Účastníkem silničního provozu se v současné době stává každý z nás, a to téměř po celou dobu svého života. Snahou všech zainteresovaných organizací v bezpečnosti silničního provozu je zejména snížit počet dopravních nehod a jejich následků. Současným trendem společnosti je víc se zaměřit na preventivní opatření k předcházení vzniku dopravních nehod než jen na represivní postih těch účastníků, kteří pravidla porušují. Preventivní opatření se na jednu stranu skládá z různých besed, přednášek a školení od malých účastníků silničního provozu až po tzv. řidiče profesionály. Na druhou stranu začíná mít velký význam soubor různých opatření přímo na pozemních komunikacích, kdy je záměrem, aby navrhovanými stavebními úpravami nebo změnou osazení dopravního značení respektive dopravního zařízení došlo ke skutečnému poklesu následků při dopravních nehodách a větší ochraně jednotlivých účastníků silničního provozu. Cílem práce je zjistit skutečný stav v bezpečnosti a plynulosti silničního provozu a následcích dopravních nehod s ohledem na fakta z minulých let, najít nedostatečně chráněná místa a navrhnout optimální způsob úpravy.
Anotace v angličtině
At present the participant of the traffic is each of us and nearly for the whole lifetime. The effort of all organizations concerned about the road traffic safety is above all to decrease the number of accidents and its consequences. Up to date trend of the society is to focus more on the precausions to prevent the occurence of accidents than only on the repressive sanctions of the participants who break the rules. On one hand, the precausion consists of various meetings, lectures and trainings from small participants of the road traffic to so called professional drivers. On the other hand, the set of various arrangements directly on the roads has begun to have the great importance and its aim is by the construction activities or by the change of road signs settings or traffic facilities settings to decrease the real consequences of the accidents and to increase the safety of individual participants of the road traffic. The aim of this work is to find out the real stage of the road traffic safety, fluency and the consequences of accidents with regards to the data from past years, to find insecure places and suggest optimal way of modification.
Klíčová slova
Prevence, Dopravní nehoda, Dopravní inženýr, Pozemní komunikace, Dopravní značení, Přechod pro chodce, Okružní křižovatka
Klíčová slova v angličtině
Prevention, Traffic accident, Traffic engineer, Communication over land, Road signs, Crosswalk, Traffic circle
Rozsah průvodní práce
68 s. , 32 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Účastníkem silničního provozu se v současné době stává každý z nás, a to téměř po celou dobu svého života. Snahou všech zainteresovaných organizací v bezpečnosti silničního provozu je zejména snížit počet dopravních nehod a jejich následků. Současným trendem společnosti je víc se zaměřit na preventivní opatření k předcházení vzniku dopravních nehod než jen na represivní postih těch účastníků, kteří pravidla porušují. Preventivní opatření se na jednu stranu skládá z různých besed, přednášek a školení od malých účastníků silničního provozu až po tzv. řidiče profesionály. Na druhou stranu začíná mít velký význam soubor různých opatření přímo na pozemních komunikacích, kdy je záměrem, aby navrhovanými stavebními úpravami nebo změnou osazení dopravního značení respektive dopravního zařízení došlo ke skutečnému poklesu následků při dopravních nehodách a větší ochraně jednotlivých účastníků silničního provozu. Cílem práce je zjistit skutečný stav v bezpečnosti a plynulosti silničního provozu a následcích dopravních nehod s ohledem na fakta z minulých let, najít nedostatečně chráněná místa a navrhnout optimální způsob úpravy.
Anotace v angličtině
At present the participant of the traffic is each of us and nearly for the whole lifetime. The effort of all organizations concerned about the road traffic safety is above all to decrease the number of accidents and its consequences. Up to date trend of the society is to focus more on the precausions to prevent the occurence of accidents than only on the repressive sanctions of the participants who break the rules. On one hand, the precausion consists of various meetings, lectures and trainings from small participants of the road traffic to so called professional drivers. On the other hand, the set of various arrangements directly on the roads has begun to have the great importance and its aim is by the construction activities or by the change of road signs settings or traffic facilities settings to decrease the real consequences of the accidents and to increase the safety of individual participants of the road traffic. The aim of this work is to find out the real stage of the road traffic safety, fluency and the consequences of accidents with regards to the data from past years, to find insecure places and suggest optimal way of modification.
Klíčová slova
Prevence, Dopravní nehoda, Dopravní inženýr, Pozemní komunikace, Dopravní značení, Přechod pro chodce, Okružní křižovatka
Klíčová slova v angličtině
Prevention, Traffic accident, Traffic engineer, Communication over land, Road signs, Crosswalk, Traffic circle
Zásady pro vypracování
Současný stav: Účastníkem silničního provozu se v současné době stává každý z nás, a to téměř po celou dobu svého života. Snahou všech zainteresovaných organizací v bezpečnosti silničního provozu je zejména snížit počet dopravních nehod a jejich následků. Současným trendem společnosti je víc se zaměřit na preventivní opatření k předcházení vzniku dopravních nehod než jen na represivní postih těch účastníků, kteří pravidla porušují. Preventivní opatření se na jednu stranu skládá z různých besed, přednášek a školení od malých účastníků silničního provozu až po tzv. řidiče profesionály. Na druhou stranu začíná mít velký význam soubor různých opatření přímo na pozemních komunikacích, kdy je záměrem, aby navrhovanými stavebními úpravami nebo změnou osazení dopravního značení respektive dopravního zařízení došlo ke skutečnému poklesu následků při dopravních nehodách a větší ochraně jednotlivých účastníků silničního provozu.
Cíl práce: Cílem práce je zjistit skutečný stav v bezpečnosti a plynulosti silničního provozu a následcích dopravních nehod s ohledem na fakta z minulých let, najít nedostatečně chráněná místa a navrhnout optimální způsob úpravy.
Hypotéza: Jednotliví účastníci silničního provozu nejsou dostatečně chráněni před možným nebezpečím, které jim v provozu na pozemních komunikacích hrozí.
Popis metodiky: Na základě rozboru současného stavu následků dopravních nehod na pozemních komunikacích dle statistických výstupů Policie ČR z minulých let a formou dotazování u organizací zabývajících se bezpečností a úpravami v provozu na pozemních komunikacích provést analýzu získaných dat.
Předpokládané využití práce v praxi: Výsledky práce mohou být využity pro zlepšení ochrany jednotlivých účastníků silničního provozu, snížení rizika vzniku dopravních nehod a eliminace nebezpečných úseků v provozu na pozemních komunikacích.
Zásady pro vypracování
Současný stav: Účastníkem silničního provozu se v současné době stává každý z nás, a to téměř po celou dobu svého života. Snahou všech zainteresovaných organizací v bezpečnosti silničního provozu je zejména snížit počet dopravních nehod a jejich následků. Současným trendem společnosti je víc se zaměřit na preventivní opatření k předcházení vzniku dopravních nehod než jen na represivní postih těch účastníků, kteří pravidla porušují. Preventivní opatření se na jednu stranu skládá z různých besed, přednášek a školení od malých účastníků silničního provozu až po tzv. řidiče profesionály. Na druhou stranu začíná mít velký význam soubor různých opatření přímo na pozemních komunikacích, kdy je záměrem, aby navrhovanými stavebními úpravami nebo změnou osazení dopravního značení respektive dopravního zařízení došlo ke skutečnému poklesu následků při dopravních nehodách a větší ochraně jednotlivých účastníků silničního provozu.
Cíl práce: Cílem práce je zjistit skutečný stav v bezpečnosti a plynulosti silničního provozu a následcích dopravních nehod s ohledem na fakta z minulých let, najít nedostatečně chráněná místa a navrhnout optimální způsob úpravy.
Hypotéza: Jednotliví účastníci silničního provozu nejsou dostatečně chráněni před možným nebezpečím, které jim v provozu na pozemních komunikacích hrozí.
Popis metodiky: Na základě rozboru současného stavu následků dopravních nehod na pozemních komunikacích dle statistických výstupů Policie ČR z minulých let a formou dotazování u organizací zabývajících se bezpečností a úpravami v provozu na pozemních komunikacích provést analýzu získaných dat.
Předpokládané využití práce v praxi: Výsledky práce mohou být využity pro zlepšení ochrany jednotlivých účastníků silničního provozu, snížení rizika vzniku dopravních nehod a eliminace nebezpečných úseků v provozu na pozemních komunikacích.
Seznam doporučené literatury
- Národní strategie bezpečnosti silničního provozu vlády ČR
- Resortní akční plán bezpečnosti a plynulosti silničního provozu Ministerstva vnitra ČR
- Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích
- Zákon č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích
- Zákon č. 183/2006 Sb. o stavebním řízení a územním plánování
- Publikace a webové stránky Centra dopravního výzkumu a Nadace BESIP v působnosti Ministerstva dopravy ČR
- Statistické výstupy Policie ČR v oblasti šetření dopravních nehod
Seznam doporučené literatury
- Národní strategie bezpečnosti silničního provozu vlády ČR
- Resortní akční plán bezpečnosti a plynulosti silničního provozu Ministerstva vnitra ČR
- Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích
- Zákon č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích
- Zákon č. 183/2006 Sb. o stavebním řízení a územním plánování
- Publikace a webové stránky Centra dopravního výzkumu a Nadace BESIP v působnosti Ministerstva dopravy ČR
- Statistické výstupy Policie ČR v oblasti šetření dopravních nehod