Bakalářská práce se teoreticky a prakticky zabývá mírou tendencí k filantropii u středoškoláků. Filantropii lze přeložit jako lidumilnost, dobročinnost nebo bratrskou pomoc bližnímu. Vyjadřuje dlouhodobý závazek k veřejným hodnotám a veřejnému prospěchu a jde o formu prosociálního chování, kterou motivuje osobní sociální odpovědnost za dobrý chod společnosti jako celku. Teoretická část se zabývá vývojem filantropie a jejími druhy, motivací k dobročinnosti, morálkou ale i vývojem osobnosti v období dospívání. Cílem práce je rámcově změřit a popsat tendence k filantropii u středoškoláků podle předem stanovených kritérií (například religiozity, pohlaví, charakteru vzdělávání respondentů).
Pro zjištění tohoto cíle byl zvolen kvantitativní výzkum. Ke sběru dat byla použita metoda dotazníku. Pro konstrukci dotazníku byla použita ''Škála filantropie“ (The Philantrophy Scale), autorů T. Schuyta, J. Smita a R. Bekkerse v pracovním převodu H. Záškodné (2008, 2009) a vybrané otázky z výzkumu ''Fenoménu filantropie: Postoje veřejnosti k dárcovství“ od M. Hladké. Dotazník byl doplněn otázkami ke zjištění některých sociodemografických ukazatelů. Zkoumaný soubor je tvořen 80 studenty a učni středních škol.
Z výsledků práce vyplynulo, že středoškolští studenti vykazují průměrnou tendenci k filantropii. Vyšší tendence k filantropii se objevují u repondentů, kteří věří v Boha, avšak faktory jako pohlaví či typ školy nemjí na celkovou filantropii významný vliv.
Anotace v angličtině
The Bachelor Thesis deals theoretically and practically with the level of tendencies to philanthropy in secondary school students. Philanthropy expresses long-term commitment to public values and public benefit and it is a form of pro-social behaviour motivated by personal social responsibility for good operation of the society as a whole. The theoretical part deals with the development of philanthropy and its kinds, motivation to charity, moral, but also with the development of personality during adolescence. The goal of the Thesis is to measure generally and describe tendencies to philanthropy in secondary school students according to preset criteria (e.g. religiousness, gender, character of education of the respondents).
Quantitative research was selected to ascertain this goal. Questionnaire method was used for data collection. “The Philantrophy Scale“ by T. Schuyt, J. Smit and R. Bekkers in working translation by H. Záškodná (2008, 2009) and selected issues from the research called “Philanthropy phenomenon: Attitudes of the public to donorship" by M. Hladká were used to elaborate the questionnaire. The questionnaire was completed by questions to ascertain some socio-demographic indicators. The research set consisted of 80 students and apprentices of secondary schools.
The results of the Thesis showed that secondary school students display average tendencies to philanthropy and that factors like gender and school type do not influence such tendencies. Higher tendencies to philanthropy were displayed by respondents who believe in God. But the difference was not so marked to confirm the hypothesis that Church membership increased tendencies to philanthropy.
Our literature has not been paying sufficient attention to philantoropy so far. That is why I see the benefit of my Thesis particularly in the opportunity to use its results for the needs of further research.
Bakalářská práce se teoreticky a prakticky zabývá mírou tendencí k filantropii u středoškoláků. Filantropii lze přeložit jako lidumilnost, dobročinnost nebo bratrskou pomoc bližnímu. Vyjadřuje dlouhodobý závazek k veřejným hodnotám a veřejnému prospěchu a jde o formu prosociálního chování, kterou motivuje osobní sociální odpovědnost za dobrý chod společnosti jako celku. Teoretická část se zabývá vývojem filantropie a jejími druhy, motivací k dobročinnosti, morálkou ale i vývojem osobnosti v období dospívání. Cílem práce je rámcově změřit a popsat tendence k filantropii u středoškoláků podle předem stanovených kritérií (například religiozity, pohlaví, charakteru vzdělávání respondentů).
Pro zjištění tohoto cíle byl zvolen kvantitativní výzkum. Ke sběru dat byla použita metoda dotazníku. Pro konstrukci dotazníku byla použita ''Škála filantropie“ (The Philantrophy Scale), autorů T. Schuyta, J. Smita a R. Bekkerse v pracovním převodu H. Záškodné (2008, 2009) a vybrané otázky z výzkumu ''Fenoménu filantropie: Postoje veřejnosti k dárcovství“ od M. Hladké. Dotazník byl doplněn otázkami ke zjištění některých sociodemografických ukazatelů. Zkoumaný soubor je tvořen 80 studenty a učni středních škol.
Z výsledků práce vyplynulo, že středoškolští studenti vykazují průměrnou tendenci k filantropii. Vyšší tendence k filantropii se objevují u repondentů, kteří věří v Boha, avšak faktory jako pohlaví či typ školy nemjí na celkovou filantropii významný vliv.
Anotace v angličtině
The Bachelor Thesis deals theoretically and practically with the level of tendencies to philanthropy in secondary school students. Philanthropy expresses long-term commitment to public values and public benefit and it is a form of pro-social behaviour motivated by personal social responsibility for good operation of the society as a whole. The theoretical part deals with the development of philanthropy and its kinds, motivation to charity, moral, but also with the development of personality during adolescence. The goal of the Thesis is to measure generally and describe tendencies to philanthropy in secondary school students according to preset criteria (e.g. religiousness, gender, character of education of the respondents).
Quantitative research was selected to ascertain this goal. Questionnaire method was used for data collection. “The Philantrophy Scale“ by T. Schuyt, J. Smit and R. Bekkers in working translation by H. Záškodná (2008, 2009) and selected issues from the research called “Philanthropy phenomenon: Attitudes of the public to donorship" by M. Hladká were used to elaborate the questionnaire. The questionnaire was completed by questions to ascertain some socio-demographic indicators. The research set consisted of 80 students and apprentices of secondary schools.
The results of the Thesis showed that secondary school students display average tendencies to philanthropy and that factors like gender and school type do not influence such tendencies. Higher tendencies to philanthropy were displayed by respondents who believe in God. But the difference was not so marked to confirm the hypothesis that Church membership increased tendencies to philanthropy.
Our literature has not been paying sufficient attention to philantoropy so far. That is why I see the benefit of my Thesis particularly in the opportunity to use its results for the needs of further research.
Současný stav:
Filantropie jako druh prosociálního chování zahrnuje takové aktivity jako věnování času, peněz, věcí pro dobro jiného člověka nebo společenských skupin. Filantropii jako významné charakteristice v sociální interakci není v naší literatuře věnována dosud pozornost, avšak v některých zemích Evropské unie výzkumy filantropie v posledních letech proběhly. Studie v zemích Evropské unie ukazují, že hlavní důvod filantropie spočívá v nesobeckých altruistických motivech, v osobní zodpovědnosti za dobrý chod společnosti a v solidaritě se slabšími spoluobčany.
Cíl:
Popsat tendence k filantropii u středoškoláků podle předem stanovených kritérií (například religiozity, pohlaví, charakteru vzdělávání respondentů) a porovnat je s jinými výzkumy, které byly provedeny v zahraničí.
Hypotéza H1: Mezi chlapci a děvčaty nejsou významné rozdíly ve filantropii.
H2: Tendence k filantropii nejsou ovlivněny charakterem vzdělání.
H3: Příslušnost k církvi zvyšuje tendenci k filantropii.
Popis metodiky:
Výzkumný vzorek bude zahrnovat 80 studentů a učňů středních škol. Polovinu budou tvořit studenti gymnázií a druhou polovinu učni ze středních odborných učilišť. Pro zjištění tendencí k filantropii bude použita "Škála filantropie" (The Philantrophy Scale), autorů T. Schuyta, J. Smita a R. Bekkerse v pracovním převodu H. Záškodné. Tato škála bude doplněna otázkami ke zjištění některých sociodemografických ukazatelů. Výsledky budou zpracovány elementární statistikou (průměry, směrodatné odchylky, mediány).
Předpokládané využití práce v praxi:
Výsledky budou nabídnuty vedení škol a také v případě možnosti publikovány. Výsledky mohou být využity pro potřeby dalšího výzkumu.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Filantropie jako druh prosociálního chování zahrnuje takové aktivity jako věnování času, peněz, věcí pro dobro jiného člověka nebo společenských skupin. Filantropii jako významné charakteristice v sociální interakci není v naší literatuře věnována dosud pozornost, avšak v některých zemích Evropské unie výzkumy filantropie v posledních letech proběhly. Studie v zemích Evropské unie ukazují, že hlavní důvod filantropie spočívá v nesobeckých altruistických motivech, v osobní zodpovědnosti za dobrý chod společnosti a v solidaritě se slabšími spoluobčany.
Cíl:
Popsat tendence k filantropii u středoškoláků podle předem stanovených kritérií (například religiozity, pohlaví, charakteru vzdělávání respondentů) a porovnat je s jinými výzkumy, které byly provedeny v zahraničí.
Hypotéza H1: Mezi chlapci a děvčaty nejsou významné rozdíly ve filantropii.
H2: Tendence k filantropii nejsou ovlivněny charakterem vzdělání.
H3: Příslušnost k církvi zvyšuje tendenci k filantropii.
Popis metodiky:
Výzkumný vzorek bude zahrnovat 80 studentů a učňů středních škol. Polovinu budou tvořit studenti gymnázií a druhou polovinu učni ze středních odborných učilišť. Pro zjištění tendencí k filantropii bude použita "Škála filantropie" (The Philantrophy Scale), autorů T. Schuyta, J. Smita a R. Bekkerse v pracovním převodu H. Záškodné. Tato škála bude doplněna otázkami ke zjištění některých sociodemografických ukazatelů. Výsledky budou zpracovány elementární statistikou (průměry, směrodatné odchylky, mediány).
Předpokládané využití práce v praxi:
Výsledky budou nabídnuty vedení škol a také v případě možnosti publikovány. Výsledky mohou být využity pro potřeby dalšího výzkumu.
Seznam doporučené literatury
BARRETT, Louise; DUNBAR, Robin; LYCETT, John. Evoluční psychologie člověka. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. 512 s. ISBN 978-80-7178-969-7
HEWSTONE, Miles; STROEBE, Wolfgang. Sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 2006. 776 s. ISBN 80-7367-092-5
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Academia, 1999. 287 s. ISBN 80-200-0690-7.
PETRUSEK, Miloslav. Velký sociologický slovník. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-310-5.
ZÁŠKODNÁ, Helena. Filantropie u vysokoškolských studentů. AUSPICIA, č. 2, 2008, s. 124-129. ISSN 1214-4967.
Seznam doporučené literatury
BARRETT, Louise; DUNBAR, Robin; LYCETT, John. Evoluční psychologie člověka. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. 512 s. ISBN 978-80-7178-969-7
HEWSTONE, Miles; STROEBE, Wolfgang. Sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 2006. 776 s. ISBN 80-7367-092-5
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Academia, 1999. 287 s. ISBN 80-200-0690-7.
PETRUSEK, Miloslav. Velký sociologický slovník. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-310-5.
ZÁŠKODNÁ, Helena. Filantropie u vysokoškolských studentů. AUSPICIA, č. 2, 2008, s. 124-129. ISSN 1214-4967.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM, 3 autoreferáty
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby bakalářské práce: Studentka prezentovala práci na téma: Tendence k filantropii u středoškoláků. Studentka zodpověděla otázku oponenta práce.
Klasifikace: výborně