Tato bakalářská práce je zaměřena na zjišťování rozsahu znalostí negativních důsledků, které vznikají při užívání omamných a psychotropních látek mezi mládeží.
Hlavní díl práce je založen na kvalitativním výzkumném šetření, jehož cílem je zjištění znalostí nepříznivého působení návykových látek na integritu osobnosti člověka u třech skupin respondentů. Výsledkem práce je komplexní zmapování informovanosti o škodlivosti drog mezi mládeží a stanovení hypotéz na základě komparace zjištěných poznatků u všech zkoumaných skupin.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis focuses on finding out the awareness of negative consequences appearing during taking intoxicating and psychotropic substances by young people. The theoretical part of the thesis describes selected particular undesirable effects of the drug taking in all the fields respecting bio-psychosocial model of the personality as it is stated in the professional literature. The main part of the thesis is based on the qualitative research investigation the target of which was finding out the knowledge of the unfavourable impact of addictive substances on the integrity of the personality of man in three groups of respondents. The results of the thesis is the comprehensive mapping of awareness of harmfulness of drugs for the young people and postulating hypotheses based on the comparison of found out awareness of all the examined groups.
Tato bakalářská práce je zaměřena na zjišťování rozsahu znalostí negativních důsledků, které vznikají při užívání omamných a psychotropních látek mezi mládeží.
Hlavní díl práce je založen na kvalitativním výzkumném šetření, jehož cílem je zjištění znalostí nepříznivého působení návykových látek na integritu osobnosti člověka u třech skupin respondentů. Výsledkem práce je komplexní zmapování informovanosti o škodlivosti drog mezi mládeží a stanovení hypotéz na základě komparace zjištěných poznatků u všech zkoumaných skupin.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis focuses on finding out the awareness of negative consequences appearing during taking intoxicating and psychotropic substances by young people. The theoretical part of the thesis describes selected particular undesirable effects of the drug taking in all the fields respecting bio-psychosocial model of the personality as it is stated in the professional literature. The main part of the thesis is based on the qualitative research investigation the target of which was finding out the knowledge of the unfavourable impact of addictive substances on the integrity of the personality of man in three groups of respondents. The results of the thesis is the comprehensive mapping of awareness of harmfulness of drugs for the young people and postulating hypotheses based on the comparison of found out awareness of all the examined groups.
Současný stav problematiky:
Problematika drog je závažným celospolečenským problémem a zasahuje téměř do všech oborů a resortů uplatňovaných v koordinaci a prevenci drogových závislostí. Stále je však patrný deficit znalostí důsledků užívání těchto látek a jejich rizikovosti mezi potencionálními uživateli a experimentátory, což potvrzují i poslední výsledky výzkumného šetření v České republice (Evropské školní studie o alkoholu a jiných drogách). Nedostatek povědomí o rizikovosti užívání drog může vést k rozvoji prodrogových postojů.
Cíl práce:
- zmapování informací o dopadech užívání návykových látek, kterými disponují vybraní studenti středních škol a gymnázií.
Hypotézy:
Hypotézy budou stanoveny na základě provedeného kvalitativního výzkumu.
Metodika:
Podklady pro dosažení cílů budou získány prostřednictvím kvalitativního výzkumného šetření, ke kterému bude využit polořízený rozhovor, jehož výsledky budou zaznamenávány na záznamové archy.Respondenti budou do výzkumu zařazeni na základě kvótního výběru, přičemž kvótou pro výběr dotazovaných bude pohlaví, věk nad 18 let, studium na střední škole či gymnáziu na Českobudějovicku a vlastní zkušenost s ilegální nealkoholovou drogou. Takto získaná kvalitativní data ve zvolených podsouborech budou vzájemně komparována a na tomto základě budou stanoveny hypotézy.
Využití práce v praxi:
* Pro střední školy a gymnázia k zefektivnění primární prevence a potlačování spouštěčů drogového experimentu.
* Pro účely dalšího výzkumu, tvorbu odborných článků a publikací.
* Pro potřeby laické a odborné veřejnosti.
* Pro potřeby výuky a praxe.
Zásady pro vypracování
Současný stav problematiky:
Problematika drog je závažným celospolečenským problémem a zasahuje téměř do všech oborů a resortů uplatňovaných v koordinaci a prevenci drogových závislostí. Stále je však patrný deficit znalostí důsledků užívání těchto látek a jejich rizikovosti mezi potencionálními uživateli a experimentátory, což potvrzují i poslední výsledky výzkumného šetření v České republice (Evropské školní studie o alkoholu a jiných drogách). Nedostatek povědomí o rizikovosti užívání drog může vést k rozvoji prodrogových postojů.
Cíl práce:
- zmapování informací o dopadech užívání návykových látek, kterými disponují vybraní studenti středních škol a gymnázií.
Hypotézy:
Hypotézy budou stanoveny na základě provedeného kvalitativního výzkumu.
Metodika:
Podklady pro dosažení cílů budou získány prostřednictvím kvalitativního výzkumného šetření, ke kterému bude využit polořízený rozhovor, jehož výsledky budou zaznamenávány na záznamové archy.Respondenti budou do výzkumu zařazeni na základě kvótního výběru, přičemž kvótou pro výběr dotazovaných bude pohlaví, věk nad 18 let, studium na střední škole či gymnáziu na Českobudějovicku a vlastní zkušenost s ilegální nealkoholovou drogou. Takto získaná kvalitativní data ve zvolených podsouborech budou vzájemně komparována a na tomto základě budou stanoveny hypotézy.
Využití práce v praxi:
* Pro střední školy a gymnázia k zefektivnění primární prevence a potlačování spouštěčů drogového experimentu.
* Pro účely dalšího výzkumu, tvorbu odborných článků a publikací.
* Pro potřeby laické a odborné veřejnosti.
* Pro potřeby výuky a praxe.
Seznam doporučené literatury
1. KALINA, K., a kol. Mezioborový přístup: Drogy a drogové závislosti 1.
Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti. 1. vydání. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003. 320s. ISBN 80-86734-05-6.
2. KALINA, K., a kol. Mezioborový přístup: Drogy a drogové závislosti 2. Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti. 1. vydání. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003. 344s. ISBN 80-86734-05-6.
3. KALINA, K., a kol. Základy klinické adiktologie. 1.vydání. Praha: Grada, 2008. 392s. ISBN 978-80-247-1411-0.
4. LÜLLMANN, H. - MOHR, K. -
WEHLING, M. Farmakologie a toxikologie. 2.české vydání. Praha: Grada, 2004. 728s. ISBN 80-247-0836-1.
5. MATOUŠEK, O. - KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 2.vydání. Praha: Portál, 2003. 344s. ISBN 80-7178-771-X.
6. NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. 3.vydání. Praha: Portál, 2007. 176s. ISBN 978-80-7367-267-6.
Seznam doporučené literatury
1. KALINA, K., a kol. Mezioborový přístup: Drogy a drogové závislosti 1.
Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti. 1. vydání. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003. 320s. ISBN 80-86734-05-6.
2. KALINA, K., a kol. Mezioborový přístup: Drogy a drogové závislosti 2. Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti. 1. vydání. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003. 344s. ISBN 80-86734-05-6.
3. KALINA, K., a kol. Základy klinické adiktologie. 1.vydání. Praha: Grada, 2008. 392s. ISBN 978-80-247-1411-0.
4. LÜLLMANN, H. - MOHR, K. -
WEHLING, M. Farmakologie a toxikologie. 2.české vydání. Praha: Grada, 2004. 728s. ISBN 80-247-0836-1.
5. MATOUŠEK, O. - KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 2.vydání. Praha: Portál, 2003. 344s. ISBN 80-7178-771-X.
6. NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. 3.vydání. Praha: Portál, 2007. 176s. ISBN 978-80-7367-267-6.
Přílohy volně vložené
3 autoreferáty, 1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby bakalářské práce: Studentka prezentovala svoji práci na téma: Rozsah znalostí důsledků užívání drog jako ovlivňujícího faktoru drogového přístupu. Studentka zodpověděla otázky vedoucího i oponenta práce. Rozprava nad motivací k užívání x neužívání, přijetí informací respondentem.
Komise ocenila, jak se studentka dostala k respondentům.
Klasifikace: velmi dobře