Diplomová práce se zabývá poezií Vratislava Effenbergera z let 1940 ? 1951, která byla vydána roku 2004 nakladatelstvím Torst pod názvem Básně 1. Toto nakladatelství si klade za cíl vydat celé autorovo rukopisné dílo. Práce v úvodu seznamuje čtenáře s metodologickým vymezením, se sekundární literaturou a svým hlavním cílem práce. Druhá kapitola se věnuje obecným tendencím ve vývoji francouzského i československého surrealismu. Třetí kapitola informuje o Effenbergerových teoretických i uměleckých textech, z nichž mnohé stále čekají na publikování. Čtvrtá kapitola je zaměřena na Effenbergerův postoj k surrealismu a na jeho roli hlavního teoretika. Je zde vysvětlena řada surrealistických pojmů. Náplní páté kapitoly je konečně vlastní interpretace jednotlivých básnických sbírek Vratislava Effenbergera v konfrontaci
s interpretacemi Bruna Solaříka, Miloslava Caňka a Františka Dryjeho, pro surrealismus významných osobností. Šestá kapitola nabízí interpretaci formou průřezů do Effenbergerovy poezie na základě témat prostoru a času, subjektivity
a objektivity, černého humoru a absurdity a způsobu zobrazování ženy a erotiky. Cílem této diplomové práce je přiblížit osobnost a poezii Vratislava Effenbergera současnému běžnému čtenáři a pomoci mu jí lépe porozumět.
Anotace v angličtině
The thesis deals with Vratislav Effenberger´s poetry from 1940 - 1951, issued in 2004 by Torst publishing under the title "Básně 1". This publishing house aims to publish
the whole author´s work. At the beginning, the thesis introduces readers with
the methodological demarcation, with the secondary literature and the main objective of the work. The second chapter deals with the general tendencies in French as well as in the Czechoslovakian surrealism expansion. The third chapter informs about Effenberger´s theoretical and artistic texts, many of which still await for publication. The fourth chapter focuses on Effenberger´s attitude towards surrealism and on his role as the main theorist. There is a number of surrealist terms explained. The content of the fifth chapter is finally the own interpretation of each poetry collection in comparison to interpretations of major surrealism personage such as Bruno Solařík, Miloslav Caňko and František Dryje. The sixth chapter provides the interpretation in ways of entering into Effenberger´s poetry based on the themes of space and time, subjectivity, objectivity, black humor and absurdity and the way of imaging the woman and erotica. The aim of this thesis is to describe Vratislav Effenberger´s personality and his poetry to the common current reader and help to understand it better.
Klíčová slova
Vratislav Effenberger, surrealismus, poezie
Klíčová slova v angličtině
Vratislav Effenberger, surrealism, poetry
Rozsah průvodní práce
78 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá poezií Vratislava Effenbergera z let 1940 ? 1951, která byla vydána roku 2004 nakladatelstvím Torst pod názvem Básně 1. Toto nakladatelství si klade za cíl vydat celé autorovo rukopisné dílo. Práce v úvodu seznamuje čtenáře s metodologickým vymezením, se sekundární literaturou a svým hlavním cílem práce. Druhá kapitola se věnuje obecným tendencím ve vývoji francouzského i československého surrealismu. Třetí kapitola informuje o Effenbergerových teoretických i uměleckých textech, z nichž mnohé stále čekají na publikování. Čtvrtá kapitola je zaměřena na Effenbergerův postoj k surrealismu a na jeho roli hlavního teoretika. Je zde vysvětlena řada surrealistických pojmů. Náplní páté kapitoly je konečně vlastní interpretace jednotlivých básnických sbírek Vratislava Effenbergera v konfrontaci
s interpretacemi Bruna Solaříka, Miloslava Caňka a Františka Dryjeho, pro surrealismus významných osobností. Šestá kapitola nabízí interpretaci formou průřezů do Effenbergerovy poezie na základě témat prostoru a času, subjektivity
a objektivity, černého humoru a absurdity a způsobu zobrazování ženy a erotiky. Cílem této diplomové práce je přiblížit osobnost a poezii Vratislava Effenbergera současnému běžnému čtenáři a pomoci mu jí lépe porozumět.
Anotace v angličtině
The thesis deals with Vratislav Effenberger´s poetry from 1940 - 1951, issued in 2004 by Torst publishing under the title "Básně 1". This publishing house aims to publish
the whole author´s work. At the beginning, the thesis introduces readers with
the methodological demarcation, with the secondary literature and the main objective of the work. The second chapter deals with the general tendencies in French as well as in the Czechoslovakian surrealism expansion. The third chapter informs about Effenberger´s theoretical and artistic texts, many of which still await for publication. The fourth chapter focuses on Effenberger´s attitude towards surrealism and on his role as the main theorist. There is a number of surrealist terms explained. The content of the fifth chapter is finally the own interpretation of each poetry collection in comparison to interpretations of major surrealism personage such as Bruno Solařík, Miloslav Caňko and František Dryje. The sixth chapter provides the interpretation in ways of entering into Effenberger´s poetry based on the themes of space and time, subjectivity, objectivity, black humor and absurdity and the way of imaging the woman and erotica. The aim of this thesis is to describe Vratislav Effenberger´s personality and his poetry to the common current reader and help to understand it better.
Klíčová slova
Vratislav Effenberger, surrealismus, poezie
Klíčová slova v angličtině
Vratislav Effenberger, surrealism, poetry
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat básnickou tvorbou Vratislava Effenbergera, jedné z předních osobností českého válečného a poválečného surrealismu. Z rozsáhlému Effenbergerova teoretického a uměleckého díla se soustředí na poezii, která vznikla ve 40. letech a na počátku 50. let a byla editována v 1. svazku autorových spisů v nakladatelství Torst. Interpretace této básnické tvorby bude centrální záležitostí práce, přičemž pozornost bude věnována i uměleckému a společenskému kontextu, do něhož vstupuje, tj. existence dvou totalit, nacistické a komunistické.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat básnickou tvorbou Vratislava Effenbergera, jedné z předních osobností českého válečného a poválečného surrealismu. Z rozsáhlému Effenbergerova teoretického a uměleckého díla se soustředí na poezii, která vznikla ve 40. letech a na počátku 50. let a byla editována v 1. svazku autorových spisů v nakladatelství Torst. Interpretace této básnické tvorby bude centrální záležitostí práce, přičemž pozornost bude věnována i uměleckému a společenskému kontextu, do něhož vstupuje, tj. existence dvou totalit, nacistické a komunistické.
Seznam doporučené literatury
Vyhledání literatury je součástí zadání DP.
Seznam doporučené literatury
Vyhledání literatury je součástí zadání DP.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1/ Představení práce
2/Metodologie
3/ Představení posudků
4/ Diskuse: Diplomantka odpovídala na otázky komise uspokojivě