V současné době je škola chápána jako společenská instituce, jejíž tradiční funkcí je umožňovat vzdělání žákům příslušných věkových skupin. Pojetí a funkce školy se mění se změnami společenských potřeb. Postupně se do osnov škol ve větší míře dostává zdravotní výchova, která se prolíná vyučovacími předměty
a nejrůznějšími aktivitami školy. Současně se škola stala místem socializace žáků podporujícím jejich osobnostní a sociální rozvoj a připravujícím je na život osobní, pracovní a občanský. Tyto dvě oblasti ? zdravotní a sociální ? jsou v činnostech školy nezastupitelné a vzájemně se doplňují.
Cílem mé bakalářské práce je popsat činnost ve zdravotně sociální oblasti
na prvním stupni základních škol Českobudějovicka. Zjistit na vybraném vzorku školních metodiků prevence, jaké mají prostředky, možnosti, cíle a vize do budoucna v dané oblasti, které preventivní programy podporují. Dále s kým spolupracují a zda-li je potřeba nějaké změny, které jim brání v realizaci.
V teoretické části jsem se věnovala zdravotním a sociálním aktivitám, které mohou základní školy realizovat. Dále jsme se zaměřila na nástroje školní prevence, jakým způsobem lze danou problematiku zprostředkovat a začlenit do výuky. V poslední kapitole jsem se zabývala zajišťováním poradenských služeb ve škole, blíže byla specifikována funkce a činnost školního metodika prevence.
V rámci mé bakalářské práce bylo provedeno výzkumného šetření, které bylo uskutečněno prostřednictvím polořízeného rozhovoru s metodiky školní prevence
na 7 vybraných školách. Konkrétně se jednalo o Základní školu Trhové Sviny, Borovany, Nové Hrady, Nedabyle. V Českých Budějovicicích byly vybrány následující školy: Základní škola Vl. Rady - Madé, Matice školské a Kubatova.
Výsledky výzkumu jsou rozpracovány do 2 kategorií, a to na zdravotní a sociální činnosti školy. Tyto kategorie jsou dále vyhodnoceny do 4 shodných podskupin. První podskupina souhrnně popisuje činnosti škol ve výše zmíněných oblastech, druhá oblast se zaměřuje na způsob realizace zdravotních aktivit ve školách, třetí okruh se zabývá spoluprací s organizacemi a školami, posledním okruhem jsou plány a vize do budoucna.
V rámci bakalářské práce byly stanoveny 3 výzkumné otázky.
? Preferují základní školy zdravotní činnost před činností v sociální oblasti?
? Upřednostňují základní školy spolupráci s organizacemi při realizaci preventivních programů, před vlastní činností?
? Tvoří a podporují základní školy společné akce žáků a jejich rodičů?
Výsledky mé bakalářské práce mohou být využity pro další výzkumné šetření v dané oblasti. Věřím, že má bakalářská práce se stane zdrojem informací
pro základní školy v oblasti zdravotně sociální. Doufám, že výsledná data využijí odborníci pracující se žáky na prvním stupni pro realizace dalších aktivit v dané problematice.
Anotace v angličtině
Today, school is viewed as a social institution whose traditional function is that of providing education to pupils of appropriate age groups. The concept and functions of school are subject to changes of social needs. Accordingly, health education is now gradually making its way into the curriculum: it is a subject that permeates many a school subject and various school activities. At the same time, the school has become a place where pupils socialize and it is also a place that supports their personalities and social development, preparing them for their personal, work and civic life. These two aspects ? health and social ? are not substitutable and complement each other.
The objective of the present bachelor thesis is to describe the activities performed within the social sphere by primary schools in the region of České Budějovice. On the basis of a selected sample of school prevention methodologists, its aim is to ascertain the means, possibilities, goals and visions for the future these methodologists have, and what prevention programmes they support. Furthermore, the objective of the thesis is to discover who they cooperate with and if any changes are needed to remedy situations that prevent them from the realization of their plans.
The theoretical part examines health and social activities that can be implemented by primary schools. Moreover, this part focuses on school prevention tools and how these problems can be communicated and integrated in classes. The last chapter delves into the arrangement of counselling at schools, and specifies the function and activity of the school prevention methodologist.
Within the framework of the present bachelor thesis, research was conducted which was realized by means of a semi-guided interview with school prevention methodologists in 7 selected schools. These schools included the primary schools of Trhové Sviny, Borovany, Nové Hrady, Nedabyle. The following schools were selected in České Budějovice: Primary school of Vl. Rada - Madé, Matice školské and Kubatova.
The findings of the said research have been processed into two categories, i.e. health and social school activities. These categories have been further divided into four equal sub-groups. The first sub-group gives the summary and description of activities of the aforesaid schools, the second sub-group examines the method of realization of health activities in schools, while the third section focuses on the cooperation between organizations and schools, and the last section explores plans and visions for the future.
Within the present bachelor thesis, three research inquiries were postulated.
? Do primary schools prefer health acitvities to social activities?
? When implementing preventive programmes, do primary schools prefer cooperating with organizations to performing activities on their own?
? Do primary schools create and support activities for both pupils and their parents?
The results of the present bachelor thesis may be utilized for further research in the given sphere. I believe that my bachelor thesis will become an information source for primary schools in the health and social sphere. I hope that the resulting data will be utilized by experts working with pupils in primary schools for the realization of other activities pertaining to the given problems.
Klíčová slova
PODPORA ZDRAVÍ, PREVENCE, SOCIALIZACE VE ŠKOLE, ŠKOLA, ŠKOLNÍ METODIK PREVENCE
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
54 s. (82 365)
Jazyk
CZ
Anotace
V současné době je škola chápána jako společenská instituce, jejíž tradiční funkcí je umožňovat vzdělání žákům příslušných věkových skupin. Pojetí a funkce školy se mění se změnami společenských potřeb. Postupně se do osnov škol ve větší míře dostává zdravotní výchova, která se prolíná vyučovacími předměty
a nejrůznějšími aktivitami školy. Současně se škola stala místem socializace žáků podporujícím jejich osobnostní a sociální rozvoj a připravujícím je na život osobní, pracovní a občanský. Tyto dvě oblasti ? zdravotní a sociální ? jsou v činnostech školy nezastupitelné a vzájemně se doplňují.
Cílem mé bakalářské práce je popsat činnost ve zdravotně sociální oblasti
na prvním stupni základních škol Českobudějovicka. Zjistit na vybraném vzorku školních metodiků prevence, jaké mají prostředky, možnosti, cíle a vize do budoucna v dané oblasti, které preventivní programy podporují. Dále s kým spolupracují a zda-li je potřeba nějaké změny, které jim brání v realizaci.
V teoretické části jsem se věnovala zdravotním a sociálním aktivitám, které mohou základní školy realizovat. Dále jsme se zaměřila na nástroje školní prevence, jakým způsobem lze danou problematiku zprostředkovat a začlenit do výuky. V poslední kapitole jsem se zabývala zajišťováním poradenských služeb ve škole, blíže byla specifikována funkce a činnost školního metodika prevence.
V rámci mé bakalářské práce bylo provedeno výzkumného šetření, které bylo uskutečněno prostřednictvím polořízeného rozhovoru s metodiky školní prevence
na 7 vybraných školách. Konkrétně se jednalo o Základní školu Trhové Sviny, Borovany, Nové Hrady, Nedabyle. V Českých Budějovicicích byly vybrány následující školy: Základní škola Vl. Rady - Madé, Matice školské a Kubatova.
Výsledky výzkumu jsou rozpracovány do 2 kategorií, a to na zdravotní a sociální činnosti školy. Tyto kategorie jsou dále vyhodnoceny do 4 shodných podskupin. První podskupina souhrnně popisuje činnosti škol ve výše zmíněných oblastech, druhá oblast se zaměřuje na způsob realizace zdravotních aktivit ve školách, třetí okruh se zabývá spoluprací s organizacemi a školami, posledním okruhem jsou plány a vize do budoucna.
V rámci bakalářské práce byly stanoveny 3 výzkumné otázky.
? Preferují základní školy zdravotní činnost před činností v sociální oblasti?
? Upřednostňují základní školy spolupráci s organizacemi při realizaci preventivních programů, před vlastní činností?
? Tvoří a podporují základní školy společné akce žáků a jejich rodičů?
Výsledky mé bakalářské práce mohou být využity pro další výzkumné šetření v dané oblasti. Věřím, že má bakalářská práce se stane zdrojem informací
pro základní školy v oblasti zdravotně sociální. Doufám, že výsledná data využijí odborníci pracující se žáky na prvním stupni pro realizace dalších aktivit v dané problematice.
Anotace v angličtině
Today, school is viewed as a social institution whose traditional function is that of providing education to pupils of appropriate age groups. The concept and functions of school are subject to changes of social needs. Accordingly, health education is now gradually making its way into the curriculum: it is a subject that permeates many a school subject and various school activities. At the same time, the school has become a place where pupils socialize and it is also a place that supports their personalities and social development, preparing them for their personal, work and civic life. These two aspects ? health and social ? are not substitutable and complement each other.
The objective of the present bachelor thesis is to describe the activities performed within the social sphere by primary schools in the region of České Budějovice. On the basis of a selected sample of school prevention methodologists, its aim is to ascertain the means, possibilities, goals and visions for the future these methodologists have, and what prevention programmes they support. Furthermore, the objective of the thesis is to discover who they cooperate with and if any changes are needed to remedy situations that prevent them from the realization of their plans.
The theoretical part examines health and social activities that can be implemented by primary schools. Moreover, this part focuses on school prevention tools and how these problems can be communicated and integrated in classes. The last chapter delves into the arrangement of counselling at schools, and specifies the function and activity of the school prevention methodologist.
Within the framework of the present bachelor thesis, research was conducted which was realized by means of a semi-guided interview with school prevention methodologists in 7 selected schools. These schools included the primary schools of Trhové Sviny, Borovany, Nové Hrady, Nedabyle. The following schools were selected in České Budějovice: Primary school of Vl. Rada - Madé, Matice školské and Kubatova.
The findings of the said research have been processed into two categories, i.e. health and social school activities. These categories have been further divided into four equal sub-groups. The first sub-group gives the summary and description of activities of the aforesaid schools, the second sub-group examines the method of realization of health activities in schools, while the third section focuses on the cooperation between organizations and schools, and the last section explores plans and visions for the future.
Within the present bachelor thesis, three research inquiries were postulated.
? Do primary schools prefer health acitvities to social activities?
? When implementing preventive programmes, do primary schools prefer cooperating with organizations to performing activities on their own?
? Do primary schools create and support activities for both pupils and their parents?
The results of the present bachelor thesis may be utilized for further research in the given sphere. I believe that my bachelor thesis will become an information source for primary schools in the health and social sphere. I hope that the resulting data will be utilized by experts working with pupils in primary schools for the realization of other activities pertaining to the given problems.
Klíčová slova
PODPORA ZDRAVÍ, PREVENCE, SOCIALIZACE VE ŠKOLE, ŠKOLA, ŠKOLNÍ METODIK PREVENCE
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Osnova:
Současný stav dané problematiky:
V současné době je potřebné upevnit a informovat děti o zdravotních návycích (zdravý životní styl, zdravé stravovací návyky, péče o zdraví&x2026; aj.). Významným motivem je začít s touto prací u dětí co nejdříve. Velkou a nezastupitelnou roli v této problematice hraje základní škola. V rámci plnění povinné školní docházky je možná realizace zdravotního aspektu pomocí preventivních programů pořádaných školou a zařazení zdravotního aspektu do výukových předmětů. Díky novým podnětům a poznatkům je zřejmé, že proces socializace dětí bude snáze realizován a děti samotné budou více informováni o způsobu zdravého životního stylu.
Další velmi důležitou složkou v oblasti vzdělávání je sociální aspekt, a to ve smyslu socializace žáků, zařazení do kolektivu, práce se skupinou žáků, dále v upevnění mravních norem, postojů, hodnot, motivů. Každý žák, při nástupu do základní školy, získává novou společenskou roli, nový sociální status, který vymezuje práva a povinnosti jedince ve vztahu k ostatním.
Tyto dvě oblasti - zdravotní a sociální - jsou nezastupitelné a vzájemně se doplňují, je potřebné zajistit realizaci a fungování obou aspektů na základních školách.
Cíle práce a předpokládané hypotézy:
Hypotézy budou až výsledkem šetření, jelikož se jedná o kvalitativní výzkum. Kvantitativní výzkum plní podpůrnou funkci.
Cíle práce:
1. Zjistit, zdali škola pořádá vlastní preventivní programy v oblasti zdravotní výchovy
2. Zjistit případné rozdíly v metodice realizace zdravotní výchovy v jednotlivých základních školách
3. Zjistit, zdali školy používají speciální pomůcky pro zvýšení informovanosti v oblasti zdravého životního stylu
4. Zjistit případné problémy v sociální oblasti - a navrhnout jejich řešení
Popis metodiky:
K dosažení cíle bakalářské práce bude zvolena forma kvalitativního výzkumu. Potřebná data budou získána prostřednictvím polořízených rozhovorů. Výzkumný soubor budou tvořit osoby, které se podílejí na realizaci programů ve zdravotně sociální oblasti. Druhou podpůrnou částí bude zvolena forma kvantitativního výzkumu. Potřebná data budou získána pomocí dotazníku, který bude rozdán rodičům žáků, navštěvující základní školu.
Předpokládané využití práce v praxi:
Bakalářská práce se stane ukazatelem činnosti základních škol na Českobudějovicku ve zdravotně sociální oblasti. Bude pojednávat o připravenosti základních škol v oblasti tvorby a realizace preventivních programů na 1. stupních. Výsledky práce využijí zejména odborníci pracující s dětmi na 1. stupni základní školy a pracovníci, kteří se zabývají zdravotní výchovou na základní škole.
Zásady pro vypracování
Osnova:
Současný stav dané problematiky:
V současné době je potřebné upevnit a informovat děti o zdravotních návycích (zdravý životní styl, zdravé stravovací návyky, péče o zdraví&x2026; aj.). Významným motivem je začít s touto prací u dětí co nejdříve. Velkou a nezastupitelnou roli v této problematice hraje základní škola. V rámci plnění povinné školní docházky je možná realizace zdravotního aspektu pomocí preventivních programů pořádaných školou a zařazení zdravotního aspektu do výukových předmětů. Díky novým podnětům a poznatkům je zřejmé, že proces socializace dětí bude snáze realizován a děti samotné budou více informováni o způsobu zdravého životního stylu.
Další velmi důležitou složkou v oblasti vzdělávání je sociální aspekt, a to ve smyslu socializace žáků, zařazení do kolektivu, práce se skupinou žáků, dále v upevnění mravních norem, postojů, hodnot, motivů. Každý žák, při nástupu do základní školy, získává novou společenskou roli, nový sociální status, který vymezuje práva a povinnosti jedince ve vztahu k ostatním.
Tyto dvě oblasti - zdravotní a sociální - jsou nezastupitelné a vzájemně se doplňují, je potřebné zajistit realizaci a fungování obou aspektů na základních školách.
Cíle práce a předpokládané hypotézy:
Hypotézy budou až výsledkem šetření, jelikož se jedná o kvalitativní výzkum. Kvantitativní výzkum plní podpůrnou funkci.
Cíle práce:
1. Zjistit, zdali škola pořádá vlastní preventivní programy v oblasti zdravotní výchovy
2. Zjistit případné rozdíly v metodice realizace zdravotní výchovy v jednotlivých základních školách
3. Zjistit, zdali školy používají speciální pomůcky pro zvýšení informovanosti v oblasti zdravého životního stylu
4. Zjistit případné problémy v sociální oblasti - a navrhnout jejich řešení
Popis metodiky:
K dosažení cíle bakalářské práce bude zvolena forma kvalitativního výzkumu. Potřebná data budou získána prostřednictvím polořízených rozhovorů. Výzkumný soubor budou tvořit osoby, které se podílejí na realizaci programů ve zdravotně sociální oblasti. Druhou podpůrnou částí bude zvolena forma kvantitativního výzkumu. Potřebná data budou získána pomocí dotazníku, který bude rozdán rodičům žáků, navštěvující základní školu.
Předpokládané využití práce v praxi:
Bakalářská práce se stane ukazatelem činnosti základních škol na Českobudějovicku ve zdravotně sociální oblasti. Bude pojednávat o připravenosti základních škol v oblasti tvorby a realizace preventivních programů na 1. stupních. Výsledky práce využijí zejména odborníci pracující s dětmi na 1. stupni základní školy a pracovníci, kteří se zabývají zdravotní výchovou na základní škole.
Seznam doporučené literatury
ROGGR, J-U. Děti potřebují hranice. 2. vydání, Praha: Portál, 1999. 131 s.
HAMANOVÁ, J. Rizikové chování v dospívání. In Rizikové chování dospívajících a jeho prevence: 1. odborný seminář. Praha: Free Teens Press, 2001. Rizikové chování v dospívání. ISBN 80-902-898-1.
LANGMAJER, J. KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 4., přepracované vydání. Praha: Grada Publishing, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. 1. vydání. Praha: Portál, 2004. 174 s.
ISBN 80-7178-927-5.
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. 2. vyd. Praha: Portál, 2003. 274 s. ISBN 80-7178-774-4
Seznam doporučené literatury
ROGGR, J-U. Děti potřebují hranice. 2. vydání, Praha: Portál, 1999. 131 s.
HAMANOVÁ, J. Rizikové chování v dospívání. In Rizikové chování dospívajících a jeho prevence: 1. odborný seminář. Praha: Free Teens Press, 2001. Rizikové chování v dospívání. ISBN 80-902-898-1.
LANGMAJER, J. KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 4., přepracované vydání. Praha: Grada Publishing, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. 1. vydání. Praha: Portál, 2004. 174 s.
ISBN 80-7178-927-5.
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. 2. vyd. Praha: Portál, 2003. 274 s. ISBN 80-7178-774-4
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Téma bakalářské práce: Základní školy na Českobudějovicku a jejich činnost ve zdravotně sociální oblasti
Průběh obhajoby bakalářské práce: Bakalářská práce je zpracována adekvátním způsobem. Studentka vysvětlila způsob stanovení výzkumných otázek a silné a slabé stránky v rámci činností škol ve zdravotně sociální oblasti. Bakalářská práce vykazuje terminologické nedostatky např. "integrace" místo "inkluze", chyby ve vymezení zákonů (špatné číslování zákonů). Dále uvádí autorka dvě formy citací (poznámky pod čarou a odkaz na zdroj v textu v závorce, což je zásadní chyba v souvislosti s citační normou ISO 690.
Klasifikace: velmi dobře