Vybrané etické problémy v situaci geneticky poškozeného plodu jsou dnes často diskutovaným tématem. Souvisí to s rozvojem moderních technologií, především s prenatální diagnostikou. Často se hovoří o tom, zda je eticky přípustné umělé přerušení těhotenství, pokud je plod geneticky poškozen.
Diplomová práce se snaží o zmapování postojů rodičů dětí s genetickým poškozením a zmapování postojů studentů ZSF JCU. Hlavním cílem práce bylo provedení výzkumu u těchto vybraných skupin respondentů, který se týkal etické problematiky geneticky poškozeného plodu.
Teoretická část je zaměřena na nastínění problematiky počátku lidského života a dále základní informace o genetickém poškození. Jsou zde zmíněny vybrané etické problémy týkající se geneticky poškozeného plodu, jako je prenatální diagnostika, umělé přerušení těhotenství a integrace jedinců s postižením do společnosti. Tyto problémy jsou zmíněny jak z odborných tak i z náboženských hledisek. Dále jsou v práci uvedeny základní právní a etické dokumenty týkající se dané problematiky.
V praktické části práce je zmapován postoj rodičů geneticky poškozených dětí a studentů ZSF k tématu práce. K získání dat pro svoji diplomovou práci jsem použila metodu kvantitativního analytického výzkumu, pomocí dotazníkových šetření a jejich vyhodnocení. Jako výzkumný soubor byli zvoleni rodiče dětí s genetickým poškozením, protože mají k této problematice nejblíže. Dalším výzkumným souborem byli studenti ZSF, protože se s touto problematikou mohou setkat během svého povolání.
V diskuzi a závěru byly rozebrány postoje respondentů k vybraným etickým problémům v situaci geneticky poškozeného plodu. Názory obou skupin respondentů byly vzájemně porovnány.
Anotace v angličtině
The choosen ethical problems connected with genetical malformations of fetus are very often discussed nowadays. This discussion is somehow connected with development of modern technologies in prenatal diagnostics. Is it ethically correct to admit termination of pregnancy if the fetus is genetically impaired.
My diploma work deals with the views of parents whose children were born with malformations and also students of ZSF JCU. The main target of my work is to analyse views on prenatally diagnosed malformations of chosen group of respondents
The theoretical part of ma work deals with the beginning of human life and prenatal malformations. I have noticed chosen ethical problems which are connected with prenatal malformations, prenatal diagnostics, termination of pregnancy and integration of disabled people in the society. The legal document are also mentioned.
The practical part of my work deals with views of parents whose children were born with malformations and students of ZSF JCU. I apply the method of analytic research. The questionnaire survey is used. As respondent are chosen parents of disabled children and students of ZSF JCU because they can work with handicapped clients. Finally the statements are assessed and compared.
Klíčová slova
Lidský život
Genetické poškození
Prenatální diagnostika
Umělé přerušení těhotenství
Integrace
Klíčová slova v angličtině
Human life
Genetic damage
Prenatal diagnosis
Artificial abortion
Integration
Rozsah průvodní práce
79,
Jazyk
CZ
Anotace
Vybrané etické problémy v situaci geneticky poškozeného plodu jsou dnes často diskutovaným tématem. Souvisí to s rozvojem moderních technologií, především s prenatální diagnostikou. Často se hovoří o tom, zda je eticky přípustné umělé přerušení těhotenství, pokud je plod geneticky poškozen.
Diplomová práce se snaží o zmapování postojů rodičů dětí s genetickým poškozením a zmapování postojů studentů ZSF JCU. Hlavním cílem práce bylo provedení výzkumu u těchto vybraných skupin respondentů, který se týkal etické problematiky geneticky poškozeného plodu.
Teoretická část je zaměřena na nastínění problematiky počátku lidského života a dále základní informace o genetickém poškození. Jsou zde zmíněny vybrané etické problémy týkající se geneticky poškozeného plodu, jako je prenatální diagnostika, umělé přerušení těhotenství a integrace jedinců s postižením do společnosti. Tyto problémy jsou zmíněny jak z odborných tak i z náboženských hledisek. Dále jsou v práci uvedeny základní právní a etické dokumenty týkající se dané problematiky.
V praktické části práce je zmapován postoj rodičů geneticky poškozených dětí a studentů ZSF k tématu práce. K získání dat pro svoji diplomovou práci jsem použila metodu kvantitativního analytického výzkumu, pomocí dotazníkových šetření a jejich vyhodnocení. Jako výzkumný soubor byli zvoleni rodiče dětí s genetickým poškozením, protože mají k této problematice nejblíže. Dalším výzkumným souborem byli studenti ZSF, protože se s touto problematikou mohou setkat během svého povolání.
V diskuzi a závěru byly rozebrány postoje respondentů k vybraným etickým problémům v situaci geneticky poškozeného plodu. Názory obou skupin respondentů byly vzájemně porovnány.
Anotace v angličtině
The choosen ethical problems connected with genetical malformations of fetus are very often discussed nowadays. This discussion is somehow connected with development of modern technologies in prenatal diagnostics. Is it ethically correct to admit termination of pregnancy if the fetus is genetically impaired.
My diploma work deals with the views of parents whose children were born with malformations and also students of ZSF JCU. The main target of my work is to analyse views on prenatally diagnosed malformations of chosen group of respondents
The theoretical part of ma work deals with the beginning of human life and prenatal malformations. I have noticed chosen ethical problems which are connected with prenatal malformations, prenatal diagnostics, termination of pregnancy and integration of disabled people in the society. The legal document are also mentioned.
The practical part of my work deals with views of parents whose children were born with malformations and students of ZSF JCU. I apply the method of analytic research. The questionnaire survey is used. As respondent are chosen parents of disabled children and students of ZSF JCU because they can work with handicapped clients. Finally the statements are assessed and compared.
Klíčová slova
Lidský život
Genetické poškození
Prenatální diagnostika
Umělé přerušení těhotenství
Integrace
Klíčová slova v angličtině
Human life
Genetic damage
Prenatal diagnosis
Artificial abortion
Integration
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
V případě geneticky poškozeného plodu vyvstávají různé etické problémy, které jsou na veřejnosti hojně diskutované. Patří sem také otázka umělého přerušení těhotenství, či integrace postižených v populaci.
Cíl práce: Zmapovat postoj obyvatel Třebíče k problematice geneticky poškozeného plodu.
Předpokládáné hypotézy:
1. Hypotéza: Většina obyvatel Třebíče souhlasí s umělým přerušením těhotenství, pokud je plod geneticky poškozen.
2. Hypotéza: Většina obyvatel Třebíče bude mít kladný postoj k rodičům vychovávájícím geneticky postižené dítě.
Popis metodiky:
cílový soubor: občané Třebíče
způsob výběru: náhodný výběr
metoda: kvantitativní výzkum, anonymní nestandardizovaný dotazník
Předpokládané využití práce v praxi:
Tato práce může být v praxi vyúžívána studenty ZSF JCU, lékaři, pedagogy ale také širokou veřejností. Výsledky práce mohou být zajímavé především pro obyvatele Třebíče. Práce je seznámí se základními pojmy, které se týkají lékařské etiky, ale také jaké mohou nastat etické problémy v situaci geneticky poškozeného plodu a dále s náhledy na tyto problémy z různých pohledů (studenti, dospělí, lidé různého náboženského vyznání).
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
V případě geneticky poškozeného plodu vyvstávají různé etické problémy, které jsou na veřejnosti hojně diskutované. Patří sem také otázka umělého přerušení těhotenství, či integrace postižených v populaci.
Cíl práce: Zmapovat postoj obyvatel Třebíče k problematice geneticky poškozeného plodu.
Předpokládáné hypotézy:
1. Hypotéza: Většina obyvatel Třebíče souhlasí s umělým přerušením těhotenství, pokud je plod geneticky poškozen.
2. Hypotéza: Většina obyvatel Třebíče bude mít kladný postoj k rodičům vychovávájícím geneticky postižené dítě.
Popis metodiky:
cílový soubor: občané Třebíče
způsob výběru: náhodný výběr
metoda: kvantitativní výzkum, anonymní nestandardizovaný dotazník
Předpokládané využití práce v praxi:
Tato práce může být v praxi vyúžívána studenty ZSF JCU, lékaři, pedagogy ale také širokou veřejností. Výsledky práce mohou být zajímavé především pro obyvatele Třebíče. Práce je seznámí se základními pojmy, které se týkají lékařské etiky, ale také jaké mohou nastat etické problémy v situaci geneticky poškozeného plodu a dále s náhledy na tyto problémy z různých pohledů (studenti, dospělí, lidé různého náboženského vyznání).
Seznam doporučené literatury
1. Haškovcová, H. Lékařská etika. Praha: Galén, 2002. 272 s.
ISBN 80-7262-132-7
2. Kořenek, J. Lékařská etika. Praha: TRITON, 2002. 276 s.
ISBN 80-7254-235-4
3. Lisá, L. Seemanová, E. Zuntová, A. Poruchy funkce gonád. Praha: TRITON, 2004. 142 s. ISBN 80-7254-451-9
4. Rotter, H. Skovajsa, M. Důstojnost lidského života. Praha: Vyšehrad, 1999. 107 s. ISBN 80-7021-302-7
5. Stolínová, J. Mach, J. Právní odpovědnost v medicíně. Praha: Galén, 1998. 346 s. ISBN 80-85824-88-4
Seznam doporučené literatury
1. Haškovcová, H. Lékařská etika. Praha: Galén, 2002. 272 s.
ISBN 80-7262-132-7
2. Kořenek, J. Lékařská etika. Praha: TRITON, 2002. 276 s.
ISBN 80-7254-235-4
3. Lisá, L. Seemanová, E. Zuntová, A. Poruchy funkce gonád. Praha: TRITON, 2004. 142 s. ISBN 80-7254-451-9
4. Rotter, H. Skovajsa, M. Důstojnost lidského života. Praha: Vyšehrad, 1999. 107 s. ISBN 80-7021-302-7
5. Stolínová, J. Mach, J. Právní odpovědnost v medicíně. Praha: Galén, 1998. 346 s. ISBN 80-85824-88-4
Přílohy volně vložené
2,CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vybrané etické problémy v situaci geneticky poškozeného plodu
Studentka představila práci, která se zabývá problematickým a emotivním tématem geneticky poškozeného plodu. Výzkum byl koncipován jako kvantitativní výzkum ověřující 4 hypotézy.
Dle studentky práce přináší náhled do této problematiky. Prezentace byla lehce nepřehledná. Citace právních norem nejsou zcela pořádku.
Klasifikace: velmi dobře