Bakalářská práce Příčiny vyjímání dětí z rodinného prostředí do dětského domova v Žíchovci v roce 2007 je zaměřena na zmapování okolností umístění dětí do dětského domova v Žíchovci za rok 2007, identifikování a popsání faktorů, které se pravděpodobně nejčastěji v tomto roce podílely na umístění dětí v zařízení.
K dosažení cílů bylo použito kvalitativní metody a to především sběru dat, které byly získávány z osobních dokumentací dětí přijatých v roce 2007, v celkovém počtu 26 dětí, ve věkovém rozmezí od 5 do 17 let. Druhou metodou bylo několik případových studií ilustrujících různorodost příčin umístění dětí v dětském domově.
Teoretická část: náhradní výchovná péče, ústavní výchova a její fungování v různých zařízeních jako jsou diagnostický ústav, dětský domov, dětský domov se školou, výchovný ústav, rodina a její úloha, význam sociálně právní ochrany dětí.
Představení dětského domova v Žíchovci (historie, poslání, organizace, personální činnost, klientela).
Praktická část: Zjištění příčin umístění dětí v dětském domově v Žíchovci v roce 2007 za pomoci využití kvalitativní metody sběru dat, získávaných z osobních dokumentací dětí, které byly přijaty v roce 2007 do dětského domova v celkovém počtu 26 dětí, ve věkovém rozmezí od 5 do 17 let a s pomocí několika případových studií, ilustrujících různorodost příčin umístění dětí v dětském domově.
Nejčastějším příčinou vyjímání dětí z rodinného prostředí do dětského domova v Žíchovci v roce 2007 byly především výchovné problémy dětí a to především z neúplných či doplněných rodin, sociálně spíše slabších.
Tato bakalářská práce by měla podat ucelenější informaci o příčinách vyjímání dětí z rodinného prostředí pro účely dětského domova a také všem, kteří v těchto typech zařízení pracují a lidem, kteří se o tuto problematiku zajímají.
Anotace v angličtině
My baccalaureate work “The Causes of Taking Children out from their Families and Placing them in the Žíchovec Children´s Home in 2007“ is focused on the monitoring of circumstances related to the placement of children in the Žíchovec Children´s Home in 1997, on the identification and description of factors resulting in the placement of children in the said home.
The analysis was based on the quantitative method, predominantly the collection of data acquired from the personal documentation of children enrolled in the course of 2007, 26 in total, their age ranging between 5 and 17. The other method consisted in several case studies illustrating the broad range of causes of the placement of children in this institution.
Theoretical section: alternative educational care, institutional care and its functioning in different kinds of institutions like diagnostic institute, children´s home, children´s home with its own school, corrective institution for children, family and its role, the significance of social and legal protection of children.
The presentation of the Žíchovec Children´s Home (history, organization, human resources, clients).
Practical section: The determination of the causes of the placement of children in Žíchovec in 2007 using the quantitative method of data collection, the acquisition of personal documentation of children enrolled in the institution in the course of 2007 (totaling 26), their age ranging between 5 and 17 years. The practical section was supplemented with several case studies illustrating the broad range of causes of the placement of children in this institution.
The most frequent cause of taking children out from their families and placing them in the Žíchovec Children´s Home in 2007 have been behavior problems of children originating predominantly from incomplete or newly supplemented families with low income standards.
This baccalaureate work should provide a more detailed information on the causes of taking children out of their families in order to be placed in a children´s home for the purposes of the staff of such types of institutions as well as of all those who are interested in this issue.
Klíčová slova
Dětství,dětské potřeby,dětský domov,dětský domov se školou, diagnostický ústav, kurátor pro mládež, rodina, sociálně právní ochrana dětí,středisko výchovné péče, školská zařízení, ústavní výchova,výchovný ústav
Klíčová slova v angličtině
Key words:
Childhood, Children´s needs,Children´s home,Children´s home with its own school, Diagnostic institute,Youth probation officer, Family, Social and legal, protection of children, Foster care centre , School institutions, Institutional, care, Corrective institution for children
deals with
Rozsah průvodní práce
49 s,, 4s obr. příloh.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce Příčiny vyjímání dětí z rodinného prostředí do dětského domova v Žíchovci v roce 2007 je zaměřena na zmapování okolností umístění dětí do dětského domova v Žíchovci za rok 2007, identifikování a popsání faktorů, které se pravděpodobně nejčastěji v tomto roce podílely na umístění dětí v zařízení.
K dosažení cílů bylo použito kvalitativní metody a to především sběru dat, které byly získávány z osobních dokumentací dětí přijatých v roce 2007, v celkovém počtu 26 dětí, ve věkovém rozmezí od 5 do 17 let. Druhou metodou bylo několik případových studií ilustrujících různorodost příčin umístění dětí v dětském domově.
Teoretická část: náhradní výchovná péče, ústavní výchova a její fungování v různých zařízeních jako jsou diagnostický ústav, dětský domov, dětský domov se školou, výchovný ústav, rodina a její úloha, význam sociálně právní ochrany dětí.
Představení dětského domova v Žíchovci (historie, poslání, organizace, personální činnost, klientela).
Praktická část: Zjištění příčin umístění dětí v dětském domově v Žíchovci v roce 2007 za pomoci využití kvalitativní metody sběru dat, získávaných z osobních dokumentací dětí, které byly přijaty v roce 2007 do dětského domova v celkovém počtu 26 dětí, ve věkovém rozmezí od 5 do 17 let a s pomocí několika případových studií, ilustrujících různorodost příčin umístění dětí v dětském domově.
Nejčastějším příčinou vyjímání dětí z rodinného prostředí do dětského domova v Žíchovci v roce 2007 byly především výchovné problémy dětí a to především z neúplných či doplněných rodin, sociálně spíše slabších.
Tato bakalářská práce by měla podat ucelenější informaci o příčinách vyjímání dětí z rodinného prostředí pro účely dětského domova a také všem, kteří v těchto typech zařízení pracují a lidem, kteří se o tuto problematiku zajímají.
Anotace v angličtině
My baccalaureate work “The Causes of Taking Children out from their Families and Placing them in the Žíchovec Children´s Home in 2007“ is focused on the monitoring of circumstances related to the placement of children in the Žíchovec Children´s Home in 1997, on the identification and description of factors resulting in the placement of children in the said home.
The analysis was based on the quantitative method, predominantly the collection of data acquired from the personal documentation of children enrolled in the course of 2007, 26 in total, their age ranging between 5 and 17. The other method consisted in several case studies illustrating the broad range of causes of the placement of children in this institution.
Theoretical section: alternative educational care, institutional care and its functioning in different kinds of institutions like diagnostic institute, children´s home, children´s home with its own school, corrective institution for children, family and its role, the significance of social and legal protection of children.
The presentation of the Žíchovec Children´s Home (history, organization, human resources, clients).
Practical section: The determination of the causes of the placement of children in Žíchovec in 2007 using the quantitative method of data collection, the acquisition of personal documentation of children enrolled in the institution in the course of 2007 (totaling 26), their age ranging between 5 and 17 years. The practical section was supplemented with several case studies illustrating the broad range of causes of the placement of children in this institution.
The most frequent cause of taking children out from their families and placing them in the Žíchovec Children´s Home in 2007 have been behavior problems of children originating predominantly from incomplete or newly supplemented families with low income standards.
This baccalaureate work should provide a more detailed information on the causes of taking children out of their families in order to be placed in a children´s home for the purposes of the staff of such types of institutions as well as of all those who are interested in this issue.
Klíčová slova
Dětství,dětské potřeby,dětský domov,dětský domov se školou, diagnostický ústav, kurátor pro mládež, rodina, sociálně právní ochrana dětí,středisko výchovné péče, školská zařízení, ústavní výchova,výchovný ústav
Klíčová slova v angličtině
Key words:
Childhood, Children´s needs,Children´s home,Children´s home with its own school, Diagnostic institute,Youth probation officer, Family, Social and legal, protection of children, Foster care centre , School institutions, Institutional, care, Corrective institution for children
deals with
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Do dětského domova se často žádné z dětí nedostává vlastní vinou. Zradili je většinou ti jejich nejbližší. Důvodem pro zařazení do dětského domova je většinou zanedbávání výchovy, výživy a dalších rodičovských povinností, často je to však psychické a fyzické týrání nebo pohlavní zneužívání. Někdy se však jedná o výchovné problémy ze strany dětí s nimiž si rodiče neumí poradit v rámci rodičovských výchovných povinností.
Hlavní cíl:
Hlavním cílem mé práce bude zmapovat okolnosti přijetí dětí do ústavní péče Dětského domova v Žíchovci v roce 2007.
Předpokládané hypotézy:
H 1: Domnívám se, že za umisťováním dětí do ústavní péče často stojí nízký socioekonomický standard rodiny, ve které dítě žije.
H 2: Výchovné problémy jsou jedním z důvodů umístění dětí do dětského domova.
Popis metodiky:
Bakalářská práce bude založena na kvalitativním výzkumu na základě obsahové analýzy dat, které budu získávat z dekurzů dětí, které byly v průběhu roku 2007 přijaty do ústavní péče v Dětském domově v Žíchovci. Potencionální respondenti se budou pohybovat ve věkovém rozmezí od 5 let do 17 let, předpokládaný počet, jež bude objektem mého výzkumu se sestává z 22 dětí.
Výsledky kvalitativního výzkumu budu souhrnně zpracovávat pomocí grafického zobrazení.
Předpokládané využití práce v praxi:
Bakalářská práce bude sloužit pro účely Dětského domova a také všem, kteří v těchto typech zařízení pracují a blíže se o tuto problematiku zajímají.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Do dětského domova se často žádné z dětí nedostává vlastní vinou. Zradili je většinou ti jejich nejbližší. Důvodem pro zařazení do dětského domova je většinou zanedbávání výchovy, výživy a dalších rodičovských povinností, často je to však psychické a fyzické týrání nebo pohlavní zneužívání. Někdy se však jedná o výchovné problémy ze strany dětí s nimiž si rodiče neumí poradit v rámci rodičovských výchovných povinností.
Hlavní cíl:
Hlavním cílem mé práce bude zmapovat okolnosti přijetí dětí do ústavní péče Dětského domova v Žíchovci v roce 2007.
Předpokládané hypotézy:
H 1: Domnívám se, že za umisťováním dětí do ústavní péče často stojí nízký socioekonomický standard rodiny, ve které dítě žije.
H 2: Výchovné problémy jsou jedním z důvodů umístění dětí do dětského domova.
Popis metodiky:
Bakalářská práce bude založena na kvalitativním výzkumu na základě obsahové analýzy dat, které budu získávat z dekurzů dětí, které byly v průběhu roku 2007 přijaty do ústavní péče v Dětském domově v Žíchovci. Potencionální respondenti se budou pohybovat ve věkovém rozmezí od 5 let do 17 let, předpokládaný počet, jež bude objektem mého výzkumu se sestává z 22 dětí.
Výsledky kvalitativního výzkumu budu souhrnně zpracovávat pomocí grafického zobrazení.
Předpokládané využití práce v praxi:
Bakalářská práce bude sloužit pro účely Dětského domova a také všem, kteří v těchto typech zařízení pracují a blíže se o tuto problematiku zajímají.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, J. a spolup. Dětská psychiatrie pro pediatry . 1.vyd. Praha: Avicenum, 1980.
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007.
KOVAŘÍK. J. Náhradní rodinná péče v praxi. Praha: Portál, 2004.
LANGMAIER, J. - KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 4. vyd. Praha: Grada, 2006.
MATOUŠEK, J. Ústavní péče. Praha: Slon, 1999.
ŠKOVIERA, A. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007.
VEČERKA, K. - HOLAS, J. - ŠTĚCHOVÁ, M. Problémové děti ve školských zařízeních. Praha: Knok polygrafie, 2000.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, J. a spolup. Dětská psychiatrie pro pediatry . 1.vyd. Praha: Avicenum, 1980.
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007.
KOVAŘÍK. J. Náhradní rodinná péče v praxi. Praha: Portál, 2004.
LANGMAIER, J. - KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 4. vyd. Praha: Grada, 2006.
MATOUŠEK, J. Ústavní péče. Praha: Slon, 1999.
ŠKOVIERA, A. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007.
VEČERKA, K. - HOLAS, J. - ŠTĚCHOVÁ, M. Problémové děti ve školských zařízeních. Praha: Knok polygrafie, 2000.
Přílohy volně vložené
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Jméno,příjmení: Lenka KAPRÁĹOVÁ
Téma bakalářské práce: Příčiny vyjímání dětí z rodinného prostředí do dětského domova v Žíchovci v roce 2007
Průběh obhajoby bakalářské práce:
Studentka precizně prezentovala bakalářskou práci. Odpověděla na otázky, které se týkaly počtu romských dětí umístěných v dětském domově. Bakalářská práce vykazuje drobné nedostatky v kapitole "Diskuse", které se týkají absence komparace výsledků s odbornými výzkumy.
Klasifikace: velmi dobře