jsem zjistila, že při střídavé výchově lze při spolupráci rodičů bez větších problémů zajistit docházku dětí do školy. Členové rodin se shodli v tom, že jsou schopni spolu dobře komunikovat. Výsledky práce by mohly být využity při poskytování poradenské činnosti rodinám v rozvodu. Informace o zkušenostech s fungováním střídavé výchovy by mohly pomoci dalším rodičům, kteří o této formě úpravy poměrů v rodině uvažují.
Anotace v angličtině
My thesis deals with the issue of educational environment of minor children after their parents´ divorce. I focused on joint physical custody, which means that each of the parents shall have significant periods of physical custody, i.e. more or less continuing contact with children. Legal institution of joint physical custody was introduced to the legal practice in the Czech Republic in 1998, when the amendment of the Family Act was adopted. Unfortunately, joint physical custody is not often used in practice and experts do not even share the same opinion of this phenomenon. If joint physical custody is chosen as educational environment for minors, big claims are posed both on parents and their children. The objective of my work was to find out, how joint physical custody works in concrete families with minors at the age of 6 to15, and whether parents and children are satisfied with this family arrangement. Partial objectives were to find out what are the most frequently used periods of physical custody - how many days the minor lives with one parent before he/she leaves to live with the other one; whether such family arrangement influences minors´ school attendance and quality of communication within the family. A qualitative research, the polling method and the technique of a half-standardized interview have been applied. In the framework of the research, interviews with parents and their children in five families with joint physical custody were carried out.The results showed, that the arrangement of joint physical custody has been working in these families for several years and that the polled family members are mostly satisfied. Most frequently used period of living with one of the parents is a one week period, and Friday is usually the day of moving from one parent to the other. If parents are able to cooperate and communicate well with each other, there is not even a problem with school attendance. All members of the families agreed that they are able to communicate well with each other.The results of my thesis might be used by counselling services that are provided for divorcing couples and all the facts and information about experience with joint physical custody might help to those parents who consider such family arrangement.
Klíčová slova
Dítě, komunikace v rodině, rodina, rozvod, střídavá výchova
Klíčová slova v angličtině
Child, communication in family, family, divorce, joint physical custody
Rozsah průvodní práce
59 s., 4 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své bakalářské práci jsem se zabývala problematikou výchovného prostředí nezletilých dětí po rozvodu manželství jejich rodičů. Zaměřila jsem se na střídavou výchovu, která znamená, že dítě je svěřeno v určitém časovém období do výchovy jednoho rodiče a v dalším stejném časovém období do výchovy druhého rodiče. Institut střídavé výchovy byl zaveden do soudní praxe v ČR v roce 1998 novelou zákona o rodině. Střídavá výchova není stále příliš využívána a názory odborníků na vhodnost střídavé výchovy se někdy liší. Při zajišťování střídavé výchovy jsou kladeny vysoké nároky na rodiče i jejich děti. Cílem práce bylo zjistit, jak střídavá výchova funguje v konkrétních rodinách s nezletilými dětmi školního věku a zda jsou s ní rodiče i děti spokojeni. Dílčími cíli bylo zjistit, jaké intervaly střídání pobytů jsou nejčastěji využívané a zda má střídavá výchova vliv na docházku do školy a na komunikaci mezi členy rodiny. Zvolenou metodikou byl kvalitativní výzkum, využila jsem metodu dotazování, techniku polořízeného rozhovoru. V rámci výzkumu byly prováděny rozhovory s rodiči a jejich dětmi v pěti rodinách se střídavou výchovou. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že v oslovených rodinách funguje střídavá výchova již několik let a členové rodiny projevili ve většině případů spokojenost.
Při střídání pobytů jsou nejčastěji využívané týdenní intervaly a nejčastějším dnem přechodu dětí od jednoho rodiče ke druhému je pátek. Dále jsem zjistila, že při střídavé výchově lze při spolupráci rodičů bez větších problémů zajistit docházku dětí do školy. Členové rodin se shodli v tom, že jsou schopni spolu dobře komunikovat. Výsledky práce by mohly být využity při poskytování poradenské činnosti rodinám v rozvodu. Informace o zkušenostech s fungováním střídavé výchovy by mohly pomoci dalším rodičům, kteří o této formě úpravy poměrů v rodině uvažují.
Anotace v angličtině
My thesis deals with the issue of educational environment of minor children after their parents´ divorce. I focused on joint physical custody, which means that each of the parents shall have significant periods of physical custody, i.e. more or less continuing contact with children. Legal institution of joint physical custody was introduced to the legal practice in the Czech Republic in 1998, when the amendment of the Family Act was adopted. Unfortunately, joint physical custody is not often used in practice and experts do not even share the same opinion of this phenomenon. If joint physical custody is chosen as educational environment for minors, big claims are posed both on parents and their children. The objective of my work was to find out, how joint physical custody works in concrete families with minors at the age of 6 to15, and whether parents and children are satisfied with this family arrangement. Partial objectives were to find out what are the most frequently used periods of physical custody - how many days the minor lives with one parent before he/she leaves to live with the other one; whether such family arrangement influences minors´ school attendance and quality of communication within the family. A qualitative research, the polling method and the technique of a half-standardized interview have been applied. In the framework of the research, interviews with parents and their children in five families with joint physical custody were carried out.The results showed, that the arrangement of joint physical custody has been working in these families for several years and that the polled family members are mostly satisfied. Most frequently used period of living with one of the parents is a one week period, and Friday is usually the day of moving from one parent to the other. If parents are able to cooperate and communicate well with each other, there is not even a problem with school attendance. All members of the families agreed that they are able to communicate well with each other.The results of my thesis might be used by counselling services that are provided for divorcing couples and all the facts and information about experience with joint physical custody might help to those parents who consider such family arrangement.
Klíčová slova
Dítě, komunikace v rodině, rodina, rozvod, střídavá výchova
Klíčová slova v angličtině
Child, communication in family, family, divorce, joint physical custody
Zásady pro vypracování
Současný stav:
V České republice končí velké množství manželství rozvodem. Pokud v rodinách vyrůstají nezletilé děti, musí soud rozhodnout o tom, kterému z rodičů budou děti po rozvodu svěřeny do výchovy a druhému rodiči stanovit výživné. Ve většině případů jsou nezletilé děti svěřovány do výchovy matek a otcové mají možnost se s nimi vídat jen občas. Alternativou nejčastějšího porozvodového uspořádání výchovného prostředí nezletilých dětí může být svěření do střídavé výchovy obou rodičů. Podle novely zákona o rodině z roku 1998 může soud svěřit dítě do střídavé výchovy obou rodičů, je-li to v zájmu dítěte a budou-li tak lépe zajištěny jeho potřeby. Základním předpokladem pro stanovení střídavé výchovy je schopnost a ochota rodičů domluvit se na všech záležitostech týkajících se dítěte. Neméně důležité je, aby dítě s návrhem rodičů na střídavou výchovu souhlasilo.
Cíl práce:
Hlavním cílem práce bude zjistit, jak střídavá péče o děti školního věku funguje v rodinách po rozvodu a dále, zda střídání pobytů mezi rodiči je pro děti samotné vyhovující.
Dílčím cílem práce bude zjistit, jaké intervaly střídání pobytů dítěte u otce a u matky jsou nejčastěji využívané a zda má střídavá péče o dítě vliv na docházku do školy. Cílem práce bude dále zjistit, zda střídavá péče má vliv na zlepšení komunikace mezi členy rodiny.
Popis metodiky:
Pro zpracování výzkumné části bakalářské práce bude proveden kvalitativní výzkum za použití techniky polostandardizovaného (polořízeného) rozhovoru. Zkoumaným souborem budou rodiny s nezletilými dětmi s realizovanou střídavou výchovou.
Předpokládané využití práce v praxi:
Výsledky práce mohou být využity při předávání zkušenosti s praktikováním a fungováním střídavé výchovy v rodinách s nezletilými dětmi a mohou sloužit k obohacení poradenské činnosti dalším rodičům, kteří uvažují o tomto způsobu péče o nezletilé děti po rozvodu manželství.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
V České republice končí velké množství manželství rozvodem. Pokud v rodinách vyrůstají nezletilé děti, musí soud rozhodnout o tom, kterému z rodičů budou děti po rozvodu svěřeny do výchovy a druhému rodiči stanovit výživné. Ve většině případů jsou nezletilé děti svěřovány do výchovy matek a otcové mají možnost se s nimi vídat jen občas. Alternativou nejčastějšího porozvodového uspořádání výchovného prostředí nezletilých dětí může být svěření do střídavé výchovy obou rodičů. Podle novely zákona o rodině z roku 1998 může soud svěřit dítě do střídavé výchovy obou rodičů, je-li to v zájmu dítěte a budou-li tak lépe zajištěny jeho potřeby. Základním předpokladem pro stanovení střídavé výchovy je schopnost a ochota rodičů domluvit se na všech záležitostech týkajících se dítěte. Neméně důležité je, aby dítě s návrhem rodičů na střídavou výchovu souhlasilo.
Cíl práce:
Hlavním cílem práce bude zjistit, jak střídavá péče o děti školního věku funguje v rodinách po rozvodu a dále, zda střídání pobytů mezi rodiči je pro děti samotné vyhovující.
Dílčím cílem práce bude zjistit, jaké intervaly střídání pobytů dítěte u otce a u matky jsou nejčastěji využívané a zda má střídavá péče o dítě vliv na docházku do školy. Cílem práce bude dále zjistit, zda střídavá péče má vliv na zlepšení komunikace mezi členy rodiny.
Popis metodiky:
Pro zpracování výzkumné části bakalářské práce bude proveden kvalitativní výzkum za použití techniky polostandardizovaného (polořízeného) rozhovoru. Zkoumaným souborem budou rodiny s nezletilými dětmi s realizovanou střídavou výchovou.
Předpokládané využití práce v praxi:
Výsledky práce mohou být využity při předávání zkušenosti s praktikováním a fungováním střídavé výchovy v rodinách s nezletilými dětmi a mohou sloužit k obohacení poradenské činnosti dalším rodičům, kteří uvažují o tomto způsobu péče o nezletilé děti po rozvodu manželství.
Seznam doporučené literatury
BAKALÁŘ, E. a kol. Rozvodová tematika a moderní psychologie. 1. vydání. Praha: Karolinum, 2006. 125 s. ISBN 80-246-1089-2
HOLUB, M. NOVÁ, H. SLADKÁ HYKLOVÁ, J. Zákon o rodině. Komentář a předpisy související. 8. vydání. Praha: Linde, 2007. 752 s. ISBN 978-80-7201-668-6
NOVÁK, T., PRŮCHOVÁ B. Předrozvodové a rozvodové poradenství. 1. vydání. Praha: Grada, 2007. 144 s. ISBN 978-80-247-1449-3
SMITH, H. Děti a rozvod. 1. vydání. Praha: Portál, 2004. 184 s. ISBN 80-7178-906-2
MATĚJČEK, Z. DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte.1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2002. 128 s. ISBN 80-247-0332-7.
Seznam doporučené literatury
BAKALÁŘ, E. a kol. Rozvodová tematika a moderní psychologie. 1. vydání. Praha: Karolinum, 2006. 125 s. ISBN 80-246-1089-2
HOLUB, M. NOVÁ, H. SLADKÁ HYKLOVÁ, J. Zákon o rodině. Komentář a předpisy související. 8. vydání. Praha: Linde, 2007. 752 s. ISBN 978-80-7201-668-6
NOVÁK, T., PRŮCHOVÁ B. Předrozvodové a rozvodové poradenství. 1. vydání. Praha: Grada, 2007. 144 s. ISBN 978-80-247-1449-3
SMITH, H. Děti a rozvod. 1. vydání. Praha: Portál, 2004. 184 s. ISBN 80-7178-906-2
MATĚJČEK, Z. DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte.1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2002. 128 s. ISBN 80-247-0332-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Lenka RUBEŠOVÁ
Střídavá výchova po rozvodu a její vliv na členy rodiny
Obhajoba: Studentka nejprve prezentovala svou práci na téma: " Střídavá výchova po rozvodu a její vliv na členy rodiny." Poté čteny posudky, autorka odpověděla na dotaz položený vedoucí práce. Následovala krátká diskuse k tématu práce.
Klasifikace: Výborně