Práce nese název Supervize jako forma podpory v pomáhajících profesích. Pojem supervize znamená v překladu vhled či náhled na konkrétní problém. Bohužel existují stále zařízení, která supervizi považují spíše za kontrolu. V současné době je snaha ukazovat užitečnost supervize. K zavádění supervize jako součásti dobré praxe pracovníků v pomáhajících profesích přispívá dokument Ministerstva práce a sociálních věcí ?Standardy kvality sociálních služeb?. Zejména v pomáhajících profesích je toto téma stále více aktuální a supervize se postupně stává nedílnou součástí chodu mnoha institucí.
Teoretická část práce definuje základní pojmy jako stres a syndrom vyhoření v pomáhajících profesích, supervize, její formy, cíle a nástroje. Zabývá se supervizí v kontextu organizace, supervizním kontraktem a standardy kvality sociálních služeb.
Praktická část je tvořena kvalitativním výzkumem. Výzkum byl realizován v pěti organizacích v Českých Budějovicích. Sběr informací proběhl metodou dotazování, technikou polořízených rozhovorů se supervidovanými pracovníky, zadavateli supervize a supervizory. Cílem práce bylo zjistit, zda supervidovaní spatřují v přijímané supervizi podpůrnou nebo jinou funkci. Data byla zpracována do kazuistik, jejichž společné body byly následně porovnány.
Výzkumem bylo zjištěno, že většině respondentů supervize určitý druh podpory skutečně poskytuje. Kromě funkce podpůrné je v supervizi spatřována i vzdělávací funkce.
Výsledky výzkumu dokládají názory supervidovaných na supervizi, což může být přínosem pro zadavatele, supervizory i celé organizace. Zároveň mohou výsledky posloužit pro lepší orientaci v problematice supervize.
Anotace v angličtině
The thesis title is Supervision as a Form of Support in the Helping Professions. The translation of the term of supervision is an insight or inspection into a particular problem. Unfortunately, there are still facilities in which supervision is rather considered as inspection. Currently, there is an effort to prove the usefulness of supervision. To the introduction of supervision as part of good practice for workers in helping professions contributes the document issued by the Ministry of Labour and Social Affairs ?Quality Standards for Social Care Services". Especially in helping professions, this topic is an up-to-date subject and supervision is becoming an integral part of functioning of many institutions.
In the theoretical section the basic terms such as stress and burnout in helping professions, supervision, its forms, goals and tools are defined. It deals with the supervision process, supervision contract and quality standards for social care services.
The practical part consists of a qualitative research. The research was conducted in five organizations in České Budějovice. The information collection was carried out using interrogation techniques, semi-structured interviews with supervised workers, supervisors, and supervision contracting authorities. The objective of the thesis was to identify whether the supervised persons consider supervision to have a supportive or another function. The data were compiled into case reports and the common points compared.
The research has found that supervision does provide most respondents with some kind of support. In addition to its supporting function, supervision is seen as having an educational function.
The research results document views of supervised persons on supervision, which may be beneficial for contracting authorities, supervisors and the whole organizations. The results may also serve for a better orientation in the issue of supervision.
Klíčová slova
formy supervize, historie supervize, pomáhající profese, stres v pomáhající profesi, supervize, syndrom vyhoření
Klíčová slova v angličtině
forms of supervision, history of supervision, helping professions, stress in helping professions, supervision, burnout syndrome
Rozsah průvodní práce
98 s., 4 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Práce nese název Supervize jako forma podpory v pomáhajících profesích. Pojem supervize znamená v překladu vhled či náhled na konkrétní problém. Bohužel existují stále zařízení, která supervizi považují spíše za kontrolu. V současné době je snaha ukazovat užitečnost supervize. K zavádění supervize jako součásti dobré praxe pracovníků v pomáhajících profesích přispívá dokument Ministerstva práce a sociálních věcí ?Standardy kvality sociálních služeb?. Zejména v pomáhajících profesích je toto téma stále více aktuální a supervize se postupně stává nedílnou součástí chodu mnoha institucí.
Teoretická část práce definuje základní pojmy jako stres a syndrom vyhoření v pomáhajících profesích, supervize, její formy, cíle a nástroje. Zabývá se supervizí v kontextu organizace, supervizním kontraktem a standardy kvality sociálních služeb.
Praktická část je tvořena kvalitativním výzkumem. Výzkum byl realizován v pěti organizacích v Českých Budějovicích. Sběr informací proběhl metodou dotazování, technikou polořízených rozhovorů se supervidovanými pracovníky, zadavateli supervize a supervizory. Cílem práce bylo zjistit, zda supervidovaní spatřují v přijímané supervizi podpůrnou nebo jinou funkci. Data byla zpracována do kazuistik, jejichž společné body byly následně porovnány.
Výzkumem bylo zjištěno, že většině respondentů supervize určitý druh podpory skutečně poskytuje. Kromě funkce podpůrné je v supervizi spatřována i vzdělávací funkce.
Výsledky výzkumu dokládají názory supervidovaných na supervizi, což může být přínosem pro zadavatele, supervizory i celé organizace. Zároveň mohou výsledky posloužit pro lepší orientaci v problematice supervize.
Anotace v angličtině
The thesis title is Supervision as a Form of Support in the Helping Professions. The translation of the term of supervision is an insight or inspection into a particular problem. Unfortunately, there are still facilities in which supervision is rather considered as inspection. Currently, there is an effort to prove the usefulness of supervision. To the introduction of supervision as part of good practice for workers in helping professions contributes the document issued by the Ministry of Labour and Social Affairs ?Quality Standards for Social Care Services". Especially in helping professions, this topic is an up-to-date subject and supervision is becoming an integral part of functioning of many institutions.
In the theoretical section the basic terms such as stress and burnout in helping professions, supervision, its forms, goals and tools are defined. It deals with the supervision process, supervision contract and quality standards for social care services.
The practical part consists of a qualitative research. The research was conducted in five organizations in České Budějovice. The information collection was carried out using interrogation techniques, semi-structured interviews with supervised workers, supervisors, and supervision contracting authorities. The objective of the thesis was to identify whether the supervised persons consider supervision to have a supportive or another function. The data were compiled into case reports and the common points compared.
The research has found that supervision does provide most respondents with some kind of support. In addition to its supporting function, supervision is seen as having an educational function.
The research results document views of supervised persons on supervision, which may be beneficial for contracting authorities, supervisors and the whole organizations. The results may also serve for a better orientation in the issue of supervision.
Klíčová slova
formy supervize, historie supervize, pomáhající profese, stres v pomáhající profesi, supervize, syndrom vyhoření
Klíčová slova v angličtině
forms of supervision, history of supervision, helping professions, stress in helping professions, supervision, burnout syndrome
Zásady pro vypracování
OSNOVA
1. Aktuální stav dané problematiky
Slovo supervize znamená v překladu vhled či náhled na konkrétní problém. Bohužel existují stále zařízení, která supervizi považují spíše za kontrolu. V současné době je snaha ukazovat užitečnost supervize. K zavádění supervize jako součásti dobré praxe pracovníků v pomáhajících profesích (v oblasti sociálních služeb) přispívá dokument Ministerstva práce a sociálních věcí Standardy kvality sociálních služeb, konkrétně standard 11, kritérium 11.6., který se věnuje profesnímu rozvoji pracovníků. Zejména v pomáhajících profesích je toto téma stále více aktuální a supervize se postupně stává nedílnou součástí chodu mnoha institucí. Je organizovanou příležitostí, kdy můžeme ventilovat své emoce, podělit se o problémy a získat náhled na jejich řešení díky názorům dalších zúčastněných, čímž slouží jako prevence syndromu vyhoření a psychická podpora.
2. Cíl práce
Zjistit, zda lidé pracující v pomáhajících profesích chápou supervizi jako užitečnou formu podpory.
Zjistit, zda supervidovaní pracovníci spatřují v supervizi i jinou funkci než podpůrnou.
3. Hypotézy
Budou stanoveny v závěru práce.
4. Metodika
Kvalitativní výzkum bude prováděn formou polořízeného rozhovoru s pracovníky pomáhajících profesí (konkrétně v oblasti sociálních služeb), kteří se zúčastňují supervizí, se samotnými supervizory a popřípadě i se zadavateli supervizí. Osloveny budou organizace v Českých Budějovicích, kde jsou supervize realizovány (např. Městská charita, Diecézní charita, Arpida, Hafík, Adra, Salesiáni Dona Boska, atd.). Další metodou bude analýza dokumentů, tedy závěrečných zpráv z provedených supervizí. Výzkumu se zúčastní přibližně 20 respondentů.
5. Využití práce v praxi
Práce může přispět ke zlepšení povědomí o supervizi, jejím účelu a možnostech. Dále pak k doložení výsledků práce - zda supervidovaní spatřují v supervizi užitečnost či naopak. V neposlední řadě může práce dopomoci k podpoře a posílení pozitivního přijetí supervize a jejího začleňování do praxe v pomáhajících profesích.
Zásady pro vypracování
OSNOVA
1. Aktuální stav dané problematiky
Slovo supervize znamená v překladu vhled či náhled na konkrétní problém. Bohužel existují stále zařízení, která supervizi považují spíše za kontrolu. V současné době je snaha ukazovat užitečnost supervize. K zavádění supervize jako součásti dobré praxe pracovníků v pomáhajících profesích (v oblasti sociálních služeb) přispívá dokument Ministerstva práce a sociálních věcí Standardy kvality sociálních služeb, konkrétně standard 11, kritérium 11.6., který se věnuje profesnímu rozvoji pracovníků. Zejména v pomáhajících profesích je toto téma stále více aktuální a supervize se postupně stává nedílnou součástí chodu mnoha institucí. Je organizovanou příležitostí, kdy můžeme ventilovat své emoce, podělit se o problémy a získat náhled na jejich řešení díky názorům dalších zúčastněných, čímž slouží jako prevence syndromu vyhoření a psychická podpora.
2. Cíl práce
Zjistit, zda lidé pracující v pomáhajících profesích chápou supervizi jako užitečnou formu podpory.
Zjistit, zda supervidovaní pracovníci spatřují v supervizi i jinou funkci než podpůrnou.
3. Hypotézy
Budou stanoveny v závěru práce.
4. Metodika
Kvalitativní výzkum bude prováděn formou polořízeného rozhovoru s pracovníky pomáhajících profesí (konkrétně v oblasti sociálních služeb), kteří se zúčastňují supervizí, se samotnými supervizory a popřípadě i se zadavateli supervizí. Osloveny budou organizace v Českých Budějovicích, kde jsou supervize realizovány (např. Městská charita, Diecézní charita, Arpida, Hafík, Adra, Salesiáni Dona Boska, atd.). Další metodou bude analýza dokumentů, tedy závěrečných zpráv z provedených supervizí. Výzkumu se zúčastní přibližně 20 respondentů.
5. Využití práce v praxi
Práce může přispět ke zlepšení povědomí o supervizi, jejím účelu a možnostech. Dále pak k doložení výsledků práce - zda supervidovaní spatřují v supervizi užitečnost či naopak. V neposlední řadě může práce dopomoci k podpoře a posílení pozitivního přijetí supervize a jejího začleňování do praxe v pomáhajících profesích.
Seznam doporučené literatury
CAROLL, M., THOLSTRUPOVÁ, M. Integrativní přístupy k supervizi. 1. vyd. Praha : Triton, 2004. 280 s. ISBN 80-7254-582-5.
HAVRDOVÁ , Z., HAJNÝ, M. Praktická supervize : Průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. 1. vyd. Praha : Galén, 2008. 213 s. ISBN 978-80-7262-532-1.
HAWKINS, P., SNOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. 1. vyd. Praha : Portál, 2004. 208 s. ISBN 80-7178-715-9.
MATOUŠEK, V. a kol. Metody a řízení sociální práce. 2. vyd. Praha : Portál, 2008. 384 s. ISBN 978-80-7367.
Supervize-kazuistiky. 1. vyd. Praha: Triton, 2004. 171 s. ISBN 80-7254-496-9.
Seznam doporučené literatury
CAROLL, M., THOLSTRUPOVÁ, M. Integrativní přístupy k supervizi. 1. vyd. Praha : Triton, 2004. 280 s. ISBN 80-7254-582-5.
HAVRDOVÁ , Z., HAJNÝ, M. Praktická supervize : Průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. 1. vyd. Praha : Galén, 2008. 213 s. ISBN 978-80-7262-532-1.
HAWKINS, P., SNOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. 1. vyd. Praha : Portál, 2004. 208 s. ISBN 80-7178-715-9.
MATOUŠEK, V. a kol. Metody a řízení sociální práce. 2. vyd. Praha : Portál, 2008. 384 s. ISBN 978-80-7367.
Supervize-kazuistiky. 1. vyd. Praha: Triton, 2004. 171 s. ISBN 80-7254-496-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Supervize jako forma podpory v pomáhajících profesích
Vedoucí práce: Mgr. Alena Bockschneiderová, Ph.D. provd. Sitárová
Oponent: doc. PhDr. Adéla Mojžíšová, Ph.D.
Studentka se v průběhu obhajoby soustředila na podrobný a výstižný popis kvalitativního výzkumu supervize a jejího výzkumu při výkonu pomáhající profese. Diskutovala o vlivu supervize z hlediska ..., vzdělávací, kontrolní a jiné funkce.
Zmínila hlavní závěry, formulovala hypotézy pro další výzkum.
Připomínky se týkaly nepřesností v citacích. Vhodně reagovala na otázky oponenta.
Klasifikace: výborně