Hlavní cíl této práce je přehled základních teorií výkonové motivace a uvedení hlavních metod jejího zjišťování. Z klasických teorií výkonové motivace je zmíněna zejména práce McClellanda, Atkinsona a Heckhausena. Uvedena je i teorie kauzální atribuce, jakožto pátrání po příčinách, kterými jedinec vysvětluje svůj úspěch či neúspěch. Dále je také vyložena základní problematika volního jednání, zmíněny jsou např. práce Heckhausena (Rubikon model), Beckmanna a Kuhla. Pozornost je věnována aplikaci výkonové teorie ve školním prostředí a problematice cílů (např. Amesová, Dwecková, Nicholls), zmíněna je také teorie PSI. V práci je popsána souvislost výkonové motivace s vybranou problematikou (aktivace, aspirace, flow, naučená bezmocnost atd.), diagnostika výkonové motivace a přehled výkonové motivace v čase.
Anotace v angličtině
The main aim of this bachelor’s thesis is the overview of fundamental theories of achievement motivation and the presentation of the chief methods of its measurement. From the classical theories there is particularly remarked the work of McClelland, Atkinson and Heckhausen. There is also presented the theory of causal attribution as a searching for causations, which are used by individual to explanate its succes or failure. Next, there is explained the main problems of volitional action, e.g. the work of Heckhausen (Rubicon model), Beckmann and Kuhl are mentioned. The attention is paid to the application af achievement theory in the school setting and the problems of goals (e.g. Ames, Dweck, Nicholls), the PSI theory is remarked, too. In the bachelor’s thesis there is described a connection of achievement motivation to the selected problems (arousal, aspiration, flow, learned helplessness etc.), the diagnostics of the achievement motivation and the summary of achievement motivation across the time.
Klíčová slova
výkonová motivace, diagnostika výkonové motivace, kauzální atribuce, vůle a volní jednání, školní prostředí
Klíčová slova v angličtině
achievement motivation, diagnostics of achievement motivation, causal attribution, volition and volitional action, school setting
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavní cíl této práce je přehled základních teorií výkonové motivace a uvedení hlavních metod jejího zjišťování. Z klasických teorií výkonové motivace je zmíněna zejména práce McClellanda, Atkinsona a Heckhausena. Uvedena je i teorie kauzální atribuce, jakožto pátrání po příčinách, kterými jedinec vysvětluje svůj úspěch či neúspěch. Dále je také vyložena základní problematika volního jednání, zmíněny jsou např. práce Heckhausena (Rubikon model), Beckmanna a Kuhla. Pozornost je věnována aplikaci výkonové teorie ve školním prostředí a problematice cílů (např. Amesová, Dwecková, Nicholls), zmíněna je také teorie PSI. V práci je popsána souvislost výkonové motivace s vybranou problematikou (aktivace, aspirace, flow, naučená bezmocnost atd.), diagnostika výkonové motivace a přehled výkonové motivace v čase.
Anotace v angličtině
The main aim of this bachelor’s thesis is the overview of fundamental theories of achievement motivation and the presentation of the chief methods of its measurement. From the classical theories there is particularly remarked the work of McClelland, Atkinson and Heckhausen. There is also presented the theory of causal attribution as a searching for causations, which are used by individual to explanate its succes or failure. Next, there is explained the main problems of volitional action, e.g. the work of Heckhausen (Rubicon model), Beckmann and Kuhl are mentioned. The attention is paid to the application af achievement theory in the school setting and the problems of goals (e.g. Ames, Dweck, Nicholls), the PSI theory is remarked, too. In the bachelor’s thesis there is described a connection of achievement motivation to the selected problems (arousal, aspiration, flow, learned helplessness etc.), the diagnostics of the achievement motivation and the summary of achievement motivation across the time.
Klíčová slova
výkonová motivace, diagnostika výkonové motivace, kauzální atribuce, vůle a volní jednání, školní prostředí
Klíčová slova v angličtině
achievement motivation, diagnostics of achievement motivation, causal attribution, volition and volitional action, school setting
Zásady pro vypracování
Výkonová motivace, její teorie a diagnostika vynikly v 50. letech 20.století. Jsou spojeny zejména se jmény D. C. McClellanda, J.W. Atkinsona, a H. Heckhausena. Zájemci o detailnější výklad v češtině odkazujeme na tyto práce: Hrabal; Man; Pavelková (1984, 1989), Pavelková (2002), Vaněk; Hošek; Man (1982). V počátečním období se výkonová motivace měřila nejčastěji projektivními metodami, zejména testem tematické apercepce (TAT). Důležitými složkami výkonové motivace byly naděje na úspěch a strach z neúspěchu (dotazníky zkouškové úzkosti).\\
S nástupem 60. let převládlo v teorii i výzkumu výkonové motivace interakční pojetí. V 70. letech se začalo pátrat po příčinách, kterými jedinec vysvětluje své úspěchy a neúspěchy, nastoupila teorie a diagnostika kauzální atribuce. V 80. a 90. letech se pozornost badatelů vrací k pojmu vůle a k volnímu jednání lidí. Připomeňme Heckhausenův model fází jednání (tento model dále propracovává Gollwitzer, Beckmann, Brunstein) a Kuhlovo pojetí kontroly jednání (Kuhl; Beckmann 1994). V r. 2001 přichází Kuhl s teorií interakce psychických systémů (teorie PSI).\\
Kromě relativně obecných teorií výkonové motivace se objevují pokusy aplikovat teorie výkonové motivace na situace učení a vyučování (Amesová; Dwecková; Hagtvet; Elliot; Nicholls; Rheinberg aj.).\\
První modely výkonové motivace byly strukturální (např. model J. W. Atkinsona). Oproti tomu Heckhausen (1980) formuloval procesuální model motivace a vychází z této posloupnosti: situace - jednání - výsledek - následky.\\
Autor ve své práci uvede vývoj teorií a hlavní metody zjišťování výkonové motivace.
Zásady pro vypracování
Výkonová motivace, její teorie a diagnostika vynikly v 50. letech 20.století. Jsou spojeny zejména se jmény D. C. McClellanda, J.W. Atkinsona, a H. Heckhausena. Zájemci o detailnější výklad v češtině odkazujeme na tyto práce: Hrabal; Man; Pavelková (1984, 1989), Pavelková (2002), Vaněk; Hošek; Man (1982). V počátečním období se výkonová motivace měřila nejčastěji projektivními metodami, zejména testem tematické apercepce (TAT). Důležitými složkami výkonové motivace byly naděje na úspěch a strach z neúspěchu (dotazníky zkouškové úzkosti).\\
S nástupem 60. let převládlo v teorii i výzkumu výkonové motivace interakční pojetí. V 70. letech se začalo pátrat po příčinách, kterými jedinec vysvětluje své úspěchy a neúspěchy, nastoupila teorie a diagnostika kauzální atribuce. V 80. a 90. letech se pozornost badatelů vrací k pojmu vůle a k volnímu jednání lidí. Připomeňme Heckhausenův model fází jednání (tento model dále propracovává Gollwitzer, Beckmann, Brunstein) a Kuhlovo pojetí kontroly jednání (Kuhl; Beckmann 1994). V r. 2001 přichází Kuhl s teorií interakce psychických systémů (teorie PSI).\\
Kromě relativně obecných teorií výkonové motivace se objevují pokusy aplikovat teorie výkonové motivace na situace učení a vyučování (Amesová; Dwecková; Hagtvet; Elliot; Nicholls; Rheinberg aj.).\\
První modely výkonové motivace byly strukturální (např. model J. W. Atkinsona). Oproti tomu Heckhausen (1980) formuloval procesuální model motivace a vychází z této posloupnosti: situace - jednání - výsledek - následky.\\
Autor ve své práci uvede vývoj teorií a hlavní metody zjišťování výkonové motivace.
Seznam doporučené literatury
1) ATKINSON, J. W. Motivational determinants of risk taking behavior. Psychological Review, 1957, 64, s. 359-372.\\
2) HECKHAUSEN, H. Motivation and Action. Berlin: Springer, 1991.\\
3) HRABAL, V.; MAN, F.; PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN, 1984, 1989.\\
4) KUHL, J.; BECKMANN, J. (Eds.). Volition and personality: Action versus state orientation. Göttingen; Seattle; Hogrefe, 1994.\\
5) McCLELLAND, D. C. Human motivation. Glenview Ill.: Scott, Foresman and Co., 1985.\\
6) RHEINBERG, F. Motivation. 7. Aufl., Stuttgart: Kohlhammer, 2008.\\
7) STUCHLÍKOVÁ, I.; MAN, F. Motivační struktura - integrující koncept psychologie motivace. Československá psychologie, 2009, 53, 159-172.
Seznam doporučené literatury
1) ATKINSON, J. W. Motivational determinants of risk taking behavior. Psychological Review, 1957, 64, s. 359-372.\\
2) HECKHAUSEN, H. Motivation and Action. Berlin: Springer, 1991.\\
3) HRABAL, V.; MAN, F.; PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN, 1984, 1989.\\
4) KUHL, J.; BECKMANN, J. (Eds.). Volition and personality: Action versus state orientation. Göttingen; Seattle; Hogrefe, 1994.\\
5) McCLELLAND, D. C. Human motivation. Glenview Ill.: Scott, Foresman and Co., 1985.\\
6) RHEINBERG, F. Motivation. 7. Aufl., Stuttgart: Kohlhammer, 2008.\\
7) STUCHLÍKOVÁ, I.; MAN, F. Motivační struktura - integrující koncept psychologie motivace. Československá psychologie, 2009, 53, 159-172.