Bakalářská práce se zabývá problematikou tvořivosti dětí předškolního a mladšího školního věku.
Teoretická část obsahuje poznatky, podložené literaturou, jenž se vztahuje k této problematice. Vymezuje základní pojmy, lteré se této oblasti týkají, obsahuje stručný historický pohled na tvbořivost, charakteristiku tvořivého dítěte, faktory ovlivňující tvořivost a současné podmínky pro její rozvoj.
Anotace v angličtině
The bachelor paper in concerning the point of child´s creativity in preschool and younger school period.
The subject matter of the theoretical part is the specialized knowledge well founded on literature which is related to this issue. The basic terms, related to this topic, are defined there. The teoreticalpart also contains the brief historical view to the creativity, characteristics of the creative child and the factors influencing the creativity and current conditions for its development.
The practical part finds out and compares the conditions for developing the creativity in kindergarden and at the basic school. The approach amd the view of teachers answering this question are also compared.
Klíčová slova
tvořivost, tvořivé dítě, tvořivý proces
Klíčová slova v angličtině
creativity, creative child, creative process
Rozsah průvodní práce
91
Jazyk
FR
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou tvořivosti dětí předškolního a mladšího školního věku.
Teoretická část obsahuje poznatky, podložené literaturou, jenž se vztahuje k této problematice. Vymezuje základní pojmy, lteré se této oblasti týkají, obsahuje stručný historický pohled na tvbořivost, charakteristiku tvořivého dítěte, faktory ovlivňující tvořivost a současné podmínky pro její rozvoj.
Anotace v angličtině
The bachelor paper in concerning the point of child´s creativity in preschool and younger school period.
The subject matter of the theoretical part is the specialized knowledge well founded on literature which is related to this issue. The basic terms, related to this topic, are defined there. The teoreticalpart also contains the brief historical view to the creativity, characteristics of the creative child and the factors influencing the creativity and current conditions for its development.
The practical part finds out and compares the conditions for developing the creativity in kindergarden and at the basic school. The approach amd the view of teachers answering this question are also compared.
Klíčová slova
tvořivost, tvořivé dítě, tvořivý proces
Klíčová slova v angličtině
creativity, creative child, creative process
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zmapovat současné podmínky pro rozvíjení tvořivosti dětí a podat metodická doporučení pro její podporu.\\
Obsahem teoretické části bude charakteristika tvořivosti a jejích psychologických základů, definice základních pojmů. Budou popsány faktory, které tvořivost současného dítěte ovlivňují ( osobnost dítěte, rodina, instituce, média?), význam výchovy k tvořivosti a metodická doporučení.\\
V praktické části porovná autorka přístupy k rozvíjení tvořivosti v mateřské a základní škole a vypracuje metodický návrh na její rozvíjení.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zmapovat současné podmínky pro rozvíjení tvořivosti dětí a podat metodická doporučení pro její podporu.\\
Obsahem teoretické části bude charakteristika tvořivosti a jejích psychologických základů, definice základních pojmů. Budou popsány faktory, které tvořivost současného dítěte ovlivňují ( osobnost dítěte, rodina, instituce, média?), význam výchovy k tvořivosti a metodická doporučení.\\
V praktické části porovná autorka přístupy k rozvíjení tvořivosti v mateřské a základní škole a vypracuje metodický návrh na její rozvíjení.
Seznam doporučené literatury
Fichnová K, Szobiová E.: Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí, Praha, Portál, 2007\\
Hlavsa J.; Psychologické problémy výchovy k tvořivosti, Praha, SPN, 1981\\
Hlavsa J.; Psychologické metody výchovy k tvořivosti, Praha, SPN, 1986\\
Lokšová, I., Lokša, J. : Tvořivé vyučování, Grada, 2003\\
Maříková., H.: Proměny současné české rodiny, Sociologické nakladatelství, Praha, 2000\\
Možný, I.: Česká společnost, Praha, Portál, 2002\\
Možný, I.: Rodina a společnost, Praha, SLON, 2008\\
Portmannová, R.: Hry pro tvořivé myšlení, Praha, Portál, 2004\\
Šiferrová, O a kol.: Využití volného času u předškolních dětí z logopedického hlediska, Speciální pedagogika 2004\\
Špačková R.: 111 námětů pro tvořivou hru dětí, Praha, Portál, 2004
Seznam doporučené literatury
Fichnová K, Szobiová E.: Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí, Praha, Portál, 2007\\
Hlavsa J.; Psychologické problémy výchovy k tvořivosti, Praha, SPN, 1981\\
Hlavsa J.; Psychologické metody výchovy k tvořivosti, Praha, SPN, 1986\\
Lokšová, I., Lokša, J. : Tvořivé vyučování, Grada, 2003\\
Maříková., H.: Proměny současné české rodiny, Sociologické nakladatelství, Praha, 2000\\
Možný, I.: Česká společnost, Praha, Portál, 2002\\
Možný, I.: Rodina a společnost, Praha, SLON, 2008\\
Portmannová, R.: Hry pro tvořivé myšlení, Praha, Portál, 2004\\
Šiferrová, O a kol.: Využití volného času u předškolních dětí z logopedického hlediska, Speciální pedagogika 2004\\
Špačková R.: 111 námětů pro tvořivou hru dětí, Praha, Portál, 2004