Tato bakalářská práce se zabývá problematikou postojů žáků 7. a 8. tříd základních škol Jihočeského kraje vůči etnickým a národnostním minoritám. V teoretické části jsou shrnuty současné poznatky o vybraných minoritách (Romové, Vietnamci, Ukrajinci a Američané). Realizace praktické části proběhla prostřednictvím kvantitativně kvalitativního výzkumu, který se uskutečnil v únoru a březnu 2010 v 7. a 8. třídách na vybraných základních školách v obcích do 7 000 obyvatel (ZŠ J. A. Komenského Blatná, ZŠ Bělčice, ZŠ Sedlice).
Cílem práce bylo zmapovat postoje cílové skupiny žáků s diferenciací dle pohlaví vůči nejrozšířenějším etnickým a národnostním menšinám v České republice. Z výsledků výzkumu vyplývá, že postoje žáků 7. a 8. tříd základních škol vůči minoritám nekopírují postoje široké veřejnosti uváděné v průzkumech veřejného mínění. Dívky cílového souboru vykazují pozitivnější vztah vůči etnickým a národnostním menšinám než chlapci. Souhrnně lze říci, že žáci 7. a 8. tříd jsou poměrně vstřícní a otevření vůči minoritním skupinám spoluobčanů, avšak uvědomují si problémy spojené především se soužitím s romskou menšinou.
Vytváření pozitivně laděných postojů k minoritám prostřednictvím školní výuky, speciálních programů a akcí u žáků je důležité vzhledem k možnosti vstupu těchto jedinců do života bez předsudků vznikajících v blízkém okolí jedince na základě stereotypního chování a myšlení.
Tento výzkum ukazuje, že žáci 7. a 8. tříd jsou schopni vnímat charakteristiky daných skupin na základě předkládaných způsobů interpretace okolí, ale také, že dokážou vyjádřit svůj názor na spoluobčany jiných národnostních a etnických menšin, se kterými se setkávají.
Anotace v angličtině
This Bachelor Thesis deals with the issue of attitudes of pupils of classes 7 and 8 of elementary schools of the Region of South Bohemia towards ethnical and national minorities. The theoretical part summarizes the current knowledge on selected minorities (Romany, Vietnamese, Ukrainian and American). The implementation of the practical part took place in form of quantitative-qualitative research made in February and March 2010 in classes 7 and 8 of selected elementary schools in villages under 7 000 citizens (ZŠ J. A. Komenského Blatná, ZŠ Bělčice, ZŠ Sedlice).
The goal of the Thesis consisted in mapping of attitudes of the target group of pupils with differentiation by gender towards the most frequent ethnical and national minorities in the Czech Republic. The research results show that the attitudes of pupils of classes 7 and 8 towards minorities do not copy the attitudes of broad public stated in public opinion polls. Girls from the target set show more positive relationship to ethnical and national minorities than boys. It can be stated in general that pupils of classes 7 and 8 are relatively helpful and open towards minority groups of fellow citizens, but they are aware of problems related particularly to coexistence with Romany minority.
Creation of positive attitudes towards minorities through school lessens and special programs and events for pupils is important with regard to the possibility of such individuals starting life without prejudices emerging in close environment of the individual on the base of stereotyped behaviour and thinking.
The research shows that pupils of classes 7 and 8 are able to perceive the characteristics of the relevant groups on the base of interpretation presented by their environment but that they can also express their opinion on fellow citizens from other national and ethnical minorities they meet.
ethnical minorities, national minorities, attitudes, pubescence
Rozsah průvodní práce
96 s., 4 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou postojů žáků 7. a 8. tříd základních škol Jihočeského kraje vůči etnickým a národnostním minoritám. V teoretické části jsou shrnuty současné poznatky o vybraných minoritách (Romové, Vietnamci, Ukrajinci a Američané). Realizace praktické části proběhla prostřednictvím kvantitativně kvalitativního výzkumu, který se uskutečnil v únoru a březnu 2010 v 7. a 8. třídách na vybraných základních školách v obcích do 7 000 obyvatel (ZŠ J. A. Komenského Blatná, ZŠ Bělčice, ZŠ Sedlice).
Cílem práce bylo zmapovat postoje cílové skupiny žáků s diferenciací dle pohlaví vůči nejrozšířenějším etnickým a národnostním menšinám v České republice. Z výsledků výzkumu vyplývá, že postoje žáků 7. a 8. tříd základních škol vůči minoritám nekopírují postoje široké veřejnosti uváděné v průzkumech veřejného mínění. Dívky cílového souboru vykazují pozitivnější vztah vůči etnickým a národnostním menšinám než chlapci. Souhrnně lze říci, že žáci 7. a 8. tříd jsou poměrně vstřícní a otevření vůči minoritním skupinám spoluobčanů, avšak uvědomují si problémy spojené především se soužitím s romskou menšinou.
Vytváření pozitivně laděných postojů k minoritám prostřednictvím školní výuky, speciálních programů a akcí u žáků je důležité vzhledem k možnosti vstupu těchto jedinců do života bez předsudků vznikajících v blízkém okolí jedince na základě stereotypního chování a myšlení.
Tento výzkum ukazuje, že žáci 7. a 8. tříd jsou schopni vnímat charakteristiky daných skupin na základě předkládaných způsobů interpretace okolí, ale také, že dokážou vyjádřit svůj názor na spoluobčany jiných národnostních a etnických menšin, se kterými se setkávají.
Anotace v angličtině
This Bachelor Thesis deals with the issue of attitudes of pupils of classes 7 and 8 of elementary schools of the Region of South Bohemia towards ethnical and national minorities. The theoretical part summarizes the current knowledge on selected minorities (Romany, Vietnamese, Ukrainian and American). The implementation of the practical part took place in form of quantitative-qualitative research made in February and March 2010 in classes 7 and 8 of selected elementary schools in villages under 7 000 citizens (ZŠ J. A. Komenského Blatná, ZŠ Bělčice, ZŠ Sedlice).
The goal of the Thesis consisted in mapping of attitudes of the target group of pupils with differentiation by gender towards the most frequent ethnical and national minorities in the Czech Republic. The research results show that the attitudes of pupils of classes 7 and 8 towards minorities do not copy the attitudes of broad public stated in public opinion polls. Girls from the target set show more positive relationship to ethnical and national minorities than boys. It can be stated in general that pupils of classes 7 and 8 are relatively helpful and open towards minority groups of fellow citizens, but they are aware of problems related particularly to coexistence with Romany minority.
Creation of positive attitudes towards minorities through school lessens and special programs and events for pupils is important with regard to the possibility of such individuals starting life without prejudices emerging in close environment of the individual on the base of stereotyped behaviour and thinking.
The research shows that pupils of classes 7 and 8 are able to perceive the characteristics of the relevant groups on the base of interpretation presented by their environment but that they can also express their opinion on fellow citizens from other national and ethnical minorities they meet.
ethnical minorities, national minorities, attitudes, pubescence
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
Etnické a národnostní menšiny jsou historicky součástí českého uspořádání, ale přesto mají v České republice ztížené postavení a nelehké vztahy s majoritní populací. Různé výzkumy veřejného mínění poukazují na to, že společnost vnímá dlouhodobě nejvíce nepříznivě příslušníky romské menšiny (především proto, že se ‚qnedokážou přizpůsobit majoritní společnosti“). Postoj a jeho forma předsudků a stereotypů je generačně předávaný faktor, formovaný výchovou, sociálním prostředím a zkušeností. Obzvláště nebezpečné jsou negativní stereotypy vůči minoritám v současné době ekonomické krize, projevující se mimo jiné vzrůstající vlnou extremismu.
Cíl práce:
Zmapovat postoje žáků 7. a 8. tříd základních škol vůči nejrozšířenějším etnickým a národnostním minoritám v České republice, s diferenciací dle pohlaví. Budu se zaměřovat na minoritu Romů, Vietnamců, Ukrajinců a Američanů.
Hypotézy:
H1: Postoje vůči minoritám u žáků 7. a 8. tříd základních škol kopírují postoje široké veřejnosti uváděné v průzkumech veřejného mínění.
H2: Dívky cílového souboru vykazují pozitivnější míru postoje vůči etnickým a národnostním menšinám.
Metodika:
Šetření bude provedeno kvantitativním způsobem, metodou dotazování, technikou vlastního projekčního dotazníku (prezentací ilustrativních fotografií s dotazníkem sociální vzdálenosti, formou sémantického diferenciálu). Dále bude využita sekundární analýza dat - odborné literatury a dosavadních výzkumů v dané problematice.
Cílový soubor:
Dotazování se bude soustředit na žáky 7. a 8. tříd na náhodně vytipovaných základních školách v okresu Strakonice (Jihočeský kraj). Předpokládaný počet je 60 respondentů.
Předpokládané využití práce v praxi:
Výsledků práce lze využít pro potřeby vyučujících na 2. stupni základních škol, test rovněž jako praktickou učební pomůcku. Práce by mohla sloužit jako podklad pro diplomovou práci a další výzkumy. Předpokládáme presentaci výsledků práce v odborném periodiku.
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
Etnické a národnostní menšiny jsou historicky součástí českého uspořádání, ale přesto mají v České republice ztížené postavení a nelehké vztahy s majoritní populací. Různé výzkumy veřejného mínění poukazují na to, že společnost vnímá dlouhodobě nejvíce nepříznivě příslušníky romské menšiny (především proto, že se ‚qnedokážou přizpůsobit majoritní společnosti“). Postoj a jeho forma předsudků a stereotypů je generačně předávaný faktor, formovaný výchovou, sociálním prostředím a zkušeností. Obzvláště nebezpečné jsou negativní stereotypy vůči minoritám v současné době ekonomické krize, projevující se mimo jiné vzrůstající vlnou extremismu.
Cíl práce:
Zmapovat postoje žáků 7. a 8. tříd základních škol vůči nejrozšířenějším etnickým a národnostním minoritám v České republice, s diferenciací dle pohlaví. Budu se zaměřovat na minoritu Romů, Vietnamců, Ukrajinců a Američanů.
Hypotézy:
H1: Postoje vůči minoritám u žáků 7. a 8. tříd základních škol kopírují postoje široké veřejnosti uváděné v průzkumech veřejného mínění.
H2: Dívky cílového souboru vykazují pozitivnější míru postoje vůči etnickým a národnostním menšinám.
Metodika:
Šetření bude provedeno kvantitativním způsobem, metodou dotazování, technikou vlastního projekčního dotazníku (prezentací ilustrativních fotografií s dotazníkem sociální vzdálenosti, formou sémantického diferenciálu). Dále bude využita sekundární analýza dat - odborné literatury a dosavadních výzkumů v dané problematice.
Cílový soubor:
Dotazování se bude soustředit na žáky 7. a 8. tříd na náhodně vytipovaných základních školách v okresu Strakonice (Jihočeský kraj). Předpokládaný počet je 60 respondentů.
Předpokládané využití práce v praxi:
Výsledků práce lze využít pro potřeby vyučujících na 2. stupni základních škol, test rovněž jako praktickou učební pomůcku. Práce by mohla sloužit jako podklad pro diplomovou práci a další výzkumy. Předpokládáme presentaci výsledků práce v odborném periodiku.
Seznam doporučené literatury
ALIGEROVÁ, L., ŠNOREK, V. Negativní stereotypy ve vztahu k minoritním sociálním skupinám: podstata a možnosti změn. České Budějovice: ZSF, 2004.
ATKINSONOVÁ, R. L. a kol. Psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7367-055-0
BITTNEROVÁ, D., MORAVCOVÁ, M. Kdo jsem a kam patřím?: identita národnostních menšin a etnických komunit na území České republiky. Praha: Sofis, 2005. ISBN: 80-902785-8-2
GABAL, I. Etnické menšiny ve Střední Evropě: konflikt nebo integrace. Praha: G plus G, 1999. ISBN 80-86103-23-4
FILKA, J. Metodika tvorby diplomové práce. Brno: nakladatelství KNIHAŘ, 2002.
ISBN 80-86292-05-3
NAVRÁTIL, P. a kol. Výzkum interetnických vztahů: zpráva. Brno: FSS MUNI, 2002.
Tiskové zprávy. Praha: Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.: Centrum pro výzkum veřejného mínění.
Seznam doporučené literatury
ALIGEROVÁ, L., ŠNOREK, V. Negativní stereotypy ve vztahu k minoritním sociálním skupinám: podstata a možnosti změn. České Budějovice: ZSF, 2004.
ATKINSONOVÁ, R. L. a kol. Psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7367-055-0
BITTNEROVÁ, D., MORAVCOVÁ, M. Kdo jsem a kam patřím?: identita národnostních menšin a etnických komunit na území České republiky. Praha: Sofis, 2005. ISBN: 80-902785-8-2
GABAL, I. Etnické menšiny ve Střední Evropě: konflikt nebo integrace. Praha: G plus G, 1999. ISBN 80-86103-23-4
FILKA, J. Metodika tvorby diplomové práce. Brno: nakladatelství KNIHAŘ, 2002.
ISBN 80-86292-05-3
NAVRÁTIL, P. a kol. Výzkum interetnických vztahů: zpráva. Brno: FSS MUNI, 2002.
Tiskové zprávy. Praha: Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.: Centrum pro výzkum veřejného mínění.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby bakalářské práce: Studentka prezentovala práci na téma: Postoje vůči etnickým a národnostním menšinám.
Zodpověděla otázky vedoucího i oponenta. Jakou znáte metodu měření postojů? Otázka č. 2 se nevztahuje k tématu práce, podobně další dvě. Měření postojů je hodně diskutabilní. Pozitivum práce: zmapování vztahu respondentů k různým minoritám.
Metodologicky: odpovědi jsou jen těch, co podle obrázků poznali danou menšinu.
Klasifikace: velmi dobře