Bakalářská práce byla zaměřena na mapování míry postižení stresem a syndromem vyhoření pedagogických pracovníků. Výzkumné šetření bylo provedeno u 32 pedagogů-mužů ve středním věku ze základních a středních škol. Tyto poznatky byly rozšířeny o 17 absolventů (2 muži, 15 žen) česko-pasovského programu PACZion, který je zaměřen na prevenci syndromu vyhoření. Z výsledků vyplynulo, že obecným problémem učitelů se jeví fyzická vyčerpanost a nedostatek uznání a ocenění, na druhou stranu z jejich odpovědí bylo patrné, že nepochybují o svých profesionálních schopnostech a problémy ve škole nenarušují jejich soukromé vztahy. Teoretická část se zaměřuje na sběr informací a dat, objasnění základních pojmů z oblasti syndromu vyhoření a stresu jakožto jeho hlavní příčiny a na metody jejich prevence v pedagogické profesi, týkající se konkrétně mužů v produktivním věku. Závěry a doporučení pro praxi výchovy ke zdraví v prevenci syndromu vyhoření, které tato práce měla za cíl předložit, spočívají dle odborné literatury ve zdravém životním stylu, kam patří pravidelná pohybová aktivita, zdravá strava a relaxace. V prevenci vyhoření je velmi důležité umět oddělovat pracovní a osobní život, mít dobrou sociální podporu a smysl pro humor a nadhled na vykonávanou práci.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis was focused on finding degree of disability stress and burn-out of pedagogical proffesionals. Research survey was realized on 32 male modele-aged pedagogical proffesionals from basic and high schools. These results were extended with 17 absolvents (2 males, 15 females) of project PACZion, which is focused on preventive and intervening health precautions for Bavarian and Czech teachers. Results said that the main teacher problem was physical exhaustion and lack of appreciation and awards for their work, on the other side thein answers said clearly, that they have no doubt about their professional abilities and schoul problems don´t disturb their private relationships. A theoretical part of my thesis is about data collection, clarification of basic terms from sphere of burn-out syndrom and stress as a root cause and prevention methods in pedagogical proffesion of male middle-aged pedagogical proffesionals. Conclusions and recommendations for health education practice in burn-out syndrom prevention, which this thesis was supposed to put forward, consist, according to literature, in healthy life-style, which includes regular physical activity, healthy diet and relaxation. In burn-out prevention is very important separating work and personal life, having good social support and sense of humor and top view to work.
Klíčová slova
syndrom vyhoření, duševní zdraví, zdravotní profylaxe, střední mužský věk, pedagogický pracovník
Klíčová slova v angličtině
burn-out syndrom, mental health, health prophylaxis, male middle age, pedagogical proffesional
Rozsah průvodní práce
62 s., 3 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce byla zaměřena na mapování míry postižení stresem a syndromem vyhoření pedagogických pracovníků. Výzkumné šetření bylo provedeno u 32 pedagogů-mužů ve středním věku ze základních a středních škol. Tyto poznatky byly rozšířeny o 17 absolventů (2 muži, 15 žen) česko-pasovského programu PACZion, který je zaměřen na prevenci syndromu vyhoření. Z výsledků vyplynulo, že obecným problémem učitelů se jeví fyzická vyčerpanost a nedostatek uznání a ocenění, na druhou stranu z jejich odpovědí bylo patrné, že nepochybují o svých profesionálních schopnostech a problémy ve škole nenarušují jejich soukromé vztahy. Teoretická část se zaměřuje na sběr informací a dat, objasnění základních pojmů z oblasti syndromu vyhoření a stresu jakožto jeho hlavní příčiny a na metody jejich prevence v pedagogické profesi, týkající se konkrétně mužů v produktivním věku. Závěry a doporučení pro praxi výchovy ke zdraví v prevenci syndromu vyhoření, které tato práce měla za cíl předložit, spočívají dle odborné literatury ve zdravém životním stylu, kam patří pravidelná pohybová aktivita, zdravá strava a relaxace. V prevenci vyhoření je velmi důležité umět oddělovat pracovní a osobní život, mít dobrou sociální podporu a smysl pro humor a nadhled na vykonávanou práci.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis was focused on finding degree of disability stress and burn-out of pedagogical proffesionals. Research survey was realized on 32 male modele-aged pedagogical proffesionals from basic and high schools. These results were extended with 17 absolvents (2 males, 15 females) of project PACZion, which is focused on preventive and intervening health precautions for Bavarian and Czech teachers. Results said that the main teacher problem was physical exhaustion and lack of appreciation and awards for their work, on the other side thein answers said clearly, that they have no doubt about their professional abilities and schoul problems don´t disturb their private relationships. A theoretical part of my thesis is about data collection, clarification of basic terms from sphere of burn-out syndrom and stress as a root cause and prevention methods in pedagogical proffesion of male middle-aged pedagogical proffesionals. Conclusions and recommendations for health education practice in burn-out syndrom prevention, which this thesis was supposed to put forward, consist, according to literature, in healthy life-style, which includes regular physical activity, healthy diet and relaxation. In burn-out prevention is very important separating work and personal life, having good social support and sense of humor and top view to work.
Klíčová slova
syndrom vyhoření, duševní zdraví, zdravotní profylaxe, střední mužský věk, pedagogický pracovník
Klíčová slova v angličtině
burn-out syndrom, mental health, health prophylaxis, male middle age, pedagogical proffesional
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury.\\
2. Na základě konzultací s vedoucím práce sestavení obsahu práce.\\
3. Na základě studia odborné literatury definice syndromu vyhoření a metody jeho prevence.\\
4. Vytvoření dotazníku a provedení dotazníkového šetření u mužů v produktivním věku.\\
5. Statistické vyhodnocení získaných dat.\\
6. Analýza výsledků a diskuze k nim.\\
7. Závěry a doporučení pro prevenci syndromu vyhoření.
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury.\\
2. Na základě konzultací s vedoucím práce sestavení obsahu práce.\\
3. Na základě studia odborné literatury definice syndromu vyhoření a metody jeho prevence.\\
4. Vytvoření dotazníku a provedení dotazníkového šetření u mužů v produktivním věku.\\
5. Statistické vyhodnocení získaných dat.\\
6. Analýza výsledků a diskuze k nim.\\
7. Závěry a doporučení pro prevenci syndromu vyhoření.
Seznam doporučené literatury
Bartošíková, I. O syndromu vyhoření pro zdravotní sestry, Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2006.\\
Gulášová, I., Šurániová, H. Stresové faktory pôsobiace na prácu sestry na jednotke intenzívnej starostlivosti, Kontakt Roč. 6, č. 1 (2004).\\
Jeklová, M., Reitmayerová, E. Syndrom vyhoření, Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006
Rush, M. D. Syndrom vyhoření, Praha: Návrat domů, 2003.\\
Kebza, V., Šolcová, I. Syndrom vyhoření: (informace pro lékaře, psychology a další zájemce o teoretické zdroje, diagnostické a intervenční možnosti tohoto syndromu), Praha: Státní zdravotní ústav, 2003.\\
Kallwass, A; [z německého originálu ... přeložil Petr Babka], Syndrom vyhoření v práci a v osobním životě, Praha: Portál, 2007.\\
Další literatura a zdroje dle doporučení vedoucí bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
Bartošíková, I. O syndromu vyhoření pro zdravotní sestry, Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2006.\\
Gulášová, I., Šurániová, H. Stresové faktory pôsobiace na prácu sestry na jednotke intenzívnej starostlivosti, Kontakt Roč. 6, č. 1 (2004).\\
Jeklová, M., Reitmayerová, E. Syndrom vyhoření, Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006
Rush, M. D. Syndrom vyhoření, Praha: Návrat domů, 2003.\\
Kebza, V., Šolcová, I. Syndrom vyhoření: (informace pro lékaře, psychology a další zájemce o teoretické zdroje, diagnostické a intervenční možnosti tohoto syndromu), Praha: Státní zdravotní ústav, 2003.\\
Kallwass, A; [z německého originálu ... přeložil Petr Babka], Syndrom vyhoření v práci a v osobním životě, Praha: Portál, 2007.\\
Další literatura a zdroje dle doporučení vedoucí bakalářské práce.