Tato práce je zaměřena na rodinnou terapii ve Středisku výchovné Spirála péče v Českém Krumlově. V teoretické části jsou popsány teoretické poznatky, čerpané z odborné literatury, které popisují středisko výchovné péče, jeho vznik a hlavní pracovní náplň. Dále je zde definován pojem rodina a rodinná terapii od její definice, vzniku, cílů, zahájení, průběhu, až po ukončení spolupráce s rodinou. V praktické části této práce jsou analyzovány 4 případové studie klientů SVP Spirála. Cílem výzkumu je zjistit, na čí podnět se klienti dostávají do SVP, zda má vliv to, že jsou děti z neúplných rodina, na to jestli se stanou klienty SVP. Dále je zjišťováno, kdo je iniciátorem spolupráce se SVP, jestli matka nebo otec a zda nejčastějším důvodem k ukončení terapie bývá to, že se klientovo chování zlepší a tím se zmírní rodinný problém. Případové studie vycházejí z odborného vyšetření rodinnými terapeuty SVP. Dále je použita metoda rozhovoru s terapeuty, jako prostředek k ověření nebo vyvrácení stanovených hypotéz.
Anotace v angličtině
This work is focused on family therapy center of nurture Spirála in Czech Krumlov. In the theoretical part describes the theoretical knowledge, drawn from literature, describing the center of nurture, its emergence and the main job description. Furthermore, it defines the concept of family and family therapy from its definition, formation, goals, initiation, during and after the termination of cooperation with the family. In the practical part of this work are analyzed 4 case studies of clients SVP Spirála. The aim of the research is to determine on whose initiative the clients receive the SVP, whether the effect that there are children from single-parent family, whether to become clients of SVP. Furthermore, it was observed, which is the initiator of the cooperation with SVP, whether mother or father and that the most frequent reason for discontinuation of therapy is that the client's behavior will improve and thus alleviate the problem of the family. Case studies are based on professional examinations family therapists SVP. Furthermore, the method interview with therapists as a means to verify or refute the hypotheses set.
Center of nurture, family, family therapy, case study.
Rozsah průvodní práce
59
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce je zaměřena na rodinnou terapii ve Středisku výchovné Spirála péče v Českém Krumlově. V teoretické části jsou popsány teoretické poznatky, čerpané z odborné literatury, které popisují středisko výchovné péče, jeho vznik a hlavní pracovní náplň. Dále je zde definován pojem rodina a rodinná terapii od její definice, vzniku, cílů, zahájení, průběhu, až po ukončení spolupráce s rodinou. V praktické části této práce jsou analyzovány 4 případové studie klientů SVP Spirála. Cílem výzkumu je zjistit, na čí podnět se klienti dostávají do SVP, zda má vliv to, že jsou děti z neúplných rodina, na to jestli se stanou klienty SVP. Dále je zjišťováno, kdo je iniciátorem spolupráce se SVP, jestli matka nebo otec a zda nejčastějším důvodem k ukončení terapie bývá to, že se klientovo chování zlepší a tím se zmírní rodinný problém. Případové studie vycházejí z odborného vyšetření rodinnými terapeuty SVP. Dále je použita metoda rozhovoru s terapeuty, jako prostředek k ověření nebo vyvrácení stanovených hypotéz.
Anotace v angličtině
This work is focused on family therapy center of nurture Spirála in Czech Krumlov. In the theoretical part describes the theoretical knowledge, drawn from literature, describing the center of nurture, its emergence and the main job description. Furthermore, it defines the concept of family and family therapy from its definition, formation, goals, initiation, during and after the termination of cooperation with the family. In the practical part of this work are analyzed 4 case studies of clients SVP Spirála. The aim of the research is to determine on whose initiative the clients receive the SVP, whether the effect that there are children from single-parent family, whether to become clients of SVP. Furthermore, it was observed, which is the initiator of the cooperation with SVP, whether mother or father and that the most frequent reason for discontinuation of therapy is that the client's behavior will improve and thus alleviate the problem of the family. Case studies are based on professional examinations family therapists SVP. Furthermore, the method interview with therapists as a means to verify or refute the hypotheses set.
Center of nurture, family, family therapy, case study.
Zásady pro vypracování
V teoretické části bude studentka definovat pojem rodinná terapie, její cíle, zásady, podmínky, techniky, metody, přístupy. Dále průběh a vedení terapie a také popíši osobnost terapeuta. Protože bude svůj výzkum provádět ve středisku výchovné péče Spirála v Českém Krumlově, popíši také činnost a cíle tohoto střediska.\\
V praktické části bude sledovat rodiny, které prošly střediskem výchovné péče. Budu zjišťovat, co tyto rodiny přivedlo do tohoto střediska, průběh jejich terapie a výsledky.
Zásady pro vypracování
V teoretické části bude studentka definovat pojem rodinná terapie, její cíle, zásady, podmínky, techniky, metody, přístupy. Dále průběh a vedení terapie a také popíši osobnost terapeuta. Protože bude svůj výzkum provádět ve středisku výchovné péče Spirála v Českém Krumlově, popíši také činnost a cíle tohoto střediska.\\
V praktické části bude sledovat rodiny, které prošly střediskem výchovné péče. Budu zjišťovat, co tyto rodiny přivedlo do tohoto střediska, průběh jejich terapie a výsledky.
Seznam doporučené literatury
Gjuričová Š., Kubička J. Rodinná terapie: systemické a narativní přístupy. Praha: Grada, 2003.\\
Chvála V., Traplová L. Rodinná terapie a teorie jin-jangu. Praha: Portál, 2008.\\
Langmeier J., Balcar K., Špitz J.Dětská psychoterapie. Praha: Portál, 2000.\\
Lanyadoová M., Horneová A. Psychoterapie dětí a dospívajících - psychoanalytický přístup.
Praha: Triton, 2005.\\
Satirová V. Společná terapie rodiny. Praha: Portál, 2007.\\
Satirová V. Model růstu: za hranice rodinné terapie. Brno: Cesta, 2005.\\
Satirová V. Kniha o rodině: (základní dílo psychologie vztahů). Praha: Práh, 2006.\\
Schlippe, A., Schweitzer, J. Systemická terapie a poradenství. Brno: Cesta, 2006.\\
Simon, F. R., Stierling, H. Slovník rodinné terapie. Hradec Králové: Konfrontace, 1995.\\
Trélaün B. Překonávání konfliktů v rodině. Praha: Portál, 2005.\\
Vymětal J. a kol. Obecná psychoterapie. Praha: Grada, 2004.
Seznam doporučené literatury
Gjuričová Š., Kubička J. Rodinná terapie: systemické a narativní přístupy. Praha: Grada, 2003.\\
Chvála V., Traplová L. Rodinná terapie a teorie jin-jangu. Praha: Portál, 2008.\\
Langmeier J., Balcar K., Špitz J.Dětská psychoterapie. Praha: Portál, 2000.\\
Lanyadoová M., Horneová A. Psychoterapie dětí a dospívajících - psychoanalytický přístup.
Praha: Triton, 2005.\\
Satirová V. Společná terapie rodiny. Praha: Portál, 2007.\\
Satirová V. Model růstu: za hranice rodinné terapie. Brno: Cesta, 2005.\\
Satirová V. Kniha o rodině: (základní dílo psychologie vztahů). Praha: Práh, 2006.\\
Schlippe, A., Schweitzer, J. Systemická terapie a poradenství. Brno: Cesta, 2006.\\
Simon, F. R., Stierling, H. Slovník rodinné terapie. Hradec Králové: Konfrontace, 1995.\\
Trélaün B. Překonávání konfliktů v rodině. Praha: Portál, 2005.\\
Vymětal J. a kol. Obecná psychoterapie. Praha: Grada, 2004.