Tato diplomová práce se zabývá typickými chybami středně pokročilých českých studentů/studentek angličtiny, konkrétně slovním přízvukem a redukcí nepřízvučných slabik. Jako hlavní nástroj výzkumu byl autorkou práce navržen postup založený na nahrávání ústního projevu 33 studentek/studentů prvního ročníku oboru Anglický jazyk na Pedagogické fakultě v Českých Budějovicích a rovněž také dotazník, jehož úkolem bylo zjistit zkušenosti studujících a jejich postoj k výuce výslovnosti. Byly nahrávány dva typy ústního projevu: čtení neznámého textu a spontánní projev (konverzace). Jelikož český jazyk se od anglického liší v systému slovního přízvuku a nepřízvučné slabiky se v češtině neredukují, předpokládalo se, že bude identifikována interference z mateřského jazyka v oblasti slovního přízvuku a dále, že zkoumaný vzorek studentů bude upřednostňovat plné formy slabik před redukovanými.
Anotace v angličtině
This diploma thesis concentrates on typical pronunciation errors faced by intermediate Czech learners of English, specifically on word stress and reduction of unstressed syllables (weak forms). In order to analyse these aspects, a project was designed based on recording a sample of 33 first-year English language students at the Pedagogicka fakulta in Ceske Budejovice, and a survey was conducted on the learners? attitudes and experiences in pronunciation learning. Two types of speech were recorded (reading an unseen text and spontaneous oral expression) and subsequently analysed. As the Czech language has a different system of word stress and the reduced forms do not exist, it was presumed that interference will be detected from the mother tongue in the field of word stress and there will be prevalence of the strong forms of grammatical words.
Klíčová slova
výslovnost angličtiny, typické chyby českých studentů, slovní přízvuk, redukované slabiky, interference,
Klíčová slova v angličtině
English pronunciation, typical errors of Czech learners, word stress, weak forms, reduction of unstressed syllables, interference
Rozsah průvodní práce
95 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá typickými chybami středně pokročilých českých studentů/studentek angličtiny, konkrétně slovním přízvukem a redukcí nepřízvučných slabik. Jako hlavní nástroj výzkumu byl autorkou práce navržen postup založený na nahrávání ústního projevu 33 studentek/studentů prvního ročníku oboru Anglický jazyk na Pedagogické fakultě v Českých Budějovicích a rovněž také dotazník, jehož úkolem bylo zjistit zkušenosti studujících a jejich postoj k výuce výslovnosti. Byly nahrávány dva typy ústního projevu: čtení neznámého textu a spontánní projev (konverzace). Jelikož český jazyk se od anglického liší v systému slovního přízvuku a nepřízvučné slabiky se v češtině neredukují, předpokládalo se, že bude identifikována interference z mateřského jazyka v oblasti slovního přízvuku a dále, že zkoumaný vzorek studentů bude upřednostňovat plné formy slabik před redukovanými.
Anotace v angličtině
This diploma thesis concentrates on typical pronunciation errors faced by intermediate Czech learners of English, specifically on word stress and reduction of unstressed syllables (weak forms). In order to analyse these aspects, a project was designed based on recording a sample of 33 first-year English language students at the Pedagogicka fakulta in Ceske Budejovice, and a survey was conducted on the learners? attitudes and experiences in pronunciation learning. Two types of speech were recorded (reading an unseen text and spontaneous oral expression) and subsequently analysed. As the Czech language has a different system of word stress and the reduced forms do not exist, it was presumed that interference will be detected from the mother tongue in the field of word stress and there will be prevalence of the strong forms of grammatical words.
Klíčová slova
výslovnost angličtiny, typické chyby českých studentů, slovní přízvuk, redukované slabiky, interference,
Klíčová slova v angličtině
English pronunciation, typical errors of Czech learners, word stress, weak forms, reduction of unstressed syllables, interference
Zásady pro vypracování
In her diploma thesis the student will concentrate on typical pronunciation errors faced by intermediate Czech learners of English. Specifically, she will focus on word stress and reduction of unstressed syllables (weak forms). As the Czech language has a different system of word stress and the reduced forms do not exist, it is presumed that interference from native language will be detected. The author will also attempt to determine which of these pronunciation errors are common to all the students and which are individual.
Her research sample will consist of 30-35 first-year English language students at the Pedagogicka fakulta in Ceske Budejovice. The researcher will record two types of students' speech (reading unseen texts and spontaneous oral expression) and the production will be subsequently analyzed. On the basis of her results, she is going to design suitable corrective methods to eliminate the improper pronunciation habits.
Zásady pro vypracování
In her diploma thesis the student will concentrate on typical pronunciation errors faced by intermediate Czech learners of English. Specifically, she will focus on word stress and reduction of unstressed syllables (weak forms). As the Czech language has a different system of word stress and the reduced forms do not exist, it is presumed that interference from native language will be detected. The author will also attempt to determine which of these pronunciation errors are common to all the students and which are individual.
Her research sample will consist of 30-35 first-year English language students at the Pedagogicka fakulta in Ceske Budejovice. The researcher will record two types of students' speech (reading unseen texts and spontaneous oral expression) and the production will be subsequently analyzed. On the basis of her results, she is going to design suitable corrective methods to eliminate the improper pronunciation habits.
Seznam doporučené literatury
Roach, Peter: English Phonetics and Phonology, Cambridge University Press, 1991
Tench, Paul: Pronunciation Skills - Essentials Language Teaching Series, Macmillan Publishers, 1991
Littlewood, William: Foreign and Second Language Learning, Cambridge University Press
Underhill, Adrian: Sound Foundations, Macmillan Publishers, 1998
Jones, Daniel: An Outline of English Phonetics, Cambridge University Press, 1976
Skaličková, Alena: Fonetika současné angličtiny, SPN, 1982
Gilbert, Judy B.: Clear Speech, Pronunciation and Listening Comprehension in North American English, Cambridge University Press, 1993
Pinker, S.: The Language Instinct, Harper Collins Publishers, 2004
Seznam doporučené literatury
Roach, Peter: English Phonetics and Phonology, Cambridge University Press, 1991
Tench, Paul: Pronunciation Skills - Essentials Language Teaching Series, Macmillan Publishers, 1991
Littlewood, William: Foreign and Second Language Learning, Cambridge University Press
Underhill, Adrian: Sound Foundations, Macmillan Publishers, 1998
Jones, Daniel: An Outline of English Phonetics, Cambridge University Press, 1976
Skaličková, Alena: Fonetika současné angličtiny, SPN, 1982
Gilbert, Judy B.: Clear Speech, Pronunciation and Listening Comprehension in North American English, Cambridge University Press, 1993
Pinker, S.: The Language Instinct, Harper Collins Publishers, 2004