Práce se věnuje motivaci a emocím v souvislosti s profesí učitele. Teoretická část přináší poznatky o různých přístupech k motivaci a emocím a o souvislostech této problematiky s učitelským povoláním. Ve vztahu k tematice emocí prožívaných vyučujícími je pojednáno též o zátěži a stresu v profesi učitele. Praktická část práce zkoumá výše uvedené u osmi vyučujících základní školy pomocí polostrukturovaného rozhovoru a tematických koláží, které se věnují profesní roli učitele.
Anotace v angličtině
The work deals with motivation and emotions in connection with the teacher profession. The theoretical part provides knowledge of different approaches to motivation and emotions, and about the connection of this issue with the teacher profession. In relation to the teacher emotions there are also discussed the burden and stress in their profession. The practical part of the paper examines the above mentioned at eight elementary and lower secondary school teachers by using semi-structured interview and thematic collages, dedicated to the professional role of teachers.
Klíčová slova
Motivace, emoce, učitel, učitelský stres, role učitele, tematické koláže.
Práce se věnuje motivaci a emocím v souvislosti s profesí učitele. Teoretická část přináší poznatky o různých přístupech k motivaci a emocím a o souvislostech této problematiky s učitelským povoláním. Ve vztahu k tematice emocí prožívaných vyučujícími je pojednáno též o zátěži a stresu v profesi učitele. Praktická část práce zkoumá výše uvedené u osmi vyučujících základní školy pomocí polostrukturovaného rozhovoru a tematických koláží, které se věnují profesní roli učitele.
Anotace v angličtině
The work deals with motivation and emotions in connection with the teacher profession. The theoretical part provides knowledge of different approaches to motivation and emotions, and about the connection of this issue with the teacher profession. In relation to the teacher emotions there are also discussed the burden and stress in their profession. The practical part of the paper examines the above mentioned at eight elementary and lower secondary school teachers by using semi-structured interview and thematic collages, dedicated to the professional role of teachers.
Klíčová slova
Motivace, emoce, učitel, učitelský stres, role učitele, tematické koláže.
Teoretická část práce se bude věnovat současné teorii motivace ve vztahu k profesi učitele na základní škole a konkrétním explicitním i implicitním motivům učitelů pro vykonávání jejich povolání. Dále bude stručně pojednáno o emocích v souvislosti s profesí učitele.
V praktické části práce budou zpracovány koláže učitelů ze základní školy na téma "Já jako učitel ve všech jeho pozicích a rolích". Koláže budou interpretovány z hlediska motivů učitelů pro vykonávání jejich profese, dále z hlediska emocí souvisejících s jejich povoláním a také ve vztahu k osobnostem jednotlivých učitelů. Interpretace koláží by měla odhalit shodu, případně nesoulad mezi implicitními a explicitními, popř. mezi uvědomovanými a skrytými motivy učitelů základní školy k výkonu jejich povolání. V těchto souvislostech budou hledány též shody či rozdíly mezi učiteli a učitelkami vyučujícími na 1. a na 2. stupni základní školy.
Zásady pro vypracování
Teoretická část práce se bude věnovat současné teorii motivace ve vztahu k profesi učitele na základní škole a konkrétním explicitním i implicitním motivům učitelů pro vykonávání jejich povolání. Dále bude stručně pojednáno o emocích v souvislosti s profesí učitele.
V praktické části práce budou zpracovány koláže učitelů ze základní školy na téma "Já jako učitel ve všech jeho pozicích a rolích". Koláže budou interpretovány z hlediska motivů učitelů pro vykonávání jejich profese, dále z hlediska emocí souvisejících s jejich povoláním a také ve vztahu k osobnostem jednotlivých učitelů. Interpretace koláží by měla odhalit shodu, případně nesoulad mezi implicitními a explicitními, popř. mezi uvědomovanými a skrytými motivy učitelů základní školy k výkonu jejich povolání. V těchto souvislostech budou hledány též shody či rozdíly mezi učiteli a učitelkami vyučujícími na 1. a na 2. stupni základní školy.
Seznam doporučené literatury
Hagemannová, G.: Motivace. Victoria Publishing, Praha 1995.
Homola, M.: Motivace lidského chování. SPN, Praha 1977.
Hrabal V., Man F., Pavelková I.: Psychologické otázky motivace ve škole. SPN, Praha 1989.
Kohoutek, R.: Základy psychologie osobnosti. CERM, Brno 2000.
Langová, M., Kodým, M a kol.: Psychologie činnosti a osobnosti učitele. Academia, Praha 1987.
Madsen, K. B.: Moderní teorie motivace. Academia, Praha 1979.
Nakonečný, M.: Emoce a motivace. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1973.
Nakonečný, M.: Motivace lidského chování. Academia, Praha 1996.
Nakonečný, M.: Psychologie osobnosti. Academia, Praha 1998.
Pavelková I.: Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. UK v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 2002.
Říčan, P.: Psychologie osobnosti. Grada, Praha 2007.
Stuchlíková, I.: Úvod do psychologie emocí. Jihočeská univerzita, České Budějovice 1998.
Stuchlíková, I.: Základy psychologie emocí. Portál, Praha 2007.
Švancara, J.: Psychologie emocí a motivace. SPN, Praha 1984.
Seznam doporučené literatury
Hagemannová, G.: Motivace. Victoria Publishing, Praha 1995.
Homola, M.: Motivace lidského chování. SPN, Praha 1977.
Hrabal V., Man F., Pavelková I.: Psychologické otázky motivace ve škole. SPN, Praha 1989.
Kohoutek, R.: Základy psychologie osobnosti. CERM, Brno 2000.
Langová, M., Kodým, M a kol.: Psychologie činnosti a osobnosti učitele. Academia, Praha 1987.
Madsen, K. B.: Moderní teorie motivace. Academia, Praha 1979.
Nakonečný, M.: Emoce a motivace. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1973.
Nakonečný, M.: Motivace lidského chování. Academia, Praha 1996.
Nakonečný, M.: Psychologie osobnosti. Academia, Praha 1998.
Pavelková I.: Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. UK v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 2002.
Říčan, P.: Psychologie osobnosti. Grada, Praha 2007.
Stuchlíková, I.: Úvod do psychologie emocí. Jihočeská univerzita, České Budějovice 1998.
Stuchlíková, I.: Základy psychologie emocí. Portál, Praha 2007.
Švancara, J.: Psychologie emocí a motivace. SPN, Praha 1984.