Má diplomová práce se zabývá výzkumem současného stavu na českých silnicích. Hlavní cíl této práce je nalézt příčinu chybového jednání řidiče v provozu. Při analyzování bližších faktorů se zabývá čtyřmi základními faktory: vliv prostředí, automobilu, vykonané pracovní činnosti na chování člověka a vliv samotného člověka na svoji pracovní činnost. V této práci je zahrnut i výzkum řidiče jedince a vnějšího prostředí ovlivňující jej při jízdě.
Analýzy vlivů jednotlivých faktorů byly zaměřeny jako terénní výzkum při jízdě s řidičem, kdy byly zdůrazněny jeho dopravní přestupky, psychická vyrovnanost a vliv okolí na jeho samotného. Zejména sledování směřováno k pozorování pracovní činnosti člověkem v těchto ohledech: dodržování maximální povolené rychlosti, dodržování dopravního značení a ostatní dopravních předpisů, jeho psychický stav v kritických situacích. I vliv okolí na člověka ? řidiče byl důležitý, bodem v této práci. Byly vybrány tři úseky, které člověka ? řidiče při řízení negativně ovlivňují a provedeny návrhy na minimalizaci ovlivňujících negativních faktorů. Vliv samotného řidiče byl charakterizován v navazující části. Analytická část shrnuje získané informace z měření a pozorování, které jsou blíže uvedeny v experimentální části.
Závěrem této práce je vyzdvihnutí doporučení pro dílčí části dopravních oblastí, které by měly vést ke zdokonalení systémů a tím zlepšení současného stavu v dané problematice.
Anotace v angličtině
This thesis is concentrated on the research of recent state of the czech highways. The main aim of this work is to find out the reason of mistaken behaviour of the drivers in traffic. During analyzing further details I concerned myself on four basic factors: the influence of the environment, the influence of the car, what the man does while he is driving and the influence of the man himself on his operating.
This work also includes the research of the driver as an individua together with external environment which affects him during the journey.
The analysis of the influence of each factor was marked out as a field research on the way with the driver whereas were emphasised his transgressions, his sanity and the influence of the environment on himself. Especially monitoring which leaded to the observation of activities of the man in following aspects: respecting the speed limit, the traffic signs and other highway codes, mental condition of the driver in critical situations. Also the influence of the environment on the man was an important point in this work. Were chosen three segments which negatively affects the man ? the driver and there were proposed solutions to reduce them. The influence of the driver himself was characterized in following part. The analytic part summarizes obtained information from measuring and from the observation which are specified in the experimental part.
In final part of this work are emphased any recommendations for fractional parts of the traffic which should lead to the improvement of the system thereby to the improvement of the recent state of this issue.
Klíčová slova
Dopravní systém,dopravní nehoda,řidič, bezpečnost silničního provozu
Klíčová slova v angličtině
traffic system, traffic accident, driver, security of the traffic
Rozsah průvodní práce
118 s., 11 s. přílohy
Jazyk
CZ
Anotace
Má diplomová práce se zabývá výzkumem současného stavu na českých silnicích. Hlavní cíl této práce je nalézt příčinu chybového jednání řidiče v provozu. Při analyzování bližších faktorů se zabývá čtyřmi základními faktory: vliv prostředí, automobilu, vykonané pracovní činnosti na chování člověka a vliv samotného člověka na svoji pracovní činnost. V této práci je zahrnut i výzkum řidiče jedince a vnějšího prostředí ovlivňující jej při jízdě.
Analýzy vlivů jednotlivých faktorů byly zaměřeny jako terénní výzkum při jízdě s řidičem, kdy byly zdůrazněny jeho dopravní přestupky, psychická vyrovnanost a vliv okolí na jeho samotného. Zejména sledování směřováno k pozorování pracovní činnosti člověkem v těchto ohledech: dodržování maximální povolené rychlosti, dodržování dopravního značení a ostatní dopravních předpisů, jeho psychický stav v kritických situacích. I vliv okolí na člověka ? řidiče byl důležitý, bodem v této práci. Byly vybrány tři úseky, které člověka ? řidiče při řízení negativně ovlivňují a provedeny návrhy na minimalizaci ovlivňujících negativních faktorů. Vliv samotného řidiče byl charakterizován v navazující části. Analytická část shrnuje získané informace z měření a pozorování, které jsou blíže uvedeny v experimentální části.
Závěrem této práce je vyzdvihnutí doporučení pro dílčí části dopravních oblastí, které by měly vést ke zdokonalení systémů a tím zlepšení současného stavu v dané problematice.
Anotace v angličtině
This thesis is concentrated on the research of recent state of the czech highways. The main aim of this work is to find out the reason of mistaken behaviour of the drivers in traffic. During analyzing further details I concerned myself on four basic factors: the influence of the environment, the influence of the car, what the man does while he is driving and the influence of the man himself on his operating.
This work also includes the research of the driver as an individua together with external environment which affects him during the journey.
The analysis of the influence of each factor was marked out as a field research on the way with the driver whereas were emphasised his transgressions, his sanity and the influence of the environment on himself. Especially monitoring which leaded to the observation of activities of the man in following aspects: respecting the speed limit, the traffic signs and other highway codes, mental condition of the driver in critical situations. Also the influence of the environment on the man was an important point in this work. Were chosen three segments which negatively affects the man ? the driver and there were proposed solutions to reduce them. The influence of the driver himself was characterized in following part. The analytic part summarizes obtained information from measuring and from the observation which are specified in the experimental part.
In final part of this work are emphased any recommendations for fractional parts of the traffic which should lead to the improvement of the system thereby to the improvement of the recent state of this issue.
Klíčová slova
Dopravní systém,dopravní nehoda,řidič, bezpečnost silničního provozu
Klíčová slova v angličtině
traffic system, traffic accident, driver, security of the traffic
Zásady pro vypracování
Cílem práce je provést analýzu příčin vzniku dopravní nehody v oblasti provozu silničních motorových vozidel, na nichž se podílí řidič. Na jejím základě vypracovat opatření ve prospěch snížení počtu dopravních nehod v České republice. \vsp{1 cm}
Metodický postup:
Provést analýzu dosud provedených opatření ve prospěch snížení úrazů při dopravních nehodách silničních motorových vozidel.
Provést analýzu příčin úrazů při dopravních nehodách za posledních 5 let v hodnocené oblasti.
Na základě výše uvedených analýz určit příčiny s nejvyšší četností výskytu, na nichž se podílí řidič.
Provést sběr dat terénním sledováním provozu.
Provést analýzu faktorů, v nichž sehrává rozhodující negativní roli řidič.
Na základě provedených analýz stanovit obecná pravidla pro eliminaci rizik vzniku úrazů při dopravních nehodách u prvku řidiče jako součásti systému člověk - automobil - prostředí.
Zpracovat obecná doporučení pro zaměstnavatele a zaměstnance s důrazem na praktické využití.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je provést analýzu příčin vzniku dopravní nehody v oblasti provozu silničních motorových vozidel, na nichž se podílí řidič. Na jejím základě vypracovat opatření ve prospěch snížení počtu dopravních nehod v České republice. \vsp{1 cm}
Metodický postup:
Provést analýzu dosud provedených opatření ve prospěch snížení úrazů při dopravních nehodách silničních motorových vozidel.
Provést analýzu příčin úrazů při dopravních nehodách za posledních 5 let v hodnocené oblasti.
Na základě výše uvedených analýz určit příčiny s nejvyšší četností výskytu, na nichž se podílí řidič.
Provést sběr dat terénním sledováním provozu.
Provést analýzu faktorů, v nichž sehrává rozhodující negativní roli řidič.
Na základě provedených analýz stanovit obecná pravidla pro eliminaci rizik vzniku úrazů při dopravních nehodách u prvku řidiče jako součásti systému člověk - automobil - prostředí.
Zpracovat obecná doporučení pro zaměstnavatele a zaměstnance s důrazem na praktické využití.
Seznam doporučené literatury
Celjak, I.: Technická normalizace a bezpečnost 2008, interní studijní text, ZF, JU, 2008;
Vrbecký, J.: Bezpečnost práce a technických zařízení při provozu silničních vozidel, 1980;
Šmídová, M.: Bezpečnost práce při provozu a údržbě motorových vozidel, 1995;
Havlík, K.: Psychologie pro řidiče: zásady chování za volantem, Portál, 2005;
Höschl, Cyril.: Odpovědi bez konce, Galén, 2003;
Höschl, Cyril.: Kde bydlí lidská duše, Portál, 2004;
Zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích;
Zákon č. 475/2001 Sb., o pracovní době a odpočinku zaměstnanců v dopravě;
Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích;
Nařízení vlády č. 24/2003 Sb., o základních požadavcích na ochranu zdraví a bezpečnosti při konstrukci a výrobě strojních zařízení;
Nařízení vlády č. 378/2001 Sb., o bližších požadavcích na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí;
ČSN 73 6101 (2003) Projektování silnic a dálnic;
Nařízení vlády č. 101/2005 Sb., o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí;
Vyhláška č. 3/2007 Sb., o celostátním dopravním informačním systému;
Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích; Vyhláška MZ č.89/2001, Zařazování prací do kategorií;
www.mvcr.cz/doprava/nehody (statistika DN v provozu); www.cdv.cz (Centrum dopravní výchovy);
www.nbu.cz (Národní bezpečností úřad); www.micr.cz (Ministerstvo informatiky);
www.mcdr.cz (Ministerstvo dopravy); www.ibesip.cz, www.czso.cz;
Časopisy: Doprava, Doprava a silnice, Právo a doprava, Silniční obzor.
Seznam doporučené literatury
Celjak, I.: Technická normalizace a bezpečnost 2008, interní studijní text, ZF, JU, 2008;
Vrbecký, J.: Bezpečnost práce a technických zařízení při provozu silničních vozidel, 1980;
Šmídová, M.: Bezpečnost práce při provozu a údržbě motorových vozidel, 1995;
Havlík, K.: Psychologie pro řidiče: zásady chování za volantem, Portál, 2005;
Höschl, Cyril.: Odpovědi bez konce, Galén, 2003;
Höschl, Cyril.: Kde bydlí lidská duše, Portál, 2004;
Zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích;
Zákon č. 475/2001 Sb., o pracovní době a odpočinku zaměstnanců v dopravě;
Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích;
Nařízení vlády č. 24/2003 Sb., o základních požadavcích na ochranu zdraví a bezpečnosti při konstrukci a výrobě strojních zařízení;
Nařízení vlády č. 378/2001 Sb., o bližších požadavcích na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí;
ČSN 73 6101 (2003) Projektování silnic a dálnic;
Nařízení vlády č. 101/2005 Sb., o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí;
Vyhláška č. 3/2007 Sb., o celostátním dopravním informačním systému;
Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích; Vyhláška MZ č.89/2001, Zařazování prací do kategorií;
www.mvcr.cz/doprava/nehody (statistika DN v provozu); www.cdv.cz (Centrum dopravní výchovy);
www.nbu.cz (Národní bezpečností úřad); www.micr.cz (Ministerstvo informatiky);
www.mcdr.cz (Ministerstvo dopravy); www.ibesip.cz, www.czso.cz;
Časopisy: Doprava, Doprava a silnice, Právo a doprava, Silniční obzor.