Pojem supervize znamená nadhled, supervizor vidí problém supervidovaného svrchu, může tedy spatřit i okolnosti, které pracovníkovi zůstávají skryty. Supervizor poskytuje podporu a pomoc pracovníkům v pomáhajících profesích. Supervize může svojí podstatou pomoci předcházet syndromu vyhoření. V teoretické části mé bakalářské práce jsem se snažila osvětlit pojem supervize, k jakým cílům může směřovat, jaké funkce může mít a jaké druhy supervizí existují. Neméně důležitá je osoba supervizora, měl by splňovat určitá kritéria, aby mohl supervizi vykonávat. Cílem mé bakalářské práce bylo zmapovat, jak probíhá supervize ve zdravotně sociálních zařízeních a jak tato supervizní setkání vnímají pracovníci. Konkrétně jsem se zaměřila na dva domovy pro seniory a na pracovníky přímé obslužné péče. Stanovila jsem 3 výzkumné otázky:
1. Zjistit, zda supervizor seznámil pracovníky s tím, jak bude probíhat supervize.
2. Zjistit subjektivní přínos supervize pro pracovníky přímé péče.
3. Zjistit, jestli se pracovníci setkali s termínem syndrom vyhoření a zda může supervize, dle pracovníků přímé obslužné péče, pomoci v předcházení vzniku tohoto syndromu. K získání potřebných informací jsem použila kvalitativní výzkum a jako výzkumnou metodu jsem zvolila techniku polostandardizovaného rozhovoru.Výzkumu se zúčastnilo celkem 10 pracovníků ze dvou domovů pro seniory. Pomocí rozhovoru jsem zjišťovala základní údaje o pracovnících, jejich informovanost o supervizi, jak v zařízení supervize probíhá, jaký mají vztah k supervizorovi, jak jsou spokojeni se supervizním setkáním a jaký si myslí, že je vztah mezi pracovní zátěží, syndromem vyhoření a supervizí. Z kvalitativního výzkumu vyplynuly následující hypotézy:
H1:Úspěšnost supervize závisí na kvalitě komunikace v organizaci. H2: Supervize je prevencí vzniku syndromu vyhoření.
Cíl práce se podařilo naplnit. Práce může být použita jako podklad k dalšímu výzkumu, zaměřeného např. na kvalitu komunikace pracovníků ve zdravotně sociálních zařízeních a jak tato komunikace může ovlivnit průběh supervize.
Anotace v angličtině
The term of supervision means a view from above; the supervisor sees the supervisee?s problems from above, so he/she can see also the circumstances which remain hidden to the worker. A supervisor provides support and assistance to workers in helping professions. Supervision, by its nature, may help to prevent the burnout syndrome. In the theoretical part of my work, I tried to explain the concept of supervision, to what targets it can aim, what functions it may have, and what kinds of supervision there are. Equally important is the person of a supervisor who should meet certain criteria in order to carry out supervision. The objective of my thesis was to explore how supervision is carried out in health and social care facilities and how these supervisory meetings are perceived by the staff. Specifically, I focused on two homes for the elderly and the direct service care workers. Three research questions were laid down:
1 To determine whether the supervisor informed the staff about the way supervision will be carried out.
2 To find subjective benefits of supervision for direct care workers.
3 To find out if the staff has heard the term burnout and whether supervision can, according to direct service care workers, assist in the prevention of this syndrome.
To obtain the needed information, I used qualitative research and, as an experimental method, the technique of semi-standard interviews. The total number of 10 workers from two homes for the elderly participated in the research. In the interviews, I intended to obtain the basic data on the workers, their awareness of supervision, in which facilities supervision is carried out, what is their relationship to the supervisor, how satisfied they are with supervisory meetings, and what they think is the relationship between job stress, burnout syndrome and supervision. The qualitative research resulted in the following hypotheses:
H1: The success of supervision depends on the quality of communication within the facility.
H2: Supervision is the prevention of the burnout syndrome.
The objective of the thesis was fulfilled. The thesis can be used as a basis for further research, focusing, for example, on the quality of communication between the staff in health and social care facilities and the ways this communication may influence the course of supervision.
Klíčová slova
pracovník přímé obslužné péče, supervize, syndrom vyhoření, zdravovně sociální zařízení
Klíčová slova v angličtině
direct service care worker, supervision, burnout syndrome, health and social facilities
Rozsah průvodní práce
92 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Pojem supervize znamená nadhled, supervizor vidí problém supervidovaného svrchu, může tedy spatřit i okolnosti, které pracovníkovi zůstávají skryty. Supervizor poskytuje podporu a pomoc pracovníkům v pomáhajících profesích. Supervize může svojí podstatou pomoci předcházet syndromu vyhoření. V teoretické části mé bakalářské práce jsem se snažila osvětlit pojem supervize, k jakým cílům může směřovat, jaké funkce může mít a jaké druhy supervizí existují. Neméně důležitá je osoba supervizora, měl by splňovat určitá kritéria, aby mohl supervizi vykonávat. Cílem mé bakalářské práce bylo zmapovat, jak probíhá supervize ve zdravotně sociálních zařízeních a jak tato supervizní setkání vnímají pracovníci. Konkrétně jsem se zaměřila na dva domovy pro seniory a na pracovníky přímé obslužné péče. Stanovila jsem 3 výzkumné otázky:
1. Zjistit, zda supervizor seznámil pracovníky s tím, jak bude probíhat supervize.
2. Zjistit subjektivní přínos supervize pro pracovníky přímé péče.
3. Zjistit, jestli se pracovníci setkali s termínem syndrom vyhoření a zda může supervize, dle pracovníků přímé obslužné péče, pomoci v předcházení vzniku tohoto syndromu. K získání potřebných informací jsem použila kvalitativní výzkum a jako výzkumnou metodu jsem zvolila techniku polostandardizovaného rozhovoru.Výzkumu se zúčastnilo celkem 10 pracovníků ze dvou domovů pro seniory. Pomocí rozhovoru jsem zjišťovala základní údaje o pracovnících, jejich informovanost o supervizi, jak v zařízení supervize probíhá, jaký mají vztah k supervizorovi, jak jsou spokojeni se supervizním setkáním a jaký si myslí, že je vztah mezi pracovní zátěží, syndromem vyhoření a supervizí. Z kvalitativního výzkumu vyplynuly následující hypotézy:
H1:Úspěšnost supervize závisí na kvalitě komunikace v organizaci. H2: Supervize je prevencí vzniku syndromu vyhoření.
Cíl práce se podařilo naplnit. Práce může být použita jako podklad k dalšímu výzkumu, zaměřeného např. na kvalitu komunikace pracovníků ve zdravotně sociálních zařízeních a jak tato komunikace může ovlivnit průběh supervize.
Anotace v angličtině
The term of supervision means a view from above; the supervisor sees the supervisee?s problems from above, so he/she can see also the circumstances which remain hidden to the worker. A supervisor provides support and assistance to workers in helping professions. Supervision, by its nature, may help to prevent the burnout syndrome. In the theoretical part of my work, I tried to explain the concept of supervision, to what targets it can aim, what functions it may have, and what kinds of supervision there are. Equally important is the person of a supervisor who should meet certain criteria in order to carry out supervision. The objective of my thesis was to explore how supervision is carried out in health and social care facilities and how these supervisory meetings are perceived by the staff. Specifically, I focused on two homes for the elderly and the direct service care workers. Three research questions were laid down:
1 To determine whether the supervisor informed the staff about the way supervision will be carried out.
2 To find subjective benefits of supervision for direct care workers.
3 To find out if the staff has heard the term burnout and whether supervision can, according to direct service care workers, assist in the prevention of this syndrome.
To obtain the needed information, I used qualitative research and, as an experimental method, the technique of semi-standard interviews. The total number of 10 workers from two homes for the elderly participated in the research. In the interviews, I intended to obtain the basic data on the workers, their awareness of supervision, in which facilities supervision is carried out, what is their relationship to the supervisor, how satisfied they are with supervisory meetings, and what they think is the relationship between job stress, burnout syndrome and supervision. The qualitative research resulted in the following hypotheses:
H1: The success of supervision depends on the quality of communication within the facility.
H2: Supervision is the prevention of the burnout syndrome.
The objective of the thesis was fulfilled. The thesis can be used as a basis for further research, focusing, for example, on the quality of communication between the staff in health and social care facilities and the ways this communication may influence the course of supervision.
Klíčová slova
pracovník přímé obslužné péče, supervize, syndrom vyhoření, zdravovně sociální zařízení
Klíčová slova v angličtině
direct service care worker, supervision, burnout syndrome, health and social facilities
Zásady pro vypracování
1. Současný stav
Supervize je v podstatě novým pojmem (nejen ve zdravotně sociálních zařízeních). Postupně se tento termín dostal do povědomí pracovníků v sociálních službách. Velkou zásluhu na tom měl nový zákon č. 108/2006 Sb. O sociálních službách. Na základě tohoto zákona respektive standardů kvality sociálních služeb, začala být supervize zaváděna ve většině zařízení, která poskytují sociální služby. Zaměstnavatelé zajišťují supervizní setkání pro své zaměstnance a to hlavně s cílem předcházet syndromu vyhoření a v souvislosti s tím i zlepšit kvalitu poskytovaných služeb uživatelům.
Supervizi provádí zkušený a proškolený supervizor a to na základě kontraktu. Je důležité přesně vymezit, co je předmětem daného kontraktu a vysvětlit, jakým způsobem budou setkání probíhat apod.
2. Cíle
Cíl : Zmapovat, jak probíhá supervize v praxi a jak tato supervizní setkání vnímají pracovníci v sociálních službách (konkrétně pracovníci přímé obslužné péče v domovech pro seniory).
3. Výzkumné otázky
1. Zjistit, zda supervizor seznámil pracovníky s tím, jak bude probíhat
supervize.
2. Zjistit subjektivní přínos supervize pro pracovníky přímé péče.
3. Zjistit, jestli se pracovníci setkali s termínem syndrom vyhoření a zda
může supervize, dle pracovníků přímé obslužné péče, pomoci v předcházení
vzniku tohoto syndromu.
4. Popis metodiky
Jedná se o kvalitativní výzkum. Výzkum bude proveden pomocí polořízeného rozhovoru s pracovníky v sociálních službách (pracovníky přímé obslužné péče).
Do souboru bude zařazeno celkem 10 pracovníků přímé péče ze dvou zdravotně sociálních zařízení. V tomto případě půjde o dva domovy pro seniory.
5. Předpokládané využití v praxi
Zlepšit informovanost pracovníků v sociálních službách o významu supervize pro jejich práci. Seznámit je s postupy, metodami a cíli supervizí. A zároveň přiblížit, jak může probíhat supervize v praxi.
Zásady pro vypracování
1. Současný stav
Supervize je v podstatě novým pojmem (nejen ve zdravotně sociálních zařízeních). Postupně se tento termín dostal do povědomí pracovníků v sociálních službách. Velkou zásluhu na tom měl nový zákon č. 108/2006 Sb. O sociálních službách. Na základě tohoto zákona respektive standardů kvality sociálních služeb, začala být supervize zaváděna ve většině zařízení, která poskytují sociální služby. Zaměstnavatelé zajišťují supervizní setkání pro své zaměstnance a to hlavně s cílem předcházet syndromu vyhoření a v souvislosti s tím i zlepšit kvalitu poskytovaných služeb uživatelům.
Supervizi provádí zkušený a proškolený supervizor a to na základě kontraktu. Je důležité přesně vymezit, co je předmětem daného kontraktu a vysvětlit, jakým způsobem budou setkání probíhat apod.
2. Cíle
Cíl : Zmapovat, jak probíhá supervize v praxi a jak tato supervizní setkání vnímají pracovníci v sociálních službách (konkrétně pracovníci přímé obslužné péče v domovech pro seniory).
3. Výzkumné otázky
1. Zjistit, zda supervizor seznámil pracovníky s tím, jak bude probíhat
supervize.
2. Zjistit subjektivní přínos supervize pro pracovníky přímé péče.
3. Zjistit, jestli se pracovníci setkali s termínem syndrom vyhoření a zda
může supervize, dle pracovníků přímé obslužné péče, pomoci v předcházení
vzniku tohoto syndromu.
4. Popis metodiky
Jedná se o kvalitativní výzkum. Výzkum bude proveden pomocí polořízeného rozhovoru s pracovníky v sociálních službách (pracovníky přímé obslužné péče).
Do souboru bude zařazeno celkem 10 pracovníků přímé péče ze dvou zdravotně sociálních zařízení. V tomto případě půjde o dva domovy pro seniory.
5. Předpokládané využití v praxi
Zlepšit informovanost pracovníků v sociálních službách o významu supervize pro jejich práci. Seznámit je s postupy, metodami a cíli supervizí. A zároveň přiblížit, jak může probíhat supervize v praxi.
Seznam doporučené literatury
1. CARROL, M.; THOLSTRUPE, M. Integrativní přístupy k supervizi. 1. vydání. Praha: Triton, 2004. 280 s. ISBN 80-7254-582-5.
2. HAVRDOVÁ, Z.; HAJNÝ, M. Praktická supervize. 1. vydání. Praha: Galén, 2008. 213 s. ISBN 978-80-7262-532-1.
3. HAWKINS, P.; SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. 1. vydání. Praha: Portál, 2004. 202 s. ISBN 80-7178-715-9.
4. KOLEKTIV AUTORŮ. Supervize ? kasuistiky. 1. vydání. Praha: Triton, 2004. 171 s. ISBN 80-7254-496-9.
5. KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. 4. vydání. Praha: Portál, 2006. 147 s. ISBN 80-7367-181-6.
6. MATOUŠEK, O.; KOL. Metody a řízení sociální práce. 1 vydání. Praha: Portál, 2003. 384 s. ISBN 80-7178-548-2.
7. MATOUŠEK, O. Slovník sociální práce. 1 vydání. Praha: Portál, 2003. 287 s.
ISBN80-7178-549-0.
8. MATOUŠEK, O. Sociální služby. 1. vydání. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-310-9.
Seznam doporučené literatury
1. CARROL, M.; THOLSTRUPE, M. Integrativní přístupy k supervizi. 1. vydání. Praha: Triton, 2004. 280 s. ISBN 80-7254-582-5.
2. HAVRDOVÁ, Z.; HAJNÝ, M. Praktická supervize. 1. vydání. Praha: Galén, 2008. 213 s. ISBN 978-80-7262-532-1.
3. HAWKINS, P.; SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. 1. vydání. Praha: Portál, 2004. 202 s. ISBN 80-7178-715-9.
4. KOLEKTIV AUTORŮ. Supervize ? kasuistiky. 1. vydání. Praha: Triton, 2004. 171 s. ISBN 80-7254-496-9.
5. KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. 4. vydání. Praha: Portál, 2006. 147 s. ISBN 80-7367-181-6.
6. MATOUŠEK, O.; KOL. Metody a řízení sociální práce. 1 vydání. Praha: Portál, 2003. 384 s. ISBN 80-7178-548-2.
7. MATOUŠEK, O. Slovník sociální práce. 1 vydání. Praha: Portál, 2003. 287 s.
ISBN80-7178-549-0.
8. MATOUŠEK, O. Sociální služby. 1. vydání. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-310-9.