Cílem této práce je popis a analýza pedagogických aspektů trenérské činnosti v kontextu současné nabídky vzdělávání pro trenéry, jejich profesního zaměření a jejich sebepojetí vzhledem k výchovnému poslání. Pro dosažení těchto cílů je nutné nejprve definovat sport jako takový, jeho typy či možnosti sportovního vyžití jedinců. Dále je nutné definovat roli trenéra a systematicky popsat důležité vlastnosti trenéra.
V analytické části práce bude věnována pozornost sebepojetí trenérů vzhledem k jejich výchovnému poslání. V této souvislosti bude dotazníkovou formou analyzován pohled trenérů na jejich možné výchovné, respektive pedagogické působení. Mezi další důležité otázky, které budou analyzovány, patří pohled trenérů na svou činnost, které okolnosti ovlivňují jejich výchovné působení apod. Závěr práce bude věnován zhodnocení současného stavu zkoumané problematiky.
Anotace v angličtině
The goal of this diploma thesis is to describe and analyze the pedagogical aspects of coaching in the context of the current offer of study programs for coaches, their professional background and their self-reflection due to their educational mission. To achieve these objectives it is necessary to define sport as such, its types and offers of sports activities for individuals. It is also necessary to define the role of the coach and systematically describe important attributes of the trainer.
The analytical part of the paper will focus on the coaches self-reflection due to their educational mission. In this context, the questionnaire will analyze trainers view on their possible educational, or teaching activities. Other important issues that will be analyzed include: coaches view on their activities and the circumstances that affect their educational influence, etc. The final part will be devoted to evaluation of the current state of examined problems.
Klíčová slova
trenér, sport, pedagog, trénink, koučink, zájmová činnost, výkonnostní sport, vztah
Cílem této práce je popis a analýza pedagogických aspektů trenérské činnosti v kontextu současné nabídky vzdělávání pro trenéry, jejich profesního zaměření a jejich sebepojetí vzhledem k výchovnému poslání. Pro dosažení těchto cílů je nutné nejprve definovat sport jako takový, jeho typy či možnosti sportovního vyžití jedinců. Dále je nutné definovat roli trenéra a systematicky popsat důležité vlastnosti trenéra.
V analytické části práce bude věnována pozornost sebepojetí trenérů vzhledem k jejich výchovnému poslání. V této souvislosti bude dotazníkovou formou analyzován pohled trenérů na jejich možné výchovné, respektive pedagogické působení. Mezi další důležité otázky, které budou analyzovány, patří pohled trenérů na svou činnost, které okolnosti ovlivňují jejich výchovné působení apod. Závěr práce bude věnován zhodnocení současného stavu zkoumané problematiky.
Anotace v angličtině
The goal of this diploma thesis is to describe and analyze the pedagogical aspects of coaching in the context of the current offer of study programs for coaches, their professional background and their self-reflection due to their educational mission. To achieve these objectives it is necessary to define sport as such, its types and offers of sports activities for individuals. It is also necessary to define the role of the coach and systematically describe important attributes of the trainer.
The analytical part of the paper will focus on the coaches self-reflection due to their educational mission. In this context, the questionnaire will analyze trainers view on their possible educational, or teaching activities. Other important issues that will be analyzed include: coaches view on their activities and the circumstances that affect their educational influence, etc. The final part will be devoted to evaluation of the current state of examined problems.
Klíčová slova
trenér, sport, pedagog, trénink, koučink, zájmová činnost, výkonnostní sport, vztah
1. Úvod
2. Osobnost pedagoga volného času
3. Osobnost trenéra
a) Pedagogické vzdělání
b) Dovednosti a schopnosti
c) Psychika trenéra
d) Fyzické dispozice trenéra
4. Povinnosti trenéra (jak vést trénink - jak by měl vypadat)
5. Působení sportu na rozvoj jedince (fyzicky, psychicky, motivačně, sociálně, pedagogicky, zdravotně &x2026;.)
6. Závěr
7. Literatura
8. Výzkum (jak se lidé z různých sportovních klubů koukají na svého trenéra, jak svým působením může ovlivnit vývoj dítěte a jaký trenér lidem nejvíc vyhovuje - osobnost)
Zásady pro vypracování
1. Úvod
2. Osobnost pedagoga volného času
3. Osobnost trenéra
a) Pedagogické vzdělání
b) Dovednosti a schopnosti
c) Psychika trenéra
d) Fyzické dispozice trenéra
4. Povinnosti trenéra (jak vést trénink - jak by měl vypadat)
5. Působení sportu na rozvoj jedince (fyzicky, psychicky, motivačně, sociálně, pedagogicky, zdravotně &x2026;.)
6. Závěr
7. Literatura
8. Výzkum (jak se lidé z různých sportovních klubů koukají na svého trenéra, jak svým působením může ovlivnit vývoj dítěte a jaký trenér lidem nejvíc vyhovuje - osobnost)
Seznam doporučené literatury
MATOUŠEK, O. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6.
PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 1998.
ISBN 80-85931-65-6.
Probační a mediační služba ČR &61531;online&61533;. Praha : Probační mediační služba,
Posl. úpravy 4. 1. 2007 &61531;cit. 2006-01-27&61533;. Dostupné na WWW &61500;http://www.pmscr.cz&61502;.
VÁŽANSKÝ, M. Základy pedagogiky volného času. Brno : Print-Typia, 2001.
ISBN 80-86384-00-4.
Perič, T., Sportovní příprava dětí. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN: 80-247-0687-0
''TF JČU“, editor M. Kaplánek, Výchova a volný čas. České Budějovice: TF JČU, 2005. ISBN: 80-7040-849-9 “
SLEPIČKOVÁ, I., Sport a volný čas. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1039-6
VELENSKÝ, E., DOBRÝ, L., Košíková teorie a didaktika. 2. vyd. Praha: SPN, 1987 ISBN 14-299-87
Seznam doporučené literatury
MATOUŠEK, O. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6.
PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 1998.
ISBN 80-85931-65-6.
Probační a mediační služba ČR &61531;online&61533;. Praha : Probační mediační služba,
Posl. úpravy 4. 1. 2007 &61531;cit. 2006-01-27&61533;. Dostupné na WWW &61500;http://www.pmscr.cz&61502;.
VÁŽANSKÝ, M. Základy pedagogiky volného času. Brno : Print-Typia, 2001.
ISBN 80-86384-00-4.
Perič, T., Sportovní příprava dětí. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN: 80-247-0687-0
''TF JČU“, editor M. Kaplánek, Výchova a volný čas. České Budějovice: TF JČU, 2005. ISBN: 80-7040-849-9 “
SLEPIČKOVÁ, I., Sport a volný čas. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1039-6
VELENSKÝ, E., DOBRÝ, L., Košíková teorie a didaktika. 2. vyd. Praha: SPN, 1987 ISBN 14-299-87