Tato bakalářská práce ve své teoretické části shrnuje odborné poznatky z problematiky stresu a syndromu vyhoření. Zabývá se jak obecnou deskripcí těchto dvou propojených fenoménů a možnostmi jejich detekce a prevence, tak souvislostí mezi nimi a pracovním zařazením jedince.
Výzkumná část práce se zaměřuje na zmapování závažnosti a frekvence stresových situací, na pocity vyhoření a možnosti sociálně oporných systémů u respondentů pracujících v různých typech zaměstnání a reprezentovaných třemi vzorky: učitelů, resp. budoucích výchovných poradců, manažerů nadnárodních poradenských společností a terapeutů pečujících o jedince s mentálním postižením a psychickým onemocněním.
Práce dále mapuje odlišné vnímání subjektivní míry stresových událostí mezi těmito profesemi. Pro sběr dat byl užit dotazník BMS (Ayala Malach- Pines, 2005, The Burnout Measure Short Version), JSS-CZ (Spielberger, Knotková, Man, 1999, Inventář pracovního stresu) a doplňující otázky. Implikace výsledků a jejich generalizační omezení jsou součástí diskuze.
Anotace v angličtině
The thesis reviews scientific findings relevant to the issues of stress and burn-out syndrome in its theoretical part. It focuses both on the general description of the two related phenomena and their detection and prevention options, as well as on the relationship between them and the individual’s specific professional specialization.
The research part of the thesis concentrates on mapping out of severity and frequency of stress situations, on feelings associated with the burn-out syndrome, and on the possibilities of social support systems among the respondents working in different types of professions and represented by three samples: teachers -future educational counselors-, managers in supranational consulting companies, and therapists providing care for individuals with mental retardation and psychiatric disorders.
The present work further looks at differential subjective perception of stress events among these professions. Questionnaires BMS (Ayala Malach-Pines, 2005, The Burn-out Measure Short Version) and JSS-CZ (Spielberger, Knotková, Man, 1999, Inventář pracovního stresu) were used for the data collection, as well as additional personal questions. In addition, the results’ implications and their limitations for possible generalizations are discussed.
Klíčová slova
Stres, syndrom vyhoření, sociální podpora, zdraví, prevence stresu a vyhoření, manažer, výchovný poradce, terapeut.
Tato bakalářská práce ve své teoretické části shrnuje odborné poznatky z problematiky stresu a syndromu vyhoření. Zabývá se jak obecnou deskripcí těchto dvou propojených fenoménů a možnostmi jejich detekce a prevence, tak souvislostí mezi nimi a pracovním zařazením jedince.
Výzkumná část práce se zaměřuje na zmapování závažnosti a frekvence stresových situací, na pocity vyhoření a možnosti sociálně oporných systémů u respondentů pracujících v různých typech zaměstnání a reprezentovaných třemi vzorky: učitelů, resp. budoucích výchovných poradců, manažerů nadnárodních poradenských společností a terapeutů pečujících o jedince s mentálním postižením a psychickým onemocněním.
Práce dále mapuje odlišné vnímání subjektivní míry stresových událostí mezi těmito profesemi. Pro sběr dat byl užit dotazník BMS (Ayala Malach- Pines, 2005, The Burnout Measure Short Version), JSS-CZ (Spielberger, Knotková, Man, 1999, Inventář pracovního stresu) a doplňující otázky. Implikace výsledků a jejich generalizační omezení jsou součástí diskuze.
Anotace v angličtině
The thesis reviews scientific findings relevant to the issues of stress and burn-out syndrome in its theoretical part. It focuses both on the general description of the two related phenomena and their detection and prevention options, as well as on the relationship between them and the individual’s specific professional specialization.
The research part of the thesis concentrates on mapping out of severity and frequency of stress situations, on feelings associated with the burn-out syndrome, and on the possibilities of social support systems among the respondents working in different types of professions and represented by three samples: teachers -future educational counselors-, managers in supranational consulting companies, and therapists providing care for individuals with mental retardation and psychiatric disorders.
The present work further looks at differential subjective perception of stress events among these professions. Questionnaires BMS (Ayala Malach-Pines, 2005, The Burn-out Measure Short Version) and JSS-CZ (Spielberger, Knotková, Man, 1999, Inventář pracovního stresu) were used for the data collection, as well as additional personal questions. In addition, the results’ implications and their limitations for possible generalizations are discussed.
Klíčová slova
Stres, syndrom vyhoření, sociální podpora, zdraví, prevence stresu a vyhoření, manažer, výchovný poradce, terapeut.
Autorka bude sbírat data od respondentů-členů různých profesních skupin - za použití dotazníkového šetření s pomocí nástrojů, u kterých jsou jejich psychometrické charakteristiky a normy známy, spolu s jinými sebe-sdělenými informacemi.
Zásady pro vypracování
Autorka bude sbírat data od respondentů-členů různých profesních skupin - za použití dotazníkového šetření s pomocí nástrojů, u kterých jsou jejich psychometrické charakteristiky a normy známy, spolu s jinými sebe-sdělenými informacemi.
Seznam doporučené literatury
Hüttich, B. (2000). Aktivně proti stresu. Praha: Železný.\\
Křivohlavý, J. (2003). Psychologie zdraví. Praha: Portál.\\
Malach-Pines, A. (2004). Why are Israelis less burned out?. European Psychologist, 9(2),
69-77.\\
Potterová, B.A. (1997). Jak se ubránit pracovnímu vyčerpání: "Pracovní vyhoření," příčiny
a východiska. Olomouc: Votobia.\\
Somerfield, M.R., and McCrae, R.R. (2000). Stress and coping research: Methodological
challenges, theoretical advances, and clinical applications. American Psychologist,
55(6), 620-625.\\
Toyos, I. (Ed.) (2008). Boj proti stresu. Praha: KM Records.\\
Veltrubská, I., a Chamoutová, K. (1998). Duševní zdráví. Praha: Credit.
Seznam doporučené literatury
Hüttich, B. (2000). Aktivně proti stresu. Praha: Železný.\\
Křivohlavý, J. (2003). Psychologie zdraví. Praha: Portál.\\
Malach-Pines, A. (2004). Why are Israelis less burned out?. European Psychologist, 9(2),
69-77.\\
Potterová, B.A. (1997). Jak se ubránit pracovnímu vyčerpání: "Pracovní vyhoření," příčiny
a východiska. Olomouc: Votobia.\\
Somerfield, M.R., and McCrae, R.R. (2000). Stress and coping research: Methodological
challenges, theoretical advances, and clinical applications. American Psychologist,
55(6), 620-625.\\
Toyos, I. (Ed.) (2008). Boj proti stresu. Praha: KM Records.\\
Veltrubská, I., a Chamoutová, K. (1998). Duševní zdráví. Praha: Credit.