První teoretická část práce se zabývá problematikou nemoci gestačního diabetes mellitus z pohledu sociologie a medicíny. Druhá část teorie obsahuje charakteristiku edukace a edukační proces u těhotných žen v jednotlivých fázích gravidity, v době porodní a poporodní. Empirická část práce, která je založena na kvantitativním výzkumu a anonymním dotazníkovém šetření, prověřuje podle daných hypotéz kvalitu vědomostí a formu současné edukace respondentek v souvislosti s onemocněním, poskytuje informace o jejich věkovém složení, životním stylu a úrovni kompenzace gestačního diabetu.
Anotace v angličtině
The first theoretical part of the paper deals with the various aspects of gestational diabetes mellitus as seen by sociology and medicine. The other theoretical part contains the specifications of education and educational process for pregnant women in the individual phases of pregnancy, during childbirth and after it. The empirical part of the paper, based on quantitative research and anonymous questionnaire survey, checks, as compared to given hypotheses, the quality of knowledge and the form of current education of the responding women in relation to the disease, it provides information about the women’s age structure, lifestyle and the standard to gestational diabetes compensation.
Klíčová slova
Edukace, gestační diabetes mellitus, komunikace, výchova, učení, motivace,matka, sestra
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
65 s. , 10 s.
Jazyk
CZ
Anotace
První teoretická část práce se zabývá problematikou nemoci gestačního diabetes mellitus z pohledu sociologie a medicíny. Druhá část teorie obsahuje charakteristiku edukace a edukační proces u těhotných žen v jednotlivých fázích gravidity, v době porodní a poporodní. Empirická část práce, která je založena na kvantitativním výzkumu a anonymním dotazníkovém šetření, prověřuje podle daných hypotéz kvalitu vědomostí a formu současné edukace respondentek v souvislosti s onemocněním, poskytuje informace o jejich věkovém složení, životním stylu a úrovni kompenzace gestačního diabetu.
Anotace v angličtině
The first theoretical part of the paper deals with the various aspects of gestational diabetes mellitus as seen by sociology and medicine. The other theoretical part contains the specifications of education and educational process for pregnant women in the individual phases of pregnancy, during childbirth and after it. The empirical part of the paper, based on quantitative research and anonymous questionnaire survey, checks, as compared to given hypotheses, the quality of knowledge and the form of current education of the responding women in relation to the disease, it provides information about the women’s age structure, lifestyle and the standard to gestational diabetes compensation.
Klíčová slova
Edukace, gestační diabetes mellitus, komunikace, výchova, učení, motivace,matka, sestra
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
1. Současný stav dané problematiky
Gestační diabetes mellitus je označení pro poruchu glukózového metabolismu vyvolaného těhotenstvím. Přestože tato forma diabetu po narození dítěte většinou mizí, ženy, které měly gestační diabetes mají 20 až 50% pravděpodobnost rozvoje DM 2. typu během následujících 5 až 10 let. Zachování přiměřené tělesné hmotnosti a navýšení fyzické aktivity může pomoci toto riziko snížit. Gestační diabetes se objeví přibližně u 3 až 8% všech těhotných žen. Stejně tak jako u DM 2. typu se gestační diabetes vyskytuje častěji u některých etnických skupin a žen s výskytem diabetu v rodině. Proč vzniká diabetes v těhotenství dosud přesně objasněno není. Víme ale, že placentární hormony, které jsou nutné pro prospívání plodu, snižují účinek inzulínu a zvyšují tak inzulínovou resistenci, která je jedním z podkladů diabetu. Gestační diabetes je tedy způsoben hormonálními změnami v těhotenství a relativním nedostatkem inzulínu. Ženy s gestačním diabetem nemusí mít žádné příznaky, proto je během těhotenství každá žena na diabetes vyšetřena.
2. Cíl práce
Cílem práce je šetřením zjistit jaké mají těhotné matky znalosti o gestačním diabetu a jak tyto informace ovlivnily jejich životní styl. Předmětem práce bude rovněž zmapovat jaká forma edukace je pro tyto klientky nejlépe akceptovatelná, tj. psaná informace, individuální diskuse se zdravotnickým profesionálem nebo skupinové besedy s těhotnými se stejným onemocněním pod odborným vedením.
3. Předpokládaná hypotéza
Hypotéza 1: Těhotné matky s gestačním diabetem chápou příčiny vzniku tohoto onemocnění.
Hypotéza 2: Matky si uvědomují negativní vliv gestačního diabetes mellitus na vývoj plodu.
Hypotéza 3: Matky s gestačním dibetes mellitus nejvíce oslovuje edukace zdravotní sestrou.
4. Popis metodiky
Zvolenou metodikou je výzkum kvantitativní. Metoda dotazování formou dotazníku se souborem otevřených, polootevřených a uzavřených otázek. Dotazníkové šetření bude provedeno u skupiny těhotných s gestačním diabetem na gynekologicko - porodnickém oddělení v nemocnici Strakonice a v gynekologické privátní praxi v Písku.
5. Předpokládané využití práce v praxi
Uvedenou bakalářskou práci bude možno využít jako informační zdroj pro problematiku gestačního diabetu a to jak pro těhotné, tak pro členy zdravotnického týmu k získání určité formy znalostí o edukačních metodách.
Zásady pro vypracování
1. Současný stav dané problematiky
Gestační diabetes mellitus je označení pro poruchu glukózového metabolismu vyvolaného těhotenstvím. Přestože tato forma diabetu po narození dítěte většinou mizí, ženy, které měly gestační diabetes mají 20 až 50% pravděpodobnost rozvoje DM 2. typu během následujících 5 až 10 let. Zachování přiměřené tělesné hmotnosti a navýšení fyzické aktivity může pomoci toto riziko snížit. Gestační diabetes se objeví přibližně u 3 až 8% všech těhotných žen. Stejně tak jako u DM 2. typu se gestační diabetes vyskytuje častěji u některých etnických skupin a žen s výskytem diabetu v rodině. Proč vzniká diabetes v těhotenství dosud přesně objasněno není. Víme ale, že placentární hormony, které jsou nutné pro prospívání plodu, snižují účinek inzulínu a zvyšují tak inzulínovou resistenci, která je jedním z podkladů diabetu. Gestační diabetes je tedy způsoben hormonálními změnami v těhotenství a relativním nedostatkem inzulínu. Ženy s gestačním diabetem nemusí mít žádné příznaky, proto je během těhotenství každá žena na diabetes vyšetřena.
2. Cíl práce
Cílem práce je šetřením zjistit jaké mají těhotné matky znalosti o gestačním diabetu a jak tyto informace ovlivnily jejich životní styl. Předmětem práce bude rovněž zmapovat jaká forma edukace je pro tyto klientky nejlépe akceptovatelná, tj. psaná informace, individuální diskuse se zdravotnickým profesionálem nebo skupinové besedy s těhotnými se stejným onemocněním pod odborným vedením.
3. Předpokládaná hypotéza
Hypotéza 1: Těhotné matky s gestačním diabetem chápou příčiny vzniku tohoto onemocnění.
Hypotéza 2: Matky si uvědomují negativní vliv gestačního diabetes mellitus na vývoj plodu.
Hypotéza 3: Matky s gestačním dibetes mellitus nejvíce oslovuje edukace zdravotní sestrou.
4. Popis metodiky
Zvolenou metodikou je výzkum kvantitativní. Metoda dotazování formou dotazníku se souborem otevřených, polootevřených a uzavřených otázek. Dotazníkové šetření bude provedeno u skupiny těhotných s gestačním diabetem na gynekologicko - porodnickém oddělení v nemocnici Strakonice a v gynekologické privátní praxi v Písku.
5. Předpokládané využití práce v praxi
Uvedenou bakalářskou práci bude možno využít jako informační zdroj pro problematiku gestačního diabetu a to jak pro těhotné, tak pro členy zdravotnického týmu k získání určité formy znalostí o edukačních metodách.
Seznam doporučené literatury
Základní odborná literatura:
{•} Rybka, J.Diabetologie pro sestry 1.vyd.Praha:Grada, 2006, 283 s.
ISBN 80-247-1612-7
{•} Marcinková, H. Gestační diabetes. In Diagnóza
Praha: 2008, roč.4, č.4,str. 141 ISSN 1801-464X
{•} Komůrková, K. Gestační diabetes - tzv. cukrovka v těhotenství Publikováno dne: 25.3.2007 URL :> http://www.vasedeti.cz<
Seznam doporučené literatury
Základní odborná literatura:
{•} Rybka, J.Diabetologie pro sestry 1.vyd.Praha:Grada, 2006, 283 s.
ISBN 80-247-1612-7
{•} Marcinková, H. Gestační diabetes. In Diagnóza
Praha: 2008, roč.4, č.4,str. 141 ISSN 1801-464X
{•} Komůrková, K. Gestační diabetes - tzv. cukrovka v těhotenství Publikováno dne: 25.3.2007 URL :> http://www.vasedeti.cz<
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Otázky: 1/ Myslíte si, že vzdělanost ženy s gestačním DM má vliv na dodržování léčebného režimu po proběhlé edukaci?
2/ Proč došlo ke změně hypotézy 3 bez vysvětlení v textu?
3/ Vysvětlete rozdíl mezi formou a metodou edukace?
4/ Z jakého důvodu byl vytvořen " Edukační průvodce pro maminky s těhotenskou
Odpověď: 1/ určitě, jednoznačně.
2/ neúmyslně, říká studentka
3/ metoda- didaktický postu, forma - způsob postupu
4/ výstup práce na základě výsledku- není to však uvedeno v práci
Klasifikace: dobře