Cílem této bakalářské práce je přispět k názoru, že podnikatelské prostředí neovlivňuje jen výsledek působení podnikatelských organizací nebo politických institucí, ale že je výsledkem zapojení každého z nás. Nejde však o jakékoli zapojení. Toto zapojení musí vycházet z morálky, odbornosti a vůdcovství. V souhrnu uplatňování etiky v managementu na všech organizačních hladinách podnikatelských, veřejných a správních organizací.
Pro můj výzkum jsem vybrala čtyři dopravní podniky. Tři z nich mají českého majitele, jeden rakouského. Vytvořil jsem dotazník, který byl dán zaměstnancům. V první části bakalářské práce jsem shrnula teoretické informace o etice a morálce. V metodice je popsána dotazníková metoda a forma rozhovoru, která byla pro šetření použita. V další kapitole vyhodnocuji jednotlivé otázky. Každá odpověď je vyhodnocena v grafu, po kterém následuje diskuse k dané otázce.
Hlavním nástrojem aplikace etiky do podnikání se zdá být etický kodex. Firmy mající účinný a dobře fungující kodex mohou ocenit jeho přínosy.
Podrobný kodex dává přesné a užitečné vodítko pro každodenní rozhodování.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to contribute to the view that the business environment does not affect the outcome of a business organization or operation of political institutions, but that is a result of involvement of each of us. But it is not any involvement. This involvement must be based on morality, expertise and leadership. In summary, the application of ethics in management at all organizational levels of business, public and administrative organizations.
For my research, I chose four transport companies. Three of them are Czech owners, one Austrian. I created a questionnaire that was given to employees. In the first part of bachelor thesis I summarized the theoretical information about ethics and morality. The methodology is described questionnaire method and form of the interview, which was used for the investigation. In the next chapter evaluates issues. Each answer is evaluated in the chart, followed by a discussion on the issue.
The main instrument for the application of ethics in the business seems to be a code of ethics. Companies having an effective and efficient code can appreciate the benefits.
Detailed Code provides accurate and useful guide to everyday decision.
Klíčová slova
Etika, morálka, etické chování
Klíčová slova v angličtině
Ethics, Morale, Ethics behaviour
Rozsah průvodní práce
83 s., 6 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je přispět k názoru, že podnikatelské prostředí neovlivňuje jen výsledek působení podnikatelských organizací nebo politických institucí, ale že je výsledkem zapojení každého z nás. Nejde však o jakékoli zapojení. Toto zapojení musí vycházet z morálky, odbornosti a vůdcovství. V souhrnu uplatňování etiky v managementu na všech organizačních hladinách podnikatelských, veřejných a správních organizací.
Pro můj výzkum jsem vybrala čtyři dopravní podniky. Tři z nich mají českého majitele, jeden rakouského. Vytvořil jsem dotazník, který byl dán zaměstnancům. V první části bakalářské práce jsem shrnula teoretické informace o etice a morálce. V metodice je popsána dotazníková metoda a forma rozhovoru, která byla pro šetření použita. V další kapitole vyhodnocuji jednotlivé otázky. Každá odpověď je vyhodnocena v grafu, po kterém následuje diskuse k dané otázce.
Hlavním nástrojem aplikace etiky do podnikání se zdá být etický kodex. Firmy mající účinný a dobře fungující kodex mohou ocenit jeho přínosy.
Podrobný kodex dává přesné a užitečné vodítko pro každodenní rozhodování.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to contribute to the view that the business environment does not affect the outcome of a business organization or operation of political institutions, but that is a result of involvement of each of us. But it is not any involvement. This involvement must be based on morality, expertise and leadership. In summary, the application of ethics in management at all organizational levels of business, public and administrative organizations.
For my research, I chose four transport companies. Three of them are Czech owners, one Austrian. I created a questionnaire that was given to employees. In the first part of bachelor thesis I summarized the theoretical information about ethics and morality. The methodology is described questionnaire method and form of the interview, which was used for the investigation. In the next chapter evaluates issues. Each answer is evaluated in the chart, followed by a discussion on the issue.
The main instrument for the application of ethics in the business seems to be a code of ethics. Companies having an effective and efficient code can appreciate the benefits.
Detailed Code provides accurate and useful guide to everyday decision.
Klíčová slova
Etika, morálka, etické chování
Klíčová slova v angličtině
Ethics, Morale, Ethics behaviour
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Specifikace současných pohledů na stav etiky a morálky ve vybraných firmách z České republiky a zahraničí.
Metodický postup:
Prostudovat literární prameny vztahující se k etice a morálce i k rozhodujícím rozdílům mezi etikou a morálkou a shromáždit vše v literárním přehledu. Po stanovení teoreticko metodologických východisek šetření je nutno načerpat informace pomocí řízených rozhovorů, na jejich základě vytvořit kvalitní dotazník a kvantitou získaných dat vyhodnotit příslušnými metodami a doplnit pozorováním. Po utřídění a analýze dat a získaných informací se soustředit na deskripci, komparaci a celkové zhodnocení přístupů k etice a morálce ve vybraných firmách v ČR a zahraničí.
Rámcová osnova:
1. Úvod, 2. Literární rešerše, 3. Metodický postup, 4. Výsledky průzkumu (analýza údajů), 5. Závěr, 6. Summary, 7. Přehled použité literatury, 8. Přílohy.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Specifikace současných pohledů na stav etiky a morálky ve vybraných firmách z České republiky a zahraničí.
Metodický postup:
Prostudovat literární prameny vztahující se k etice a morálce i k rozhodujícím rozdílům mezi etikou a morálkou a shromáždit vše v literárním přehledu. Po stanovení teoreticko metodologických východisek šetření je nutno načerpat informace pomocí řízených rozhovorů, na jejich základě vytvořit kvalitní dotazník a kvantitou získaných dat vyhodnotit příslušnými metodami a doplnit pozorováním. Po utřídění a analýze dat a získaných informací se soustředit na deskripci, komparaci a celkové zhodnocení přístupů k etice a morálce ve vybraných firmách v ČR a zahraničí.
Rámcová osnova:
1. Úvod, 2. Literární rešerše, 3. Metodický postup, 4. Výsledky průzkumu (analýza údajů), 5. Závěr, 6. Summary, 7. Přehled použité literatury, 8. Přílohy.
Seznam doporučené literatury
Anzenbacher, A. Úvod do etiky. Praha: Academia, 2001. 292 s. ISBN 80-200-09175 .
Dytrt, Z. Etika v podnikatelském prostředí. Praha: Grada Publishing, 2006. 196 s. ISBN 80-247-1589-9.
Robinson, D., Garratt, Ch. Etika. Praha: Portál, 2004. 175 s. ISBN 80-7178-941-0.
Chapman, A. R. (ed.) Etika ve veřejné službě pro nové tisíciletí. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2003. 263 s. ISBN 80-86429-14-8.
Dolista, J., Ježek, R. Etika zaměstnance veřejné správy. České Budějovice: VŠERS, 2006. 122 s. ISBN 80-86708-20-9.
Spinoza, B. Etika. 2. vyd., Praha: Dybbuk, 2004, 285 s. ISBN 80-86862-02-X.
Krninská, R. Řízení lidských zdrojů. Č. Budějovice: ZF JU, 2002. 187 s. ISBN 80-7040-581-3.
Luknič, S. A. Štvrtý rozmer podnikania - etika. 1.vyd. Bratislava: Slovac Academis Press. 1994. 344 s. ISBN 80-85665-30-1.
Truneček, J. Znalostní podnik ve znalostní společnosti. 2. vyd., Praha: Professional Publishing, 2004. 312 s. ISBN: 80-86419-67-3.
Seznam doporučené literatury
Anzenbacher, A. Úvod do etiky. Praha: Academia, 2001. 292 s. ISBN 80-200-09175 .
Dytrt, Z. Etika v podnikatelském prostředí. Praha: Grada Publishing, 2006. 196 s. ISBN 80-247-1589-9.
Robinson, D., Garratt, Ch. Etika. Praha: Portál, 2004. 175 s. ISBN 80-7178-941-0.
Chapman, A. R. (ed.) Etika ve veřejné službě pro nové tisíciletí. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2003. 263 s. ISBN 80-86429-14-8.
Dolista, J., Ježek, R. Etika zaměstnance veřejné správy. České Budějovice: VŠERS, 2006. 122 s. ISBN 80-86708-20-9.
Spinoza, B. Etika. 2. vyd., Praha: Dybbuk, 2004, 285 s. ISBN 80-86862-02-X.
Krninská, R. Řízení lidských zdrojů. Č. Budějovice: ZF JU, 2002. 187 s. ISBN 80-7040-581-3.
Luknič, S. A. Štvrtý rozmer podnikania - etika. 1.vyd. Bratislava: Slovac Academis Press. 1994. 344 s. ISBN 80-85665-30-1.
Truneček, J. Znalostní podnik ve znalostní společnosti. 2. vyd., Praha: Professional Publishing, 2004. 312 s. ISBN: 80-86419-67-3.